joh.jonsson
Silver
Går väl under både hemslöjd o trix. Gjorde en klockhållare i ek, Prototyp 1 kan vi kalla den. Erkänner att jag snott designen av grand seiko, men hur bra e den inte då!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt!Går väl under både hemslöjd o trix. Gjorde en klockhållare i ek, Prototyp 1 kan vi kalla den. Erkänner att jag snott designen av grand seiko, men hur bra e den inte då!?
Hallo!
Har en trasig juvel som behöver bytas, och min fråga till experterna är hur man vet vilken storlek/sort det är och var man enklast inhandlar en sådan?
Det är incablocjuvelen, och calibern har jag, så då blir det att börja googla efter rätt juvel. Tack ska du haMenar du incabloc- juvelen i mitten av bilden? Har du urverks- kalibern borde den där gå att beställa och byta enkelt (om den finns tillgänglig). Själva "hållaren" brukar ju gå att plocka ur när man lyfter på lyr- fjädern.
Om du menar en av de andra juvelerna är det en annan process som Mark har en bra video för:
När du väl har måtten så kan man beställa dem från t.ex. Cousins. Brukar komma i flerpack och kostar tyvärr någon eller några hundringar.
Det kan du kolla på Cousinsuk . Vilken juvel du ska ha till infästningen. Brukar ofta plocka en juvel från nåt att verk . Går att mäta sig fram oxå vilken du ska ha.Det är incablocjuvelen, och calibern har jag, så då blir det att börja googla efter rätt juvel. Tack ska du ha
Skulle tro att du ska ha tube A1 och kronaHåller på att fräscha upp en Candino Quartz med ETA 9362. Det sitter idag en screw down krona på som är helt slut så behöver byta den. Utmaningen är att kronhalsen är hela 3.5mm så behöver nog byta den med. Då passar inte heller den bom som sitter på så behöver byta även den.
Då jag ska lägga en beställning på kusinen så vill jag att det blir rätt och här behöver jag er hjälp. Vilken krona och vilken kronhals är det jag ska köpa? Ny bom har jag hittat rätt så den har jag. Är nedan rätt krona och kronhals? Behöver jag ngt mera? Tack!
https://www.cousinsuk.com/product/regular-internal-thread-025mm-iso-style-e
Lite bilder och mått:
Hittade en som passade i ett skrotverk Och din balans funkade bra! Var lite pilligt med mina darriga fingrar att montera den men lyckades utan att förstöra fjädern. Så ytterligare en erfarenhet i "urmakeri"Det kan du kolla på Cousinsuk . Vilken juvel du ska ha till infästningen. Brukar ofta plocka en juvel från nåt att verk . Går att mäta sig fram oxå vilken du ska ha.
Tack - är det något mer än kronans design som skiljer type a, b etc? Bommen är 0,9mm, det har jag redan säkerställt.Skulle tro att du ska ha tube A1 och krona
C9041 . Bom får du kolla så den är 0,9 mm .
Vet inte men tror det skiljer lite. Jag testa en kronhals från en annan serie . Men se det gick inte . Så man bör nog hålla sig till samma bokstavserie på kronan och halsen. För att vara säker på att det passar ihop .Tack - är det något mer än kronans design som skiljer type a, b etc? Bommen är 0,9mm, det har jag redan säkerställt.
Fast det är ju inte guld?Ny här så jag hoppas det är rätt tråd. Jag fick hem en ny Steinhart Ocean Pink Gold 42 för några dagar sedan men tyckte att den skulle bli lite tuffare om det svarta armbandet hade gick ända fram till klockan som det gör på t.ex. Rolex Yachtmaster 42. Alltså beställde jag Black End Links från Steinhart för 15 Euro inkl. frakt och monterade dessa. Det är såklart helt en smaksak men jag tycker det blev tuffare med mer Black och lite mindre Pink Gold.
Om den inte klickar utan bara vrids runt så sitter den ju sannolikt med fjäder bara.Finns det någon som känner till hur dessa vridringar plockas av? Har provat bända bort den med trubbig kniv mellan boett och ring, men den sitter som berget!
Fasen alltså, jag är normal sett inget fan varken av guld, PVD eller dykare med vridring men här är du inne på nåtNy här så jag hoppas det är rätt tråd. Jag fick hem en ny Steinhart Ocean Pink Gold 42 för några dagar sedan men tyckte att den skulle bli lite tuffare om det svarta armbandet hade gick ända fram till klockan som det gör på t.ex. Rolex Yachtmaster 42. Alltså beställde jag Black End Links från Steinhart för 15 Euro inkl. frakt och monterade dessa. Det är såklart helt en smaksak men jag tycker det blev tuffare med mer Black och lite mindre Pink Gold.
Ja den vrids bara runt. Det är bänd-principen som gäller alltså?Om den inte klickar utan bara vrids runt så sitter den ju sannolikt med fjäder bara.
Trycka den lite åt sidan och bända? Just det där med att trycka åt sidan kan ju vara problem om det sitter mycket "junk" i ringen.Ja den vrids bara runt. Det är bänd-principen som gäller alltså?
Bra tips! Ska provas ikväll =)Trycka den lite åt sidan och bända? Just det där med att trycka åt sidan kan ju vara problem om det sitter mycket "junk" i ringen.
Brukar sitta en typ åttakantig ring som håller fast bezeln . Lift lite i taget . Kanske rengöra med tandborste så gott det går först . Om det sitter massa gofs under den .Finns det någon som känner till hur dessa vridringar plockas av? Har provat bända bort den med trubbig kniv mellan boett och ring, men den sitter som berget!
Tjena!
Har denna klocka:
Som jag är väldigt glad i. Dock så har visarna blivit "skeletterade". Vet någon, någon kunnig som kan detta och gör ett bra jobb?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Deddas
Så är det nog! Känns bara som att klockan skulle få mer "liv" med lite färg på visarna? Snackade med @theargonaut om detta och han menade att inte lysmassa utan endast färg kunde läggas på? Då borde matchningen vara lite lättare?Det finns nog flera som kan lägga på ny lysmassa men att få dem att matcha de underbart mögliga indexen blir nog svårt
Axel på Farsfars klocka är bra på såna jobb.Tjena!
Har denna klocka:
Som jag är väldigt glad i. Dock så har visarna blivit "skeletterade". Vet någon, någon kunnig som kan detta och gör ett bra jobb?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Deddas
Så är det nog! Känns bara som att klockan skulle få mer "liv" med lite färg på visarna? Snackade med @theargonaut om detta och han menade att inte lysmassa utan endast färg kunde läggas på? Då borde matchningen vara lite lättare?
Det håller jag med om!Antagligen. Man skulle ju även vilja ha med "grynigheten" i färgen så att den inte blir helt slät.
Tack för hjälp! Har du någon prisbild för detta?Axel på Farsfars klocka är bra på såna jobb.