• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Magnus Ö-o

Cartier
Certina tog ett litet steg framåt. Hållaren för den borrande spindeln börjar bli användbar. Fästa den på stolpen nästa steg, hur man nu skall linjera den mot chuckaxeln. Kreativitet är livet. Sen blir det att jaga chuckar, borrar o en stor gnutta tålamod. 0,18 skall axeln tydligen vara. Utrustning för att polera axeln lär man väl ha med kan jag tro. Billigt det här med att skruva gamla klockor. Haha. Men riktigt kul. Fick bli en balanshållare när man ändå håller på. Tjong...
CCD5BDEF-C747-4E9D-8354-1F8ED7CF8711.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Certina tog ett litet steg framåt. Hållaren för den borrande spindeln börjar bli användbar. Fästa den på stolpen nästa steg, hur man nu skall linjera den mot chuckaxeln. Kreativitet är livet. Sen blir det att jaga chuckar, borrar o en stor gnutta tålamod. 0,18 skall axeln tydligen vara. Utrustning för att polera axeln lär man väl ha med kan jag tro. Billigt det här med att skruva gamla klockor. Haha. Men riktigt kul. Fick bli en balanshållare när man ändå håller på. Tjong...
CCD5BDEF-C747-4E9D-8354-1F8ED7CF8711.jpeg
Snyggt!
 

Fadershan

Patek
Grattis!det ser ju super proffsigt ut:)!en hemma mekares våta dröm!:p

Det är nice, riktigt nice!!!

Det är ju världsklass. Sitter några år efter på samma resa. Kul att se intresset växa. En fantastisk arbetsplats. Grattis.

Jäklar vilken utveckling :) själv är det fortfarande köksbordet till fruns förtret. Mycket packa upp och ner blir det :D
Tack snälla ni! Det är litet men mysigt :) (ständig omorganisering för att kunna komma in)
 

DrKlocka

Audemars
Nu har jag en till verktygsfråga! Jag äger ett Jacot-verktyg men är inte kompis med den än.. Nu undrar jag ifall någon har erfarenhet av Bergeon 5482? Alltså ett sådant https://www.cousinsuk.com/product/pivot-rounding-tool För att runda pivots på balansen. Verkar ju smutt? Värt? @JohanSA kanske har testat?
P1227_pic1_cmyk1.jpg
Har inte testat. Rullbänk kräver en del övning innan man får till tekniken bra. Har bara rundat tappändar i hålskiva på rullbänken. Funkar väldigt bra.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har nyligen fått hem en vintageklocka som går typ 30-40min + per dygn. Ska man anta att den är magnetiserad?
Kan man isåfall gå till närmsta klockbutik (även lättare klockbutik typ stjärnurmakarna) och avmagnetisera eller hur går man tillväga?
 

rogart-63

Patek
Har nyligen fått hem en vintageklocka som går typ 30-40min + per dygn. Ska man anta att den är magnetiserad?
Kan man isåfall gå till närmsta klockbutik (även lättare klockbutik typ stjärnurmakarna) och avmagnetisera eller hur går man tillväga?
Inte nödvändigtvis . Tror mer på olja eller fett . Lite hype med magnetism tycker jag. Sällan det går att avmagnetisera ett verk och det går perfekt. Tror mer på nåt annat. Mycket troligt är det spiralen som slagit ihop. Vad är det för klocka eller verk.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Inte nödvändigtvis . Tror mer på olja eller fett . Lite hype med magnetism tycker jag. Sällan det går att avmagnetisera ett verk och det går perfekt. Tror mer på nåt annat. Mycket troligt är det spiralen som slagit ihop. Vad är det för klocka eller verk.
En manuell Tissot pointerdate, så gissar på cal 27?
Värt att testa avmagnetisera iallafall, kostar väl inte mycket?
Annars blir det nog att skicka tillbaka den om det behövs en helservice :)
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Kanske inte en fråga här? Men köpte en tång till att böja bandstift med . Funkar fint men gummit som var överdraget på handtaget fällde färg så jag blev helt röd om händerna. Så skar helt enkelt bort det . Finns det nån dip så man kan doppa handtag i . Har ett par andra tänger oxå som skulle behöva nytt gummi. Krympslang funkar ju men håller nog inte i längden.
.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Kanske inte en fråga här? Men köpte en tång till att böja bandstift med . Funkar fint men gummit som var överdraget på handtaget fällde färg så jag blev helt röd om händerna. Så skar helt enkelt bort det . Finns det nån dip så man kan doppa handtag i . Har ett par andra tänger oxå som skulle behöva nytt gummi. Krympslang funkar ju men håller nog inte i längden.
.
Typ denna kanske!
https://navx.se/produkt/plasti-dip-429-ml-2/
 
