Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gör gärna det, stort tack!Tror inte jag har nån kvar tyvärr. Men kan lägga till en i ordern. Ska göra en order vilken dag som helst.
Tar 3 . Har säkert sönder min egen snartGör gärna det, stort tack!
Du kan lägga till 2st ifall jag råkar ha sönder en till
Är det nåpn av dessa . 1482 ,1488 eller 1489Tja. Letar namnet på detta hjul till en Enicar Super-Divette m cal.1145AR. Klockan nyservad men rotor drar ej upp fjädern. Enligt uris är det detta kugg som måste bytas. Nu till frågan. Nån som vet vad det heter?
Hur kan din urmakare inte veta vad det heter?Tja. Letar namnet på detta hjul till en Enicar Super-Divette m cal.1145AR. Klockan nyservad men rotor drar ej upp fjädern. Enligt uris är det detta kugg som måste bytas. Nu till frågan. Nån som vet vad det heter?
Farbrorn är snart 80 och han meddelade att denna del behöver bytas och att han ej hade den tillgänglig. Därav min fråga. Enicars engelska beskrivning av verkdelar har gäckat mig. Tack för tips.Hur kan din urmakare inte veta vad det heter?
Beror lite på hur automaten är uppbyggd då vet inte exakt, men troligt ett reduktionshjul eller mellanhjul?
Wow, tack så mycket. Då delarna är så pass billiga så köper jag alla tre och testar.Är det nåpn av dessa . 1482 ,1488 eller 1489
Kan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.Wow, tack så mycket. Då delarna är så pass billiga så köper jag alla tre och testar.
https://docs.google.com/viewer?a=v&...8uY29tfHRlY2huaWNhbHxneDo5N2I5YjY1MmNmNmNjMjMWow, tack så mycket. Då delarna är så pass billiga så köper jag alla tre och testar.
95.... så du känner inte heller dig helt hundra?Kan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.
Ja farbrorn är en riktig sköning. Ser risigt å hör risigt, men få liv i mina gla klockor, det fixar hanKan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.
Självklart va 1488 slut på Cousins, har du nått begagnat i gömmorna?Kan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.
Tror det är dåligt med AR1145 delar . Men kan kolla när jag kommer hem .Självklart va 1488 slut på Cousins, har du nått begagnat i gömmorna?
Det var tyvärr tomt i gömmorna . Jag ska forska lite.Självklart va 1488 slut på Cousins, har du nått begagnat i gömmorna?
Det ska vara ett 396 batteri om det är samma som på din bild. Beror på var du bor? Finns på tex batterilagret eller Clas Olsson. Kan kolla imorgon bitti annars om jag har nåt kvar. Tyvärr inget 396 hemma . Tror Clas har . Köp kvalitet . Kostar samma peng . Billiga Biltema eller nåt läcker när strömmen är slut .Räddade denna rackare idag, trots att jag egentligen inte gillar batteriklockor men den får agera fulbeater tror jag. Hur som, jag behöver ett nytt batteri, (bild på gamla nedan). Iom att jag är helt lost på batteriklockor undrar jag om det kanske finns lokalt eller om det är att beställa som gäller. har förstått att samma typ av batteri kan ha olika märkningar(?). Vad letar jag egentligen?
Jag har möjligtvis. Är samma automatdelar till flera calibrar i den serien. Vi diskuterade denna konstruktion för inte så länge sen och oljningen gör verkligen skillnad vid uppdrag. @Cougan påminn mig att kollaDet var tyvärr tomt i gömmorna . Jag ska forska lite.
1489 trodde dom . Inte 1482 för den har en pinionSjälvklart va 1488 slut på Cousins, har du nått begagnat i gömmorna?
Låter som nåt är trasig eller böjd kugg på nåt av hjulen . Vad är det för klocka?Fråga: om det glappar lite i kronan. Dvs det tar någon millimeters skruvande för att visarna skall börja röra sig och sen att det upplevs som ett ”gupp” ca kl 10 ( vi är fortfarande och skruvar i kronan ) någon med idé om vad det kan vara för fel?
Låter som nåt är trasig eller böjd kugg på nåt av hjulen . Vad är det för klocka?
Oj. Det var ju värre det. Det är väl Panerai inhouse verk? Skulle nog fråga nån AD eller urmakare som kan Panerai. Känns ju inte som en kvalitets klocka som Panerai skulle ha ett sånt glapp?Panerai 0005
Oj. Det var ju värre det. Det är väl Panerai inhouse verk? Skulle nog fråga nån AD eller urmakare som kan Panerai. Känns ju inte som en kvalitets klocka som Panerai skulle ha ett sånt glapp?
Härligt! Bra kombo btw, whiskey och klockfix! Oxå fått tag i en Dumont och de är sköna helt klart.Fredag är det o whisky är gott o klockor är skitkul. Hur mixar man det. ”Servade” ett av mina första ur för lite över ett år sen. Hade kinesiska verktyg men inga oljor o absolut ingen kunskap. Den gick sådär. Idag var det dags att prova mixen, rev ner samma ur igen med riktiga verktyg. Första gången med dumont som polare och det är ju fantastiskt vilken skillnad, det trodde jag verkligen inte o då trots att det skotska livets vatten rann i glaset. Gick som en dans. Imorgon tvätt och montage. Hoppas det flyter som ikväll. Ha en trevlig helg. Tjong.
Haha kanske inget man skulle prova om man behöver svarva, stansa eller nåt lite krångligare, men lägga i tvättkorgen gick ju bra. Får nästan unna mig en till för att fira dumont (blir definitivt fler såna i olika varianter på sikt) och att det faktiskt slutade just i tvättkorgen. Vet inte hur många ggr jag legat på golvet o letat delar istället.Härligt! Bra kombo btw, whiskey och klockfix! Oxå fått tag i en Dumont och de är sköna helt klart.