• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kan nog ha nåt . Jag har svårt med namn på grejorna :) Är det det stora hjulet som sitter på trumman? Ratchet wheel heter det på eng . Blandar alltid ihop dom . det andra heter kronhjul tror jag.
Har samma problem, vet inte vad delarna heter varken på engelska eller svenska. Brukar använda mig av Pers "Dictionary" http://watchmaking.se/dictionary.html
upload_2019-11-26_18-0-44.png

Bägge funkar. Men inte fått in rätta knycket ännu så det blir bra. Båda är lite blaskigare så man får låta den torka till lite. Det känns som klear kote torkar lite långsammare. Vilket gör att man har mer tid på sig.

• Like
Reactions: Beo
Funderar på att ta hem lite mer pigment från noctilumina. Då det troligen blir tull på grejorna så kanske man kan köpa hem lite mer . Är det nån som är intresserad ? http://www.noctilumina.com/
Jag har använt pigment non glow AN 100F och AN 101F och AN102F . Ibland blandar jag det med nåt annat för att få t.e.x lite lys . Har använt mycket superluminova lume men har även testat deras och dom är bra. Men gillar främst pigmenten .

• Like
Funderar på att ta hem lite mer pigment från noctilumina. Då det troligen blir tull på grejorna så kanske man kan köpa hem lite mer . Är det nån som är intresserad ? http://www.noctilumina.com/
Jag har använt pigment non glow AN 100F och AN 101F och AN102F . Ibland blandar jag det med nåt annat för att få t.e.x lite lys . Har använt mycket superluminova lume men har även testat deras och dom är bra. Men gillar främst pigmenten .
Jag skulle gärna vara med på 1 gram G15F och 2ml binder 3 om det går bra?kunde vara intressant att testa hans binder.

Är det någon som vet vilken ring som håller detta certinaverk på plats? 28-161 i en 7301 022 boett. Måste ju få ihop BCF-klockan från @Teletomte. Vad den kan tänkas heta eller om någon rent av har en över.
20191126_224512.jpg

Inte helt rätt kanske men hittar ingen
bättre tråd att posta i.
Hur gör man egentligen när man letar länk till en specifik klocka?
Är sugen på nån länk som sluter an mot klockan, alltså inte med rakt avslut. men då måste jag veta radien på klockan eller?
Hmm.

Inte helt rätt kanske men hittar ingen
bättre tråd att posta i.
Hur gör man egentligen när man letar länk till en specifik klocka?
Är sugen på nån länk som sluter an mot klockan, alltså inte med rakt avslut. men då måste jag veta radien på klockan eller?
Hmm.
Bandbredd, djup på luggarna och radie/diameter för en perfekt passform. Men jag har aldrig sett en annons på en länk där radien/diametern angetts eller lugdjupet, man får prova sig fram är min erfarenhet. Men 18mm länkar, vintage, brukar passa 34-36mm diameter ganska bra om du inte har en klocka med ovanligt långa luggar.

Tack!
Nej har inte heller sett annons med radie. Klockan ifråga har dessutom annan radie mellan luggarna än runt om själva uret. Men det är väl bara att prova!

Så efter demontering och tvättning så är jag klara att börja prova få ihop skrotet (som är ett AS 1188 vet jag nu) så kan jag ana redan nu att jag borde skrivit riktigt petnoga anteckningar (och tagit ännu mer foto) när jag plockade isär. Skrev ner det som inte kändes uppenbart under nedplockningen men såklart nu när man tittar på "högen" av delar så är det som kändes uppenbart och självklart inte längre så självklart. Plus att jag har en "mysteriedel" , en bricka som "plötsligt" dök upp i tvätten, antagligen satt klibbat ihop med ett hjul när jag tog loss det. Men vilket? :)
Jävligt roligt så här långt, återkommer när frustrationen börjar sätta in .

Så efter demontering och tvättning så är jag klara att börja prova få ihop skrotet (som är ett AS 1188 vet jag nu) så kan jag ana redan nu att jag borde skrivit riktigt petnoga anteckningar (och tagit ännu mer foto) när jag plockade isär. Skrev ner det som inte kändes uppenbart under nedplockningen men såklart nu när man tittar på "högen" av delar så är det som kändes uppenbart och självklart inte längre så självklart. Plus att jag har en "mysteriedel" , en bricka som "plötsligt" dök upp i tvätten, antagligen satt klibbat ihop med ett hjul när jag tog loss det. Men vilket? :)
Hur ser brickan ut? Är det en tunn folie shims? Isåfall ska den ligga ovanpå timhjulet. Mot tavlan.

Nu sitter du fast i träsket:) Men ett riktigt trevligt träsk att hamna i;)

• Like
Scheisse, oljningen lär ju kräva många månvarv av träning, fy fan vad klurigt. Självförtroendet steg när jag tittat på instruktionsvideo och det såg ju inte så illa ut men det var väl mer science fiction än dokumentär känns det som när man började prova :)

Säger det samma . Tog hem fel glas. Bara 2,5 när glaset är 3 mm tjockt . Är det nån som har ett 3 mm mineral glas liggande? 30,0 x 3 mm .

Hade ingen så supertunn oring som 0,4 mm . Till en dykare bezel . Den gamla var iallafall så tunn. Hitta en som var 0,5 i 30 mm i diameter. Men se det gick inte . Den blev för trög. Men stretcha ut en 18 mm gick fint. Nu går bezeln lagom trögt .

Fick hem den här idag, med ett automatiskt AS 1581-verk. När jag öppnade locket fick jag tyngden till rotorn i handen :)
Hur satt den här fast egentligen? Inga hål att skruva fast den med..
IMG_20191203_191126.jpg
IMG_20191203_191055.jpg

Fick hem den här idag, med ett automatiskt AS 1581-verk. När jag öppnade locket fick jag tyngden till rotorn i handen :)
Hur satt den här fast egentligen? Inga hål att skruva fast den med..
IMG_20191203_191126.jpg
IMG_20191203_191055.jpg
Den har nog separerat. Tror dom är limmade. Har sett det innan. Men aldrig lagat nåt. Bara byt ut det. Kan nog ha nån rotor till 1700 verk. Tror det är samma.

Nån av er pillisar som lägger ett rimligt bud på en så’n här?
Gått typ dagligen i 7 år, sedan sa den ”bzz” och la av. Varken värmen eller surret funkar.
Kan vara lättlagat, eller inte.
Nypris typ 6k plus moms.
7025727B-E4C6-44A5-BFC1-F4BCCECE4571.jpeg

Nån av er pillisar som lägger ett rimligt bud på en så’n här?
Gått typ dagligen i 7 år, sedan sa den ”bzz” och la av. Varken värmen eller surret funkar.
Kan vara lättlagat, eller inte.
Nypris typ 6k plus moms.
7025727B-E4C6-44A5-BFC1-F4BCCECE4571.jpeg
Troligen en liten termosäkring i den som blåst iom att allt lagt av,hade det varit microhuvud så borde värme funka men inget bzzz.
242655_41190.tif

Tillbaka
Topp