• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Har ni nått tips för att inte repa glasen när ni lyfter dem från ”gripbasen” med en glasklo. Eller är det att basen jag har är billig skit och inte tillåter klon att få helt rakt grepp?
 
Kan vara. Min glastång har lite rundande klor som jag tycker är ganska skonsamma. Sen är det väl som med många andra moment i hantverket. Det gäller att att använda verktygen på ett skonsamt sätt. Något som kommer med erfarenheten.

Nackdelen med att jobba med plexi är att de repas ganska lätt men fördelen är att små repor är extremt enkla att putsa bort.
 
Någon där ute i etern som har en fungerande balans till Felsa(Am) 395 att avyttra. Tydligen skall alla i 39x familjen ha samma (så möjligheten ökar att hitta en);)
A3B402E0-D142-4397-AF3E-8A7E7D51AAA5.jpeg
 
Någon där ute i etern som har en fungerande balans till Felsa(Am) 395 att avyttra. Tydligen skall alla i 39x familjen ha samma (så möjligheten ökar att hitta en);)
A3B402E0-D142-4397-AF3E-8A7E7D51AAA5.jpeg
Har ett Felsa 390 verk nånstans . Men om balansen är ok. Kan ev ha några balanser oxå. Har en svag aning om att jag sett såna här.
Har en AM 390 balans. En felsa 390 . Men står inte om det är inca eller vanlig utan.
 
Senast ändrad:
Rena hjul, rena tappar, rena juveler, oljade ändstenar, oljade ankarstenar, bytt till ny fjäder, jämn gång, tidshållni g och 0 haltning. Ändå har jag alldeles för låg amplitud.. någon som kan hjälpa mig på traven att tänka lite? :)
 
Går löpverket lätt när du puttar runt det utan gånghake . Slitna fjäderhus bussningar eller om det är lagrat rätt i bryggan . Så spärr hjul ligger emot eller fjäderhuset kantrar när man drar upp . Är det ett gammalt verk . Kan vara nån som labbat med timing skruvarna och spiralen .
 
  • Like
Reactions: Beo
Bytt till fel fjäder? Nötta lagringar? Inget tecken på att trumman skrapar i bryggan?

Hur låg är den? Går inte att acceptera?
Bra tips tack! Nej fjädern är rätt och exakt samma resultat med den gamla fjädern som oxå såg bra ut när jag tog ut den. Alla väsentliga delar har inspekterats med mikroskåp och det ser både helt och rent ut. Trumman har jag nu plockat i och ur flera ggr samt bytt fjäder. Det jag upptäcker är att ifall man skruvar upp den massa varv ökar amplituden till ca 240 i ett litet tag för att sedan stibiliseras på 180-200. Undrar ifall trumman är sliten så att den automatiska fjädern slirar för tidigt och inte blir tillräckligt uppdragen? Hör dock inte när den glider ur eller vad man ska säga.
 
  • Like
Reactions: Beo
Bra tips tack! Nej fjädern är rätt och exakt samma resultat med den gamla fjädern som oxå såg bra ut när jag tog ut den. Alla väsentliga delar har inspekterats med mikroskåp och det ser både helt och rent ut. Trumman har jag nu plockat i och ur flera ggr samt bytt fjäder. Det jag upptäcker är att ifall man skruvar upp den massa varv ökar amplituden till ca 240 i ett litet tag för att sedan stibiliseras på 180-200. Undrar ifall trumman är sliten så att den automatiska fjädern slirar för tidigt och inte blir tillräckligt uppdragen? Hör dock inte när den glider ur eller vad man ska säga.
Hur gjorde du med gånghakens juveler? Jag brukar dutta olja, sen manuellt ”ticka” något varv. Tar ur haken och torkar av juvel med Rodrico. Missa någon gång och fick dålig gång!
 
Hur gjorde du med gånghakens juveler? Jag brukar dutta olja, sen manuellt ”ticka” något varv. Tar ur haken och torkar av juvel med Rodrico. Missa någon gång och fick dålig gång!
Ja jag har oxå pajjat gången med olja på gånghakens juveler! Brukar sätta oljan på innan jag sätter i den å sen som du låta den dela ut oljan, inspekterar i mikroskåp sen. Har bra och jämn gång men låg amp, thats it!
 
Bra tips tack! Nej fjädern är rätt och exakt samma resultat med den gamla fjädern som oxå såg bra ut när jag tog ut den. Alla väsentliga delar har inspekterats med mikroskåp och det ser både helt och rent ut. Trumman har jag nu plockat i och ur flera ggr samt bytt fjäder. Det jag upptäcker är att ifall man skruvar upp den massa varv ökar amplituden till ca 240 i ett litet tag för att sedan stibiliseras på 180-200. Undrar ifall trumman är sliten så att den automatiska fjädern slirar för tidigt och inte blir tillräckligt uppdragen? Hör dock inte när den glider ur eller vad man ska säga.
Någon som tycker det låter som s.k. "mainspring creep"? Så då antar jag att felet isf ligger i fjädertrumman och inte i fjädern då jag bytt den. Lästa någonstans att man kunde manipulera "extrafjädersvansen" på en automatisk fjäder för att få den att greppa mer mot trumman.
 
Någon som tycker det låter som s.k. "mainspring creep"? Så då antar jag att felet isf ligger i fjädertrumman och inte i fjädern då jag bytt den. Lästa någonstans att man kunde manipulera "extrafjädersvansen" på en automatisk fjäder för att få den att greppa mer mot trumman.
Kör du bromsolja på väggen. Har känt på en del verk att det glider lite i början för att senare bli bättre. Man ska kunna dra upp cirka 6 varv innan det börjar slira. Och så ska den inte tappa antal varv i stillastående . Om du drar upp 6 varv med mejsel eller krona ska man kunna släppa lika många varv efter ett tag.
 
