• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Upptäckte nått skit som studsar omkring på tavlan här på min Aqualand. Är det enkelt att ta bort urverket och ta bort det eller måste man väck med glaset?
EDFCF143-F146-42F7-ADF9-3207A05EAB70.jpeg
Är det den gamla eller nya Aqualand? Den gamla räcker med att lossa krona och bom. Nya måste man lossa sladden till djupmätaren oxå.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag klickade hem en klocka på tratten för att öva att skruva på. Tänkte ta isär rengöra och montera ihop igen. Verket verkar vara AS 1130. Finns det en manual att hitta någonstans till detta verk?
37CF6965-D9DD-4C0B-A95C-0039FFE9B3B6.jpeg

/ P
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag klickade hem en klocka på tratten för att öva att skruva på. Tänkte ta isär rengöra och montera ihop igen. Verket verkar vara AS 1130. Finns det en manual att hitta någonstans till detta verk?
37CF6965-D9DD-4C0B-A95C-0039FFE9B3B6.jpeg

/ P

Samma typ av verk som tog min oskuld för 7-8 år sedan. Mycket bra att börja på. Inte enkelt att få tag i service- manualer om det ens finns. Det är dock ett standard standard urverk så inga konstigheter. Torphammars bok fungerar ypperligt om du vill ha lite initial guidning.
 

PetriS

Panerai
:):):):)
Jag klickade hem en klocka på tratten för att öva att skruva på. Tänkte ta isär rengöra och montera ihop igen. Verket verkar vara AS 1130. Finns det en manual att hitta någonstans till detta verk?
37CF6965-D9DD-4C0B-A95C-0039FFE9B3B6.jpeg

/ P
Använd mobilen, ta mycket bilder varefter du tar isär. Du kan oxå pröva att googla på verket+service, ibland finns det bra klipp att titta på. Lycka till! :)
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Tackar för svar. Håller på att plocka ihop en cousinsbeställning. Vilka oljor behöver jag och vilka oljeverktyg?
Är det nån som är klar med sin torphammarbok och vill sälja?

/ P
 

rogart-63

Patek
Hur är det med oljekoppar. Hur många behöver jag och varför finns det olika storlekar?

/ P
4-5 stycken är nog rätt lagom. Olja behöver du inte så stor kopp till. Och kör dom små kopparna. Kanske en något större till fett. Använde Cousinsuk value koppar ett bra tag. Funkar bra. Köpte senare ett Bergeon set och en röd enstaka Bergeon kopp.
 

rogart-63

Patek
Min erfarenhet är att billigare oljegivare behöver slipas till för att fungera. De lite dyrare varianterna, t.ex. Bergeons ergonomic, är redo att användas direkt.
Kör med denna . Tycker den är rätt okej. https://www.cousinsuk.com/product/oilers-bergeon
Men funderat på att testa ergonomic just pga formen på spetsen . Sägs vara bra . Jag är dock lite klantig och har sönder mina stickor med jämna mellanrum så det blir lite dyrt. 300:- för en oljesticka är i maffigaste laget. Körde med 3:1 ett tag men tycker inte man får upp nån olja med den. Dock funkar den säkert men det ser inte ut som det kommer nån olja och så oljar man fler gånger än nödvändigt.
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kör med denna . Tycker den är rätt okej. https://www.cousinsuk.com/product/oilers-bergeon
Men funderat på att testa ergonomic just pga formen på spetsen . Sägs vara bra . Jag är dock lite klantig och har sönder mina stickor med jämna mellanrum så det blir lite dyrt. 300:- för en oljesticka är i maffigaste laget. Körde med 3:1 ett tag men tycker inte man får upp nån olja med den. Dock funkar den säkert men det ser inte ut som det kommer nån olja och så oljar man fler gånger än nödvändigt.

Jag kör Ergonomics och är väldigt nöjd men som du säger @rogart-63 ; kan bli dyrt. Jag har sabbat två stycken under åren. Tappar man dem är det kört. Faller alltid med smöret nedåt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har bytt upp mig till en Luxo och tänkte kolla om någon i Stockholm vill ärva min gamla fix och trix-lampa? Trevlig till sådant som inte kräver lupp, bandbyten till exempel. Saknar bordsfäste men är gratis och fungerande, i Söderort.
Edit: On hold
tw0zG0Y.jpg

uLyEie9.jpg
 
Senast ändrad:

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hallå!

jag beställde vridring och insert till min skx007. kollade lite på youtube och tänkte byta själv. Ta bort originalringen gick smidigt men den nya får jag inte att fungera riktigt.

Jag har inget speciellt verktyg utan tog en tving och lade klockan mellan två träskivor och tryckte ihop. Den sitter på plats men går väldigt lätt (klickar dock) och går bara att vrida motsols. Men den är väldigt lätt att ta av och insert linjerar inte med glaset.

Fel ring? Felmonterad?

00B72E18-5301-401D-8C8A-41524A39F29B.jpeg
439621EE-F138-4F71-A62B-B4A942AE5D15.jpeg
 

rogart-63

Patek
Hallå!

jag beställde vridring och insert till min skx007. kollade lite på youtube och tänkte byta själv. Ta bort originalringen gick smidigt men den nya får jag inte att fungera riktigt.

Jag har inget speciellt verktyg utan tog en tving och lade klockan mellan två träskivor och tryckte ihop. Den sitter på plats men går väldigt lätt (klickar dock) och går bara att vrida motsols. Men den är väldigt lätt att ta av och insert linjerar inte med glaset.

Fel ring? Felmonterad?

00B72E18-5301-401D-8C8A-41524A39F29B.jpeg
439621EE-F138-4F71-A62B-B4A942AE5D15.jpeg
Ser inte ut som den är nere? Kollat så fjädern runt om ligger rätt ?
 
Topp