• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Ahla77

Cartier
Lät den ligga precis som den låg med originalringen, så jag tror det.
Har du en keramisk insert på bilden bör du byta till ett dome safir glas, annars får du den fula glipan mellan glaset o inserten, ang bezeln? Flyttade du över eller satte ny oring i den? Oftast levereras dom utan och det behöver man sätta dit en ny.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad är det för fel om kronan gängar ut och in istället för att ställa visarna tex?

Edit: ställde ju en liknande frågade tidigare i tråden ser jag nu, löste det då med lite loctite i kronan och skruvade sen på den. Funkade sist så får testa det på denna klocka med :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Var inte som jag trodde, kronan sitter fast på kronhalsen (?) som har lossnat. Så det betyder att hela kronhals/bom behöver bytas?
12C4AC09-DE1C-4D1F-BE7E-B8615C01B338.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Var inte som jag trodde, kronan sitter fast på kronhalsen (?) som har lossnat. Så det betyder att hela kronhals/bom behöver bytas?
12C4AC09-DE1C-4D1F-BE7E-B8615C01B338.jpeg
Antar att det är kronan till innerskalan?
Den är gängad i kronan så axeln är avbruten inuti den. Du behöver en ny axel och sannolikt ny krona. Axeln är nog svår att få tag på. Det går att svarva en ny men det kostar därefter.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Antar att det är kronan till innerskalan?
Den är gängad i kronan så axeln är avbruten inuti den. Du behöver en ny axel och sannolikt ny krona. Axeln är nog svår att få tag på. Det går att svarva en ny men det kostar därefter.
Det stämmer, attans då!
Kronan kan jag nog gänga av så den kanske går att rädda men axeln blir väl svårare att hitta då. Är det någon speciell just för att det är en krona till en inre vridning och inte en vanlig krona dvs?
 

DrKlocka

Audemars
Det stämmer, attans då!
Kronan kan jag nog gänga av så den kanske går att rädda men axeln blir väl svårare att hitta då. Är det någon speciell just för att det är en krona till en inre vridning och inte en vanlig krona dvs?
Det sitter en driv på insidan av boetten för att rotera skalan. Den är fast på axeln och är helt olik vanliga uppdragsaxlar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det stämmer, attans då!
Kronan kan jag nog gänga av så den kanske går att rädda men axeln blir väl svårare att hitta då. Är det någon speciell just för att det är en krona till en inre vridning och inte en vanlig krona dvs?
Tycker brottet ser för perfekt ut? Alternativet kanske är någon slags svetsning? Har dock inte kunskapen om svets eller material i kronan.
 

rogart-63

Patek
Det stämmer, attans då!
Kronan kan jag nog gänga av så den kanske går att rädda men axeln blir väl svårare att hitta då. Är det någon speciell just för att det är en krona till en inre vridning och inte en vanlig krona dvs?
Vet faktiskt inte hur den ser ut. Har inte tagit bort nån utan bara rengjort några . Men tror att själva bommen sitter fast i kugghjulet. Svetsa går kanske om man borrar upp kugghjulet och sätter i en ny bom .
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det sitter en driv på insidan av boetten för att rotera skalan. Den är fast på axeln och är helt olik vanliga uppdragsaxlar.
Förstår, kan bli klurigt att reparera alltså..

Tycker brottet ser för perfekt ut? Alternativet kanske är någon slags svetsning? Har dock inte kunskapen om svets eller material i kronan.
Jag kan ta bättre bild senare, men som du säger ser det väldigt fint ut brottet. Kronan var såhär när jag fick den så vet faktiskt inte vad som har hänt.
Vet faktiskt inte hur den ser ut. Har inte tagit bort nån utan bara rengjort några . Men tror att själva bommen sitter fast i kugghjulet. Svetsa går kanske om man borrar upp kugghjulet och sätter i en ny bom .
Ja det blir nog meckigt oavsett, har inte öppnat så vet därför inte hur der ser ut på insidan heller!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Såhär ser det ut, kronan går som sagt att gänga av från bommen.
Vet inte hur det ser ut på insidan och vet inte hur man tar isär den.

