• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hoppas det är ok att posta i denna tråd - tänkte att det når "rätt personer" direkt! :)

Mina tavelskydd tog slut så jag gjorde en ny batch i lasern.

157130119701479800_resized.jpg

12.5µm Mylar, 50mm i diameter
Otroligt stark, tunn plast som gör att du kan ha den mellan tavla och ditt verktyg => minskar risk för märken/repor.

157130119766286900_resized.jpg

Visarna "fångas" även i plasten => ingen risk att de åker iväg!

157130119654792700_resized.jpg

Gjorde 8st extra batcher a 5st om någon är intresserad?

PMa i så fall adress så kommer de i ett kuvert med posten!

Vill man så uppskattas en slant till cancerfonden!

Provkört tavelskydden vid ett urverksbyte nu. Stor uppgradering från min gamla tjocka och bökiga plast.
Tack för hjälpen @McGyver

IMG_9992.JPG

Jag håller på att fräscha upp en av mina DS-2 or och har börjat slipa plexit :) mitt första projekt så jobbar mig frammåt. Bild är från innan jag började!
20191204_132354.jpg

Följd fråga; som syns lite på bilden men inte så bra är att det finns en hel del smutts och dings i boetten som jag skulle vilja fixa till. Hur gör man det? Använder man någon metall pollish eller något annat?

Den har nog separerat. Tror dom är limmade. Har sett det innan. Men aldrig lagat nåt. Bara byt ut det. Kan nog ha nån rotor till 1700 verk. Tror det är samma.
Lustig lösning, är det vanligt tro? Aldrig sett en som släppt.
Hmm Ranfft säger att det är modifierad rotor men det borde kanske funka ändå?
Ingen idé att limma fast den gamla igen med superlim eller?

Funderar på att ta hem lite mer pigment från noctilumina. Då det troligen blir tull på grejorna så kanske man kan köpa hem lite mer . Är det nån som är intresserad ? http://www.noctilumina.com/
Jag har använt pigment non glow AN 100F och AN 101F och AN102F . Ibland blandar jag det med nåt annat för att få t.e.x lite lys . Har använt mycket superluminova lume men har även testat deras och dom är bra. Men gillar främst pigmenten .
Har du beställt? Jäklar vad sen jag var på denna :) Hade gärna testat dessa!

Fick hem den här idag, med ett automatiskt AS 1581-verk. När jag öppnade locket fick jag tyngden till rotorn i handen :)
Hur satt den här fast egentligen? Inga hål att skruva fast den med..
IMG_20191203_191126.jpg
IMG_20191203_191055.jpg
Den har nog separerat. Tror dom är limmade. Har sett det innan. Men aldrig lagat nåt. Bara byt ut det. Kan nog ha nån rotor till 1700 verk. Tror det är samma.
Lustig lösning, är det vanligt tro? Aldrig sett en som släppt.
Hmm Ranfft säger att det är modifierad rotor men det borde kanske funka ändå?
Ingen idé att limma fast den gamla igen med superlim eller?
Lim används väl nästan aldrig av seriösa urverksproducenter. Jag tror den satt med friktion, är det inte så att det går ett spår i själva sidan på rotorn?
Kan nog bli svårt få dit den igen utan rätt verktyg?

• Like
Reactions: Beo
Jag håller på att fräscha upp en av mina DS-2 or och har börjat slipa plexit :) mitt första projekt så jobbar mig frammåt. Bild är från innan jag började!
20191204_132354.jpg

Följd fråga; som syns lite på bilden men inte så bra är att det finns en hel del smutts och dings i boetten som jag skulle vilja fixa till. Hur gör man det? Använder man någon metall pollish eller något annat?
Är det orginalglaset? Ta det lugnt. De är inte enkla att få tag i.

Fräscha upp lystern på boetten kan du göra. Jag tycker lite Autosol funkar bra till det. Dingsen är marigare. Att slipa boetter är ett hantverk i sig. Man vill se till att behålla originalborstning och form. Skarpa kanter skall förbli skarpa. För bra resultat behövs kunskap, erfarenhet och rätt utrustning.

Senast ändrad:
Är det orginalglaset? Ta det lugnt. De är inte enkla att få tag i.

Fräscha upp lystern på boetten kan du göra. Jag tycker lite Autosol funkar bra till det. Dingsen är marigare. Att slipa boetter är ett hantverk i sig. Man vill se till att behålla originalborstning och form. Skarpa kanter skall förbli skarpa. För bra resultat behövs kunskap, erfarenhet och rätt utrustning.
Tack för tipset! Skall som sagt jobba försiktigt :)
Min förhoppning är att den ska bli ren och ha en fin lyster så kör nog på autosol. Jag köpte en som var avsedd för plexi men antar att jag skall ha en annan till boetten? Skall jag använda något annat verktyg än tumme/trasa?
Hmm låter som att jag inte skall ge mig i kast med det.. finns kanske en anledning till att polering kostar en slant om man lämnar in den.. då får dingsen va kvar! :angel:

Lim används väl nästan aldrig av seriösa urverksproducenter. Jag tror den satt med friktion, är det inte så att det går ett spår i själva sidan på rotorn?
Kan nog bli svårt få dit den igen utan rätt verktyg?
Verkligen inget lim, kommer bli skräp.

