• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Snabb fråga! Putsat till en Certina DS-2 och det är första gången jag hanterar delad bom. Hur gör jag när jag ska sätta tillbaka den?
6399FE24-8CDE-4BBB-AA46-19A9CCC419B3.png

• Like
Reactions: Beo
Oh aktade gudar av Hemslöjdsavdelningen. Nåja. ;)
"Kära Bullen jag har ett problem" istället kanske...

Skämt åsido, det känns en smula trivialt att ens ställa denna typen av frågor här.
Men... Har en jävla Omega som jag verkligen inte får upp baklocket på. Sitter som berget och lite till!
Började givetvis med bara jaxa men gick bet. Nästa var min go to-mutter och en massa superlim. Inget lossnade, mer än muttern.
Jagade rätt i muttrar av herrejösses-dimension och slipade även av ytan som skulle limmas fast för lite bättre fäste. Spände fast i ett städ och gick lös med den rejäla hylsnyckeln. Inget lossnade, mer än muttern. :mad:

Så... Nån som har något annat husmorsknep för att få upp riktigt trilskande boetter?

Oh aktade gudar av Hemslöjdsavdelningen. Nåja. ;)
"Kära Bullen jag har ett problem" istället kanske...

Skämt åsido, det känns en smula trivialt att ens ställa denna typen av frågor här.
Men... Har en jävla Omega som jag verkligen inte får upp baklocket på. Sitter som berget och lite till!
Började givetvis med bara jaxa men gick bet. Nästa var min go to-mutter och en massa superlim. Inget lossnade, mer än muttern.
Jagade rätt i muttrar av herrejösses-dimension och slipade även av ytan som skulle limmas fast för lite bättre fäste. Spände fast i ett städ och gick lös med den rejäla hylsnyckeln. Inget lossnade, mer än muttern. :mad:

Så... Nån som har något annat husmorsknep för att få upp riktigt trilskande boetter?
Hhaha bra jobbat redan! Jag har aldrig gått bet med mutter och en jävla massa superlim. jag limmar först botten, väntar lite och sen droppar jag in det rejält längs sidorna och låter det torka ordentligt. Sen tar jag boetten i en hållare/städ och tar min största mammanyckel. Jag förstår att det är så du gjort oxå men finns det utrymme för bättre limning? Loctite?

Hhaha bra jobbat redan! Jag har aldrig gått bet med mutter och en jävla massa superlim. jag limmar först botten, väntar lite och sen droppar jag in det rejält längs sidorna och låter det torka ordentligt. Sen tar jag boetten i en hållare/städ och tar min största mammanyckel. Jag förstår att det är så du gjort oxå men finns det utrymme för bättre limning? Loctite?

Yes, Loctite Super Glue.
Gjort på samma sätt, men testar en runda till.
Tack!

FEAAAA9F-DED5-4C06-B275-6F0B98FA9C7A.jpeg

Haha! Jodå, nog är det skruvboett.
Den bara sitter som ett as!

Observera att jag inte är orsak till skadorna som finns, så gissningsvis har den suttit rejält fast även innan jag tog över den.
Så tröttsamt med alla dessa baklock där folk försökt öppna med sax or whatever.. Har man inte verktyg för att öppna har man sannolikt inget innanför locket att göra heller :) Är inte dryg nu men den typen av jack uppkommer ju inte av milt våld! ;)

Så tröttsamt med alla dessa baklock där folk försökt öppna med sax or whatever.. Har man inte verktyg för att öppna har man sannolikt inget innanför locket att göra heller :) Är inte dryg nu men den typen av jack uppkommer ju inte av milt våld! ;)

Japp.
Den här är ändå ganska förskonad, jämfört mot en del man sett.

Har en Eberhard där man behöver sexkantsnyckel för att öppna.
Lik förbannat verkar någon ha hållit boetten med en rörtång och försökt få upp locket med sax, gaffel och kanske skärbrännare. :rolleyes:

Säker på att det ens är en skruvboett? Jag har aldrig heller gått bet med muttern ..

Skjut ner mig helt om jag är ute och cyklar...
Men förutsatt att ingen fysiskt limmat igen locket för att få den tät så antar jag att det är packningen som agerar lim för stunden.
Är det alls möjligt att försiktigt försöka värma upp runt kanterna på locket och, på så vis, kanske kunna skruva av locket?
...bara en tanke.

