• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Blev byte av bezel, första fixen på egen hand
67BD5586-3C8E-4F48-8859-795553942F5B.jpeg

72BFE9F0-BEE6-4B40-894D-8FAA53DCC9B1.jpeg

9C95B709-DEB8-45BC-9EF3-CBB11B39EC3D.jpeg
Snyggt :D

Har hållit på och stökat på med klockan men inte fått dag/datumfunktionen att fungera, snilleblixt, provar med en rockad, alla som spelat schack vet vad det är, och då funkade både dag o datum igen, förmodligen har någon "urmakare" varit inne gjort något, skruvat ihop och försökt ställa in datum och då har den lilla pinnen böjt sej, eftersom pinnen sitter på olika ställen på hjulet men hjulen är lika stora så går det att montera fel. Några bilder (med trasig pinne).
4.jpg
2.jpg

Tyvärr fulmetall.

Nytt service projekt, ligger just nu på plats 3....
Den låg på köp o sälj här på KS, och jag tyckte den var fin så blev affär!
Stod still efter en lättare smäll i golv!
Kollade den snabbt i går, den var fin när baksidan var av! Men när jag lyfte bryggor och kollade så var där skitigt, fuskade med rodrico och pegwood och den gick igång!
Gissar att något smuts lagt sig dumt då den tappades!
Testa nu i Timegraphern och ändra ner beaterrorn från 6 till nästan 0,
Men amplituden är låg så service får det bli!
Lite bilder:
22F29D77-5E37-460C-80B8-639A6DB22EF4.jpeg
F4001443-2DFB-4072-ABBC-901D9E8FEE50.jpeg
185F9C8E-B3F5-4CEA-AC44-5BA8178600C3.jpeg
6EDF221E-0333-453A-9A56-EC52A0F345E6.jpeg

Tack för affären @Daniel1978, jag försökte få med bilderna i meddelandet igår!
Men såg när jag läste ditt svar att det var dom inte.
Kan ju vara intressant och se, så du vet när du börjar mecka själv ;)

Kollade den snabbt i går, den var fin när baksidan var av! Men när jag lyfte bryggor och kollade så var där skitigt, fuskade med rodrico och pegwood och den gick igång!
Lite bilder:

Seiko 6105? Om trumman ser ut så utvändigt så är den säkert full av svart gofs invändigt oxå. Sen brukar sälla amplituden vara superhög på seiko. Fast 144 är i minsta laget.

Senast ändrad:
Seiko 6105? Om trumman ser ut så utvändigt så är den säkert full av svart gofs invändigt oxå. Sen brukar sälla amplituden vara superhög på seiko. Fast 144 är i minsta laget.
Nej är 6306, så min första Kanji :)
När jag googla så dök du upp på några träffar !
Något speciellt att tänka på när det servas ?
Vad är rimligt att nå för amp?

Nej är 6306, så min första Kanji :)
När jag googla så dök du upp på några träffar !
Något speciellt att tänka på när det servas ?
Vad är rimligt att nå för amp?
Konstigt :eek:. Har gjort en del 6306 dykare. Över 200 så brukar jag vara nöjd. Utan att skita i blå skåpet. Annars är det rätt enkelt men slitstarkt verk. Bästa resultaten har jag fått när jag satt dit juveler i bryggorna till fjäderhuset. Det är som ett 6309 fast det har hacking funktion. Därav den urfrästa centrum hjul bryggan.

Konstigt :eek:. Har gjort en del 6306 dykare. Över 200 så brukar jag vara nöjd. Utan att skita i blå skåpet. Annars är det rätt enkelt men slitstarkt verk. Bästa resultaten har jag fått när jag satt dit juveler i bryggorna till fjäderhuset. Det är som ett 6309 fast det har hacking funktion. Därav den urfrästa centrum hjul bryggan.
Det har fler juveler med chockproof med va?
Det där med juveler till fjäderhuset är överkurs för mig, borrar du upp och sen pressar i juvel?
Man blir ju nyfiken!