Det kan gå att nita dit det med ett stansställ, skulle behöva bättre bilder. Annars byt rotor.

Nä. Blir nog inte förrän efter nyår. Var black friday förra fredagen och hela veckan. Så tänkte det är mycket som ligger på tullen.
Ja finns ingen fraktlogistik som fungerar just nu typ. Har paket hos: Ups, dhl, posten, airmee, budbee och parcelforce ;) De som funkat bättre är budföretagen inom Sverige, typ budbee och airmee mfl. Jag vill gärna vara med på beställning iaf!:)

• Like
Vänner! Jag står inför investeringsbeslut! Jag har en gammal fin Elma ritationstvätt men det blir inte hwlt 100 resultat så brukar köra en omgång i ult oxå på gångdelarna. Nu behöver jag en ny ult alternativt en klocktvätt med ult i. Antingen köper jag en till lite större Ulsonix för 2k eller en Elma för 4.5k. alternativet ör en äldre liten klocktvätt med ult i för ca 8-10k. Vad hade ni valt? Länkar å bilder nedan.

Ulsonix för att stoppa Elmabehållaren i:
https://www.expondo.se/ulsonix-ultraljudsrengoerare-2-liter-degas-sweep-10050015

Elma E30H för att stoppa elmabehållaren i
https://pmcsupplies.com/110v-elma-elmasonic-easy-30h-3-4-gallon-ultrasonic-cleaner-w-heater.html

Alternativt någon gammal klocktvätt med ult.

Tack!

• Like
Vänner! Jag står inför investeringsbeslut! Jag har en gammal fin Elma ritationstvätt men det blir inte hwlt 100 resultat så brukar köra en omgång i ult oxå på gångdelarna. Nu behöver jag en ny ult alternativt en klocktvätt med ult i. Antingen köper jag en till lite större Ulsonix för 2k eller en Elma för 4.5k. alternativet ör en äldre liten klocktvätt med ult i för ca 8-10k. Vad hade ni valt? Länkar å bilder nedan.

Ulsonix för att stoppa Elmabehållaren i:
https://www.expondo.se/ulsonix-ultraljudsrengoerare-2-liter-degas-sweep-10050015

Elma E30H för att stoppa elmabehållaren i
https://pmcsupplies.com/110v-elma-elmasonic-easy-30h-3-4-gallon-ultrasonic-cleaner-w-heater.html

Alternativt någon gammal klocktvätt med ult.

Tack!
Är du någorlunda el händig så kunde du ju kolla med den som strindberg hade på förra sidan i tråden för den har värme och bra drag i ul,jag gissar att det bara är termosäkringen som pajat och då har du en fin att tesya med för en rimlig peng.:)

Är du någorlunda el händig så kunde du ju kolla med den som strindberg hade på förra sidan i tråden för den har värme och bra drag i ul,jag gissar att det bara är termosäkringen som pajat och då har du en fin att tesya med för en rimlig peng.:)
Hehe typ exakt en sån jag kollat på ju :) Jag gillar att laga allt möjligt men nu har jag 34567st halvdana verktyg och prylar och vill komplettera med ngt vasst som håller. Därav i valet å kvalet mellan de tre maskinerna ovan. Strindbergs är nog bra men varje dag i 7år motsvarar ca 30-40år här hemma så att säga.

Hehe typ exakt en sån jag kollat på ju :) Jag gillar att laga allt möjligt men nu har jag 34567st halvdana verktyg och prylar och vill komplettera med ngt vasst som håller. Därav i valet å kvalet mellan de tre maskinerna ovan. Strindbergs är nog bra men varje dag i 7år motsvarar ca 30-40år här hemma så att säga.
Hehe!ja det förstår jag att det räcker med projekt,men en sån tror jag är kalas för liknande men större provade jag ett tag på jobbet och värmen hjälper upp smutts lösningen.:)

Jag har en Elma S30 H. Köpte den från Cousins. Jag är väldigt nöjd. Bra drag i den och tappkranen är praktisk. Dessutom säljer de "lock" till maskinen som håller behållarna så att de inte behöver stå på botten på maskinen.

Jag har en Elma S30 H. Köpte den från Cousins. Jag är väldigt nöjd. Bra drag i den och tappkranen är praktisk. Dessutom säljer de "lock" till maskinen som håller behållarna så att de inte behöver stå på botten på maskinen.
Du menar "nätkorgen" typ? Ja det är fint med Elma för det finns reservdelar och tillbehör.

