• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

30 juvelers exacta poljot tickade just igång. Jag har några få strö avvikelser på kurvan. Skall man bry sig om det eller är det inom felmarginalen för äldre klocka. Tror ev jag kan få upp amplituden lite till. Var kraft i fjädern o jag vill inte lossa övre balansjuvelen innan den står still. Har provat att lossa under gång o jösses vad jag fick leta. Så lite olja där sen. Jag lyckades inte släppa fjäderspänningen. Klurig konstruktion med matning från rotor och krona på den här. Många extra drev blir det.
1E64154A-78CA-44F5-B7BB-002E7C9170C8.jpeg

436EE64B-B0C6-425D-818F-DC41E5CA57D6.jpeg

Schlagerfestivalen i all ära men om man får välja så är ju en krokig hårfjäder mer spännande. Den touchade med tavlan upp men gick perfekt (bästa jag kan göra) med tavlan ner så fjädern har åkt jojo i och ur hela em/kväll. Men nu så, nu är den på armen. Mycket klura med denna, visare med sprucken färg men nu är den ful servad (är inte berättigad o skriva full än på ett tag) Kul var det. Nu en whisky o nya kompisen på armen. Tjong på er vänner....
6F8580E3-9B91-43DD-A20F-2830D625C653.jpeg

D0FF6F98-A445-4C4F-BDA8-24045575ED6E.jpeg

Ska fia två klockor som behöver nya glas och ska beställa från kusinen. Dock aldrig beställt glas tidigare och osäker på vilken det är jag ska beställa? Men nån här har koll tänker jag :)

Glas 1 (Till en Lagonda) - Akryl. Diameter 29,9 och höjd 3,8
DEC21B1D-E10A-44F9-BA8A-E86CDBEC1A8A.jpeg

321A3C6D-2F43-4438-84BD-8EB50C9D6C26.jpeg

Glas 2 (Seiko) - akryl, diameter 33mm och höjd ca 3.7.
B10E0D5D-6A70-4F7B-9DCB-ECC913FF7345.jpeg

C58CC63A-5BAA-4E57-98EC-F13E7FC95F00.jpeg

Stort tack!

Ska fia två klockor som behöver nya glas och ska beställa från kusinen. Dock aldrig beställt glas tidigare och osäker på vilken det är jag ska beställa? Men nån här har koll tänker jag :)

Glas 1 (Till en Lagonda) - Akryl. Diameter 29,9 och höjd 3,8
DEC21B1D-E10A-44F9-BA8A-E86CDBEC1A8A.jpeg

321A3C6D-2F43-4438-84BD-8EB50C9D6C26.jpeg

Glas 2 (Seiko) - akryl, diameter 33mm och höjd ca 3.7.
B10E0D5D-6A70-4F7B-9DCB-ECC913FF7345.jpeg

C58CC63A-5BAA-4E57-98EC-F13E7FC95F00.jpeg

Stort tack!
Är det glas utan kromad ring i ?

Precis, ingen armering.
N-Glaset är cirka 3,7 hög så finns det plats så funkar det . Annars får du nog gå på ett high dome glas. Seiko brukar köra sina egna glas. Kolla vilket glas med hjälp av jules-borel. Är lite handikappad ett par dagar då datorskärmen pajat. Men skriv inte modell nummer här så får du fram vilket glas din seiko har. Sen är det bara å googla. cousinsuk har lite glas .

N-Glaset är cirka 3,7 hög så finns det plats så funkar det . Annars får du nog gå på ett high dome glas. Seiko brukar köra sina egna glas. Kolla vilket glas med hjälp av jules-borel. Är lite handikappad ett par dagar då datorskärmen pajat. Men skriv inte modell nummer här så får du fram vilket glas din seiko har. Sen är det bara å googla. cousinsuk har lite glas .
Tusen tack. För att vara säker så ska jag köra en sån här då: https://www.cousinsuk.com/product/domed-high-without-step-sternkreuz-hw Finns dock bara i jämna nummer. Kör jag 29.8 då? Gällande Seikon så hittade jag på Boley.de att reden 6205-8960 ska ha glaset 329W04AN. Finns det en vettig ersättare eller måste jag köpa ett gammalt NOS?

EDIT: Hittade detta på Cousins, är det korrekt för seikon? Det kom fram om jag sökte på referensen. Det har korrekt item number men dock skiljer sig part number (01AN istället för 04AN)
XS331.438 Sternkreuz, Seiko 329W01AN00

Tusen tack. För att vara säker så ska jag köra en sån här då: https://www.cousinsuk.com/product/domed-high-without-step-sternkreuz-hw Finns dock bara i jämna nummer. Kör jag 29.8 då? Gällande Seikon så hittade jag på Boley.de att reden 6205-8960 ska ha glaset 329W04AN. Finns det en vettig ersättare eller måste jag köpa ett gammalt NOS?

