• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hur många har Dumont korntänger?? Vi vet ju att det lönar sig att bita i det sura och köpa ordentliga mejslar, tycker ni att det gäller för korntänger oxå i allmänhet och i synnerhet Dumont? Jag använder mest super fine tips och vilken Dumont skulle ni då rekommendera ifall svaret på frågan innan är ja? :) Tack!

Carbon har jag kikat på men vill ogärna lägga 350kr+ på en som e kass!
upload_2019-3-22_17-26-12.png

Hur många har Dumont korntänger?? Vi vet ju att det lönar sig att bita i det sura och köpa ordentliga mejslar, tycker ni att det gäller för korntänger oxå i allmänhet och i synnerhet Dumont? Jag använder mest super fine tips och vilken Dumont skulle ni då rekommendera ifall svaret på frågan innan är ja? :) Tack!

Mässing alla dagar i veckan . Du kommer inte återvända till spetsiga korntänger när du väl börjat med mässing. Använder den 90 % av tiden .

Eftersom verket ändå är kaputt tänkte jag köra lite hårdare patina så det fick brista eller bära. Ändå helt okej, lite halvslarvigt kanske men helhetslooken är ok irl :)
IMG_20190321_220324.jpg

Har ju flera st till salu av Dumont helt nya.
Använder bara Dumont.

Jag har en mässing men vi är inte helt kompisar! Använder bara när jag är rädd att rispa något! :)
Tog ett tag å vänja sig. Händer att jag tar en 5 om jag har den i närheten och det känns väldigt ovant . Så det är nog lite av en vanesak oxå . Inox tängerna är väldigt bra . Blir magnetiska dock. Vilket är en stor fördel med mässingen. Hatar när skruven sitter och dinglar i spetsen och man måste avmagnetisera stup i kvarten.

Inte helt nödvändigt på alla ur men ett måste på tex omega co-axial. Man kan epilamisera gånghakens paletter, gånghjul och motsten för bättre oljning. Alla delarna är egentligen fabriksepilamiserade och håller vanligtvis ett par tvättar.
Oh ok tack! SPrang precis på det och tänkte att nu har jag missat något! :D Jag sysslar ju endast med vintage men är ju inte alltid de fått service under årens lopp heller iofs.

• Like
Reactions: Beo
Med risk för att jag är i fel del av forumet, men delar med mig av morgonens projekt ändå :), en klockbricka i trä och sammet. Tog ca 20 min att slänga ihop och kostade mig ca 250 kr i material. Blev kanonnöjd :cool:
20190323_083718.jpg
Bra fix och trix, helt rätt! Bara kul att få se annat än våra rostiga minutrör ibland! :) Snyggt jobbat! 20min.. då har du inte snickrat ramen gissar jag? :)

Med risk för att jag är i fel del av forumet, men delar med mig av morgonens projekt ändå :), en klockbricka i trä och sammet. Tog ca 20 min att slänga ihop och kostade mig ca 250 kr i material. Blev kanonnöjd :cool:
20190323_083718.jpg
Den där är riktigt bra, något man skulle knacka ihop själv också!

Första steget på en lång resa att laga min certina 28-10 där jag bröt subsekundvisaraxeln. För att kunna borra ur den och byta axeln behöver jag borrande spindel till svarven. Har inte sett nån sån till modellen jag har. Idag svarvade jag till första delen. En spindelaxel som tar wirechuckar. Mycket jobb för en klocka för 200. Men kan inte köpa en donator mycket dyrare och slakta känns bara fel. Måste alltid ha en lite korkad utmaning framför sig. Så länge det är kul så...
01AF82B6-47EA-45E0-99F8-5D398DEC33FF.jpeg

Använder du det som epilamisering? Blandar du det med vatten? Du får gärna berätta mer.
Använder det oxå. Kommer jag inte ihåg hur mycket man skulle blanda. Men stearinsyran löser sig i isopropanol. Har en rejäl påse stearinsyra om du vill prova . Läs om fixodrop eller stearic acid och fixodrop. Man kan ha lite shellac i mixen oxå har jag läst men inte testat.

Använder du det som epilamisering? Blandar du det med vatten? Du får gärna berätta mer.
Använder det på hakstenarna och tänderna på gånghjulet-appliceras tunt med pensel.
Experimenterat med olika lösningar men tycker ~0.5% stearinsyra i isoproanol(vikt %) ger en lagom tunn ”hinna” när alkoholen förångats. Kör verket 10-30min efter montering och sedan olja.

Den här länken är tyvärr för lång för mig även i sitt kortaste läge och jag skulle vilja korta den. Det finns inga mikrojusteringar i claspen tyvärr. Kan man kapa en meshlänk eller blir det bara smul då? Skulle behöva ta cirka två centimeter.. IMG_20190324_130646.jpg IMG_20190324_130639.jpg IMG_20190324_130627.jpg IMG_20190324_130619.jpg IMG_20190324_130614.jpg

Den här länken är tyvärr för lång för mig även i sitt kortaste läge och jag skulle vilja korta den. Det finns inga mikrojusteringar i claspen tyvärr. Kan man kapa en meshlänk eller blir det bara smul då? Skulle behöva ta cirka två centimeter.. IMG_20190324_130646.jpg IMG_20190324_130639.jpg IMG_20190324_130627.jpg IMG_20190324_130619.jpg IMG_20190324_130614.jpg
Går säkert kapa av några länkbitar i änden utan att det smular sönder sig. Bästa är nog en kaptrissa på en dremel eller nypa av en länk ring i taget.

Hej alla fix & trixare!
Jag har ett litet projekt på gång där jag troligtvis behöver hjälp med att svarva till en vridringsadapter.
Finns det någon i Stockholm med svarv, kunskap, tid och lust för detta?
Skicka gärna PM för mer information i så fall.

Tillbaka
Topp