Det har fler juveler med chockproof med va?
Det där med juveler till fjäderhuset är överkurs för mig, borrar du upp och sen pressar i juvel?
Man blir ju nyfiken!
Har gjort några såna . Jo brotshar upp hålet i bottenplattan och pressar i en juvel. I löpverksbryggan pressar man ur den gamla bussningen och ersätter med en juvel. Tyvärr är det bara VTA som har dessa juveler och dom kostar en slant så det har inte direkt varit lönande. Har det varit för mycket har jag byt platta istället.

Har gjort några såna . Jo brotshar upp hålet i bottenplattan och pressar i en juvel. I löpverksbryggan pressar man ur den gamla bussningen och ersätter med en juvel. Tyvärr är det bara VTA som har dessa juveler och dom kostar en slant så det har inte direkt varit lönande. Har det varit för mycket har jag byt platta istället.
Kände efter när jag pillade i går och där var inget kännbart glapp för fjäderhuset. Så jag håller tummarna!
Har haft den på armen idag, håller tiden bra +7s/10h.
Gillar verkligen den dressade stilen, fast med bra vatten skydd!
Lite som Rålex, fast mer exklusiv liksom ;)

Lite bilder:

Riktigt skoj att se, man blir ju duktigt taggad!

Någon som har tips på hur jag skall kunna rengöra dessa visare utan att förstöra lume? Kan de vara original? Känns konstigt med två blå och en guld. Finns det något bra sätt att återmontera utan specialverktyg. Har ett basic-kit med prylar + lite rodico, räcker det för uppgiften?
IMG_20190228_135547_610.jpg

Någon som har tips på hur jag skall kunna rengöra dessa visare utan att förstöra lume? Kan de vara original? Känns konstigt med två blå och en guld. Finns det något bra sätt att återmontera utan specialverktyg. Har ett basic-kit med prylar + lite rodico, räcker det för uppgiften?
Beror på vad för basic-kit du har, har läst att en del brukar använda nederdelen på en smalare kulspetspenna i plast när man trycker tillbaka dom, har du otur så är lumen väldigt spröd och går sönder redan när dom lossas, och jag tvivlar på att visarna är original till den klockan, tror nog att det ska se ut något sånt här:
2dfxp7ov.jpg

• Like
Reactions: Beo
Beror på vad för basic-kit du har, har läst att en del brukar använda nederdelen på en smalare kulspetspenna i plast när man trycker tillbaka dom, har du otur så är lumen väldigt spröd och går sönder redan när dom lossas, och jag tvivlar på att visarna är original till den klockan, tror nog att det ska se ut något sånt här:
2dfxp7ov.jpg
Ja, visarna verkar vara lite off tycker jag. Får se om jag ger mig på att rengöra eller byta visare, pennan skall jag prova på ett av mina trasiga ur, bra tips. Tack

Det var innan Seiko SKX 007 tiden. Moddad Atlantic med aftermarket visare från Jobikies :p

Nej strunta i pennan, köp mitt Bergeon 7404 kit 3 olika vispåsättare i olika storlekar för 300 istället så slipper du förstöra visarna.
Att köpa dedikerade verktyg är ju det bästa :) nu rekommenderade jag inte detta med pennan, alla vill ju inte köpa på sig en massa verktyg, även om det är kul med sådana.

• Like
Var så nyfiken på att kolla hur trumman såg ut invändigt, att jag plocka med den ikväll med.... :)
Du hade helt rätt, var jätte skitig inne i med!
4829FA5C-6503-44EB-B08C-8DE887ADA243.jpeg

Nu vore det ju smart att göra servicen med, kan man tänka!
Men skyller på ADHD och att jag inte
har tiden för det nu!
Så fusk rengör en gång till ;)
Edit!
Undra vad Seiko har för fett/olja som blir sådan? Nästan som grafit typ!

Var så nyfiken på att kolla hur trumman såg ut invändigt, att jag plocka med den ikväll med.... :)

har tiden för det nu!
Edit!
Det är nog grafit, som sig bör. En skolboksoljning av automatfjäderhus har grafitfett längs väggarna.

