• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Du köper ett Bergeon 30638! ;)

Antingen ett par tunna mejslar eller visaravtagare. Eller tar du inte av den och tvättar bryggan med den på. Brukar gå bra. Olja juvelen innan från baksidan eller emellan hjulet och bryggan. Köpte en 30638 för nåt år sen. Jag har använt den rätt ofta. Så den kommer säkert till nytta om du köper en.
Yes verktyg är bra att ha såklart, konstigt nog första gången jag behöver en sån här! :) Orkar inte vönta på att den ska komma bara!

Antingen ett par tunna mejslar eller visaravtagare. Eller tar du inte av den och tvättar bryggan med den på. Brukar gå bra. Olja juvelen innan från baksidan eller emellan hjulet och bryggan. Köpte en 30638 för nåt år sen. Jag har använt den rätt ofta. Så den kommer säkert till nytta om du köper en.
Verkar inte som att det går att få bort bryggan med hjulet kvar på. Vågar inte stöta å blöta när varje del i detta verk kostar över 1000kr :)

• Like
Reactions: Beo
Verkar inte som att det går att få bort bryggan med hjulet kvar på. Vågar inte stöta å blöta när varje del i detta verk kostar över 1000kr :)
Får inte av bryggan men kom åt fjäderhus iaf sålänge.. haha hör var det lite grisigt i ett annat rätt rent verk.
IMG_20190915_221834.jpg

Verkligen. Ser ut som nåt grafit fett?
Hehe ja jag vet inte vad det är men något utöver vanlig olja måste det nästan vara iom att det inte är så smutsigt utanför? Fick av bryggan till slut men med hjulet kvar Rätt cool hacking komplikation som ni kan se sitter kvar på plattan. Tror hacking kom till detta senare 1570 och att 1560 inte hade det osv.
IMG_20190915_231719.jpg

Tog itu med min Poljot en snabbis ikväll. Minutvisaren stämde inte riktigt med timvisaren, så den fick lyftas och justeras lite. Tror jag fick till det ganska bra. Sedan såg jag till att putsa bort de HORRIBELT applicerade svarta indexstrecken. Några satt så snett att det störde varenda gång jag tittade på eländet. Jag skulle egentligen behöva synka timvisaren och larmvisaren lite också, eftersom larmet går en kvart för tidigt som det är nu, men något ska man ju ha att göra i höst också.
Före:
IMG_20190904_163456.jpg

Fått bort ett streck:
IMG_20190917_211150.jpg

Och resultat:
IMG_20190917_212708.jpg

Vad kan det bero på när sekundvisaren hoppar fram ett helt varv när man försöker ställa visarna:confused:, ska plocka isär men undrar om någon känner igen symtomet.

Är detta skruv eller snäpplock?
Har försökt skruva med en gummiboll utan resultat, sen när jag såg att det inte fanns några spår för skruvning tänkte jag att den kanske är snäpplock?
Vågar inte gå på med boettkniv utan att veta säkert :D
B6BD0EC3-70C6-40C0-BEC3-5E2159E20177.jpeg
366ECBB1-288F-4A8D-81FA-4B59E991688D.jpeg

Är detta skruv eller snäpplock?
Har försökt skruva med en gummiboll utan resultat, sen när jag såg att det inte fanns några spår för skruvning tänkte jag att den kanske är snäpplock?
Vågar inte gå på med boettkniv utan att veta säkert :D
B6BD0EC3-70C6-40C0-BEC3-5E2159E20177.jpeg

366ECBB1-288F-4A8D-81FA-4B59E991688D.jpeg

Snäpplock med all säkerhet! Det ser ut att finnas en skaplig glipa att sticka in boettkniven. Jag brukar bryta mot ett bandhorn för att få mer distinkt kraft.
33106242-0D81-4143-8F0F-5C3E908157BB.jpeg

Godmorgon! Då hösten närmar sig och man börjar pilla mer igen!
Gjorde jag ett Tradera köp igår!
Funderar nu lite på vad jag köpt?
9E6214E3-645F-499B-B23D-42C456E633EC.jpeg

1. Litet skruvstäd, gissar jag.
2. Stakingtool.
3. Boett hållare?
4.?
5.?
Så för att vara lite förberedd på vad som landar, så låter jag experterna hjälpa mig!

Godmorgon! Då hösten närmar sig och man börjar pilla mer igen!
Gjorde jag ett Tradera köp igår!
Funderar nu lite på vad jag köpt?
9E6214E3-645F-499B-B23D-42C456E633EC.jpeg

1. Litet skruvstäd, gissar jag.
2. Stakingtool.
3. Boett hållare?
4.?
5.?
Så för att vara lite förberedd på vad som landar, så låter jag experterna hjälpa mig!
Den såg jag oxå. Tänkte bjuda men sen glömde jag bort den. Tror 4-5 är nåt till en svarv? Staking tool är en Boley. Så bra grejor.

Ska byta verk från en donatorklocka, alltså sätta tavla och visare på ett fungerande verk i en boett.
Jag har boetthållare och skruvmejslar. Är visare-verktyg det enda jag saknar för detta jobb?

Något annat jag bör tänka på? Allt förutom att ta bort/sätta dit visare känns rätt simpelt.

Ska byta verk från en donatorklocka, alltså sätta tavla och visare på ett fungerande verk i en boett.
Jag har boetthållare och skruvmejslar. Är visare-verktyg det enda jag saknar för detta jobb?

Något annat jag bör tänka på? Allt förutom att ta bort/sätta dit visare känns rätt simpelt.
Att ta av/montera visare kan vara både svårt och enkelt beroende på vilken nivå man vill lägga sig på :)
Svaret kanske inte hjälper dig så mycket, men är det något du bryr inte bryr dig om så mycket är det inte så noga, men är det ny tavla och nya visare i 18k tex så bör du nog ha minst några hundra timmars erfarenhet till.

• Like
Reactions: Beo
Tillbaka
Topp