• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon som har erfarenhet av elektroniska urverk? Dvs Batteridriven med balanshjul. Jag har fått hem en Citizen Cosmotron från tratten som går 1,5 timmar för snabbt/dygn. Magnetiserad är ju första tanken, men grejen är ju att balanshjulet har två magneter, så jag vet inte om avmagnetisering av klockan är ett alternativ ens?
Lutar åt en retur, men helst vill jag behålla klockan om det är en hyfsat lätt fix.

Nån som har nåt bra tips på åtgärd?

Urverket ska vara servat för två år sedan, och den ser clean ut när jag öppnat baklocket.
Skulle tro att den måste justeras eller ruckas . Det går att göra precis som på en vanlig manuell eller automat klocka. Kolla haltning och avikelse. Sen kan ju spiralen slagit ihop oxå det vet man ju inte.

Skulle tro att den måste justeras eller ruckas . Det går att göra precis som på en vanlig manuell eller automat klocka. Kolla haltning och avikelse. Sen kan ju spiralen slagit ihop oxå det vet man ju inte.
Ursäkta, men jag fattar inte termen "slagit ihop"? :)
Kan ruckning justera tiden så mycket? En sak jag uppmärksammat är att den tickar ojämnt. Det hörs två tick, sen en lite längre paus, sen två tick igen osv. Ska inte ticken vara jämna? Har tyvärr ingen Timegrapher för att kolla.

Ursäkta, men jag fattar inte termen "slagit ihop"? :)
Kan ruckning justera tiden så mycket? En sak jag uppmärksammat är att den tickar ojämnt. Det hörs två tick, sen en lite längre paus, sen två tick igen osv. Ska inte ticken vara jämna? Har tyvärr ingen Timegrapher för att kolla.
Tänkte om balansfjädern/spiralen typ klibbat ihop så gör det ju att den går lite fort. Vad är det för cosmotron verk?

Haha kul initiativ Rogart! nää man får inte underskatta fix å trix-folket! :D (jag hade 0 aning). Det där lilla städet e skitbra eftersom det kan stå framme hela tiden. Jag använder ett likadant till att öppna fjäderhus m.m.

I detta nu faktiskt!
IMG_20190209_132857.jpg
Ja det var smidigt till fjäderhuset,
Både då man öppna och stängde!
EF77CA41-C436-4747-983A-9E00EF11AD0B.jpeg

Har nåt carravelle verk som är samma . Låter ändå som det skulle vara nåt med balansen . Kan ju vara olja på som gör att det klibbar ihop? Du får ta en bild på härligheten så kan vi kanske se vad det är för fel.
Ser onekligen ut som att fjädern går ihop under den delen som håller balansen.
Dessutom startar inte klockan när man trycker in kronan, utan behöver lite skak för att hoppa igång.
IMG_20190302_095057-01.jpeg

Det gör det helt klart . Armarna sitter väldigt nära varandra oxå . Flytta den högra lite och de om det släpper .

Ser onekligen ut som att fjädern går ihop under den delen som håller balansen.
Dessutom startar inte klockan när man trycker in kronan, utan behöver lite skak för att hoppa igång.
IMG_20190302_095057-01.jpeg
Kan vara så enkelt som magnetism eller fett som får varven på spiralen att gå ihop. Skulle personligen inte röra armarna utan tillgång till att mäta upp verket. Troligtvis får du en stor haltning och kass gång.

Vilken ände ska jag börja i då? Jag är ju ingen expert, men om jag kan lösa det själv så försöker jag gärna.
Jag förstår, det blir svårt utan tillgång till mätapparat.
Hade börjat med att mäta upp och avmagnetisera. Då kan man få reda på om det är ruckning eller om spiralen behöver rengöras eller riktas om.

Nu har ju som jag tidigare har nämnt balansen fyra magneter. Kan man avmagnetisera ändå?
Just ja, det var ett sånt verk.
Vet inte hur det påverkas. Det är ju konstantmagneter på balansen så jag tror inte de kommer påverkas. Men då är det nog mer troligt att fett fått den att klibba ihop eller så behöver den riktas. Hade tagit ur motstenen och blocket och kört balansen med spiral lite försiktigt i alkohol eller bensin.

Just ja, det var ett sånt verk.
Vet inte hur det påverkas. Det är ju konstantmagneter på balansen så jag tror inte de kommer påverkas. Men då är det nog mer troligt att fett fått den att klibba ihop eller så behöver den riktas. Hade tagit ur motstenen och blocket och kört balansen med spiral lite försiktigt i alkohol eller bensin.
Ok, där gick det nog över till överkurs för min del är jag rädd :) Motsten? Är det stenen man ser på ovansidan? Väldigt tacksam för hjälpen, men jag känner att jag tar upp er tid med basic-frågor. Kanske får kolla lite på Youtube om det finns nån bra tutorial :)

Ok, där gick det nog över till överkurs för min del är jag rädd :) Motsten? Är det stenen man ser på ovansidan? Väldigt tacksam för hjälpen, men jag känner att jag tar upp er tid med basic-frågor. Kanske får kolla lite på Youtube om det finns nån bra tutorial :)
Ja precis. Den är lite klurig att få ur och på plats igen utan rätt verktyg och teknik. Du kan ju rengöra med den i också, men då förstörs oljningen och det är lite synd om den nyss är servad.

Ja precis. Den är lite klurig att få ur och på plats igen utan rätt verktyg och teknik. Du kan ju rengöra med den i också, men då förstörs oljningen och det är lite synd om den nyss är servad.
Går det möjligtvis att doppa bara spiraldelen i bensin, och försöka undvika att motstenen blir påverkad?

Hitta några verk men balanserna på alla var trasiga . Men det sitter 4 magneter på balanshjulet så se upp så det inte fastnar nåt . Skulle ju nästan tippa att spiralen är gjord i nåt material som inte är magnetiskt . Annars skulle den ju den dra neråt mot magneterna på balanshjulet.

Hitta några verk men balanserna på alla var trasiga . Men det sitter 4 magneter på balanshjulet så se upp så det inte fastnar nåt . Skulle ju nästan tippa att spiralen är gjord i nåt material som inte är magnetiskt . Annars skulle den ju den dra neråt mot magneterna på balanshjulet.
Tack för att du kikade. Ja, jag ska vara försiktig. Men kan det vara så enkelt som att lossa en skruv för att få bort hela delen med balansen?

Jo det har den nog gissar på del 246 i skissen. Ligger i mellan hjulen på balansen, var bara försiktig när du lossat balansen. På de ESA jag pillat med är balansen tung, jämfört med vanlig på mekaniska. Så lyft inte bara i bryggan utan ta i balansen, så du inte drar ut spiralen!

Någon som vet hur fjädern till spärrhaken på ett AS 1560 ska se ut? Jag har lyckats sprätta bort min :(

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp