• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

hejsam

Patek
2-Faktor
42492E2E-117F-49AE-821D-52ECE7114220.jpeg
E3CD2CB8-9FB9-44DF-8082-6305D480905C.jpeg
Hur kortar man en sån här bor länk?
 

rogart-63

Patek
Nej inte ärigt i verket. Ser fint ut i mitt tycke. Ska kolla spolen. Verket verkar vara ovanligt, hittar inget nytt på nätet eller bukten...
Nya verk är nog svåra att hitta . Möjligen kan du hitta nån donator att plocka spole och kretskort ifrån . Jag skulle dock kolla spolen först. Om du mäter den så bör den vara runt 2-3 ohm . Spolen brukar vara känsliga .
 

Daniel80

Cartier
Absolut, den har jag också läst. När jag inte kan hitta ett 7223 urverk att ersätta med och verken inte verkar ha samma delar i andra verk, hur gör jag då? Alltså hur ska jag tex få tag på en spole som funkar och passar om jag inte kan hitta just den delen med samma nummer? Är det kört mao?

Tacksam för era svar och den hjälp ni bidrar med. Kommer bild på verket ikväll som kanske kan hjälpa...
 

Exxet

Rolex
Absolut, den har jag också läst. När jag inte kan hitta ett 7223 urverk att ersätta med och verken inte verkar ha samma delar i andra verk, hur gör jag då? Alltså hur ska jag tex få tag på en spole som funkar och passar om jag inte kan hitta just den delen med samma nummer? Är det kört mao?

Tacksam för era svar och den hjälp ni bidrar med. Kommer bild på verket ikväll som kanske kan hjälpa...
Man kan väl säga välkommen till vintagevärlden :) :( leta delar ingår, man får tråla nätet s a s, nu behöver det ju inte vara spolen som är paj, kan ju vara andra orsaker också, men börja med den, men var försiktig, dom är känsliga, vet ej om något verk med kompatibla delar, kanske 7123.
 

Daniel80

Cartier
Man kan väl säga välkommen till vintagevärlden :) :( leta delar ingår, man får tråla nätet s a s, nu behöver det ju inte vara spolen som är paj, kan ju vara andra orsaker också, men börja med den, men var försiktig, dom är känsliga, vet ej om något verk med kompatibla delar, kanske 7123.
Jo det verkar onekligen som att man får göra daglig koll efter rätt verk på nätet :banghead:. Har kollat parts list för ett gäng samtida verk men just 7223 verkar lite speciell. Delar inte delar med nån...
Bilder:
20191007_184919.jpg
20191007_184946.jpg
Som sagt all hjälp o alla kommentarer uppskattas.
 

rogart-63

Patek
Jo det verkar onekligen som att man får göra daglig koll efter rätt verk på nätet :banghead:. Har kollat parts list för ett gäng samtida verk men just 7223 verkar lite speciell. Delar inte delar med nån...
Bilder:
20191007_184919.jpg
20191007_184946.jpg
Som sagt all hjälp o alla kommentarer uppskattas.
Om det nu skulle vara spole så finns den på cousinsuk och kostar en 100:- cirka . Står inte i om man söker på 7223 men söker man på seiko nummer så finns den. 04002016. Värre om det är kretskortet som är trasigt. 04001136 . Det är obsolete.
 

rogart-63

Patek
Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
DSC00488.JPG

Regeln är 6,85 mm lång.
DSC00485.JPG

Och funkar kalas.
DSC00487.JPG

Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.
 

ittam

Audemars
Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
DSC00488.JPG

Regeln är 6,85 mm lång.
DSC00485.JPG

Och funkar kalas.
DSC00487.JPG

Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.
Grattis!
 

rogart-63

Patek
Fanns en bom på windingstems.com som är lite större i just den delen som glappar . Denna är nog lite sliten . Så jag tar hem en istället för att sitta och tillverka . Nån som vet om man kan handla från balancestaff.com på samma ställe i samma frakt?
 

Beo

Patek
Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
DSC00488.JPG

Regeln är 6,85 mm lång.
DSC00485.JPG

Och funkar kalas.
DSC00487.JPG

Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.
Fantastiskt snyggt jobbat!härligt att det funkade så bra!:)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Fanns en bom på windingstems.com som är lite större i just den delen som glappar . Denna är nog lite sliten . Så jag tar hem en istället för att sitta och tillverka . Nån som vet om man kan handla från balancestaff.com på samma ställe i samma frakt?
Verkar ju vara samma ställe!?!?
Går att skifta mellan Balans och winding, uppe till vänster. Oavsett vilken sida man valde.
Konstig idé att ha olika Web namn, är ju sökbart ändå!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
DSC00488.JPG

Regeln är 6,85 mm lång.
DSC00485.JPG

Och funkar kalas.
DSC00487.JPG

Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.

Snyggt! Vore kul att höra mer om processen och vilka verktyg du använde. Misstänker att den här typen av jobb kommer bli vanligare och vanligare framöver ..
 

Daniel80

Cartier
Om det nu skulle vara spole så finns den på cousinsuk och kostar en 100:- cirka . Står inte i om man söker på 7223 men söker man på seiko nummer så finns den. 04002016. Värre om det är kretskortet som är trasigt. 04001136 . Det är obsolete.
Härligt, den hittade jag inte när jag sökte.

Är det här jag ska mäta motståndet i spolen?
20191008_091627.jpg
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tyvärr måste du ta bort kretskort för att komma åt kontakterna. Kanske kan du komma åt ändå. Men det beror på hur det ser ut. Kontaktplattorna sitter under den övre röda ringen.
Om du plockar ner verket så rengör alla kontakt punkter, behöver inte vara mycket smuts för att ställa till det. Är kort puls som skall fram till spolen flera ggr. i minuten ;)
Jo sprit på något som inte luddar är bra att rengöra med!
 

Daniel80

Cartier
Om du plockar ner verket så rengör alla kontakt punkter, behöver inte vara mycket smuts för att ställa till det. Är kort puls som skall fram till spolen flera ggr. i minuten ;)
Jo sprit på något som inte luddar är bra att rengöra med!
Toppen, tackar. Ska försöka mig på att plocka ner verkets elektriska delar (typ spole, kretskort och batterikontakter) och rengöra med alkohol. Måste bara hitta tiden, stressar jag kan nog ställa till det annars... återkommer.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Upptäckte nått skit som studsar omkring på tavlan här på min Aqualand. Är det enkelt att ta bort urverket och ta bort det eller måste man väck med glaset?
EDFCF143-F146-42F7-ADF9-3207A05EAB70.jpeg
 
Topp