• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Så är det nog! Känns bara som att klockan skulle få mer "liv" med lite färg på visarna? Snackade med @theargonaut om detta och han menade att inte lysmassa utan endast färg kunde läggas på? Då borde matchningen vara lite lättare?
Nej, fixa riktig lysmassa. Inte jättesvårt med rätt teknik. Du kan ju testa farfars om du bor i Stockholm.
Här är ett par jag gjort visarna på.
https://www.instagram.com/p/BvWjwmNni4a/?igshid=xrinlgeunry3

Och

img_20190806_153756-jpg.1197467

Senast ändrad:
Hej fixartråden! För er här inne så är väl detta en barnlek men personligen anser jag mig vara ute på djupt vatten. :D

Har haft lite problem med min Aqualand C022 där batteriet till den analoga delen tog slut på typ två månader efter att jag fått det utbytt hos urmakare. Jag tänkte att jag skulle ge mig på att byta batteri själv (vilket faktiskt gick väldigt smidigt) för att se om det bara var dåliga batterier. När jag öppnade klockan så upptäckte jag dock tyvärr att en av bryggorna som håller det ena batteriet saknas. Går det att få tag på en sån som reservdel till ett så gammalt urverk?

När jag bytt batterierna och skruvat ihop klockan så återställde jag den enligt instruktionerna på insidan av boettlocket. Den analoga delen startar inte men den digitala delen funkar som den ska. Det går också fint att gå in i dykläget om man gör det inom en minut från att man gjort återställningen. Sen tror jag att den gör en mätning och märker att det är något av batterierna saknas eller är slut/dåligt för då börjar kolonet i tiden att blinka och det går inte att starta dykläget. Allt detta kan hänga ihop med att bryggan saknas, vad tror ni?
LRM_EXPORT_935982798648833_20190901_124727087.jpeg

Hej fixartråden! För er här inne så är väl detta en barnlek men personligen anser jag mig vara ute på djupt vatten. :D

Har haft lite problem med min Aqualand C022 där batteriet till den analoga delen tog slut på typ två månader efter att jag fått det utbytt hos urmakare. Jag tänkte att jag skulle ge mig på att byta batteri själv (vilket faktiskt gick väldigt smidigt) för att se om det bara var dåliga batterier. När jag öppnade klockan så upptäckte jag dock tyvärr att en av bryggorna som håller det ena batteriet saknas. Går det att få tag på en sån som reservdel till ett så gammalt urverk?

När jag bytt batterierna och skruvat ihop klockan så återställde jag den enligt instruktionerna på insidan av boettlocket. Den analoga delen startar inte men den digitala delen funkar som den ska. Det går också fint att gå in i dykläget om man gör det inom en minut från att man gjort återställningen. Sen tror jag att den gör en mätning och märker att det är något av batterierna saknas eller är slut/dåligt för då börjar kolonet i tiden att blinka och det går inte att starta dykläget. Allt detta kan hänga ihop med att bryggan saknas, vad tror ni?
Har ett gammlat skrotverk här . Kan kolla om bryggorna finns kvar. Är det en du behöver?

Har tre stycken. Testa att göra en återställning genom att trycka på alla samtidigt. Ser att du saknar coil spring. Eller har du den nånstans? Tror det är alarm som inte funkar om den saknas. Uppe vid det röda skyddet

Har tre stycken. Testa att göra en återställning genom att trycka på alla samtidigt. Ser att du saknar coil spring. Eller har du den nånstans? Tror det är alarm som inte funkar om den saknas. Uppe vid det röda skyddet
Vilken tur! Har testat att göra en återställning och det går men det hörs ingen signal så du har säkerligen rätt. Det fanns inget i det hålet när jag öppnade klockan. Det sitter bara en fjäder och det är i ett annat hål.

Du råkar förresten inte ha en skruv till boettlocket som du kan undvara? En av skruvarna är ersatt med en annan sort som är mycket högre och skär in i handleden. :confused:

Inget här:
LRM_EXPORT_935982824849510_20190901_124727114.jpeg

Men här sitter det en:
LRM_EXPORT_935982464715031_20190901_124726753.jpeg

Vilken tur! Har testat att göra en återställning och det går men det hörs ingen signal så du har säkerligen rätt. Det fanns inget i det hålet när jag öppnade klockan. Det sitter bara en fjäder och det är i ett annat hål.

