• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Här är något som händer oss all. Man får hem en klocka som bara inte går att få upp.

0032.jpg

Det finns lite olika metoder men jag tar alltid det billigast och enklaste så fram med superlim och limma på en mutter på locket och använd sedan en boetthållare och en skiftnyckel.

Förbered ytorna på metallen genom att använda någon fint polermedel och här är Polywatch mycket bra då det tar bort den oxiderade hinnan från stålet.

0033.jpg

Ofta ser det då ut så här, O-ringen har förvandlats till kletig råolja igen och det kletar fast var helst det hamnar.

0034.jpg

Har testat en del olika kemikalier men det överlägset bästa att använda är vanlig hederlig hårdtvål från badrummet.

0035.jpg

Efter skrubbning och en del petande med träpinnar får man bort kletet och tvålen gör att händerna inte blir helt svarta också. man kan även använda aceton med den svarta vätska man får från det lägger sig överallt.

Ni kan se hur någon stackare försökt och försökt få upp locket och mer eller mindre förstört det.

Nu är mer eller mindre halva jobbet gjort och den enkla delen med att serva urverket är kvar. :happyhappy:

Senast ändrad:
Här är något som händer oss all. Man får hem en klocka som bara inte går att få upp.

0032.jpg

Det finns lite olika metoder men jag tar alltid det billigast och enklaste så fram med superlim och limma på en mutter på locket och använd sedan en boetthållare och en skiftnyckel.

Förbered ytorna på metallen genom att använda någon fint polermedel och här är Polywatch mycket bra då det tar bort den oxiderade hinnan från stålet.

0033.jpg

Ofta ser det då ut så här, O-ringen har förvandlats till kletig råolja igen och det kletar fast var helst det hamnar.

0034.jpg

Har testat en del olika kemikalier men det överlägset bästa att använda är vanlig hederlig hårdtvål från badrummet.

0035.jpg

Efter skrubbning och en del petande med träpinnar får man bort kletet och tvålen gör att händerna inte blir helt svarta också. man kan även använda aceton med den svarta vätska man får från det lägger sig överallt.

Ni kan se hur någon stackare försökt och försökt få upp locket och mer eller mindre förstört det.

Nu är mer eller mindre halva jobbet gjort och den enkla delen med att serva urverket är kvar. :happyhappy:
Såna där baklock går att få kalasfina med polering utan att man tar bort allt för mycket material. Behövs svarv och polermaskin men går helt klart att rädda om man vill.

Varenda gång någon ställer den här frågan är svaret NEJ men jag kan ändå inte låta bli att ställa den i hopp om att mitt fall vore annorlunda: tror ni att det skulle gå att rengöra den här tavlan utan att förstöra den? Den är alldeles jämnt patinerad, vet inte riktigt hur det gått till för den är inte fuktskadad så vitt jag kan se.

Bilagor

• IMG_20190620_151614.jpg
    IMG_20190620_151614.jpg
    130.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190620_144914.jpg
    IMG_20190620_144914.jpg
    110 KB · Visningar: 3
  • Like
Reactions: Beo
Den här är inte värd många kronor så var en jag testade att öppna upp för skojs skull förut men så pajade det. Tråkigt att slänga grejer. Tänkte ge bort som present om jag får den att funka.

Problemet är att batteriet (som jag såklart slarvat bort) inte fastnar. Så när man sätter ihop allt lossnar batteriet och den slutar såklart ticka. Fattar verkligen inte hur metallbiten som sticker upp ska sitta? Ska jag dra på batteriet och sen dra den över så batteriet sitter på plats? Det var min gissning men den åker bara till sidan om batteriet.
IMG_20190615_231417.jpg

Edit: hittade batteriet. Som ni ser på den rätt kassa bilden så hamnar batteriet snett och det logiska borde vara att metallbiten bara trycker ner batteriet och så är det klart. Men verkar inte vara så.
IMG_20190615_232023.jpg
Fick du ihop det ? Hitta ett verk i en låda . Tror det är nytt, Men har inte testat det. Det är dag och datum.

Satt halva natten och dan men fick äntligen klart min Atlantic. En anledning till varför jag gärna inte jobbar på ETA automater då de är så många moment man måst göra.
0038.jpg

Provade först med ett armerat glas men lysplupparna gick i ringen så det gick inte så den här skall ha ett vanligt glas. Den här passar min handled perfekt så skall testa den och se om det blir en jag behåller.