  • Like
Reactions: Beo

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Kanske men den var rackarns dyr . Tången kosta 50 :- . Men kan jag använda den till fler verktyg så kan det kanske vara värt det? Gul är billigare
Var länge sedan jag använde sådant!
Jobbade på Nymölla pappersbruk förr, då brukade vi ha det till skiftnycklar. Var ju tuff miljö och minns att det höll bra!
Tror en burk räcker långt, blir ju bara någon mm. tjockt skikt.
Finns ju spray på biltema för tex. fälgar, kanske funkar!?!
 

Kaha

Omega
Jag brukar beställ de flesta av mina verktyg och delar ifrån Cousins.
Efter (en eventuell?) Brexit kommer priser rassla iväg med svensk moms plus tid och kostnad för tullhantering, så jag börjar fundera på alternativ.

Jag är sedan tidigare reggad på boley.de men har inte handlat där ännu. De verkar vara något billigare än Cousins och ett snarlikt sortiment (även om det alltid tar lite tid att lära sig hitta)
Har ni tips på andra bra säljare av delar och verktyg i Europa?
 

rogart-63

Patek
Jag brukar beställ de flesta av mina verktyg och delar ifrån Cousins.
Efter (en eventuell?) Brexit kommer priser rassla iväg med svensk moms plus tid och kostnad för tullhantering, så jag börjar fundera på alternativ.

Jag är sedan tidigare reggad på boley.de men har inte handlat där ännu. De verkar vara något billigare än Cousins och ett snarlikt sortiment (även om det alltid tar lite tid att lära sig hitta)
Har ni tips på andra bra säljare av delar och verktyg i Europa?
Finns tyvärr inga direkta bra alternativ. Vad jag förstått så betalar man inte moms när man handlar i England efter Brexit. Utan betalar den i Sverige istället. priset blir densamma men sen ska väl Tullen och Postnord ha sin avgift gissar jag :( plus att det blir rysligt slött när det ska ligga hos PN i 4 veckor.
Verkmästarna finns ju. Dock har dom ingen bra reservdels lista på nätet vad jag vet. Så det blir rätt bökigt när man ska köpa.
Boley.de är det inte bara om man har speciellt konto man får handla där. Vi får hålla tummarna att dom förhandlar fram ett bra avtal . Annars går det åt pipsvängen för cousinsuk tror jag. Dom får flytta till Tyskland .
 

DrKlocka

Audemars
Finns tyvärr inga direkta bra alternativ. Vad jag förstått så betalar man inte moms när man handlar i England efter Brexit. Utan betalar den i Sverige istället. priset blir densamma men sen ska väl Tullen och Postnord ha sin avgift gissar jag :( plus att det blir rysligt slött när det ska ligga hos PN i 4 veckor.
Verkmästarna finns ju. Dock har dom ingen bra reservdels lista på nätet vad jag vet. Så det blir rätt bökigt när man ska köpa.
Boley.de är det inte bara om man har speciellt konto man får handla där. Vi får hålla tummarna att dom förhandlar fram ett bra avtal . Annars går det åt pipsvängen för cousinsuk tror jag. Dom får flytta till Tyskland .
Hoppas också på en lösning för cousins. Hade gärna handlat från verkmästarna om det inte vore för att det kostar så mycket mer. Vissa grejer kan kosta 3x som cousins. Känns tråkigt att inte stödja den enda svenska grossisten, men priserna är ju rätt avgörande.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som har en pin till Bergeon 6767 till övers och vill sälja?
Kostar ju 1£ på Cousins men känns ovärt att betala en dyr frakt därifrån och få vänta rätt många dagar på leverans :banghead:
6C787F07-DCF9-4604-85F0-76BD1ED9F97F.jpeg
 
Topp