Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Peta upp riskornen i mitten va? Försiktigt bara, så lite som behövs för att de ska gå att vika tillbaka igen så det blir snyggt!Hur kortar man en sån här bor länk?
Var rädd för det, hatar länkar som man måste böja för att justeraPeta upp riskornen i mitten va? Försiktigt bara, så lite som behövs för att de ska gå att vika tillbaka igen så det blir snyggt!
Nya verk är nog svåra att hitta . Möjligen kan du hitta nån donator att plocka spole och kretskort ifrån . Jag skulle dock kolla spolen först. Om du mäter den så bör den vara runt 2-3 ohm . Spolen brukar vara känsliga .Nej inte ärigt i verket. Ser fint ut i mitt tycke. Ska kolla spolen. Verket verkar vara ovanligt, hittar inget nytt på nätet eller bukten...
Spännande projekt, håller tummarna!Nej inte ärigt i verket. Ser fint ut i mitt tycke. Ska kolla spolen. Verket verkar vara ovanligt, hittar inget nytt på nätet eller bukten...
Den här tråden kan väl vara lite intressant: https://www.thewatchsite.com/20-mod...watch/275377-restoring-seiko-7223-6010-a.htmlHar en gammal Seiko quartz som jag gjort rent, dock ej skruvat isär verket som är ett 7223 med alarm. Bytt batteri och blåst rent men den vill inte gå igång. Nån som har något tips? Om detta är fel tråd så hänvisa gärna mig rätt.
Absolut, den har jag också läst. När jag inte kan hitta ett 7223 urverk att ersätta med och verken inte verkar ha samma delar i andra verk, hur gör jag då? Alltså hur ska jag tex få tag på en spole som funkar och passar om jag inte kan hitta just den delen med samma nummer? Är det kört mao?Den här tråden kan väl vara lite intressant: https://www.thewatchsite.com/20-mod...watch/275377-restoring-seiko-7223-6010-a.html
Man kan väl säga välkommen till vintagevärlden leta delar ingår, man får tråla nätet s a s, nu behöver det ju inte vara spolen som är paj, kan ju vara andra orsaker också, men börja med den, men var försiktig, dom är känsliga, vet ej om något verk med kompatibla delar, kanske 7123.Absolut, den har jag också läst. När jag inte kan hitta ett 7223 urverk att ersätta med och verken inte verkar ha samma delar i andra verk, hur gör jag då? Alltså hur ska jag tex få tag på en spole som funkar och passar om jag inte kan hitta just den delen med samma nummer? Är det kört mao?
Tacksam för era svar och den hjälp ni bidrar med. Kommer bild på verket ikväll som kanske kan hjälpa...
Man får nog använda generic packningar. Vet inte om cousinsuk kan ha.@rogart-63 Är det möjligt att själv beställa ett set packningar till en Aqualand JP2004? Eller kan endast AD beställa?
Jo det verkar onekligen som att man får göra daglig koll efter rätt verk på nätet . Har kollat parts list för ett gäng samtida verk men just 7223 verkar lite speciell. Delar inte delar med nån...Man kan väl säga välkommen till vintagevärlden leta delar ingår, man får tråla nätet s a s, nu behöver det ju inte vara spolen som är paj, kan ju vara andra orsaker också, men börja med den, men var försiktig, dom är känsliga, vet ej om något verk med kompatibla delar, kanske 7123.
Äh, proffsen får göra detta känner jag. Lämnar in denMan får nog använda generic packningar. Vet inte om cousinsuk kan ha.
Om det nu skulle vara spole så finns den på cousinsuk och kostar en 100:- cirka . Står inte i om man söker på 7223 men söker man på seiko nummer så finns den. 04002016. Värre om det är kretskortet som är trasigt. 04001136 . Det är obsolete.Jo det verkar onekligen som att man får göra daglig koll efter rätt verk på nätet . Har kollat parts list för ett gäng samtida verk men just 7223 verkar lite speciell. Delar inte delar med nån...
Bilder:
Som sagt all hjälp o alla kommentarer uppskattas.
Grattis!Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
Regeln är 6,85 mm lång.
Och funkar kalas.
Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.
Fantastiskt snyggt jobbat!härligt att det funkade så bra!Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
Regeln är 6,85 mm lång.
Och funkar kalas.
Tyvärr glappar bommen lite i hålet så ev får jag göra en ny bom med större diameter eller om den styr upp sig själv i boett. Som det är nu hoppar den av piggen på regeln. Plus att jag ska hitta en lite snyggare skruv som passar bättre . Annars är jag nöjd för att vara första klockdelen jag gjort på frihand.
Verkar ju vara samma ställe!?!?Fanns en bom på windingstems.com som är lite större i just den delen som glappar . Denna är nog lite sliten . Så jag tar hem en istället för att sitta och tillverka . Nån som vet om man kan handla från balancestaff.com på samma ställe i samma frakt?
Det var kul att tillverka en regelfjäder men ack så mycket jobb. Verket ett Zenith 10,5 NSI . Många fel på detta verk men nu börjar det närma sig. Hade bekymmer att borra dom små hålen ? Så har nån en idé om vad man kan hitta bra borr i mindre dimensioner så mottages det gärna . Material är ett bladmått i rätt tjocklek . Det blå är ritsfärg. Och ja det färgar allt inklusive fingrar och bänk om man råkar spilla ut det .
Regeln är 6,85 mm lång.
Och funkar kalas.
Härligt, den hittade jag inte när jag sökte.Om det nu skulle vara spole så finns den på cousinsuk och kostar en 100:- cirka . Står inte i om man söker på 7223 men söker man på seiko nummer så finns den. 04002016. Värre om det är kretskortet som är trasigt. 04001136 . Det är obsolete.
Tyvärr måste du ta bort kretskort för att komma åt kontakterna. Kanske kan du komma åt ändå. Men det beror på hur det ser ut. Kontaktplattorna sitter under den övre röda ringen.Härligt, den hittade jag inte när jag sökte.
Är det här jag ska mäta motståndet i spolen?
Verkar så. Behöver en balans axel till en annan klocka oxå.Verkar ju vara samma ställe!?!?
Går att skifta mellan Balans och winding, uppe till vänster. Oavsett vilken sida man valde.
Konstig idé att ha olika Web namn, är ju sökbart ändå!
Tycker det!Verkar så. Behöver en balans axel till en annan klocka oxå.
Om du plockar ner verket så rengör alla kontakt punkter, behöver inte vara mycket smuts för att ställa till det. Är kort puls som skall fram till spolen flera ggr. i minutenTyvärr måste du ta bort kretskort för att komma åt kontakterna. Kanske kan du komma åt ändå. Men det beror på hur det ser ut. Kontaktplattorna sitter under den övre röda ringen.
Toppen, tackar. Ska försöka mig på att plocka ner verkets elektriska delar (typ spole, kretskort och batterikontakter) och rengöra med alkohol. Måste bara hitta tiden, stressar jag kan nog ställa till det annars... återkommer.Om du plockar ner verket så rengör alla kontakt punkter, behöver inte vara mycket smuts för att ställa till det. Är kort puls som skall fram till spolen flera ggr. i minuten
Jo sprit på något som inte luddar är bra att rengöra med!
Tror aldrig jag sett den konstruktionen innan. En rak stålbit kanske? Som passar rakt över och sen monterar du stålbiten i ett skruvstycke och vrider boetten.
Stålbiten ska passa i urtagen.