Satt halva natten och dan men fick äntligen klart min Atlantic. En anledning till varför jag gärna inte jobbar på ETA automater då de är så många moment man måst göra.
0038.jpg

Provade först med ett armerat glas men lysplupparna gick i ringen så det gick inte så den här skall ha ett vanligt glas. Den här passar min handled perfekt så skall testa den och se om det blir en jag behåller.
Snygg Atlantic må jag säga. Har roat mig med en ETA 2762 i en Technos idag oxå. Fick inte till minutröret eller kugghjulet så det blev helt bra . Men som tur är hitta jag ett bättre hjul så nu går det lagom trögt .

Snygg Atlantic må jag säga. Har roat mig med en ETA 2762 i en Technos idag oxå. Fick inte till minutröret eller kugghjulet så det blev helt bra . Men som tur är hitta jag ett bättre hjul så nu går det lagom trögt .
Tur det finns donatorer! Det gör det så himla mycket roligare att jobba på dessa massproducerad urverk då man inte behöver vara på helspänn hela tiden.

Håller med och nu i värmen har jag fått fart på fixandet och försöker hålla en takt på en klocka om dagen. Det skulle ta slut på mitt lager om ett par år... eller tre. :D

Jag fuskar lite dock för jag håller mig till klockor som har urverk i bra skick.
Tycker det är nästan tvärtom. Jag är rädd för å droppa svett i verket ibland . Häromdagen satt satt jag med ett krångelverk. Ju mer det krångla desto mer svettades jag. Händerna kan man ha handskar på men ibland behöver man svettband.

Det går lite upp och ner i mekandet tycker jag . Ibland löper det på fint för att i nästa veva krångla å det grövsta . Ett 7002 i förra veckan hade nog alla fel i boken man kan ha. Hur jag än gjorde så var det nåt fel. Rota igenom mina skrotverk å hitta nån bättre del. Då var det nåt annat som krångla . Tror jag satt 3 dagar innan jag var nöjd. Blanda ihop alla delar till slut och var nära att slänga ut det genom fönstret.

Det går lite upp och ner i mekandet tycker jag . Ibland löper det på fint för att i nästa veva krångla å det grövsta . Ett 7002 i förra veckan hade nog alla fel i boken man kan ha. Hur jag än gjorde så var det nåt fel. Rota igenom mina skrotverk å hitta nån bättre del. Då var det nåt annat som krångla . Tror jag satt 3 dagar innan jag var nöjd. Blanda ihop alla delar till slut och var nära att slänga ut det genom fönstret.
Har suttit så med dessa eländiga DS. Den ena efter den andra hade fel och jag fick slakta mina DS för att få deras i fin form igen. Men så blir det när en klocka blir populär och klockor jag i vanliga fall hade använt som donatorer blir nu något värdefullt. Jag gillar att jobba på dem men de hade alla blivit jobbade på av tummen mitt i handen makare och sedan gömts undan i någon låda.

Har bara några jobb kvar men sedan kan jag njuta av mina klockor.

Tycker det är nästan tvärtom. Jag är rädd för å droppa svett i verket ibland . Häromdagen satt satt jag med ett krångelverk. Ju mer det krångla desto mer svettades jag. Händerna kan man ha handskar på men ibland behöver man svettband.
Hehehe!+1 på den:D!härligt att höra att jag inte är ensam om det problemen.

Nu har turen kommit denna Candino.

0040.jpg

Urtavlan ser bra ut under glaset som måste bytas då det finns sprickor i glasets kanter och det kommer avgöra om jag tar mig an klockan nu eller väntar lite till för jag måste leta upp ett nytt glas innan jag gör något annat.

0041.jpg

Ja, ingen vacker syn som möter en här. Man kan ju fråga sig vilken dyrgrip ägaren till den här hade behov av ETA delar till så man slaktade en dyrgrip som denna?

Ett standard ETA 2783 skall jag även då leta fram ifrån gömmorna.

Har suttit så med dessa eländiga DS. Den ena efter den andra hade fel och jag fick slakta mina DS för att få deras i fin form igen. Men så blir det när en klocka blir populär och klockor jag i vanliga fall hade använt som donatorer blir nu något värdefullt. Jag gillar att jobba på dem men de hade alla blivit jobbade på av tummen mitt i handen makare och sedan gömts undan i någon låda.

Har bara några jobb kvar men sedan kan jag njuta av mina klockor.
Nä men jag som tycker det är en feöjd att mecka ds jämfört med mkt annat. Tycker generellt de är i bra skick innuti och verken e ju kalas!

Tillbaka
Topp