• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

En till dum fråga..
Är det denna skruv jag skruvar för att få av kronan?
3601A90A-1C6A-47AF-A4F6-5F23EFF6F50B.jpeg
 
Ja det stämmer att den skruvas av från bommen, så lite superlim på kanten av bommen sen gänga på kronan igen?

Snälla, använd INTE superlim i klockor!
Har du inte gänglåsning hemma - håll bommen i ett fast grepp (platt tång + platta ytan) och skruva fast kronan "lagom hårt" !
Håller inte detta så skaffa lite gänglåsning så är saken biff!
 
Snälla, använd INTE superlim i klockor!
Har du inte gänglåsning hemma - håll bommen i ett fast grepp (platt tång + platta ytan) och skruva fast kronan "lagom hårt" !
Håller inte detta så skaffa lite gänglåsning så är saken biff!
Platta ytan på uppdragsaxeln? Då riskerar du att dra av den. Håll längst ned på den gängade delen, den gängade delen är den starkaste delen på axeln.
 
Snälla, använd INTE superlim i klockor!
Har du inte gänglåsning hemma - håll bommen i ett fast grepp (platt tång + platta ytan) och skruva fast kronan "lagom hårt" !
Håller inte detta så skaffa lite gänglåsning så är saken biff!

Platta ytan på uppdragsaxeln? Då riskerar du att dra av den. Håll längst ned på den gängade delen, den gängade delen är den starkaste delen på axeln.
Det kanske bli lite överkurs för mig utan skruverfarenhet.
Finns det någon fara att kronan är lös från bommen?
Jag kan ju vrida upp klockan och ställa visarna åt ett håll vill säga!
 
Platta ytan på uppdragsaxeln? Då riskerar du att dra av den. Håll längst ned på den gängade delen, den gängade delen är den starkaste delen på axeln.

Platt och platt! :) "Fyrkantiga" som löper i muffhjulet. Klart bäst att hålla närmre kronan men svårt att få bra grepp utan att göra en brottanvisning i axeln. Vi pratar om att gänga på en krona, så alla gör på det sätt som dom är mest bekväma med! Jag har dock aldrig lyckats dra sönder en uppdragsaxel genom att hålla i den "platta/fyrkantiga" delen - då drar man åt den åt #¤%¤ för hårt!
Kontentan - undvik superlim! ;)
 
Platt och platt! :) "Fyrkantiga" som löper i muffhjulet. Klart bäst att hålla närmre kronan men svårt att få bra grepp utan att göra en brottanvisning i axeln. Vi pratar om att gänga på en krona, så alla gör på det sätt som dom är mest bekväma med! Jag har dock aldrig lyckats dra sönder en uppdragsaxel genom att hålla i den "platta/fyrkantiga" delen - då drar man åt den åt #¤%¤ för hårt!
Kontentan - undvik superlim! ;)
Det är jättelätt att bryta av en uppdragsaxel om den börjat få korrosion, särskilt kring regelspåret där den är som svagast och ofta utsatt. Skulle verkligen inte rekommendera det på ett äldre ur. Har man svårt att få grepp vid gängan får man skaffa en mindre tång eller bättre, använda sig av stiftklove och loctite.
 
  • Like
Reactions: Beo
Det kanske bli lite överkurs för mig utan skruverfarenhet.
Finns det någon fara att kronan är lös från bommen?
Jag kan ju vrida upp klockan och ställa visarna åt ett håll vill säga!
Testa med att dutta/minimalt Loctite gänglåsning I hålet på kronan och skruva fast den på bommen (när den sitter kvar i verket, så slipper du oroa dig för att göra något knas med klockan) skruva in den så långt det går, och dra upp klockan fullt. Låt torka. Har funkat för mig....
 
Testa med att dutta/minimalt Loctite gänglåsning I hålet på kronan och skruva fast den på bommen (när den sitter kvar i verket, så slipper du oroa dig för att göra något knas med klockan) skruva in den så långt det går, och dra upp klockan fullt. Låt torka. Har funkat för mig....
Det låter som en lagom nivå för mig, tack för alla svar :)
 
Snälla, använd INTE superlim i klockor!
Har du inte gänglåsning hemma - håll bommen i ett fast grepp (platt tång + platta ytan) och skruva fast kronan "lagom hårt" !
Håller inte detta så skaffa lite gänglåsning så är saken biff!
Då lär man sig ngn nytt idag. Skulle såklart inte använda superlim på någon annan del än just att gänga på kronan. Har i min okunnighet trott att när man läst ”Loctite” att de menat deras precisionslim. Men blir till att köpa hem gänglåsning då.
 
Skulle byta band på min lemania en kväll som denna och upptäckte då detta. Tror inte det varit utvidgat såhär tidigare men är vid närmare eftertanke lite osäker. Kan det ha uppstått under loppet av någon månad? Och vad gör man?

128BEDEF-E79F-4CDB-A955-69C60447EB4A.jpeg


Tack :)
 
Skulle byta band på min lemania en kväll som denna och upptäckte då detta. Tror inte det varit utvidgat såhär tidigare men är vid närmare eftertanke lite osäker. Kan det ha uppstått under loppet av någon månad? Och vad gör man?

128BEDEF-E79F-4CDB-A955-69C60447EB4A.jpeg


Tack :)
Tyvärr inte mycket att göra . Man kan fylla igen hålet med laser eller puk svets . Men kostar en del. Det kan ju vara så att du haft ett par väldigt dåligt passande bandstift som gjort att det slitit upp hålet.
 
Tyvärr inte mycket att göra . Man kan fylla igen hålet med laser eller puk svets . Men kostar en del. Det kan ju vara så att du haft ett par väldigt dåligt passande bandstift som gjort att det slitit upp hålet.

Segt... Känns skumt att det skulle vara bandstiften då de andra 3 hålen ser bra ut och har bara haft den kanske 1,5 månad. kanske var det så när klockan landade. Hur som känns det som att det en bra bit kvar innan det går igenom så kanske använda men ha det under uppsyn?
 
Har vi någon på forumet som skulle kunna tänka sig att ta sig an ett quartzverk som krånglar? Ett Omega cal 1333. Har förstått att det kan vara problematiskt med delar..
 
Gokväll i fixardjungeln!

Om jag inte har ett Bergeon 30638, sweep/third wheel remover tool..hur får jag då väck detta utan att pajja det? Tack!! :)
IMG_20190915_014730.jpg
Antingen ett par tunna mejslar eller visaravtagare. Eller tar du inte av den och tvättar bryggan med den på. Brukar gå bra. Olja juvelen innan från baksidan eller emellan hjulet och bryggan. Köpte en 30638 för nåt år sen. Jag har använt den rätt ofta. Så den kommer säkert till nytta om du köper en.
 
Tillbaka
Topp