Jo tänkte det, vet du hur jag får av kronan? Ser ingen uppenbar skruv att skruva på för att lossa kronan?Borde gå att ta ut den inifrån. Sen om det ev går att borra upp och sätta dit en ny bom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo tänkte det, vet du hur jag får av kronan? Ser ingen uppenbar skruv att skruva på för att lossa kronan?Borde gå att ta ut den inifrån. Sen om det ev går att borra upp och sätta dit en ny bom.
Nej menar den med kugghjul, men den kanske har någon annan konstruktion för att plocka av?Den vanliga menar du ? Den gömmer sig lite under verkhållaren . Som sticker ut lite grand i överkant .
Den hålls nog bara fast med kronan . Och ev en oring på axeln. Nu är ju kronan lös så då bör det gå att peta den inåt när du fått ur verket.Nej menar den med kugghjul, men den kanske har någon annan konstruktion för att plocka av?
Okej tack, tänkte det var likt en vanlig krona. Men då ska jag inte ge mig på detDen hålls nog bara fast med kronan . Och ev en oring på axeln. Nu är ju kronan lös så då bör det gå att peta den inåt när du fått ur verket.
Kronan är nog en vanlig krona . Det är bara att den gängar i kugghjulet istället för bommen .Okej tack, tänkte det var likt en vanlig krona. Men då ska jag inte ge mig på det
Det var som du sa, fick lös den.Kronan är nog en vanlig krona . Det är bara att den gängar i kugghjulet istället för bommen .
Aj, av min erfarenhet så måste oftast tavla med visare bort för att lägga allt rätt igen, jag vet att någon lyckats lossa lite på tavlan och fått till det den vägen, men inget jag gjort eller rekommenderar.Fasiken att det alltid ska jävlas, nu har pushern för att lossa kronan fastnat i nedre läget. Hur får man upp den igen?
Var det jag befarade, har testat och försökt att rucka kronan och men funkar inte. Får låta uris fixa det helt enkelt!Aj, av min erfarenhet så måste oftast tavla med visare bort för att lägga allt rätt igen, jag vet att någon lyckats lossa lite på tavlan och fått till det den vägen, men inget jag gjort eller rekommenderar.
Hållet där du trycker ner för att lossa kronan har även en skåra, använd en liten mejsel som passar i skåran nästa gång istället för något vasst så kommer du inte trycka ner piggen för långt.
Edit: Du kan ju testa att trycka lite försiktigt på piggen samtidigt som du ruckar kronan/bommen lite fram och tillbaka. Har du tur så hoppar sakerna på plats.
Det är nog bäst tyvärr, så slipper du förstöra visare och tavla om du inte gjort det tidigare.Var det jag befarade, har testat och försökt att rucka kronan och men funkar inte. Får låta uris fixa det helt enkelt!
Skulle gissa på att du ska ta bort packningen som sitter runt verkringen, får du bort dessa så tror jag att verket kommer ut.Hej fixare! Har nu äntligen kommit till skott att fixa en ny boett till Memovox e855 genom att köpa en risig donatorklocka - den nuvarande boetten ör sönder polerad. Jag står dock helt handfallen inför hur man får ut verket ur boetten får att göra skiftet. Är det någon som kan ge en ledgråd. Har lossat den enda boetthållare jag kan identifiera 1:a bild) men det hela sitter som berg...
Känner jag mig rätt korkad...vilken är packningen du menar skall bort...sorry!Skulle gissa på att du ska ta bort packningen som sitter runt verkringen, får du bort dessa så tror jag att verket kommer ut.
Kanske att tavlan och verk ska ut från andra hållet? Finns det glasring på framsidan?Hej fixare! Har nu äntligen kommit till skott att fixa en ny boett till Memovox e855 genom att köpa en risig donatorklocka - den nuvarande boetten ör sönder polerad. Jag står dock helt handfallen inför hur man får ut verket ur boetten får att göra skiftet. Är det någon som kan ge en ledgråd. Har lossat den enda boetthållare jag kan identifiera 1:a bild) men det hela sitter som berg...
Det ska du inte göra, kan vara att jag blir lurad av bilden och därmed lurar dig, är lite lättare när man har klockan i handen, men tycker att det ser ut som en packning vid pilen, kan vara väldigt hård om den är gammal, om det nu är en packning där.Känner jag mig rätt korkad...vilken är packningen du menar skall bort...sorry!
Ahhh den - den har jag tagit bort utan någon effektDet ska du inte göra, kan vara att jag blir lurad av bilden och därmed lurar dig, är lite lättare när man har klockan i handen, men tycker att det ser ut som en packning vid pilen, kan vara väldigt hård om den är gammal, om det nu är en packning där.
Och tyvärr ingen glasring...gåtan lever vidare...tack för förslag så långtAhhh den - den har jag tagit bort utan någon effekt
Då såg jag rätt i a f, kan ju vara så att verket ska ut "genom" glaset men det känns inte troligt, och verkringar kan sitta ganska hårt, så tyvärr inga mer förslag.Ahhh den - den har jag tagit bort utan någon effekt
Rundborr brukar funka bra . Cousinsuk har . Om man lägger lite olja så håller dom längre . Inte lika stor risk att borren glider iväg och hoppar runt och gör massa fula märkenFixa extra justering på Seiko länk!
Har gjort det innan med dremmel på fri hand, gjorde mig galen då och kosta 5-10 1mm borr!
Nu med annan blocket köpt leksak, en barnlek!
Tackar för tipset, körnade men är ju svårt att få det exakt!Rundborr brukar funka bra . Cousinsuk har . Om man lägger lite olja så håller dom längre . Inte lika stor risk att borren glider iväg och hoppar runt och gör massa fula märken
. https://www.cousinsuk.com/product/ball-cousins-most-popular
Tror jag kör på betydligt högre varv än så . Det är nog ingen fara. Viktigaste är att inte trycka för länge så den bränner . Då sliter man sönder borren på nolltid. Men det gäller nog alla borr .Tackar för tipset, körnade men är ju svårt att få det exakt!
Hur är sådana borr med hastighet?
Tror maskinen klagar på lägre varv, under 5000rpm kanske!
Och vad händer med kusinen vid Brexit, jag ser inte mycket på nyheter! Men hörde att det var snart!
Hej alla händiga, kan jag polera det här risiga glaset?
De där verken verkar inte vara direkt lika? Om du kollar på ranfft så brukar det stå vilka verk som är inom samma familj, kan vara bra att börja där?Två frågor till expertisen.
Är det vanlig bom till ett verk med denna extra funktionen?
Vilket verk är
Var nog otydlig. Det jag undrar är om det översta verket MED stoppfunktion har samma bom som samma verk UTAN stoppfunktionen. Det är ett Unitas 6300.De där verken verkar inte vara direkt lika? Om du kollar på ranfft så brukar det stå vilka verk som är inom samma familj, kan vara bra att börja där?
Hur interagerar stoppfunktionen? Vilka delar är det som rör sig vid användadet av den funktionen?Var nog otydlig. Det jag undrar är om det översta verket MED stoppfunktion har samma bom som samma verk UTAN stoppfunktionen. Det är ett Unitas 6300.
Min andra fråga var vad det understa verket heter. Sorry för otydligheten!