• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hej. Kan någon hjälpa mig att identifiera kaliber på det här verket. Diameter på verket är runt 23 mm. 15 stenar. Sitter i en gammal Atlantic. (Tavlan ser ut att ha klarat sig skapligt.)
IMG_20190526_134027.jpg
IMG_20190526_134709.jpg
Har fixat och trixat med ett sådant verk i dag, och @Martin Lovasz har rätt, FHF 175. Även mitt verk satt i en Atlantic:)

Någon som på rak arm vet vad för glas jag ska beställa till en Seiko 6139-6040?
Eller kanske rent av har ett till salu? :rolleyes:
Får alltid beställa flera glas i närliggande storlekar för att få rätt passning, känns så onödigt så kanske att nån här vet?

Bilagor

• received_336925590268495.jpeg
    received_336925590268495.jpeg
    52.8 KB · Visningar: 5
Någon som på rak arm vet vad för glas jag ska beställa till en Seiko 6139-6040?
Eller kanske rent av har ett till salu? :rolleyes:
Får alltid beställa flera glas i närliggande storlekar för att få rätt passning, känns så onödigt så kanske att nån här vet?
Samma som till Pogue. http://cgi.julesborel.com/cgi-bin/matcgi2?ref=W_ZlXLjcTH
Finns egentligen bara ett eller möjligen 2 glas som passar bra . Original eller Spencer klein glasen. Båda like dyra.

Någon som vet vart jag kan få tag på ett nytt glas till denna? Ca 17x25mm
Om det ens går att byta? Med tanke på att det sitter packningar?
A17B6DAE-7A6C-4899-99F5-EAB8DCAA818B.jpeg

B561C917-31FC-465E-8D50-179AB099AD26.jpeg

Finns nåt på Cousinsuk men om det är samma storlek . Heter nåt typ capsule .
Tyvärr finns det som kallas capsule bara i en storlek, dock finns det tex detta i många storlekar:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 20.31.48.png

Och så finns det denna typ som kallas underlayed:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.20.56.png

Frågan är om något kan passa eller om det måste vara "capsuled"?

Tyvärr finns det som kallas capsule bara i en storlek, dock finns det tex detta i många storlekar:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 20.31.48.png

Och så finns det denna typ som kallas underlayed:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.20.56.png

Frågan är om något kan passa eller om det måste vara "capsuled"?
Möjligen den undre. Svårt att se utan att ha glasen ijämte varandra. Känns som det är olika glas till nästan varenda tank. Det undre känns som det skulle vara rakt medans ditt glas har en rundning på ena hållet.

Nån som har några trasiga eller fula gamla jump hour verk BFG 866 verk . Har ett med en lite trasig del som jag inte kan hitta nånstans . Den lilla delen i mitten till höger ska vara lite längre och ha nån lite fnurelut i änden . Den petar till timskivan varje timma. Har gått av på mitten. Och jag hittar inte den andra delen. Finns inte heller som reservdel. Och kan lika gärna vara kass på nåt annat verk om jag köper nåt på Ebay. Den fjädrar tillbaka om man vevar baklänges så har en liten klickfjäder i bryggan.
DSC00197.JPG

Möjligen den undre. Svårt att se utan att ha glasen ijämte varandra. Känns som det är olika glas till nästan varenda tank. Det undre känns som det skulle vara rakt medans ditt glas har en rundning på ena hållet.
Jo precis, kanske ska försöka få av mitt glas för att lättare se vad jag ska köpa.
Vet dock inte hur eller om jag vågar ta av mitt glas, kanske inte får tillbaka det ifall jag inte skulle få tag på något nytt:D

Tienare, ställer frågan här istället än att skapa en ny tråd. Men är det någon som har erfarenhet av att tappa klockor med seikos 6619 verk? Hade en klocka som flög av armen och nu går den långsamt med ca 2min per timme. Innan gick den max +15s dygnet. Såg även att sekundvisaren verkar ha glidit upp lite och nuddar visaren under ibland och då stannar den såklart. Men kan man utgå ifrån att det bara är sekundvisaren som släppt eller brukar det finnas andra delar som ryker i samband med hårda stötar i detta verk?

Dom är bra . Men jobbiga att hitta om den är trasig. Sitter väl en liten taggig hållare på den oxå. Lätta att ta bort på undersidan men desto jobbigare på balans bryggan.
Just denna har jag problem med som jag inte fattar. Den var full med skit så rensade och rengjorde men verket stannar iaf när tappen är ner mot bottensidan. Jättekonstigt och kickar igång igen så fort duvänder den så tavelsidan är ned.

Just denna har jag problem med som jag inte fattar. Den var full med skit så rensade och rengjorde men verket stannar iaf när tappen är ner mot bottensidan. Jättekonstigt och kickar igång igen så fort duvänder den så tavelsidan är ned.
Låter som en Longines jag har hållt på med ett tag. Den var låg så armarna på balansen slog i gånghake bryggan. Det är inte så att den är sliten på den tappen? Hur känns frigången på balansen?

Låter som en Longines jag har hållt på med ett tag. Den var låg så armarna på balansen slog i gånghake bryggan. Det är inte så att den är sliten på den tappen? Hur känns frigången på balansen?
Precis mkt möjligt för när man lyfter balanshjulet så går den ju igång. Har inspekterat och rengjort tappen och den är iaf inte avbruten. Ska sägas att jag inte rivit verket och inspekterat fler delar för jag försökte göra en quickfix åt en vän :) Meen tji fick vi på det fuskket! :D

• Like
Reactions: Beo
Precis mkt möjligt för när man lyfter balanshjulet så går den ju igång. Har inspekterat och rengjort tappen och den är iaf inte avbruten. Ska sägas att jag inte rivit verket och inspekterat fler delar för jag försökte göra en quickfix åt en vän :) Meen tji fick vi på det fuskket! :D
Men jo troligt är nog att tappen slitits ned.
IMG_20190602_204352.jpg

• Like
Reactions: Beo
Been there done that. Vad är det för verk Cal 27? Kan du mäta axlen och se om den har rätt längd. Kan ju jämnför om dom är lika långa. mest troligt att den är sliten.

Tillbaka
Topp