• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Tack Johan! Förhoppningsvis får någon mer hjälp av detta oxå. Jag verkar ha fått fram att det ska vara Omega 1344 inca fjädrar men inca i rätt storlek bör funka som du säger om jag bara hade kunnat hitta någon! Om någon kan tänkas ha idag och kan få iväg det på posten med rek idag vill jag gärna köpa! :)
Är verkligen på djupt vatten här och tidspressen hjälper inte till :) Några tips på hur man monterar av den u-formade hållaren och även återmonterar? sitter hårt.
 

rogart-63

Patek
Tack Johan! Förhoppningsvis får någon mer hjälp av detta oxå. Jag verkar ha fått fram att det ska vara Omega 1344 inca fjädrar men inca i rätt storlek bör funka som du säger om jag bara hade kunnat hitta någon! Om någon kan tänkas ha idag och kan få iväg det på posten med rek idag vill jag gärna köpa! :)
Jag kan kolla om jag har nåt som passar. Men vet i sjutton om jag hinner upp till affären . Men ska åt stan så kan jag ta och lägga det där.
 

Fadershan

Patek

Exxet

Rolex
Tack, hur lossar jag krona och bom på denna? Är det något jag klarar själv som inte kan skruva i klockor?
Har du en liten mejsel så ska det nog gå bra, du har ju fått isär klockan :) ska vara den som är markerad på bilden, skruva max 1 1/2 varv på den, lossnar den blir det genast lite värre, prova att dra ut bommen, ev. kan det behövas tryckas lite på skruven (fjäderbelastad)
wwww.jpg
 

Exxet

Rolex
Nu behöver jag trådens hjälp igen! :) Har ett Omega 591 som jag pysslar med. Det är bråttom pga av att den är en morgongåva till ett Bröllop. Nu vid återmontering av oljad ändsten gick incablock fjäder på ovansidan balansen av!! Aldrig hänt mig förut och hur fasiken får jag tag i en att byta med och är det krångligt som satan? Tack snälla! @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @Exxet mfl mfl! :)
IMG_20190808_112404.jpg
Det är väl dom här? men tvåa på bollen, och det löser sig ändå, en fråga: måste man bort med hela tjofräsen för att byta den här delen, går den inte bara att vinkla in.
170.03.jpg
 

Fadershan

Patek
Det är väl dom här? men tvåa på bollen, och det löser sig ändå, en fråga: måste man bort med hela tjofräsen för att byta den här delen, går den inte bara att vinkla in.
170.03.jpg
Ja så ser de ut iaf eller menar du att de där e rätt size till cal591? :) Trodde jag oxå men det kräver nog att böja dem rätt rejält isf. Sannolikt bättra att lyfta bort allt, stoppa in nya och sen försöka få ihop det igwn :)
 

Exxet

Rolex
Ja så ser de ut iaf eller menar du att de där e rätt size till cal591? :) Trodde jag oxå men det kräver nog att böja dem rätt rejält isf. Sannolikt bättra att lyfta bort allt, stoppa in nya och sen försöka få ihop det igwn :)
Ingen aning, men de borde väl vara samma som @rogart-63 ska skicka till dig, står ju 170.03 på den oöppnade påsen, tvivlar på att dom är märkesspecifika och stämplade med Omegaloggan, dom köptes nog in från tillverkaren och packades om i Omega-förpackningar, men som sagt ingen aning.
 

rogart-63

Patek
Det är väl dom här? men tvåa på bollen, och det löser sig ändå, en fråga: måste man bort med hela tjofräsen för att byta den här delen, går den inte bara att vinkla in.
170.03.jpg
Man måste ta bort hela tjofräsen genom att ta bort den u formade delen under bryggan . Montera inca fjädern och sätta tillbaka . Tänk på att u delen är fasad så den passar bara på ett sätt . 170.03 ska vara samma som 170.02
 

Exxet

Rolex
Man måste ta bort hela tjofräsen genom att ta bort den u formade delen under bryggan . Montera inca fjädern och sätta tillbaka . Tänk på att u delen är fasad så den passar bara på ett sätt . 170.03 ska vara samma som 170.02
Där ser man, har för mig att jag har bytt bara lyra-delen :confused: i o f s inte på ett Omega-verk.
 

