• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Hittade den här bilden (cal 591)
retain.jpg
Finns dom i olika storlekar . Har sett en incabloc bild nånstans där dom finns med. Mitt foto minne säger det iallafall .
 

Exxet

Rolex

Fadershan

Patek
Hittade den här bilden (cal 591)
retain.jpg
Ser ju riktigt ut men hjälpte inte min googling direkt :p Tack då har vi lärt oss ytterligare ngt nytt! Jag antar att an får förlita sig på Rogart mfl hjälpsamma själar som sitter på det man behöver. Det är de fina med denna tråd tycker jag, att det är så många hjälpsamma och trevliga individer! Dessutom sitter nog tråden nu på en hel del sammanlagd värdefull kunskap!
 

Exxet

Rolex
Sweet, vet du vart du hittat dem? :) Första gången på 3 eller 4 år och då har jag bara behövt 1 hahah.
Inte direkt nått man använder varje dag nej, för ett antal år sen vann jag ett parti (ca:12 kg) med klockskrot som det stod i auktionstexten på Tradera, tror jag pröjsade runt 800:- inget man hittar i dag direkt, kort sagt kan man påstå att det fanns allt mellan "himmel o jord" verktyg, reservdelar mm mm, inga superfynd fanns det men gick plus ganska fort, hittade några guldboetter som jag sålde för 2500-3000:- och så dessa "hästskor" då.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Inte direkt nått man använder varje dag nej, för ett antal år sen vann jag ett parti (ca:12 kg) med klockskrot som det stod i auktionstexten på Tradera, tror jag pröjsade runt 800:- inget man hittar i dag direkt, kort sagt kan man påstå att det fanns allt mellan "himmel o jord" verktyg, reservdelar mm mm, inga superfynd fanns det men gick plus ganska fort, hittade några guldboetter som jag sålde 2500-3000:- och så dessa "hästskor" då.
Nice!! D:
 

Fadershan

Patek
Ursäkta tjatet! Meen detta var apännande och fördelarna med att stöta på patrull att det hyffsat ofta leder till att man lär sig något :)

La mina avbrutna incablockfjäder över en skrot/reservbalans som var till ett damur. Ser de inte väldigt lika ut i size!?
IMG_20190809_000334.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Sitter i förtältet på camping och funderar på klock fix!
Ringen mellan verk och boett som det står metal på, är den inpressad?
Eller är det tänkt att ta loss den med verket? Klockan ser ut att ha Glasring, ser dock ingen skåra i den för loss snäppning?
Vill ju va på hugget vid hemkomst!
E055704B-EA3E-4B36-9B47-09DC74905FAA.jpeg

4EF20CDC-FAFC-437B-827A-7427C07D58FC.jpeg
 

rogart-63

Patek
Sitter i förtältet på camping och funderar på klock fix!
Ringen mellan verk och boett som det står metal på, är den inpressad?
Eller är det tänkt att ta loss den med verket? Klockan ser ut att ha Glasring, ser dock ingen skåra i den för loss snäppning?
Vill ju va på hugget vid hemkomst!
E055704B-EA3E-4B36-9B47-09DC74905FAA.jpeg

4EF20CDC-FAFC-437B-827A-7427C07D58FC.jpeg
Metal ringen borde vara lös . Men kan sitta fast av gammal ärg . Om du lossar skruvarna och tar bort metal hållaren borde verket kunna komma ut .
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Dagens lärdom. Pyssla aldrig småstressad och nyfiken/ivrig. Skulle byta verk på en quartzare och allt gick fint tills minutvisaren skulle på. Stressad som jag var så tryckte jag till för hårt och gjorde den skev... får säljas som defekt/reservdelar nu... skulle även pressa ut ett glas som skulle flyttas till en annan klocka som såklart sprack... :banghead: :banghead: Aja man lär så länge man lever och tur att det inte var några dyrare inköp.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Dagens lärdom. Pyssla aldrig småstressad och nyfiken/ivrig. Skulle byta verk på en quartzare och allt gick fint tills minutvisaren skulle på. Stressad som jag var så tryckte jag till för hårt och gjorde den skev... får säljas som defekt/reservdelar nu... skulle även pressa ut ett glas som skulle flyttas till en annan klocka som såklart sprack... :banghead: :banghead: Aja man lär så länge man lever och tur att det inte var några dyrare inköp.
Är tradigt! En Vespa kompis kallar det läropengar!
 

