• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Så här ser det ut. Man lossar baklocket och skruvar fast bezeln och sedan skjuter bandet på plats. En smäcker lösning!
IMG_20190823_175423.jpg

Går gör det säkert Men dels hitta en lagom stor skruv och en gängtapp till den. Sen är det små gängtappar vi snackar om. Dom går lätt av .

Jag ska till urmakarn i grannbyn och höra med honom. En livstids erfarenhet, mer eller mindre. Hoppas han kan hjälpa till. Annars vet jag inte var jag ska göra? En gnutta lim som går att värma bort om det kniper?

Skruvarna från original har jag 3/4. De satt dock i baklocket när jag fick den, tydligen har han som offererade inte benkoll på vad han höll på med.....
Verkar vara 1mm-gänga? Mätte på det släta under huvudet.

Jag ska till urmakarn i grannbyn och höra med honom. En livstids erfarenhet, mer eller mindre. Hoppas han kan hjälpa till. Annars vet jag inte var jag ska göra? En gnutta lim som går att värma bort om det kniper?

Skruvarna från original har jag 3/4. De satt dock i baklocket när jag fick den, tydligen har han som offererade inte benkoll på vad han höll på med.....
Verkar vara 1mm-gänga? Mätte på det släta under huvudet.

Troligen 1,00 skruv . Finns gängtappar hos cousisuk. Tror det är vanlig M1x 025. Det finns säkert såna på tex Ebay.

Jag sitter och mecklar lite med Porsche-klockan. Jag tänkte testa bommen jag fick hem, och satte på en tillfällig krona. Det gick bra att föra in den, och det kändes som att den kom i rätt läge, men det verkar blivit något fel (som vanligt när jag gör den där förbannade manövern). ETA2824-2 är väl mer eller mindre notoriskt känd för att krångla till "keyless"-mekanismen (vad heter det på svenska?) – är det samma sak med 2892-2? Det känns som tre distinkta lägen, men det verkar inte fungera att ställa datum. Uppdragning har jag bara försökt försiktigt ett varv, men det känns rätt vad jag kan avgöra. Måste jag in och rätta till, eller finns det något knep?

Edit: Okej, så jag placerade bommen i yttersta läget och skulle testa att göra om det, och nu funkar ingenting. Bara att riva från tavelsidan och fixa det, antar jag...

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Jag sitter och mecklar lite med Porsche-klockan. Jag tänkte testa bommen jag fick hem, och satte på en tillfällig krona. Det gick bra att föra in den, och det kändes som att den kom i rätt läge, men det verkar blivit något fel (som vanligt när jag gör den där förbannade manövern). ETA2824-2 är väl mer eller mindre notoriskt känd för att krångla till "keyless"-mekanismen (vad heter det på svenska?) – är det samma sak med 2892-2? Det känns som tre distinkta lägen, men det verkar inte fungera att ställa datum. Uppdragning har jag bara försökt försiktigt ett varv, men det känns rätt vad jag kan avgöra. Måste jag in och rätta till, eller finns det något knep?

Edit: Okej, så jag placerade bommen i yttersta läget och skulle testa att göra om det, och nu funkar ingenting. Bara att riva från tavelsidan och fixa det, antar jag...
Eta 2824-2 och 2892-2 är i princip samma skit vad gäller keyless work. Jag brukar använda en mejsel i spåret så man inte trycker för långt. Om man trycker för långt ner så hoppar det ur läge. Brukar krävas rätt lite för att lossa bommen. Kan vara så illa så man får riva tavlan och visarna för att lägga allt tillrätta .
Keyless work = ställmekanism .

Vet inte om det här är rätt väg att gå, men tänkte att ni skruvare är mest aktiva här och ville inte plottra ner huvudtråden med önskningar om hjälp.
Jag har precis köpt en NOS Eterna-Matic från -62. Den går fint med bra tidshållning, men jag vill nog kosta på den lite ny olja.
Min digitala forskning har lett mig till att tro att det sitter ett Eterna 1422UD i den, men inte öppnat och kikat.
Finns det någon här som kan tänka sig ta sig an den så skicka ett PM.
Tack för plats!
IMG_20190822_160734.jpg

Vet inte om det här är rätt väg att gå, men tänkte att ni skruvare är mest aktiva här och ville inte plottra ner huvudtråden med önskningar om hjälp.
Jag har precis köpt en NOS Eterna-Matic från -62. Den går fint med bra tidshållning, men jag vill nog kosta på den lite ny olja.
Min digitala forskning har lett mig till att tro att det sitter ett Eterna 1422UD i den, men inte öppnat och kikat.
Finns det någon här som kan tänka sig ta sig an den så skicka ett PM.
Tack för plats!
IMG_20190822_160734.jpg
@JohanSA?

