• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ja du har bara en skruv på balansen, sen om du inte får ut den så lossa del 246 med. Verkar vara tre skruvar, varav två är till kablarna.
Ta det bara lugnt!
Tror spolen sitter i mitten på balansen . Men tror man kan lossa den utan att ta loss den. Dock sitter det en hacking lever under så man måste ha kronan inne annars ligger den emot balanshjulet.

@rogart-63 @Auto Ola
Nu har jag lyckats få loss balansen, tvättat i isopropanol, och fått tillbaka den. Fick ta loss spolen också. Nu när den är ihopsatt så tycker jag fjädern ser bättre ut, men jag får inte igång urverket längre :/ Är det nåt knep för att få igång det när batteriet varit urplockat? Eller har jag lyckats döda det ?
Screenshot_20190303-122211.png

@rogart-63 @Auto Ola
Nu har jag lyckats få loss balansen, tvättat i isopropanol, och fått tillbaka den. Fick ta loss spolen också. Nu när den är ihopsatt så tycker jag fjädern ser bättre ut, men jag får inte igång urverket längre :/ Är det nåt knep för att få igång det när batteriet varit urplockat? Eller har jag lyckats döda det ?
Screenshot_20190303-122211.png
Ibland får man skaka till för att få igång den . Dra ut kronan och tryck in . Har du fått in impuls stenen ordentligt i gånghaken ?

Jag har en vintageklocka som tickar på fint när klockan 12 är vinklat nedåt mot backen men som stannar när kl 6 är vinklat nedåt mot backen.
Vad kan det bero på? :)

Det har jag gjort. Går inte igång :/
Vad tråkigt, efter dit jobb vill man ju ha resultat! Hade du batteriet ur under pillet? Tänkte om dom två små kablarna kommit ihop ”kortis” och dragit ur batteriet!
Har du multimeter? Isåfall kan du mäta över spolen se om du får fram spänning dit? Och om ohm mät så du har kontakt och motstånd i spolen.
Keep on!

@Auto Ola @rogart-63
Success! Jag sprang ner till Classe och köpte multimeter samt nytt batteri. Batteriet hade dragit ur sig, så jag bytte batteri och klockan kickade igång efter lite skak! Däremot stod sekundvisare still. Jag lossade på balansen igen, och den hoppade rätt. Nu tickar den på med jämnare ljud än sist. Återstår att se hur väl den håller tiden nu, och det tar ju ett tag utan timegrapher :)
Tusen tack @JohanSA, @Auto Ola och @rogart-63 för era tips och vägledning! Ovärderligt!

IMG_20190303_161351.jpg

@Auto Ola @rogart-63
Success! Jag sprang ner till Classe och köpte multimeter samt nytt batteri. Batteriet hade dragit ur sig, så jag bytte batteri och klockan kickade igång efter lite skak! Däremot stod sekundvisare still. Jag lossade på balansen igen, och den hoppade rätt. Nu tickar den på med jämnare ljud än sist. Återstår att se hur väl den håller tiden nu, och det tar ju ett tag utan timegrapher :)
Tusen tack @JohanSA, @Auto Ola och @rogart-63 för era tips och vägledning! Ovärderligt!

IMG_20190303_161351.jpg
Vad gött!
Finns Timegrapher appar till mobilen,
jag använde denna till iPhone innan det blev ett köp!
DC5CE2B0-0131-441D-A22F-6EA56801EDDD.png

Funkade hyfsat om man lade headset micken mot klockan där balansen är!

Plockade ut en leverans från Cousins idag men insåg att jag gjort två missar. Dels glömt att beställa pins för att laga länkar i låset, preassure bars heter dem. Nån som vet om man kan beställa från Sverige? Eller nån som vill bli av med ett gäng? Det var dessa jag skulle beställt: https://www.cousinsuk.com/product/0100mm-non-swiss

Sen hade jag av någon märklig anledning klickat hem två vispressar. Så är det någon som är sugen dra ett PM så säljer jag den till självkostnadspris, 200:-. Dra ett PM isf. Det är denna modell: https://www.cousinsuk.com/product/hand-fitting-press-watch?code=H37126
B46D66B6-A77B-4D25-81DF-95897F722C4F.jpeg
8A7C2C2D-B743-48CB-A0BC-E13500B8F59C.jpeg

En sista fix på min Mimo ser jag behövs nu. Jag bytte glas på den till ett standard och det är rätt size men fel ”dome”. Det täcker nämligen den yttersta skalan på klockan så antar att jag behöver ett med rakare kanter? Någon som kan tipsa på typ av glas? Övre bilden är med orginalglaset och undre med mitt utbytesglas. Måttet är 27,8mm. Tack!
9826B282-B7AD-4131-A4CC-283E4ACED244.png

A10B77F2-5E1F-4998-925D-E0F113533CE3.png

• Like
Reactions: Beo
En sista fix på min Mimo ser jag behövs nu. Jag bytte glas på den till ett standard och det är rätt size men fel ”dome”. Det täcker nämligen den yttersta skalan på klockan så antar att jag behöver ett med rakare kanter? Någon som kan tipsa på typ av glas? Övre bilden är med orginalglaset och undre med mitt utbytesglas. Måttet är 27,8mm. Tack!
9826B282-B7AD-4131-A4CC-283E4ACED244.png

A10B77F2-5E1F-4998-925D-E0F113533CE3.png
Ett M glas skulle nog funka. Det är lite domed och har raka kanter.

Testar igen, någon som har en aning om vad som kan vara fel ifall verket tickar på bra när klockan 12 är vinklat nedåt mot backen medans det stannar om jag tippar klockan 6 nedåt mot backen?
Kan det vara något som hamnar i kläm?

Tillbaka
Topp