rogart-63

Patek
Har du en liten mejsel så ska det nog gå bra, du har ju fått isär klockan :) ska vara den som är markerad på bilden, skruva max 1 1/2 varv på den, lossnar den blir det genast lite värre, prova att dra ut bommen, ev. kan det behövas tryckas lite på skruven (fjäderbelastad)
wwww.jpg
Där sitter det excentriska skruvar som man får vrida när man lossar verket.
wwww_LI.jpg
 

Fadershan

Patek
Jag hatar den här hobbyn just nu...den satt hårt som sagt och gick av den med innan jag fick ut den. Runtomkring är mjuk mässing så fan omöjligt att få ut utan att skada dessutom..
IMG_20190808_163249.jpg
 

Fadershan

Patek
Jag hatar den här hobbyn just nu...den satt hårt som sagt och gick av den med innan jag fick ut den. Runtomkring är mjuk mässing så fan omöjligt att få ut utan att skada dessutom..
IMG_20190808_163249.jpg
Lite bilder för att visa det jag lär mig från denna tråd! När man väl fått ut uformade hållaren (utan att ha sönder den) så är det bara att plocka isär och då kommer man åt fjäder från baksidan där pilen pekar. Ta ut och skicka in en ny hoppas jag! Hur tusan får man tag på ett nytt u-lås nurå. Lär ju inte kunna söka på u-lås haha :)
IMG_20190808_164725.jpg
IMG_20190808_164829.jpg
IMG_20190808_165018.jpg
IMG_20190808_165539__01.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har du en liten mejsel så ska det nog gå bra, du har ju fått isär klockan :) ska vara den som är markerad på bilden, skruva max 1 1/2 varv på den, lossnar den blir det genast lite värre, prova att dra ut bommen, ev. kan det behövas tryckas lite på skruven (fjäderbelastad)
wwww.jpg

Där sitter det excentriska skruvar som man får vrida när man lossar verket.
wwww_LI.jpg
Tyvärr är min minsta skruvmejsel för stor, detta verkar kräva en sjukt liten mejsel. Får återkomma när jag fått tag på en mindre mejsel :)
 

rogart-63

Patek
Lite bilder för att visa det jag lär mig från denna tråd! När man väl fått ut uformade hållaren (utan att ha sönder den) så är det bara att plocka isär och då kommer man åt fjäder från baksidan där pilen pekar. Ta ut och skicka in en ny hoppas jag! Hur tusan får man tag på ett nytt u-lås nurå. Lär ju inte kunna söka på u-lås haha :)
IMG_20190808_164725.jpg
IMG_20190808_164829.jpg
IMG_20190808_165018.jpg
IMG_20190808_165539__01.jpg
Skicka med några u lås . Hoppas nån av dom passar. Tror bara det finns i nån storlek .
 

Exxet

Rolex
Lite bilder för att visa det jag lär mig från denna tråd! När man väl fått ut uformade hållaren (utan att ha sönder den) så är det bara att plocka isär och då kommer man åt fjäder från baksidan där pilen pekar. Ta ut och skicka in en ny hoppas jag! Hur tusan får man tag på ett nytt u-lås nurå. Lär ju inte kunna söka på u-lås haha :)
IMG_20190808_164725.jpg
IMG_20190808_164829.jpg
IMG_20190808_165018.jpg
IMG_20190808_165539__01.jpg
Tror att det heter Incabloc retaining piece.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad har ni för minsta mejslar vid dessa typer av skruvar?
Räcker det med precisionsmejselset som man hittar på typ Clas Ohlson eller dylikt eller bör det vara mindre?
 

Fadershan

Patek
Vad har ni för minsta mejslar vid dessa typer av skruvar?
Räcker det med precisionsmejselset som man hittar på typ Clas Ohlson eller dylikt eller bör det vara mindre?
Det bör nog vara mindre och bättre :) Köp några bra mejslar det har du igen! Dessutom är det schysst att ha en slipsten då kan man slipa till mejslarna när de blir trubbiga eller att man behöver lite tunnarte spets! :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det bör nog vara mindre och bättre :) Köp några bra mejslar det har du igen! Dessutom är det schysst att ha en slipsten då kan man slipa till mejslarna när de blir trubbiga eller att man behöver lite tunnarte spets! :)

0,8 brukar funka bra, Classe-mejslar är väl inte det man bruka rekomendera.
Stort tack, har ni tips på vettiga mejslar som inte kostar för mycket? Har lite större mejslar som fungerar bra för länkar etc så det är alltså de allra minsta jag behöver!
 
Topp