• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

A8D44C7F-9C9E-47CD-8CEC-2137CDCBFE28.jpeg
Utseendet på balans ruckarm och regulator påminner om Zenith verk.
Tavelsidan. Aldrig sett något liknande..

Hitta tyvärr inget varken i bestfit eller i mina lådor. Likanr lite en alpina verk . Men tror det är nån gammalt verk som inte är märkt.
Har också googlat som en tok, men inte löst gåtan. Fick för mig att det kanske var en variant av Revue 76, men tavelsidan var helt fel. Får jaga en FHF 150 i stället där alla måtten stämmer till det jag behöver verket till;)

Jag tog en saxfjäder från skruvförrådet på jobbet; minsta storleken. Nypte av en bit från ena benet och slipade till det andra. Förstorade öglan för att den skulle passa på en nyckelring. Nu har jag ett enkelt bandstiftverktyg som jag redan använt för att öppna upp mikrojusteringen på min Breitling efter dagens bad. :)
DSC_0211.JPG

DSC_0212_1.JPG

Att hitta en passande krona (1,4mm gänga, 6mm omkrets, låg profil och 2,5mm kronhals) verkar omöjligt så nu tänkte jag slänga ut en blänkare om någon har en bom till Landeron 48 med 1,2mm gänga att sälja? Hittat på bukten men för 250:- för tre och behöver bara en :)Tack!

Häftigt . 3D är nog det som vore mest lönsamt. Plastinject så lär man nog få tillverka ett gäng såna . Är det till för ett speciellt verk eller bara nåt liknande fast utan facken för bryggor och plattor.
Tycker många av tvättkorgarna som finns känns lite till åren. Skulle vilja ha specifikt för vissa verk eller något med bättre fack, frågan är om plasten håller för tvättväskorna också.

Tycker många av tvättkorgarna som finns känns lite till åren. Skulle vilja ha specifikt för vissa verk eller något med bättre fack, frågan är om plasten håller för tvättväskorna också.
Jo man har ju sett att vissa plaster spricker eller blir sköra av olika rengöringsmedel. Men går ju 3D skriva i annat material än plast .

Har denna Germa tank som jag skulle vilja använda den som det ser ut perfekta tavlan. Boetten är i fulmetall och ser ut därefter och glaset är sprucket så tanken är en donatorboett. Men är det ens möjligt, vad tror ni forumpysslare?
Det är ju lite speciell boettkonstruktion pga vattentät och jag vet inte ens hur jag får bort glaset?
263EF6FD-6173-4A81-B672-FEFF64B54E7A.jpeg
497BEFA2-6100-4F46-B1FE-CDBFA53B5CA5.jpeg
E12F03CA-DCB4-414F-834E-CC978F6F3FD4.jpeg
5F2BB21A-6EE9-4AEE-BBEF-707EF2271EB4.jpeg
7DE0D575-5BC8-494B-8B3E-26FEA71F3A1B.jpeg

Har denna Germa tank som jag skulle vilja använda den som det ser ut perfekta tavlan. Boetten är i fulmetall och ser ut därefter och glaset är sprucket så tanken är en donatorboett. Men är det ens möjligt, vad tror ni forumpysslare?
Det är ju lite speciell boettkonstruktion pga vattentät och jag vet inte ens hur jag får bort glaset?
263EF6FD-6173-4A81-B672-FEFF64B54E7A.jpeg
497BEFA2-6100-4F46-B1FE-CDBFA53B5CA5.jpeg
E12F03CA-DCB4-414F-834E-CC978F6F3FD4.jpeg
5F2BB21A-6EE9-4AEE-BBEF-707EF2271EB4.jpeg
7DE0D575-5BC8-494B-8B3E-26FEA71F3A1B.jpeg
Glaset ligger över verket . För att få bort det så måste du lossa bom och krona .

Nu behöver jag trådens hjälp igen! :) Har ett Omega 591 som jag pysslar med. Det är bråttom pga av att den är en morgongåva till ett Bröllop. Nu vid återmontering av oljad ändsten gick incablock fjäder på ovansidan balansen av!! Aldrig hänt mig förut och hur fasiken får jag tag i en att byta med och är det krångligt som satan? Tack snälla! @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @Exxet mfl mfl! :)
IMG_20190808_112404.jpg

Nu behöver jag trådens hjälp igen! :) Har ett Omega 591 som jag pysslar med. Det är bråttom pga av att den är en morgongåva till ett Bröllop. Nu vid återmontering av oljad ändsten gick incablock fjäder på ovansidan balansen av!! Aldrig hänt mig förut och hur fasiken får jag tag i en att byta med och är det krångligt som satan? Tack snälla! @rogart-63 @JohanSA @Martin Lovasz @Exxet mfl mfl! :)
IMG_20190808_112404.jpg
Incabloc-fjädrar kommer i olika storlekar. Du får hitta en i rätt storlek och byta.
Ta loss spiralen och balanshjulet från kloven. Sedan måste du pressa ut blocket tillsammans med reglaget från undersidan. Minns inte hur 591 ser ut på undersidan men du kan ju ta en bild och lägga upp.

Incabloc-fjädrar kommer i olika storlekar. Du får hitta en i rätt storlek och byta.
Ta loss spiralen och balanshjulet från kloven. Sedan måste du pressa ut blocket tillsammans med reglaget från undersidan. Minns inte hur 591 ser ut på undersidan men du kan ju ta en bild och lägga upp.
Tack, ska göra det. Som jag förstår det så måste alltså blocket lyftas upp för fjäderns fötter sitter nedpressad i en skåra undertill? Fan fan.. Den skulle vara klar på lördag och jag har inte några fjädrar. Hittade denna tabell men fattar inte så mkt..
upload_2019-8-8_11-51-23.png

Tack, ska göra det. Som jag förstår det så måste alltså blocket lyftas upp för fjäderns fötter sitter nedpressad i en skåra undertill? Fan fan.. Den skulle vara klar på lördag och jag har inte några fjädrar. Hittade denna tabell men fattar inte så mkt..
upload_2019-8-8_11-51-23.png
Ja det stämmer.
Du får kolla om du har något från skrotverk eller liknande i samma storlek.

Vet inte riktigt, jag brukar plocka ur ett incabloc-sortiment. Inte beställt enstaka.

Den u-formade delen lär fungera som ett lås, sen är det bara att avlägsna blocket.
Tack Johan! Förhoppningsvis får någon mer hjälp av detta oxå. Jag verkar ha fått fram att det ska vara Omega 1344 inca fjädrar men inca i rätt storlek bör funka som du säger om jag bara hade kunnat hitta någon! Om någon kan tänkas ha idag och kan få iväg det på posten med rek idag vill jag gärna köpa! :)

Tillbaka
Topp