EDIT: Hittade detta på Cousins, är det korrekt för seikon? Det kom fram om jag sökte på referensen.
29,8 blir nog för litet, så gå upp en storlek till 30,0. Och de är ju så billiga så beställ även en 30,2. Kommer alltid till användning längre fram om inte annat;)

EDIT: Hittade detta på Cousins, är det korrekt för seikon? Det kom fram om jag sökte på referensen. Det har korrekt item number men dock skiljer sig part number (01AN istället för 04AN)
Inte samma men det kan funka. Vet faktiskt inte vad som skiljer . Står ibland på ebay att det är genuine glass men lita inte på det . Utan leta isåfall upp ett NOS glas från säker källa. Om dom inte är superdyra. Har sett några sternkreuz på seiko och ibland ser det okej ut men ibland ser det helt knas ut. Mitt råd är att googla och jämnföra. Kanske funkar ett vanligt 32,9 eller 33 glas bättre. 329W står för diameter när det gäller Seiko. 04 eller 01 är utseendet . Finns nån tabell nånstans
Storlek på glas på Lagonda skulle jag nog hellre gå upp en tiondel än ner en tiondel. Skjutmått brukar sällan vara exakta .

Senast ändrad:
Inte samma men det kan funka. Vet faktiskt inte vad som skiljer . Står ibland på ebayatt det är genuine glass men lita inte på det . Uta leta isåfall upp ett NOS glas från säker källa. Om dom inte är superdyra. Har satt några sternkreuz på seiko och ibland ser det okej ut men ibland ser det helt knas ut. Mitt råd är att googla och jämnföra. Kanske funkar ett vanligt 32,9 eller 33 glas bättre. 329W strår för diameter när det gäller seiko. 04 eller 01 är utseendet . Finns nån tabell nånstans
Storlek på glas skulle jag nog hellre gå upp en tiondel än ner en tiondel. Skjutmått brukar sällan vara exakta .
Stort tack för hjälpen!

Tråkig syn, försökte mig på att räta ut pinnen, har inget bättre namn, men att böja tillbaka mässing i dessa dimensioner är nog nästan omöjligt, vilket det var :( hur repar man något sånt här?
3.jpg

Jävla Alun! Över tre dygn och inte en tillstymmelse till rost eller annat.. detta är kontrollburken där jag stoppade huvudet på den avbrutna skruven. Nu ska jag gå å kolla själva bryggan som står på ett element.
IMG_20190226_203247.jpg

Jävla Alun! Över tre dygn och inte en tillstymmelse till rost eller annat.. detta är kontrollburken där jag stoppade huvudet på den avbrutna skruven. Nu ska jag gå å kolla själva bryggan som står på ett element.
IMG_20190226_203247.jpg
På bryggan som stod på elementet ser det iaf ut som skruven har blivit svart och det måste ju vara något iaf.. men lika mkt där ivägen..
IMG_20190226_203750.jpg

Haha bara skoja!! Det svarta dvs skruven var bara geggamoja så det funka, halleluja! :)
IMG_20190226_204203.jpg

Tråkig syn, försökte mig på att räta ut pinnen, har inget bättre namn, men att böja tillbaka mässing i dessa dimensioner är nog nästan omöjligt, vilket det var :( hur repar man något sånt här?
3.jpg
Genom att ta bort den gamla och sätta dit en ny pinne. Vilket kan vara nog så knepigt. Är det mässing går det ju att löda. Pill jobb kan man lugnt säga. Vad sitter det i för verk?

Genom att ta bort den gamla och sätta dit en ny pinne. Vilket kan vara nog så knepigt. Är det mässing går det ju att löda. Pill jobb kan man lugnt säga. Vad sitter det i för verk?
Va! ta bort den gamla och sätta dit en ny pinne, att jag inte kom på det själv! :);) skämt å sido så är det ett Pierce 103 CLD och jag har lyckats att pilla bort den gamla och sätta i en annan, nu är det ju inte alltid man har någon metallpinne på 0,3 mm liggande, kliade mig lite huvudet och funderade lite, har några gamla processorer till datorer liggande och dom har ju ett gäng små metallpinnar monterade på sig, pillade loss en och provade och se på F*n den passade :eek:
cpu-processor.jpeg

Tillbaka
Topp