Stål-ish. Antar jag? Är du sugen? Jag har ingen laser/puksvets, tyvärr.Svetsa borde ju gå. Vad är det för metall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stål-ish. Antar jag? Är du sugen? Jag har ingen laser/puksvets, tyvärr.Svetsa borde ju gå. Vad är det för metall?
Visst kan jag ge mig på den där, borde inte vara några problem.Stål-ish. Antar jag? Är du sugen? Jag har ingen laser/puksvets, tyvärr.
@Gummo tråd nånstans på forumet . För mig han slet in en länk i sandlådanHar en nytillverkad länk som ska sitta på en vintage och ogillar verkligen den nya känslan, passar inte alls på en gammal klocka..
Har ni några tips på hur man kan slita till en länk som den känns mer vintage?
Hittade tråden, kanske får bli en vända i sandlådan alternativt skruvdragaren@Gummo tråd nånstans på forumet . För mig han slet in en länk i sandlådan
Tror aldrig jag sett den konstruktionen innan. En rak stålbit kanske? Som passar rakt över och sen monterar du stålbiten i ett skruvstycke och vrider boetten.Behöver lite hjälp från er som har koll på olika verktyg/redskap som finns där ute. Tänkte byta ett trasigt glas på en vintage krigare men låsmuttern sitter för hårt och man kommer inte åt den med en vanlig boettöppnare. Hur fixar man de utan att en 70-år gammalt verktyg som var tänkt att göra jobbet?
I fall någon undrar om konstruktionen så läggs glaset in bakifrån och låsmuttern skruvas in och klämmer det mot insidan av bezeln.
Jämnfört bommarna. Så det är samma. Har gjort samma tabbe själv.Skulle byta bom på en äldre tissot. Har rätt bom men när jag sätter i den så går den bara in så jag kan ställa tiden, dvs den går inte in sista jacket. Vad kan det bero på? Har jag skruvat ut skruven som håller ihop för långt och måste in på tavelsidan och fixa?
Har beställt från kusinen baserat på ref. Och dubbelkollat mot tillverkarens egen info. Så det ska vara rätt förutsatt att de inte packat fel...Jämnfört bommarna. Så det är samma. Har gjort samma tabbe själv.
Om du skruvat ut för långt kan du kolla om du skruvar in den igen. Fäster den är det lugntSkulle byta bom på en äldre tissot. Har rätt bom men när jag sätter i den så går den bara in så jag kan ställa tiden, dvs den går inte in sista jacket. Vad kan det bero på? Har jag skruvat ut skruven som håller ihop för långt och måste in på tavelsidan och fixa?
Och om den inte fäster? måste man riva hela verket då?Om du skruvat ut för långt kan du kolla om du skruvar in den igen. Fäster den är det lugnt
Inte då, men visare och tavla måste bort i de flesta fall.Och om den inte fäster? måste man riva hela verket då?
Får ta en titt när jag har mer tid. Återkommer och tack!Inte då, men visare och tavla måste bort i de flesta fall.
9362 är samma som 2824-2. Dvs strulliga om man trycker ner knappen för hårt. Same shit tyvärr att tavlan måste av.Jag och bommar är uppenbarligen inte överens idag. Nu hade jag ett ETA 9362 som jag tryckte för hårt när jag skulle lossa bommen så nu fäster den inte igen. Hur åtgärdar man det? Går det?
Tror den funkar helt okej till det?Nån som använt biltema variant av gänglåsning till sin länk?
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176
Ok! Tack! Anade det men går att lösa varje fall? Får ta en titt när man har lite mera tid.9362 är samma som 2824-2. Dvs strulliga om man trycker ner knappen för hårt. Same shit tyvärr att tavlan måste av.
Testa utan boett. Om du kan få den att fästa. Kan gå ibland om man har tur.Jag och bommar är uppenbarligen inte överens idag. Nu hade jag ett ETA 9362 som jag tryckte för hårt när jag skulle lossa bommen så nu fäster den inte igen. Hur åtgärdar man det? Går det?
Gjorde det, fungerade ejTesta utan boett. Om du kan få den att fästa. Kan gå ibland om man har tur.
Glömde att ta bilder under processen men nu tickade den igång och signal/alarm fungerar som det ska efter att jag flyttat fjädern. Tack för hjälpen! Problem som återstår är att den fortfarande varnar för lågt batteri så det går inte att gå in i dykläget och sen flyttar sig visarna när man ska skruva in kronan så det är lite svårt att ställa den analoga delen rätt. Den behöver verkligen en service men det får gå så länge. Återstår att se hur länge batteriet orkar också.Hitta en fjäder men inte helt 100% att det är rätt . Skruv hade jag oxå . Skicka mig ett PM så löser vi det.
Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.Inte till favre Leuba men Vostok 24xx ser väl liknande ut om du inte hittar nån,det går att böja om lite för att justera.
Lite udda klick konstruktion oxå. Du har inte hittat nåt på nätet?Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.
Frågan är bara hur fjädern skall placeras mot klicken? Det var över 7-8 år sedan jag plockade i sär det här verket så minns inte riktigt (kommit 3 barn emellan). Inga bra bilder kunde jag ta på den tiden heller så går inte riktigt att se.
Ja det kan vara lite klurigt om den spräätte iväg innan man hann se hur den satt,men kolla efter ett litet hål för nersidan av fjädern och sen se hur uppsidan kan jobba mot klickbrickan för att få ett hum om storlek/form på fjädern.Hittade en påse klickfjädrar i lådan så jag skall nog lyckas forma en själv med denna fina "mall". Som vän av ordning skäms jag när det inträffar; Alltså när man hittar något man inte riktigt minns att man hade för att ordningen är för dålig.
Frågan är bara hur fjädern skall placeras mot klicken? Det var över 7-8 år sedan jag plockade i sär det här verket så minns inte riktigt (kommit 3 barn emellan). Inga bra bilder kunde jag ta på den tiden heller så går inte riktigt att se.
Du har inte hittat nåt på nätet?
Ja det kan vara lite klurigt om den spräätte iväg innan man hann se hur den satt,men kolla efter ett litet hål för nersidan av fjädern och sen se hur uppsidan kan jobba mot klickbrickan för att få ett hum om storlek/form på fjädern.
Låter som att kronan bara släppt från bommen? Funkar som vanlig gänga, en klick superlim på bommen och skruva sedan åt den så kommer den sitta fast sen.Har en vintageklocka där kronan skruvas av när jag snurrar den åt vänster, tex när jag ska ställa visarna. Den skruvas åt när jag snurrar åt höger, kan skruva av den hela vägen och ta av kronan och skruva på igen. Vad beror detta på och hur åtgärdas det?