• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Magnus Ö-o

Cartier
Premiär för mitt nya (gamla) stansställ idag. En avbruten subsekundvisar axel 0,2mm är utslagen. Fick svarva/slipa till stansen 0,2-0,4mm. Limmade 0,4 delen i en trasig stans jag hade fått med i satsen. Tryckte till lite o den kroknade. Räta upp den igen o så på det igen. 4 försöket åkte visaraxeln ur. Tillsammans med limmade 0,4 axeln ur stansen. Axeln är rätt ful nu efter att ha rätats upp ett antal ggr. Lite ny färg på visaren behövs med. Lite puls blev det. Känns som en virre o fira lite nu, på en torsdag . Certinan är ett steg närmare arm igen.
1C85A210-D69C-4584-B322-F149D3A15DA0.jpeg
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Tja. Letar namnet på detta hjul till en Enicar Super-Divette m cal.1145AR. Klockan nyservad men rotor drar ej upp fjädern. Enligt uris är det detta kugg som måste bytas. Nu till frågan. Nån som vet vad det heter?
7B27943A-DAE1-4D4D-BC9E-87082022E07E.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Tja. Letar namnet på detta hjul till en Enicar Super-Divette m cal.1145AR. Klockan nyservad men rotor drar ej upp fjädern. Enligt uris är det detta kugg som måste bytas. Nu till frågan. Nån som vet vad det heter?
7B27943A-DAE1-4D4D-BC9E-87082022E07E.jpeg
Hur kan din urmakare inte veta vad det heter?
Beror lite på hur automaten är uppbyggd då vet inte exakt, men troligt ett reduktionshjul eller mellanhjul?
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Hur kan din urmakare inte veta vad det heter?
Beror lite på hur automaten är uppbyggd då vet inte exakt, men troligt ett reduktionshjul eller mellanhjul?
Farbrorn är snart 80 och han meddelade att denna del behöver bytas och att han ej hade den tillgänglig. Därav min fråga. Enicars engelska beskrivning av verkdelar har gäckat mig. Tack för tips.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Kan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.
Ja farbrorn är en riktig sköning. Ser risigt å hör risigt, men få liv i mina gla klockor, det fixar han;)
Stort tack för länken till dokumentet och all hjälp.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Kan kolla upp om jag kan lura ut vilket hjul det är. Så du slipper köpa alla tre . Inte dåligt att vara 80 år och skruva i klockor . Jag är 55 men känner mig som 95 ibland . Glömde skicka länken till manualen ser jag oxå.
Självklart va 1488 slut på Cousins, har du nått begagnat i gömmorna?
 

Mukt

Cartier
Räddade denna rackare idag, trots att jag egentligen inte gillar batteriklockor men den får agera fulbeater tror jag. Hur som, jag behöver ett nytt batteri, (bild på gamla nedan). Iom att jag är helt lost på batteriklockor undrar jag om det kanske finns lokalt eller om det är att beställa som gäller. har förstått att samma typ av batteri kan ha olika märkningar(?). Vad letar jag egentligen? :)
tack

IMG_0269.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    136.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_0268.JPG
    IMG_0268.JPG
    73.8 KB · Visningar: 2

rogart-63

Patek
Räddade denna rackare idag, trots att jag egentligen inte gillar batteriklockor men den får agera fulbeater tror jag. Hur som, jag behöver ett nytt batteri, (bild på gamla nedan). Iom att jag är helt lost på batteriklockor undrar jag om det kanske finns lokalt eller om det är att beställa som gäller. har förstått att samma typ av batteri kan ha olika märkningar(?). Vad letar jag egentligen? :)


IMG_0269.JPG
Det ska vara ett 396 batteri om det är samma som på din bild. Beror på var du bor? Finns på tex batterilagret eller Clas Olsson. Kan kolla imorgon bitti annars om jag har nåt kvar. Tyvärr inget 396 hemma . Tror Clas har . Köp kvalitet . Kostar samma peng . Billiga Biltema eller nåt läcker när strömmen är slut .
 
Senast ändrad:

Jonaz

Rolex
Fråga: om det glappar lite i kronan. Dvs det tar någon millimeters skruvande för att visarna skall börja röra sig och sen att det upplevs som ett ”gupp” ca kl 10 ( vi är fortfarande och skruvar i kronan ) någon med idé om vad det kan vara för fel?
 

rogart-63

Patek
Fråga: om det glappar lite i kronan. Dvs det tar någon millimeters skruvande för att visarna skall börja röra sig och sen att det upplevs som ett ”gupp” ca kl 10 ( vi är fortfarande och skruvar i kronan ) någon med idé om vad det kan vara för fel?
Låter som nåt är trasig eller böjd kugg på nåt av hjulen . Vad är det för klocka?
 

Magnus Ö-o

Cartier
Fredag är det o whisky är gott o klockor är skitkul. Hur mixar man det. ”Servade” ett av mina första ur för lite över ett år sen. Hade kinesiska verktyg men inga oljor o absolut ingen kunskap. Den gick sådär. Idag var det dags att prova mixen, rev ner samma ur igen med riktiga verktyg. Första gången med dumont som polare och det är ju fantastiskt vilken skillnad, det trodde jag verkligen inte o då trots att det skotska livets vatten rann i glaset. Gick som en dans. Imorgon tvätt och montage. Hoppas det flyter som ikväll. Ha en trevlig helg. Tjong.
66FD3BF7-DD1B-4E7E-B642-0149633C7763.jpeg
 

Fadershan

Patek
Fredag är det o whisky är gott o klockor är skitkul. Hur mixar man det. ”Servade” ett av mina första ur för lite över ett år sen. Hade kinesiska verktyg men inga oljor o absolut ingen kunskap. Den gick sådär. Idag var det dags att prova mixen, rev ner samma ur igen med riktiga verktyg. Första gången med dumont som polare och det är ju fantastiskt vilken skillnad, det trodde jag verkligen inte o då trots att det skotska livets vatten rann i glaset. Gick som en dans. Imorgon tvätt och montage. Hoppas det flyter som ikväll. Ha en trevlig helg. Tjong.
66FD3BF7-DD1B-4E7E-B642-0149633C7763.jpeg
Härligt! Bra kombo btw, whiskey och klockfix! Oxå fått tag i en Dumont och de är sköna helt klart.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Härligt! Bra kombo btw, whiskey och klockfix! Oxå fått tag i en Dumont och de är sköna helt klart.
Haha kanske inget man skulle prova om man behöver svarva, stansa eller nåt lite krångligare, men lägga i tvättkorgen gick ju bra. Får nästan unna mig en till för att fira dumont (blir definitivt fler såna i olika varianter på sikt) och att det faktiskt slutade just i tvättkorgen. Vet inte hur många ggr jag legat på golvet o letat delar istället.
 
Topp