• Like
Det är nog grafit, som sig bör. En skolboksoljning av automatfjäderhus har grafitfett längs väggarna.
Aha, där ser man lär sig nya saker hela tiden med denna hobby!
Då tänker jag att någon som varit på den har tagit för mycket fett? Har inte sett sån klägga innan på någon automat jag pillat med!
Och när jag drog upp den på skruven så var den helt stum till slutet, så den hade verkligen begat samman!

• Like
Aha, där ser man lär sig nya saker hela tiden med denna hobby!
Då tänker jag att någon som varit på den har tagit för mycket fett? Har inte sett sån klägga innan på någon automat jag pillat med!
Och när jag drog upp den på skruven så var den helt stum till slutet, så den hade verkligen begat samman!
Ja, det där ser förfärligt ut. Grafitfett ska bara ligga längs ytterkanten. Kan vara något annat fett som använts och har blandats med smuts och ser därför mörkt och äckligt ut.

har tiden för det nu!
Edit!
Det hette S4 tror jag och innehöll grafit. En ersättare är 8301 . Har testat den men tyckte inte det funka nåt mycket bättre än vanlig 8217 och 8200 fett. Vet ej hur mycket fett seiko använde men det kan vara helt låst i trumman ibland. Blir ofta kolsvart i tvätten.

Någon som har erfarenhet av elektroniska urverk? Dvs Batteridriven med balanshjul. Jag har fått hem en Citizen Cosmotron från tratten som går 1,5 timmar för snabbt/dygn. Magnetiserad är ju första tanken, men grejen är ju att balanshjulet har två magneter, så jag vet inte om avmagnetisering av klockan är ett alternativ ens?
Lutar åt en retur, men helst vill jag behålla klockan om det är en hyfsat lätt fix.

Nån som har nåt bra tips på åtgärd?

Urverket ska vara servat för två år sedan, och den ser clean ut när jag öppnat baklocket.

Hoho Alun gjorde jobbet igen och denna gång på ett dygn ish! Den svarta oricken är det som återstår av en avbruten kronhjulsskuv. Värme som många tipsade om är grejen! En annan skruv har legat över en vecka i rumstemp utan att något hänt! @Zacke
IMG_20190228_230629.jpg
Har inte varit inne i tråden på ett tag, men du värmde alltså upp lösningen eller?

Någon som har erfarenhet av elektroniska urverk? Dvs Batteridriven med balanshjul. Jag har fått hem en Citizen Cosmotron från tratten som går 1,5 timmar för snabbt/dygn. Magnetiserad är ju första tanken, men grejen är ju att balanshjulet har två magneter, så jag vet inte om avmagnetisering av klockan är ett alternativ ens?
Lutar åt en retur, men helst vill jag behålla klockan om det är en hyfsat lätt fix.

Nån som har nåt bra tips på åtgärd?

Urverket ska vara servat för två år sedan, och den ser clean ut när jag öppnat baklocket.
Jag har ESAs variant, minns att jag har sett vid googling att det fanns batterier med lägre spänning än 1,5v då dessa gjordes 70-talet.
Så googla kring Citizen Cosmotron och det, kanske finns något!

Edit! Finns någon batteri adapter till vissa Stängaffel verk, om set kan funka då!

Sen kan man sätta dessa i Timegrapher för att se gången!
Avmagnetisera låter fel, som du med tänkt på.
Kolla isåfall om spiralen klibbar ihop och tvätta den möjligen!

Jag har ESAs variant, minns att jag har sett vid googling att det fanns batterier med lägre spänning än 1,5v då dessa gjordes 70-talet.
Så googla kring Citizen Cosmotron och det, kanske finns något!

Edit! Finns någon batteri adapter till vissa Stängaffel verk, om set kan funka då!

Sen kan man sätta dessa i Timegrapher för att se gången!
Avmagnetisera låter fel, som du med tänkt på.
Kolla isåfall om spiralen klibbar ihop och tvätta den möjligen!

Har redan kollat batteriet, ska sitta ett 1,55 volts silveroxid-batteri i verket. Nu sitter ett LR43 (1,5 volt) i. Så det känns inte som att det är problemet.
Tyvärr känns spiral-meck lite överkurs än så länge, så det blir nog en retur ändå. Tack för svar ändå!

Tillbaka
Topp