• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Går väl under både hemslöjd o trix. Gjorde en klockhållare i ek, Prototyp 1 kan vi kalla den. Erkänner att jag snott designen av grand seiko, men hur bra e den inte då!? :D
20190827_185632-01.jpeg

Hallo!
Har en trasig juvel som behöver bytas, och min fråga till experterna är hur man vet vilken storlek/sort det är och var man enklast inhandlar en sådan?
Trasig juvel.jpg

Menar du incabloc- juvelen i mitten av bilden? Har du urverks- kalibern borde den där gå att beställa och byta enkelt (om den finns tillgänglig). Själva "hållaren" brukar ju gå att plocka ur när man lyfter på lyr- fjädern.
Om du menar en av de andra juvelerna är det en annan process som Mark har en bra video för:

När du väl har måtten så kan man beställa dem från t.ex. Cousins. Brukar komma i flerpack och kostar tyvärr någon eller några hundringar.

Menar du incabloc- juvelen i mitten av bilden? Har du urverks- kalibern borde den där gå att beställa och byta enkelt (om den finns tillgänglig). Själva "hållaren" brukar ju gå att plocka ur när man lyfter på lyr- fjädern.
Om du menar en av de andra juvelerna är det en annan process som Mark har en bra video för:

När du väl har måtten så kan man beställa dem från t.ex. Cousins. Brukar komma i flerpack och kostar tyvärr någon eller några hundringar.
Det är incablocjuvelen, och calibern har jag, så då blir det att börja googla efter rätt juvel. Tack ska du ha:)

• Like
Reactions: Beo
Håller på att fräscha upp en Candino Quartz med ETA 9362. Det sitter idag en screw down krona på som är helt slut så behöver byta den. Utmaningen är att kronhalsen är hela 3.5mm så behöver nog byta den med. Då passar inte heller den bom som sitter på så behöver byta även den.

Då jag ska lägga en beställning på kusinen så vill jag att det blir rätt och här behöver jag er hjälp. Vilken krona och vilken kronhals är det jag ska köpa? Ny bom har jag hittat rätt så den har jag. Är nedan rätt krona och kronhals? Behöver jag ngt mera? Tack!

https://www.cousinsuk.com/product/regular-internal-thread-025mm-iso-style-e

Lite bilder och mått:
67AFB835-E8A6-4DD9-B2EA-6DF1197AA3A5.jpeg
DA2BF983-A81D-4BD2-891B-693E9B428CA0.jpeg
76AC3AC8-25ED-4756-84E3-208448403386.jpeg
A4305B10-1207-40AC-9E7F-31645E52A00F.jpeg

Håller på att fräscha upp en Candino Quartz med ETA 9362. Det sitter idag en screw down krona på som är helt slut så behöver byta den. Utmaningen är att kronhalsen är hela 3.5mm så behöver nog byta den med. Då passar inte heller den bom som sitter på så behöver byta även den.

Då jag ska lägga en beställning på kusinen så vill jag att det blir rätt och här behöver jag er hjälp. Vilken krona och vilken kronhals är det jag ska köpa? Ny bom har jag hittat rätt så den har jag. Är nedan rätt krona och kronhals? Behöver jag ngt mera? Tack!

https://www.cousinsuk.com/product/regular-internal-thread-025mm-iso-style-e

Lite bilder och mått:
67AFB835-E8A6-4DD9-B2EA-6DF1197AA3A5.jpeg
DA2BF983-A81D-4BD2-891B-693E9B428CA0.jpeg
76AC3AC8-25ED-4756-84E3-208448403386.jpeg
A4305B10-1207-40AC-9E7F-31645E52A00F.jpeg
Skulle tro att du ska ha tube A1 och krona
C9041 . Bom får du kolla så den är 0,9 mm .

Det kan du kolla på Cousinsuk . Vilken juvel du ska ha till infästningen. Brukar ofta plocka en juvel från nåt att verk . Går att mäta sig fram oxå vilken du ska ha.
Hittade en som passade i ett skrotverk:) Och din balans funkade bra! Var lite pilligt med mina darriga fingrar att montera den men lyckades utan att förstöra fjädern. Så ytterligare en erfarenhet i "urmakeri":):)

Senast ändrad:
Tack - är det något mer än kronans design som skiljer type a, b etc? Bommen är 0,9mm, det har jag redan säkerställt.
Vet inte men tror det skiljer lite. Jag testa en kronhals från en annan serie . Men se det gick inte . Så man bör nog hålla sig till samma bokstavserie på kronan och halsen. För att vara säker på att det passar ihop .

Black3.jpg
Gold.jpg
Ny här så jag hoppas det är rätt tråd. Jag fick hem en ny Steinhart Ocean Pink Gold 42 för några dagar sedan men tyckte att den skulle bli lite tuffare om det svarta armbandet hade gick ända fram till klockan som det gör på t.ex. Rolex Yachtmaster 42. Alltså beställde jag Black End Links från Steinhart för 15 Euro inkl. frakt och monterade dessa. Det är såklart helt en smaksak men jag tycker det blev tuffare med mer Black och lite mindre Pink Gold.

Håller fortfarande på med ett jävligt bråkigt Omega kal 591 och kan inte gå vidare förens den funkar, vägrar ge upp. Igår kväll kom jag på att jag borde kolla spiralen lite nogrannare även om den såg bra ut. Ett tips kan vara att göra så här. Ta av balans från bryggan, ta av spiralen frpn balansen, lägg spiralen på bryggan och se ifall spiralens centrum är centrerat mot juvelen i bryggan. Som ni ser nedan i bild 1 var den inte det och i bild 2 har jag manipiöulerat spiralen och det ser betydligt bättre ut. Resultatet? Tyvärr fortfarande samma låga amp men mkt jämnare och finare graf i TG!
IMG_20190827_223835.jpg
IMG_20190827_230243.jpg
IMG_20190828_221424.jpg

Black3.jpg
Gold.jpg
Ny här så jag hoppas det är rätt tråd. Jag fick hem en ny Steinhart Ocean Pink Gold 42 för några dagar sedan men tyckte att den skulle bli lite tuffare om det svarta armbandet hade gick ända fram till klockan som det gör på t.ex. Rolex Yachtmaster 42. Alltså beställde jag Black End Links från Steinhart för 15 Euro inkl. frakt och monterade dessa. Det är såklart helt en smaksak men jag tycker det blev tuffare med mer Black och lite mindre Pink Gold.
Fast det är ju inte guld?

Black3.jpg
Gold.jpg
Fasen alltså, jag är normal sett inget fan varken av guld, PVD eller dykare med vridring men här är du inne på nåt ;)

Finns det någon som känner till hur dessa vridringar plockas av? Har provat bända bort den med trubbig kniv mellan boett och ring, men den sitter som berget!

upload_2019-8-29_11-9-4.png
Brukar sitta en typ åttakantig ring som håller fast bezeln . Lift lite i taget . Kanske rengöra med tandborste så gott det går först . Om det sitter massa gofs under den .

• Like
Tjena!
Har denna klocka:
IMG_20190730_152455393.jpg

Som jag är väldigt glad i. Dock så har visarna blivit "skeletterade". Vet någon, någon kunnig som kan detta och gör ett bra jobb?
Tacksam för alla svar.
Mvh
Deddas

Kanske en dum fråga men jag frågar ändå...
Kan jag som privatperson och hobbymeckare beställa från cousinsuk? När jag ska lägga upp ett konto vill de försäkra sig om att jag handlar såsom näringsidkare. Är det bara att gå förbi detta och registrera?

• Like
Tillbaka
Topp