Tror det är delad bom på dessa . Har en krona men inte säker på om själva split delen är rätt. Och hur packningarna ser ut. Har du kollat med @Martin Lovasz . Tror original kronan är typ 5,5 mm.
Nej har aldrig haft kontakt med @Martin Lovasz
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror det är delad bom på dessa . Har en krona men inte säker på om själva split delen är rätt. Och hur packningarna ser ut. Har du kollat med @Martin Lovasz . Tror original kronan är typ 5,5 mm.
Ser ju inte det där på den tech sheet . Var ett bra tag sen jag fixa med en volvo klocka men nästan säkert på att det sitter en delad bom .Ser ut att vara winding stem 401 (http://www.urdelar.se/Certina 25-65, Winding stem, no: 401) enligt ett gammalt reservdelsdokument (https://www.cousinsuk.com/document/category/certina-movement-parts) jag hittat.
Kan man se om "split delen" är korrekt?
Okej, man ser inte det på en bättre bild heller kanske?Ser ju inte det där på den tech sheet . Var ett bra tag sen jag fixa med en volvo klocka men nästan säkert på att det sitter en delad bom .
Min gamla letat sig in på forumet oxå . https://klocksnack.se/threads/hittat-en-certina-blue-ribbon-i-bra-skick.107134/ Finns en variant med ETA 2783 verk oxå.
Ja och håller i bomen med en tång eller en klove.Vrider man av kronan från från winding stem?
Ja och håller i bomen med en tång eller en klove.![]()
Ja den är säkert limmad på bomen!Testar, men den verkar sitta som attan!
För klen vettu hahaTestar, men den verkar sitta som attan!
Hehe!håll med en klove eller näbtång nära kronan och vrid till på kronan så brukar den släppa!För klen vettu haha
Snyggt jobbat!tänk på att du ska limma kronan när du monterar tillbaka den sen,jag kör medelstark loctite 243,men superlim ska gå med har jag hört.Besegrad
![]()
Den ser lite lite sne ut längst up tycker jag.. men knäcken borde väl ha skett längre ned där kronan slutar så att säga om den fått sig en smäll.. hmmHehe!håll med en klove eller näbtång nära kronan och vrid till på kronan så brukar den släppa!
Hade fel om att det var delad bom . Gick ju kalas med å få bort kronan och bommen. Ser lite böjd ut . Hur ser själva kronhalsen ut på boetten . Har den klarat sig . Spara krona och bom tills du får tag i en ny. Så längden blir samma.Den ser lite lite sne ut längst up tycker jag.. men knäcken borde väl ha skett längre ned där kronan slutar så att säga om den fått sig en smäll.. hmm
![]()
Hade fel om att det var delad bom . Gick ju kalas med å få bort kronan och bommen. Ser lite böjd ut . Hur ser själva kronhalsen ut på boetten . Har den klarat sig . Spara krona och bom tills du får tag i en ny. Så längden blir samma.
De är långa då man köper dom. Sedan börjar fixet med att korta dom till rätt längdHittar många bomar som ska passa till urverket men hur vet jag att längden stämmer? Urverket sitter ju i massvis av modeller och längden tänker jag varierar?
Yes, no?
![]()
Hittade inte orginal på cousins men ebayHittar många bomar som ska passa till urverket men hur vet jag att längden stämmer? Urverket sitter ju i massvis av modeller och längden tänker jag varierar?
Yes, no?
![]()
Hittar många bomar som ska passa till urverket men hur vet jag att längden stämmer? Urverket sitter ju i massvis av modeller och längden tänker jag varierar?
Yes, no?
![]()
Längden måste du anpassa efter boetten. Har nog en ny du kan få köpa av mig.
Jag har använt en fin liten avbitare,klippt lite överlängd och filat det sista medan jag avpassat längden för att den inte ska bli för kort!Nu har jag fått bommen, tack @JohanSA !
Vad är är nu bästa metod för att korta ned den? @rogart-63 @Beo @ittam och Johan?Det finns ju många sätt att göra saker kortare på menar jag.. vad orsakar minst skada.
Även jag gör som @Beo . Kan tillägga att jag skruvar på kronan, sätter bommen i verket (med verket på plats i boetten) och kollar så den inte blir för kort.Fila toppen på bommen något "spetsig" så du får bort graderna som blir vid filningen. Underlättar att få kronan på plats.Nu har jag fått bommen, tack @JohanSA !
Vad är är nu bästa metod för att korta ned den? @rogart-63 @Beo @ittam och Johan?Det finns ju många sätt att göra saker kortare på menar jag.. vad orsakar minst skada.
https://www.cousinsuk.com/ är helt ok, har det mesta.Tack för info! Låg i linje med hur jag tänkte mig ungefärHar ett bra skjutmått så jag kan jämföra längden med den gamla bommen också. Måste köpa lite verktyg, de jag har är inte riktigt för finmekaniska grejer. Beställer nog lite annat samtidigt. Kan ni rekommendera en prisvärd sida att beställa grejer från? Slänger nog med nån korntång, verkhållare m.m. När jag ändå är i farten.
Något annat som är värt att köpa direkt om man vill börja plocka isär några gamla verk o testa lite?https://www.cousinsuk.com/ är helt ok, har det mesta.
Tänker du börja småpilla så är en lupp ett måste så du inte missar det![]()