Hur illa ser dessa tappar ut? Så dåliga att de drar ner amp 100 grader? Någon som har testat Bergeons 5482 för att runda tapparna igen?
IMG_20190826_224641.jpg
5482 känns dyr för vad man får. Men så är det ju alltid med bergeon prylar . Möjligen 6767 är prisvärd.
Tycker inte det ser extremt illa ut. Möjligen den övre pivoten . Om det är matt yta . Tänkte på om du kollat inne i incabloc juvelerna om det kan sitta nåt klegg kvar. Å andra sidan har du tvättat flera gånger.

5482 känns dyr för vad man får. Men så är det ju alltid med bergeon prylar . Möjligen 6767 är prisvärd.
Tycker inte det ser extremt illa ut. Möjligen den övre pivoten . Om det är matt yta . Tänkte på om du kollat inne i incabloc juvelerna om det kan sitta nåt klegg kvar. Å andra sidan har du tvättat flera gånger.
Yes tack. Har tvättat både rotation, ULT och manuellt under mikroskåp. Så jäkla konstigt det här och har aldrig varit med om att jag står så still å trampar! :)

Hur illa ser dessa tappar ut? Så dåliga att de drar ner amp 100 grader? Någon som har testat Bergeons 5482 för att runda tapparna igen?
IMG_20190826_224641.jpg
Möjligen den övre pivoten
Hur är det med spelet på den övre tappen i juvelen när balansen är installerade? Tappen ser nästan lite "urgröpt" ut? Kan vara en synvilla men i de fallen det händer brukar ju juvelen vara "nött" och ibland inte ens rund invändigt.

Funderade på fjädern. Har du dubbelkollat om det är rätt fjäder. Jag har fått fel ett par gånger till Tissot bla . Om du köpt den på cousisuk?

Kolla även så inte balanskloven sitter mot för hårt så lossa skruven lite och bänd upp kloven en aning och testa.

Händer mig ofta tycker jag .. tyvärr. Kan ibland bero på ambitionsnivå men jag väljer att skylla på verktygen för då får jag ännu en anledning att köpa nya :).

Verkligen. Och kan den verkligen producera samma resultat som en rullbänk?

Hur är det med spelet på den övre tappen i juvelen när balansen är installerade? Tappen ser nästan lite "urgröpt" ut? Kan vara en synvilla men i de fallen det händer brukar ju juvelen vara "nött" och ibland inte ens rund invändigt.
Först, tack! Dubbelkollade fjädern och det ska vara rätt enligt cousins iaf. Hade ju exakt samma problem med den gamla fjädern vilket var anledningen till att jag bytte. Har kollat end shake och så att bryggan inte är för tight och trycker mot tapparna, det ör ganska mycket space men inte så de åker ut. Ja Alex håller med, verktyg är kul och det ör ju ofta sånna här tillfällen man tvingas till att lära sig något nytt även om jag just nu bara vill få ordning på skiten! :) Båda balansens juveler ser bra ut tkr jag och tappen har inte gjort hål i dem eller så. Var det så du mena? Tyckte Bergeons verktyg för ändamålet verkade enkelt men det kanske det inte är. Har varken provat det eller rullbänk än så kan inte jämföra! :) Kommer jag inte frammåt denna vecka och kommer på något jag missat så får jag svälja lite stolthet å skicka till någon bättre än jag för konsultation :) droppar lite bilder här ifall någon ser något jag inte sett: Tack!

Bilagor

• IMG_20190826_220909.jpg
    IMG_20190826_220909.jpg
    60.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190825_231548.jpg
    IMG_20190825_231548.jpg
    65.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190825_223638.jpg
    IMG_20190825_223638.jpg
    105 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190825_215805.jpg
    IMG_20190825_215805.jpg
    68.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190825_010356.jpg
    IMG_20190825_010356.jpg
    154.8 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190819_230955.jpg
    IMG_20190819_230955.jpg
    108 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190810_004758.jpg
    IMG_20190810_004758.jpg
    102.3 KB · Visningar: 2
  • IMG_20190810_004541.jpg
    IMG_20190810_004541.jpg
    122.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190810_002505.jpg
    IMG_20190810_002505.jpg
    151.7 KB · Visningar: 3
Nä men det slog mig att det skulle kunna vara gjort sen innan men tror inte. Är en snabb test så ska kika det. Då har jag iaf en sak kvar att testa! :)
Man brukar ju å andra sidan märka det. Kan vara svårt att få igen lyrfjädern om man placerar den tjockare motstenen på fel sida. Eventuellt att någon tidigare forcerat igen fjädern och böjt den så att du inte upptäckt det ..

Tillbaka
Topp