• Like
Nä, lock med hål i. 2 hål för S30H. Man trär gummiringar över glasbehållarna och placerar i hålen. På så sätt rör behållarna aldrig botten på tvätten.
https://www.cousinsuk.com/product/beakers-beaker-holders?code=U7885
Aa just det de där e smarta ju! Dock vill jag stoppa i min Elmaburk från min super elite vilket är en fyrkantig burk. Men täner att korgen får hålla burken och hoppas att allt det materialet i behålleren gör en bra tvätt iaf. Jag tänker alltså försöka kombinera min Elma super elite med en ult i min verkstad och inte ersätta super eliten helt. Tänker att jag förtvättar i någon av dem och sen kör den smidiga tvätt, skölj och torl cykeln i Super eliten. SÅ vill kunna flytta korgen med delarna i från ULT till Super eliten och avsluta där så att säga :)

Aa just det de där e smarta ju! Dock vill jag stoppa i min Elmaburk från min super elite vilket är en fyrkantig burk. Men täner att korgen får hålla burken och hoppas att allt det materialet i behålleren gör en bra tvätt iaf. Jag tänker alltså försöka kombinera min Elma super elite med en ult i min verkstad och inte ersätta super eliten helt. Tänker att jag förtvättar i någon av dem och sen kör den smidiga tvätt, skölj och torl cykeln i Super eliten. SÅ vill kunna flytta korgen med delarna i från ULT till Super eliten och avsluta där så att säga :)

Jag har gått i samma tankar. Önskar att min roterande Elma hade utrymme för en UL- maskin när korgen satt monterad. Hade varit optimalt. Burkarna till min roterande Elma är lite för stora för att passa bra i UL-tvätten dessutom. Så jag får montera bort korgen och placera i andra burkar.
De nyare Elma- burkarna är runda istället för fyrkantiga. Av någon knäpp anledning har de även ersatt det tätslutande skruv- locket med ett löst lock man bara placerar på burken. Dunstar massor av tvätt- vätska eftersom de inte är täta :banghead:.

Jag har gått i samma tankar. Önskar att min roterande Elma hade utrymme för en UL- maskin när korgen satt monterad. Hade varit optimalt. Burkarna till min roterande Elma är lite för stora för att passa bra i UL-tvätten dessutom. Så jag får montera bort korgen och placera i andra burkar.
De nyare Elma- burkarna är runda istället för fyrkantiga. Av någon knäpp anledning har de även ersatt det tätslutande skruv- locket med ett löst lock man bara placerar på burken. Dunstar massor av tvätt- vätska eftersom de inte är täta :banghead:.
Aha va dumt med snäpplocken! Aa håller med, en burk för en ult i Elman hade varit guld! Men då vet jag att fyrkantiga inte passar med korgen i ELma s30E dårå! Läste speccen och trodde det skulle vara preciis!

Ni får för-rengöra era ur bättre. Dvs bensin och putspinne. Finns tyvärr ingen jättebra genväg. Till och med de dyraste tvättarna på marknaden lämnar smuts om man inte för-rengör.
Alla delar lämpar sig inte i ultraljud, som tex rotorlager och klinkhjul.
Verkbottnar, bryggor och okänsliga delar är annars ok, men viktigt att de inte ligger nära varandra.

Ni får för-rengöra era ur bättre. Dvs bensin och putspinne. Finns tyvärr ingen jättebra genväg. Till och med de dyraste tvättarna på marknaden lämnar smuts om man inte för-rengör.
Alla delar lämpar sig inte i ultraljud, som tex rotorlager och klinkhjul.
Verkbottnar, bryggor och okänsliga delar är annars ok, men viktigt att de inte ligger nära varandra.
Varför är det inge vidare för klinkjul? Känns som enda sättet att lyfta smuts ur dem ibland?

De mår inte bra av vibrationerna.

Tillverkarna rekommenderar inte tvätt av klinkhjul. Om de är så pass smutsiga så de behöver tvättas rekommenderas ett byte.
Men visst kan man tvätta dem och olja om.
Tack ok! Om man pysslar uteslutande med 50-80+år gamla klockor så är det väldigt sällan delarna inte är skitiga :) Och finns inte alltid nya. På Cal 25-65x kan jag inte riktigt se varför man inte skulle tvätta dem. Under det lilla kugghjuleyt som sitter på tappen så fastnar det i princip alltid skit å trådar m.m.

Tack ok! Om man pysslar uteslutande med 50-80+år gamla klockor så är det väldigt sällan delarna inte är skitiga :) Och finns inte alltid nya. På Cal 25-65x kan jag inte riktigt se varför man inte skulle tvätta dem. Under det lilla kugghjuleyt som sitter på tappen så fastnar det i princip alltid skit å trådar m.m.
Nej jag vet, de går att tvätta men poängen är att de är känsliga mot slitage framförallt.
25-65s klinkhjul har inte samma uppbyggnad som de moderna som används idag och oljas inte på samma sätt.

Tillbaka
Topp