• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tror det är delad bom på dessa . Har en krona men inte säker på om själva split delen är rätt. Och hur packningarna ser ut. Har du kollat med @Martin Lovasz . Tror original kronan är typ 5,5 mm.

Ser ut att vara winding stem 401 (http://www.urdelar.se/Certina 25-65, Winding stem, no: 401) enligt ett gammalt reservdelsdokument (https://www.cousinsuk.com/document/category/certina-movement-parts) jag hittat.
Kan man se om "split delen" är korrekt?

Ser ju inte det där på den tech sheet . Var ett bra tag sen jag fixa med en volvo klocka men nästan säkert på att det sitter en delad bom .
Okej, man ser inte det på en bättre bild heller kanske?

certina25_65_401-800x800.jpg

Den ser lite lite sne ut längst up tycker jag.. men knäcken borde väl ha skett längre ned där kronan slutar så att säga om den fått sig en smäll.. hmm :bookworm:
741174F7-E225-43DF-BE38-A7CA29812E45.jpeg
Hade fel om att det var delad bom . Gick ju kalas med å få bort kronan och bommen. Ser lite böjd ut . Hur ser själva kronhalsen ut på boetten . Har den klarat sig . Spara krona och bom tills du får tag i en ny. Så längden blir samma.

• Like
Reactions: Beo
Hade fel om att det var delad bom . Gick ju kalas med å få bort kronan och bommen. Ser lite böjd ut . Hur ser själva kronhalsen ut på boetten . Har den klarat sig . Spara krona och bom tills du får tag i en ny. Så längden blir samma.

Min känsla är att bägge måste bytas. Då är frågan hur jag beställer eller fixar en uppsättning som passar.. Certina winding stem 401 verkar det vara. Kronhals ser orörd ut vid en okulärbesiktning :)

Edit. Bom 401 verkar inte säga så mycket. Verkar Finnas många olika part number 401

202DA89C-97D7-4E67-B614-A34CC67B7FB8.jpeg

Senast ändrad:
Hittar många bomar som ska passa till urverket men hur vet jag att längden stämmer? Urverket sitter ju i massvis av modeller och längden tänker jag varierar?
Yes, no?
7CBD182F-3909-4D4C-A5C5-356D2902CA1A.jpeg

• Like
Nu har jag fått bommen, tack @JohanSA !
Vad är är nu bästa metod för att korta ned den? @rogart-63 @Beo @ittam och Johan? :) Det finns ju många sätt att göra saker kortare på menar jag.. vad orsakar minst skada.
Även jag gör som @Beo . Kan tillägga att jag skruvar på kronan, sätter bommen i verket (med verket på plats i boetten) och kollar så den inte blir för kort.Fila toppen på bommen något "spetsig" så du får bort graderna som blir vid filningen. Underlättar att få kronan på plats.
Och lycka till:)

Tack för info! Låg i linje med hur jag tänkte mig ungefär :) Har ett bra skjutmått så jag kan jämföra längden med den gamla bommen också. Måste köpa lite verktyg, de jag har är inte riktigt för finmekaniska grejer. Beställer nog lite annat samtidigt. Kan ni rekommendera en prisvärd sida att beställa grejer från? Slänger nog med nån korntång, verkhållare m.m. När jag ändå är i farten.

• Like
Tack för info! Låg i linje med hur jag tänkte mig ungefär :) Har ett bra skjutmått så jag kan jämföra längden med den gamla bommen också. Måste köpa lite verktyg, de jag har är inte riktigt för finmekaniska grejer. Beställer nog lite annat samtidigt. Kan ni rekommendera en prisvärd sida att beställa grejer från? Slänger nog med nån korntång, verkhållare m.m. När jag ändå är i farten.
https://www.cousinsuk.com/ är helt ok, har det mesta.
Tänker du börja småpilla så är en lupp ett måste så du inte missar det;)

Same here . Avbitare tång har jag en rejäl gammal Knipex till . Den funkar fint och håller sig vass. Sen har jag ett diamant bryne till att korta ner den till lagom längd. Lite grand i taget. Innan dess körde jag våtslippare på bänken. Funkar oxå men går lätt sönder.

Tillbaka
Topp