Brottet på bommen ser som @Aurum sa väldigt fint ut och inte brutet?
DC9F7F56-1C18-4DDE-B12F-6DDE5013985F.jpeg
2A6568D8-7C58-4A9E-8B5C-A62787E0A173.jpeg
A3D829F3-C249-4372-9211-58D0A2023F58.jpeg
 

McGyver

Rolex
Hoppas det är ok att posta i denna tråd - tänkte att det når "rätt personer" direkt! :)

Mina tavelskydd tog slut så jag gjorde en ny batch i lasern.

157130119701479800_resized.jpg


12.5µm Mylar, 50mm i diameter
Otroligt stark, tunn plast som gör att du kan ha den mellan tavla och ditt verktyg => minskar risk för märken/repor.

157130119766286900_resized.jpg


Visarna "fångas" även i plasten => ingen risk att de åker iväg!

157130119654792700_resized.jpg


Gjorde 8st extra batcher a 5st om någon är intresserad?

PMa i så fall adress så kommer de i ett kuvert med posten!

Vill man så uppskattas en slant till cancerfonden!
 

Fadershan

Patek
Hoppas det är ok att posta i denna tråd - tänkte att det når "rätt personer" direkt! :)

Mina tavelskydd tog slut så jag gjorde en ny batch i lasern.

157130119701479800_resized.jpg


12.5µm Mylar, 50mm i diameter
Otroligt stark, tunn plast som gör att du kan ha den mellan tavla och ditt verktyg => minskar risk för märken/repor.

157130119766286900_resized.jpg


Visarna "fångas" även i plasten => ingen risk att de åker iväg!

157130119654792700_resized.jpg


Gjorde 8st extra batcher a 5st om någon är intresserad?

PMa i så fall adress så kommer de i ett kuvert med posten!

Vill man så uppskattas en slant till cancerfonden!
Snyggt och helt klart rätt tråd, PM kmr :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Såhär ser det ut, kronan går som sagt att gänga av från bommen.
Vet inte hur det ser ut på insidan och vet inte hur man tar isär den.

Brottet på bommen ser som @Aurum sa väldigt fint ut och inte brutet?
DC9F7F56-1C18-4DDE-B12F-6DDE5013985F.jpeg
2A6568D8-7C58-4A9E-8B5C-A62787E0A173.jpeg
A3D829F3-C249-4372-9211-58D0A2023F58.jpeg
Det ser ju iallafall ut som den yttersta delen har lossnat på min "bom", jämför med denna guldiga så ska nog min se ut så också. Frågan är om den går att fästa den igen eller om hela delen måste bytas ut? Har någon tagit isär en sådan konstruktion hur får jag ut själva bomen från verket/boetten?
s-l1600.jpg
 

rogart-63

Patek
Det ser ju iallafall ut som den yttersta delen har lossnat på min "bom", jämför med denna guldiga så ska nog min se ut så också. Frågan är om den går att fästa den igen eller om hela delen måste bytas ut? Har någon tagit isär en sådan konstruktion hur får jag ut själva bomen från verket/boetten?
s-l1600.jpg
Borde gå att ta ut den inifrån. Sen om det ev går att borra upp och sätta dit en ny bom.
 

rogart-63

Patek
Hoppas det är ok att posta i denna tråd - tänkte att det når "rätt personer" direkt! :)

Mina tavelskydd tog slut så jag gjorde en ny batch i lasern.

157130119701479800_resized.jpg


12.5µm Mylar, 50mm i diameter
Otroligt stark, tunn plast som gör att du kan ha den mellan tavla och ditt verktyg => minskar risk för märken/repor.

157130119766286900_resized.jpg


Visarna "fångas" även i plasten => ingen risk att de åker iväg!

157130119654792700_resized.jpg


Gjorde 8st extra batcher a 5st om någon är intresserad?

PMa i så fall adress så kommer de i ett kuvert med posten!

Vill man så uppskattas en slant till cancerfonden!
Vad använder du för underlägg? Ser nice ut. Hitta nåt på Matton. Men 2200:-
 
Topp