Kör du bromsolja på väggen. Har känt på en del verk att det glider lite i början för att senare bli bättre. Man ska kunna dra upp cirka 6 varv innan det börjar slira. Och så ska den inte tappa antal varv i stillastående . Om du drar upp 6 varv med mejsel eller krona ska man kunna släppa lika många varv efter ett tag.
Smart, ska testa det! Alltså ifall den går tbx lika mkt som jag skruvade upp! nej har ingen bromsolja på väggen, kan det vara boven?
 
Kan vara . Bromsfett ska det väl heta egentligen . Har du nåt sorts fett på väggen.
Nej och normalt ifall jag inte byter fjäder så brukar jag köra hela trumman i ULT och då blir det svårt att lägga fett på insidan av väggen. Oljan är lättare att applicera på fjädern fast den sitter i. I detta fall hade jag ju chansen då jag bytte fjäder. Hsr nog inget lämpligt fett hemma. Kletigaste är nog 9415 som jag har men är väl teknisk sett en olja?
 
Nej och normalt ifall jag inte byter fjäder så brukar jag köra hela trumman i ULT och då blir det svårt att lägga fett på insidan av väggen. Oljan är lättare att applicera på fjädern fast den sitter i. I detta fall hade jag ju chansen då jag bytte fjäder. Hsr nog inget lämpligt fett hemma. Kletigaste är nog 9415 som jag har men är väl teknisk sett en olja?
Kan lägga lite 8217 i en tub . Men den kommer inte förrän tisdag. .
 
Själv är bäste dräng, det råder det väl inget tvivel om den saken i denna tråden.
Jag har ju tagit upp den tidigare men projektet:
Ingen krona, avsaknad av bezelring, avbruten bom, sprucket armband och lite saknade skruvar. Till bakstycke och just bezeln.
IMG_20190707_121828.jpg


Efter ett par tappra försök att få Porsche att skicka reservdelar till ett förmånligt pris så gav jag upp. Bara att börja rota i alternativ. Ny bom har jag fått, ny laddning med blandade kronor på G in (där jag hoppas något passar), nytt armband beställt och idag svarvade en kollega fram en bezel med perfekt passform. För att vara helt designad av mig på känn blev det väldigt bra!
IMG_20190823_153901.jpg

IMG_20190823_153840.jpg
 
Senast ändrad:
Själv är bäste dräng, det råder det väl inget tvivel om den saken i denna tråden.
Jag har ju tagit upp den tidigare men projektet:
Ingen krona, avsaknad av bezelring, avbruten bom, sprucket armband och lite saknade skruvar. Till bakstycke och just bezeln.
IMG_20190707_121828.jpg


Efter ett par tappra försök att få Porsche att skicka reservdelar till ett förmånligt sätt så gav jag upp. Bara att börja rota i alternativ. Ny bom har jag fått, ny laddning med blandade kronor på G in (där jag hoppas något passar), nytt armband beställt och idag svarvade en kollega fram en bezel med perfekt passform. För att vara helt designad av mig på känn blev det väldigt bra!
IMG_20190823_153901.jpg

IMG_20190823_153840.jpg

Kul! Älskar sådana här projekt. :)
 
Själv är bäste dräng, det råder det väl inget tvivel om den saken i denna tråden.
Jag har ju tagit upp den tidigare men projektet:
Ingen krona, avsaknad av bezelring, avbruten bom, sprucket armband och lite saknade skruvar. Till bakstycke och just bezeln.
IMG_20190707_121828.jpg


Efter ett par tappra försök att få Porsche att skicka reservdelar till ett förmånligt sätt så gav jag upp. Bara att börja rota i alternativ. Ny bom har jag fått, ny laddning med blandade kronor på G in (där jag hoppas något passar), nytt armband beställt och idag svarvade en kollega fram en bezel med perfekt passform. För att vara helt designad av mig på känn blev det väldigt bra!
IMG_20190823_153901.jpg

IMG_20190823_153840.jpg
Sicket snyggt jobb . Det blev ju en helt egen klocka på så sätt.
 
Sicket snyggt jobb . Det blev ju en helt egen klocka på så sätt.
Ja, visst blev det bra!
Jag TROR jag ska se till att lasergravera den med minutmarkeringarna som är på originalet, men bara om min "leverantör" säger att det blir mörkt och bra.
Sen så återstår det att borra hål och gänga så att den kan skruvas fast. Den sitter då tajt så att den aldrig går att ta loss med händerna utan verktyg, men slår man i den är jag rädd att den kan lossna, annars kanske det kunde hoppas över.
 
Senast ändrad:
Ja, visst blev det bra!
Jag TROR jag ska se till att lasergravera den med minutmarkeringarna som är på originalet, men bara om min "leverantör" säger att det blir mörkt och bra.
Sen så återstår det att borra hål och gänga så att den kan skruvas fast. Den sitter då tajt så att den aldrig går att ta loss med händerna utan verktyg, men slår man i den är jag rädd att den kan lossna, annars kanske det kunde hoppas över.
Snyggast utan skruv . Men kan ju ev lossna då bandet sitter fast med den. Det skulle vara några snygga skruvar isåfall? Torx kanske om det finns så små?
 
Tillbaka
Topp