• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Som vanligt med eftermarknadsbezels kan det behövas lite putskärlek innan de snurrar fint.

Denna gång blev älskogen lite för intensiv, vilket resulterade i ett litet men ack så irriterande vertikalt glapp på någon mikromillimeter. Det märktes inte såvida man inte satt och ”duttade” på ovankanten på vridringen, vilket min OCD naturligtvis tvingade mig att göra oavbrutet.

Har kört tandtrådstricket vid tillfälle, men ville testa en annan lösning denna gång. Packning runt kanten gjorde susen. Slutade på 2st 0,5mm och glappet är borta.

D3D5A5F8-1B8C-4B6C-A00A-B65C33D8F9B1.jpeg
 
Har en nytillverkad länk som ska sitta på en vintage och ogillar verkligen den nya känslan, passar inte alls på en gammal klocka..
Har ni några tips på hur man kan slita till en länk som den känns mer vintage? :D
 
Behöver lite hjälp från er som har koll på olika verktyg/redskap som finns där ute. Tänkte byta ett trasigt glas på en vintage krigare men låsmuttern sitter för hårt och man kommer inte åt den med en vanlig boettöppnare. Hur fixar man de utan att en 70-år gammalt verktyg som var tänkt att göra jobbet? :)

I fall någon undrar om konstruktionen så läggs glaset in bakifrån och låsmuttern skruvas in och klämmer det mot insidan av bezeln.

fullsizeoutput_1105.jpeg
 
Senast ändrad:
Skulle byta bom på en äldre tissot. Har rätt bom men när jag sätter i den så går den bara in så jag kan ställa tiden, dvs den går inte in sista jacket. Vad kan det bero på? Har jag skruvat ut skruven som håller ihop för långt och måste in på tavelsidan och fixa?
 
Behöver lite hjälp från er som har koll på olika verktyg/redskap som finns där ute. Tänkte byta ett trasigt glas på en vintage krigare men låsmuttern sitter för hårt och man kommer inte åt den med en vanlig boettöppnare. Hur fixar man de utan att en 70-år gammalt verktyg som var tänkt att göra jobbet? :)

I fall någon undrar om konstruktionen så läggs glaset in bakifrån och låsmuttern skruvas in och klämmer det mot insidan av bezeln.

fullsizeoutput_1105.jpeg
Tror aldrig jag sett den konstruktionen innan. En rak stålbit kanske? Som passar rakt över och sen monterar du stålbiten i ett skruvstycke och vrider boetten.
Stålbiten ska passa i urtagen.
 
Skulle byta bom på en äldre tissot. Har rätt bom men när jag sätter i den så går den bara in så jag kan ställa tiden, dvs den går inte in sista jacket. Vad kan det bero på? Har jag skruvat ut skruven som håller ihop för långt och måste in på tavelsidan och fixa?
Jämnfört bommarna. Så det är samma. Har gjort samma tabbe själv.
 
Skulle byta bom på en äldre tissot. Har rätt bom men när jag sätter i den så går den bara in så jag kan ställa tiden, dvs den går inte in sista jacket. Vad kan det bero på? Har jag skruvat ut skruven som håller ihop för långt och måste in på tavelsidan och fixa?
Om du skruvat ut för långt kan du kolla om du skruvar in den igen. Fäster den är det lugnt;)
 
Jag och bommar är uppenbarligen inte överens idag. Nu hade jag ett ETA 9362 som jag tryckte för hårt när jag skulle lossa bommen så nu fäster den inte igen. Hur åtgärdar man det? Går det?
 
Hitta en fjäder men inte helt 100% att det är rätt . Skruv hade jag oxå . Skicka mig ett PM så löser vi det.
Glömde att ta bilder under processen men nu tickade den igång och signal/alarm fungerar som det ska efter att jag flyttat fjädern. Tack för hjälpen! :) Problem som återstår är att den fortfarande varnar för lågt batteri så det går inte att gå in i dykläget och sen flyttar sig visarna när man ska skruva in kronan så det är lite svårt att ställa den analoga delen rätt. Den behöver verkligen en service men det får gå så länge. Återstår att se hur länge batteriet orkar också. :confused:
PSX_20190907_152010.jpg
 
Inte till favre Leuba men Vostok 24xx ser väl liknande ut om du inte hittar nån,det går att böja om lite för att justera.
20190805_195156.jpg
20190805_195215.jpg
20190805_195452.jpg
Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.

Frågan är bara hur fjädern skall placeras mot klicken? Det var över 7-8 år sedan jag plockade i sär det här verket så minns inte riktigt (kommit 3 barn emellan). Inga bra bilder kunde jag ta på den tiden heller så går inte riktigt att se.

IMG_8428.JPG
 
  • Like
Reactions: Beo
Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.

Frågan är bara hur fjädern skall placeras mot klicken? Det var över 7-8 år sedan jag plockade i sär det här verket så minns inte riktigt (kommit 3 barn emellan). Inga bra bilder kunde jag ta på den tiden heller så går inte riktigt att se.

IMG_8428.JPG
Lite udda klick konstruktion oxå. Du har inte hittat nåt på nätet?
 
Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.

Frågan är bara hur fjädern skall placeras mot klicken? Det var över 7-8 år sedan jag plockade i sär det här verket så minns inte riktigt (kommit 3 barn emellan). Inga bra bilder kunde jag ta på den tiden heller så går inte riktigt att se.

IMG_8428.JPG
Ja det kan vara lite klurigt om den spräätte iväg innan man hann se hur den satt,men kolla efter ett litet hål för nersidan av fjädern och sen se hur uppsidan kan jobba mot klickbrickan för att få ett hum om storlek/form på fjädern.
 
Du har inte hittat nåt på nätet?

Tyvärr inte.

Dock hittade jag mitt eget blogg- inlägg från när jag importerade detta Indien- ex. Det var i början av mitt klockintresse och jag väl lite blåögd och naiv. Verket visade sig vara fullt med diverse fulfix och klockan tickade ca 6 månader innan det gav upp.
När jag öppnade den hittade jag t.ex. att ena stötskyddet var ihopsatt med tejp och lim. Nu för tiden har jag bättre utrustning och under mikroskopet kan jag se att även liverrullen är limmad mot balansaxeln med ganska mycket lim. Egentligen skall man väl ha respekt för att den Indiska urmakaren ens fick ihop det med de här medlen. Verket gick ju inte exakt men inom några sekunder per dag. Eventuellt att mina försök till att lösa de värsta övertrampen rubbar hans illa konstruerade "balans" och att verket nu går skit.

Ja det kan vara lite klurigt om den spräätte iväg innan man hann se hur den satt,men kolla efter ett litet hål för nersidan av fjädern och sen se hur uppsidan kan jobba mot klickbrickan för att få ett hum om storlek/form på fjädern.

Jag skall ge det ett nytt försök.
 
Senast ändrad:
Har en vintageklocka där kronan skruvas av när jag snurrar den åt vänster, tex när jag ska ställa visarna. Den skruvas åt när jag snurrar åt höger, kan skruva av den hela vägen och ta av kronan och skruva på igen. Vad beror detta på och hur åtgärdas det?
 
Har en vintageklocka där kronan skruvas av när jag snurrar den åt vänster, tex när jag ska ställa visarna. Den skruvas åt när jag snurrar åt höger, kan skruva av den hela vägen och ta av kronan och skruva på igen. Vad beror detta på och hur åtgärdas det?
Låter som att kronan bara släppt från bommen? Funkar som vanlig gänga, en klick superlim på bommen och skruva sedan åt den så kommer den sitta fast sen.
 
Tillbaka
Topp