Kalas!då ska jag ta och beställa så jag har till nästa resume jobb!tack så mycket för tipset.Den stora är oxå humbrol och den lilla vet i sjutton . Tror den heter klear kote eller nåt sånt . Jag köpte dom härifrån https://www.rebell.com/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kalas!då ska jag ta och beställa så jag har till nästa resume jobb!tack så mycket för tipset.Den stora är oxå humbrol och den lilla vet i sjutton . Tror den heter klear kote eller nåt sånt . Jag köpte dom härifrån https://www.rebell.com/
Har samma problem, vet inte vad delarna heter varken på engelska eller svenska. Brukar använda mig av Pers "Dictionary" http://watchmaking.se/dictionary.htmlKan nog ha nåt . Jag har svårt med namn på grejorna Är det det stora hjulet som sitter på trumman? Ratchet wheel heter det på eng . Blandar alltid ihop dom . det andra heter kronhjul tror jag.
Japp, det stora. Och det lilla har du också koll på..Kan nog ha nåt . Jag har svårt med namn på grejorna Är det det stora hjulet som sitter på trumman? Ratchet wheel heter det på eng . Blandar alltid ihop dom . det andra heter kronhjul tror jag.
Tack för recensionen,alltid bra med tipps.Bägge funkar. Men inte fått in rätta knycket ännu så det blir bra. Båda är lite blaskigare så man får låta den torka till lite. Det känns som klear kote torkar lite långsammare. Vilket gör att man har mer tid på sig.
Jag skulle gärna vara med på 1 gram G15F och 2ml binder 3 om det går bra?kunde vara intressant att testa hans binder.Funderar på att ta hem lite mer pigment från noctilumina. Då det troligen blir tull på grejorna så kanske man kan köpa hem lite mer . Är det nån som är intresserad ? http://www.noctilumina.com/
Jag har använt pigment non glow AN 100F och AN 101F och AN102F . Ibland blandar jag det med nåt annat för att få t.e.x lite lys . Har använt mycket superluminova lume men har även testat deras och dom är bra. Men gillar främst pigmenten .
jag tyckte inte om hans binders. har testat 3an och 2an. men jag tycker bergeons funkar mycket bättreJag skulle gärna vara med på 1 gram G15F och 2ml binder 3 om det går bra?kunde vara intressant att testa hans binder.
Okay!då får jag ta och testa det med,tackar för tippset.jag tyckte inte om hans binders. har testat 3an och 2an. men jag tycker bergeons funkar mycket bättre
Bandbredd, djup på luggarna och radie/diameter för en perfekt passform. Men jag har aldrig sett en annons på en länk där radien/diametern angetts eller lugdjupet, man får prova sig fram är min erfarenhet. Men 18mm länkar, vintage, brukar passa 34-36mm diameter ganska bra om du inte har en klocka med ovanligt långa luggar.Inte helt rätt kanske men hittar ingen
bättre tråd att posta i.
Hur gör man egentligen när man letar länk till en specifik klocka?
Är sugen på nån länk som sluter an mot klockan, alltså inte med rakt avslut. men då måste jag veta radien på klockan eller?
Hmm.
Hur ser brickan ut? Är det en tunn folie shims? Isåfall ska den ligga ovanpå timhjulet. Mot tavlan.Så efter demontering och tvättning så är jag klara att börja prova få ihop skrotet (som är ett AS 1188 vet jag nu) så kan jag ana redan nu att jag borde skrivit riktigt petnoga anteckningar (och tagit ännu mer foto) när jag plockade isär. Skrev ner det som inte kändes uppenbart under nedplockningen men såklart nu när man tittar på "högen" av delar så är det som kändes uppenbart och självklart inte längre så självklart. Plus att jag har en "mysteriedel" , en bricka som "plötsligt" dök upp i tvätten, antagligen satt klibbat ihop med ett hjul när jag tog loss det. Men vilket?
Jävligt roligt så här långt, återkommer när frustrationen börjar sätta in .
Eller om den är lite tjockare och plan så kan den sitta under kronhjulet.Hur ser brickan ut? Är det en tunn folie shims? Isåfall ska den ligga ovanpå timhjulet. Mot tavlan.
Tunnisen hade jag koll på så det är den till kronhjulet , tack.Eller om den är lite tjockare och plan så kan den sitta under kronhjulet.
Nu sitter du fast i träsket Men ett riktigt trevligt träsk att hamna iSå efter demontering och tvättning så är jag klara att börja prova få ihop skrotet (som är ett AS 1188 vet jag nu) så kan jag ana redan nu att jag borde skrivit riktigt petnoga anteckningar (och tagit ännu mer foto) när jag plockade isär. Skrev ner det som inte kändes uppenbart under nedplockningen men såklart nu när man tittar på "högen" av delar så är det som kändes uppenbart och självklart inte längre så självklart. Plus att jag har en "mysteriedel" , en bricka som "plötsligt" dök upp i tvätten, antagligen satt klibbat ihop med ett hjul när jag tog loss det. Men vilket?
Jävligt roligt så här långt, återkommer när frustrationen börjar sätta in .
Inte på klockor, men i större format på maskiner och nåt gammalt handverktyg.Nån som sett såna här skruvar förut? Jag fick snabbtillverka ett litet verktyg. Lite slarvigt kanske men det funkade.
Den har nog separerat. Tror dom är limmade. Har sett det innan. Men aldrig lagat nåt. Bara byt ut det. Kan nog ha nån rotor till 1700 verk. Tror det är samma.Fick hem den här idag, med ett automatiskt AS 1581-verk. När jag öppnade locket fick jag tyngden till rotorn i handen
Hur satt den här fast egentligen? Inga hål att skruva fast den med..
Troligen en liten termosäkring i den som blåst iom att allt lagt av,hade det varit microhuvud så borde värme funka men inget bzzz.Nån av er pillisar som lägger ett rimligt bud på en så’n här?
Gått typ dagligen i 7 år, sedan sa den ”bzz” och la av. Varken värmen eller surret funkar.
Kan vara lättlagat, eller inte.
Nypris typ 6k plus moms.