C:a 4 milVidhåller att detta är trevligaste delen på forumet!
Det är inte alls otänkbart. Hur långt behöver man följa E6:an?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
C:a 4 milVidhåller att detta är trevligaste delen på forumet!
Det är inte alls otänkbart. Hur långt behöver man följa E6:an?
Mässing alla dagar i veckan . Du kommer inte återvända till spetsiga korntänger när du väl börjat med mässing. Använder den 90 % av tiden .Hur många har Dumont korntänger?? Vi vet ju att det lönar sig att bita i det sura och köpa ordentliga mejslar, tycker ni att det gäller för korntänger oxå i allmänhet och i synnerhet Dumont? Jag använder mest super fine tips och vilken Dumont skulle ni då rekommendera ifall svaret på frågan innan är ja? Tack!
Carbon har jag kikat på men vill ogärna lägga 350kr+ på en som e kass!
Har ju flera st till salu av Dumont helt nya.Hur många har Dumont korntänger?? Vi vet ju att det lönar sig att bita i det sura och köpa ordentliga mejslar, tycker ni att det gäller för korntänger oxå i allmänhet och i synnerhet Dumont? Jag använder mest super fine tips och vilken Dumont skulle ni då rekommendera ifall svaret på frågan innan är ja? Tack!
Carbon har jag kikat på men vill ogärna lägga 350kr+ på en som e kass!
Åhh ok ska kika då!Har ju flera st till salu av Dumont helt nya.
Använder bara Dumont.
Har typ alla nummer helt nya. Bara säga vad du önskarÅhh ok ska kika då!
Jag har en mässing men vi är inte helt kompisar! Använder bara när jag är rädd att rispa något!Mässing alla dagar i veckan . Du kommer inte återvända till spetsiga korntänger när du väl börjat med mässing. Använder den 90 % av tiden .
Tog ett tag å vänja sig. Händer att jag tar en 5 om jag har den i närheten och det känns väldigt ovant . Så det är nog lite av en vanesak oxå . Inox tängerna är väldigt bra . Blir magnetiska dock. Vilket är en stor fördel med mässingen. Hatar när skruven sitter och dinglar i spetsen och man måste avmagnetisera stup i kvarten.Jag har en mässing men vi är inte helt kompisar! Använder bara när jag är rädd att rispa något!
Inte helt nödvändigt på alla ur men ett måste på tex omega co-axial. Man kan epilamisera gånghakens paletter, gånghjul och motsten för bättre oljning. Alla delarna är egentligen fabriksepilamiserade och håller vanligtvis ett par tvättar.En annan nördfråga till vår fantastiskt begåvade tråd! Är det någon som epilamiserar verken?
https://www.cousinsuk.com/product/episurf-neo?code=E53159
Oh ok tack! SPrang precis på det och tänkte att nu har jag missat något! Jag sysslar ju endast med vintage men är ju inte alltid de fått service under årens lopp heller iofs.Inte helt nödvändigt på alla ur men ett måste på tex omega co-axial. Man kan epilamisera gånghakens paletter, gånghjul och motsten för bättre oljning. Alla delarna är egentligen fabriksepilamiserade och håller vanligtvis ett par tvättar.
Bra fix och trix, helt rätt! Bara kul att få se annat än våra rostiga minutrör ibland! Snyggt jobbat! 20min.. då har du inte snickrat ramen gissar jag?Med risk för att jag är i fel del av forumet, men delar med mig av morgonens projekt ändå , en klockbricka i trä och sammet. Tog ca 20 min att slänga ihop och kostade mig ca 250 kr i material. Blev kanonnöjd
Omväxling förnöjer, även i forum Ramen är ej egengjord. Har plockat ut glas och vaderat bakstycket och sedan klätt över med tyget bara. Enkelt, snabbt och bra resultat (enligt mig i alla fall)Bra fix och trix, helt rätt! Bara kul att få se annat än våra rostiga minutrör ibland! Snyggt jobbat! 20min.. då har du inte snickrat ramen gissar jag?
Den där är riktigt bra, något man skulle knacka ihop själv också!Med risk för att jag är i fel del av forumet, men delar med mig av morgonens projekt ändå , en klockbricka i trä och sammet. Tog ca 20 min att slänga ihop och kostade mig ca 250 kr i material. Blev kanonnöjd
Det gör skillnad, inget snack om den saken. Men jobbar man med vintage på hobbynivå är det lite pengar i sjön.Oh ok tack! SPrang precis på det och tänkte att nu har jag missat något! Jag sysslar ju endast med vintage men är ju inte alltid de fått service under årens lopp heller iofs.
Använder du det som epilamisering? Blandar du det med vatten? Du får gärna berätta mer.Stearinsyra i alkohol funkar toppen och kostar inte många kronor! (skillnaden mot blandningarna du köper är troligtvis bara att deras lösningsmedel förångas snabbare - men om du orkar blåsa lite med dammpusten så ordnar det sig på ett par sekunder iaf!)
Använder det oxå. Kommer jag inte ihåg hur mycket man skulle blanda. Men stearinsyran löser sig i isopropanol. Har en rejäl påse stearinsyra om du vill prova . Läs om fixodrop eller stearic acid och fixodrop. Man kan ha lite shellac i mixen oxå har jag läst men inte testat.Använder du det som epilamisering? Blandar du det med vatten? Du får gärna berätta mer.
Använder det på hakstenarna och tänderna på gånghjulet-appliceras tunt med pensel.Använder du det som epilamisering? Blandar du det med vatten? Du får gärna berätta mer.
Går säkert kapa av några länkbitar i änden utan att det smular sönder sig. Bästa är nog en kaptrissa på en dremel eller nypa av en länk ring i taget.
När jag startade denna tråd (som ni f.ö. gjort fantastiskt trevlig och hjälpsam) för snart två år sen var min första post om min arbetsstation och här kommer en liten update i bilder på vad som hänt sen dessJag har uppdaterat min verkstad lite idag med en lite högre arbetsbänk bl.a. Vad jobbar ni med just nu?
Grattis!det ser ju super proffsigt ut!en hemma mekares våta dröm!När jag startade denna tråd (som ni f.ö. gjort fantastiskt trevlig och hjälpsam) för snart två år sen var min första post om min arbetsstation och här kommer en liten update i bilder på vad som hänt sen dess
Det är nice, riktigt nice!!!När jag startade denna tråd (som ni f.ö. gjort fantastiskt trevlig och hjälpsam) för snart två år sen var min första post om min arbetsstation och här kommer en liten update i bilder på vad som hänt sen dess
Det är ju världsklass. Sitter några år efter på samma resa. Kul att se intresset växa. En fantastisk arbetsplats. Grattis.När jag startade denna tråd (som ni f.ö. gjort fantastiskt trevlig och hjälpsam) för snart två år sen var min första post om min arbetsstation och här kommer en liten update i bilder på vad som hänt sen dess