Fadershan

Patek
Dagens lärdom. Pyssla aldrig småstressad och nyfiken/ivrig. Skulle byta verk på en quartzare och allt gick fint tills minutvisaren skulle på. Stressad som jag var så tryckte jag till för hårt och gjorde den skev... får säljas som defekt/reservdelar nu... skulle även pressa ut ett glas som skulle flyttas till en annan klocka som såklart sprack... :banghead: :banghead: Aja man lär så länge man lever och tur att det inte var några dyrare inköp.
Ja sånt där händer och som Ola sa så är det läropengar! :) Jag har förstört en fin tavla en gång trött sent på natten. Skulle av någon anledning pressa i ett för litet glas med en glaslyft och slant med tänderna på den över tavlan. Det gör jag inte om tex.:)
 

rogart-63

Patek
Dagens lärdom. Pyssla aldrig småstressad och nyfiken/ivrig. Skulle byta verk på en quartzare och allt gick fint tills minutvisaren skulle på. Stressad som jag var så tryckte jag till för hårt och gjorde den skev... får säljas som defekt/reservdelar nu... skulle även pressa ut ett glas som skulle flyttas till en annan klocka som såklart sprack... :banghead: :banghead: Aja man lär så länge man lever och tur att det inte var några dyrare inköp.
Det är aldrig skoj när man har sönder nåt . Och det händer alltid när man är stressad eller trött . Jag har sabbat en fin dynamic omega tavla en gång med en glaslyft. Gick bra att klämma ihop men den satt lite hårt så jag vicka lite fram och tillbaka . Då lossna den och skavde av en bit av lacken på tavlan. Hade jag haft ett riktigt Omega verktyg hade det säkert gått bra. Hade en Bergeon lyft men Omega verktyget lyfter samtidigt som man drar åt den. Villket gör att man inte slinter. Men då måste det sitta ett original Omega glas på dynamic klockan oxå.
 

Beo

Patek
Dagens lärdom. Pyssla aldrig småstressad och nyfiken/ivrig. Skulle byta verk på en quartzare och allt gick fint tills minutvisaren skulle på. Stressad som jag var så tryckte jag till för hårt och gjorde den skev... får säljas som defekt/reservdelar nu... skulle även pressa ut ett glas som skulle flyttas till en annan klocka som såklart sprack... :banghead: :banghead: Aja man lär så länge man lever och tur att det inte var några dyrare inköp.
been there done that!:D
 

Fadershan

Patek
Tjo! Rotoraxeln på detta Omega 591 är nitad och det glappar. Till följd slår rotorn lätt i ena bryggan. Någon som vet vad man kan göra förutom att byta hela automatdelsplattan?
IMG_20190811_223123.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

McGyver

Rolex
Tjo! Rotoraxeln på detta Omega 591 är nitad och det glappar. Till följd slår rotorn lätt i ena bryggan. Någon som vet vad man kan göra förutom att byta hela automatdelsplattan?
IMG_20190811_223123.jpg

Var glappar det?
(1) Tappen sitter löst i bryggan eller (2) tappen sliten =>
1: Nita fast tappen igen om det går - alt. borra ur och sätt i en ny tapp
2: borra ur och sätt i ny tapp alt. brotcha upp rotorvikten och pressa i en ny bussning som passar den slitna tappen.
 

Fadershan

Patek
Var glappar det?
(1) Tappen sitter löst i bryggan eller (2) tappen sliten =>
1: Nita fast tappen igen om det går - alt. borra ur och sätt i en ny tapp
2: borra ur och sätt i ny tapp alt. brotcha upp rotorvikten och pressa i en ny bussning som passar den slitna tappen.

Har för mig att man kan byta lager i rotorn. Men det är nåt verk man måste brotscha lagret?

Tack och förlåt min otydlighet! Det är alternativ 1, tappen/axeln som sitter i automatbryggan sitter fast och går att vicka på vilket jag antar är fel.

Om jag nu ska försöka nita fast den igen hur skulle jag då gå tillväga? Tack! :)
 

rogart-63

Patek
Tack och förlåt min otydlighet! Det är alternativ 1, tappen/axeln som sitter i automatbryggan sitter fast och går att vicka på vilket jag antar är fel.

Om jag nu ska försöka nita fast den igen hur skulle jag då gå tillväga? Tack! :)
Har du nåt stanställ? Aldrig gjort det på en Omega. Men borde gå att sätta tappen i en stans och slå på undersidan med en rundad stans. Hela pinnen bör gå ner i stansen så den vilar på avsatsen.
 
Topp