Skjut ner mig helt om jag är ute och cyklar...
Men förutsatt att ingen fysiskt limmat igen locket för att få den tät så antar jag att det är packningen som agerar lim för stunden.
Är det alls möjligt att försiktigt försöka värma upp runt kanterna på locket och, på så vis, kanske kunna skruva av locket?
...bara en tanke.
Jepp.
Det eller en Bergeon 5700 löser problemet.

Jepp.
Det eller en Bergeon 5700 löser problemet.
Haha!
Det hade faktiskt varit nice att ha en sån, men jag känner inte att jag vill lägga tre gånger så mycket som jag lade på klockan till att faktiskt öppna den. ;)
Är den utom tävlan rent funktionsmässigt eller finns det hyggliga budgetalternativ? Och då menar jag inte Kina-varianter för 199kr.

Om jag går på värma alternativet... Några tips på hur mycket man vågar värma och hur man bäst värmer?
Räcker det kanske att lägga klockan på ett riktigt brassande element..?

Haha!
Det hade faktiskt varit nice att ha en sån, men jag känner inte att jag vill lägga tre gånger så mycket som jag lade på klockan till att faktiskt öppna den. ;)
Är den utom tävlan rent funktionsmässigt eller finns det hyggliga budgetalternativ? Och då menar jag inte Kina-varianter för 199kr.

Om jag går på värma alternativet... Några tips på hur mycket man vågar värma och hur man bäst värmer?
Hehe nej, förstår det.

Testa med en tändare runt baklocket. Akta plexit bara.

Haha!

Har värmt med gasbrännare typ creme brulee några gånger när det inte velat lossna . Men bara så pass att det blivit lite ljummen . Tyvärr går det ju inte göra både och. Både limma och värma. Aldrig varit med om att jag värmt sönder nåt plexi eller så. Tändare misstänker jag blir sotigt av så gasbrännare är nog mitt tips.

Nybörjarfråga: har kommit över en Tudor Prince Oysterdate från tidigt 90-tal. Den har några repor repor i glaset, vilket jag antar är i safir. Den har även en hel del repor i själva boetten, dvs. i stålet. Är det möjligt att polera upp klockan själv - jag tänker framförallt på glaset - eller måste man lämna in den till en urmakare? Är det någon som vet en prisvärd urmakare i Stockholm?

Har värmt med gasbrännare typ creme brulee några gånger när det inte velat lossna . Men bara så pass att det blivit lite ljummen . Tyvärr går det ju inte göra både och. Både limma och värma. Aldrig varit med om att jag värmt sönder nåt plexi eller så. Tändare misstänker jag blir sotigt av så gasbrännare är nog mitt tips.
Eller värmepicka! :)

Haha!

Om du absolut inte får upp bakboetten kan du skicka den till mig.

Hehe nej, förstår det.

Testa med en tändare runt baklocket. Akta plexit bara.

Om du absolut inte får upp bakboetten kan du skicka den till mig.

Stort tack för all hjälp! Trevligaste "forumänden", helt klart!
Jag testar med värme i helgen. Börjar med element och jobbar mig uppåt mot plasmaskärare. ;)

Stort tack för all hjälp! Trevligaste "forumänden", helt klart!
Jag testar med värme i helgen. Börjar med element och jobbar mig uppåt mot plasmaskärare. ;)
Har haft problemet med! Lyckades i skruvstäd med boettöppnare till slut!
Min tanke om det inte gått var att hitta metal rör i rätt dia. sen skära ut så jag greppat i alla nockarna!
Är ju lite jobb med det, men blir rejäl kraft!
Hoppas du löser det med värme!

Har haft problemet med! Lyckades i skruvstäd med boettöppnare till slut!
Min tanke om det inte gått var att hitta metal rör i rätt dia. sen skära ut så jag greppat i alla nockarna!
Är ju lite jobb med det, men blir rejäl kraft!
Hoppas du löser det med värme!
Ja, riktiga boettnycklar hade så klart varit allra bäst. Synd att det finns så många olika kombinationer! :)

Haha!

Kan du tänka dig att köra en bit upp längs E6’an så har jag en Bergeon 5700

Tillbaka
Topp