ittam
Guld
Fel.Hur interagerar stoppfunktionen? Vilka delar är det som rör sig vid användadet av den funktionen?
Har du någon bild på tavelsidan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fel.Hur interagerar stoppfunktionen? Vilka delar är det som rör sig vid användadet av den funktionen?
Hur interagerar stoppfunktionen? Vilka delar är det som rör sig vid användadet av den funktionen?
Om den gröna skruven går ner och egentligen ska passa i en skåra i bommen så fungerar nog inte en standardbom nej. Om den skruven nu är av och du inte bryr dig nämnvärt i att stoppfunktionen fungerar så borde en vanlig bom fungera.
Ser ut som det brukar..
Grön skruv sitter rakt ovanför hålet för bommen, blå skruv är en led för det inringade som stoppar centrumhjulet.
Börjar misstänka att den gröna skruven gått av då den inte når ner till bommen, vilket i så fall innebär att det funkar med en ”vanlig” bom...
Vid närmare inspektion ser det ser ut som om den sitter mitt emot tappen på regeln som låser bommen, så kanske ändå är en vanlig bom.Om den gröna skruven går ner och egentligen ska passa i en skåra i bommen så fungerar nog inte en standardbom nej. Om den skruven nu är av och du inte bryr dig nämnvärt i att stoppfunktionen fungerar så borde en vanlig bom fungera.
Det är ju troligt att man kan modifiera en vanlig bom om det skulle behövas.
Ingen fara, hoppas du får till det.Vid närmare inspektion ser det ser ut som om den sitter mitt emot tappen på regeln som låser bommen, så kanske ändå är en vanlig bom.
Så testar att köpa en standard till verket och jobbar därifrån.
Och stort Tack för att du tog dig tid!!
Det borde vara samma bom . Cool lösning på hacking funktion. Säkert rätt ovanlig. Tror det undre verket kan vara ett AS 1686?Var nog otydlig. Det jag undrar är om det översta verket MED stoppfunktion har samma bom som samma verk UTAN stoppfunktionen. Det är ett Unitas 6300.
Min andra fråga var vad det understa verket heter. Sorry för otydligheten!
Första klockan för mig med hacking så undrade så klart vad det var de hittat på. Har beställt bom så får se om den passar, och får försöka hitta en längre skruv till "hackern".Det borde vara samma bom . Cool lösning på hacking funktion. Säkert rätt ovanlig. Tror det undre verket kan vara ett AS 1686?
Klassisker hos skomakaren.Fick förtroendet av en bekant att at mig an dennes Quartz- Certina. Klockan hade precis varit inne på batteribyte hos random batteri- bytare i Malmö och vid upphämtning får min bekanta beskedet att urverket behöver service. Sekundvisaren går väldigt ryckigt efter bytet. Något är fel.
Jag kavlar upp ärmarna och som väldigt novis Quartz- mekare införskaffar jag lite ny apparatur. Riktigt taggad för denna utmaning. Knäpper av boett- locket. Till min besvikelse inser jag att blecket som håller fast batteriet är löst. Skruven dras åt och problemet är löst. Pyspunka- känsla.
Håller med föregående talareTack @McGyver! Helt klart en uppgradering från mina zipbags. Har kört några andra köpepåsar förut men gick då tbx till zipbags men dessa var grymma iom tunnheten! Bcf får sig ett litet extra tillskott i samband med vår bcf-auktion den 16/11!
Den där har väl delad bom? Kanske kanten på delningen som "fastnar"?Hej! Får inte ut stammen på 25-661. Den kommer bara ut halvvägs när jag trycker ned knappen och drar. Gör jag något fel?
Tack för svar! Det var min första tanke också. Men vad fasen ska jag göra då, kan ju inte dra av den? Eller kan, kan jag.Den där har väl delad bom? Kanske kanten på delningen som "fastnar"?
Vi har ju ett par erfarna Certina- servare här så du lär säkert få ett bättre svar .
Verket blir något lättare. utan skruvarna De är till för att fästa verket i verkringen, inget annat.Hej och välkommen till virro snusar, dricker vin och försöker peta på klockornas insida.
Har en tissot där verket sitter löst. Kikade i mina andra tissot av samma ref och de har en annan slags verkring som fäster annorlunda.
Anledningen till att verkringen inte passar på förstnämnda tissot är två skruvar som sitter på den men saknas på de två andra. Vad händer om jag tar bort de skruvarna? Bifogad bild på skruvarna som saknas
Ah men va fan! Fattar inte hur jag ska får att verket på min. Testade skruva bort skruvarna i hopp om att en donerad verkring skulle passa men tji fick jagVerket blir något lättare. utan skruvarna De är till för att fästa verket i verkringen, inget annat.
Det är inte så att tavlan sitter löst!?Ah men va fan! Fattar inte hur jag ska får att verket på min. Testade skruva bort skruvarna i hopp om att en donerad verkring skulle passa men tji fick jag
Tror det är hela verket med tavla. Boettlocket borde stämma, tissotmärkt och samma ref som de andra jag har (skiljer på en slutsiffra)Det är inte så att tavlan sitter löst!?
Edit: Har det alltid varit löst? I så fall kanske det är fel boettlock.
Testa att skifta baklock mellan klockorna. Kollade en av mina med likadan verkring och den har en "fjädrande" stålring i locket..Tror det är hela verket med tavla. Boettlocket borde stämma, tissotmärkt och samma ref som de andra jag har (skiljer på en slutsiffra)
Har nån vostok packning här nånstans . Kan kolla om det är samma storlek . Trevlig klocka. 26 mm invändigt men 31 utvändigt. Går det skära ner den?Hej på er!jag fick äntligen hem min Ryska elektronika 1 som är ryssarnas första digital dinka och jag putsade upp den rengjorde kontakter m,m och den hoppade igång!ställde tiden var enkelt men jag fick googla för dag och datum men nu är det gjort,men jag har en liten fråga om inte nån har en platt packning ca 1mm tjock och 26×29,5 i diameter för jag skuttade glatt in på den lokala urmakaren för att fråga men han inte utala boettpackning färdigt innan han fräste 'NEJ DET HAR JAG INTE' så tydligen byter han inte sådana vid batteribyten!trevlig gubbe,det är den brandgula i klockan jag menar så jag sätter hoppet till nån här.
Obs!jag betalar naturligtvis för packning och frakt om nån skulle ha.
Tack!jo den är 70 tals mysig.Det bör funka att skära ner så den köper jag gärna av dig,dra gärna ett pm så gör vi upp!Har nån vostok packning här nånstans . Kan kolla om det är samma storlek . Trevlig klocka. 26 mm invändigt men 31 utvändigt. Går det skära ner den?
Suveränt!jag tackar så jättemycket för det och återkommer gärna om det inte funkar!Funkar inte det-hojta till så laserskär jag en i rätt dimensioner!
Dela gärna weblänkMed risk för att det är fel tråd..
Men vill tipsa om en klockbricka i läder. Eller det är inte alls en klockbricka. Men fungerar mycket bra som en. Hittades på HM Home butik för 199:- Premium Quality läder står det på den. Upplevs som helt ok kvalitet med mjuk mocka liknande material på insidan.