Du råkar förresten inte ha en skruv till boettlocket som du kan undvara? En av skruvarna är ersatt med en annan sort som är mycket högre och skär in i handleden. :confused:

Inget här:
LRM_EXPORT_935982824849510_20190901_124727114.jpeg

Men här sitter det en:
LRM_EXPORT_935982464715031_20190901_124726753.jpeg
Jo det kan nog finns nån skruv kvar. Går att ta en fjäder från ett bandstift om du inte hittar den andra. Jag ska kolla om det finns nån på mitt verk . Det är i molekyler så inte helt säkert att det finns fjäder.

Finns det någon som känner till hur dessa vridringar plockas av? Har provat bända bort den med trubbig kniv mellan boett och ring, men den sitter som berget!

upload_2019-8-29_11-9-4.png
Verkar den seg, gammal och trög kan du spraya en smula 5.56 kring bezelen och vänta. Vrid den/flytta kniven till lite olika ställen och prova att ”vrida upp den” lite här och där. I vissa lägen kan du vara precis där den åttakantiga tråden knixar - där är det ibland extra hårt/svårt. Lycka till.

Det är inte visarna som blockerar varandra på den analoga delen?

Har aldrig mekat med ett sånt här verk så jag kan vara ute och cykla, men ska det sitta en fjäder där den sitter på bilden och inte bara där det står spring? har kikat på lite bilder på nätet och inte sett nån fjäder där den sitter på din.

Har aldrig mekat med ett sånt här verk så jag kan vara ute och cykla, men ska det sitta en fjäder där den sitter på bilden och inte bara där det står spring? har kikat på lite bilder nätet och inte sett nån fjäder där den sitter på din.
Ingen aning, har noll koll så det var därför jag sökte hjälp här. Kan det vara så illa att urmakaren jag hade den inne hos har satt tillbaka den på fel ställe? :eek:

Verkar den seg, gammal och trög kan du spraya en smula 5.56 kring bezelen och vänta. Vrid den/flytta kniven till lite olika ställen och prova att ”vrida upp den” lite här och där. I vissa lägen kan du vara precis där den åttakantiga tråden knixar - där är det ibland extra hårt/svårt. Lycka till.
Tack, jag provade vrida runt men icke. Nu hittade jag en annan ring i mina gömmor, så jag låter denna sitta kvar :)

Har fått en fråga om jag kan byta batteri i nån gammal Seiko, av sambons kollega. Kan jag väl.
Men vilket batteri ska det vara?
Verk: 7N43-8B10

Hej fixisar!
Lyckades dänga (försiktigt!) min gamla JLC i en dörr. Eftersom jag är händig så öppnade jag och kollade varför verket då verkade vara lite ”löst”.
Tydligen är konstruktionen usel, tycker jag i alla fall.
Det finns bara en verkhållare, klockan nio, och eftersom det är en jumbo så är verkhållaren lång, och krångligt gjord.
Den är dessutom nu av...
Den här klockan har varit ett litet helvete att få delar till, så jag antar att även här blir det special made som gäller. Eller kan man (typ @curler2 ) svetsa ihop eländet?
Andra tips, eller någon som känner sig sugen på att göra en ny plåtbit? @McGyver , har du fullt upp, har för mig att du gjort en del fjäderstålsmackapärer?
9E7A8B9B-13EC-466A-92C2-D8B8A1D8A77E.jpeg

Hej fixisar!
Lyckades dänga (försiktigt!) min gamla JLC i en dörr. Eftersom jag är händig så öppnade jag och kollade varför verket då verkade vara lite ”löst”.
Tydligen är konstruktionen usel, tycker jag i alla fall.
Det finns bara en verkhållare, klockan nio, och eftersom det är en jumbo så är verkhållaren lång, och krångligt gjord.
Den är dessutom nu av...
Den här klockan har varit ett litet helvete att få delar till, så jag antar att även här blir det special made som gäller. Eller kan man (typ @curler2 ) svetsa ihop eländet?
Andra tips, eller någon som känner sig sugen på att göra en ny plåtbit? @McGyver , har du fullt upp, har för mig att du gjort en del fjäderstålsmackapärer?
9E7A8B9B-13EC-466A-92C2-D8B8A1D8A77E.jpeg
Svetsa borde ju gå. Vad är det för metall?

Tillbaka
Topp