• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Men försök köra alla smutsiga delar i bensin innan. Pinna alla stenlager med putspinne och bensin, låt de dra lite extra. Man kan ändå inte köra jättesmutsiga verk oavsett tvättmaskin, vätskorna blir smutsiga på nolltid.
Aa får testa det, tack. oftast det som får en extra tvätt är gånghjulen. Klart man kan doppa dessa i bensin innan men frågan ifall det hjälper så mkt. Det är skit som sitter mellan kuggarna och på pinions vilket enkelt försvinner med ult men inte i rotation, för mig :)
 
  • Like
Reactions: Beo

DrKlocka

Audemars
Aa får testa det, tack. oftast det som får en extra tvätt är gånghjulen. Klart man kan doppa dessa i bensin innan men frågan ifall det hjälper så mkt. Det är skit som sitter mellan kuggarna och på pinions vilket enkelt försvinner med ult men inte i rotation, för mig :)

Inte haft just det problemet själv med gånghjulet. Går säkert bra att köra det i ultraljud också utan större problem.
Men det jag ville komma fram till var att för-rengöring behövs, oavsett om man sitter med en elma elite eller nån superdyr Greiner med rotation med ultraljud på en superverkstad :)
 

Fadershan

Patek
Inte haft just det problemet själv med gånghjulet. Går säkert bra att köra det i ultraljud också utan större problem.
Men det jag ville komma fram till var att för-rengöring behövs, oavsett om man sitter med en elma elite eller nån superdyr Greiner med rotation med ultraljud på en superverkstad :)
Det är uppfattat! Det där kan ha besparat mig 40k eller liknande i något frustrationsöp av übermaskin! :D Det får nog bli dagens fix å trix!
 

Fadershan

Patek
Hm, kanske var otydlig. Några fyrkantiga korgar har jag aldrig testat.
Nä det är jag som är omöjlig att förstå! SKa visa nedan hur jag tänkte.

Jag har sånna här i min ELite. Tänkte att jag kunde sätta den i ULTen och då i trådkorgen. Sen i med hela korgen med delar från eliten ner i fyrkantsburken i ulten :)
Elma%20Jar%20with%20Wavebreakers.jpg


Trådkorgen
u9796_cmyk.jpg


Tänkt ULT

u55033_pic1_cmyk.jpg


Korgen till ELiten
Elma%20Basket-02.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nä det är jag som är omöjlig att förstå! SKa visa nedan hur jag tänkte.

Jag har sånna här i min ELite. Tänkte att jag kunde sätta den i ULTen och då i trådkorgen. Sen i med hela korgen med delar från eliten ner i fyrkantsburken i ulten :)
Elma%20Jar%20with%20Wavebreakers.jpg


Trådkorgen
u9796_cmyk.jpg


Tänkt ULT

u55033_pic1_cmyk.jpg


Korgen till ELiten
Elma%20Basket-02.jpg
så länge burken ryms i korgen borde det gå?
 

noeLLY

Cartier
Ja jag älskar den..snyggcool och smidig som tusan men bara det att jag får bättre resultat med ult som sagt.
Prova kör verket i ultraljud innan du börjar plocka isär det, sen vid demontering pinnar du alla lager(alltid) ibland även drivarna och ibland kan man behöva rulla hjulens tänder i hård bensindränkt flädermärg. Haken kan du också förrengöra i flädermärgen. Sen kör du huvudtvätten i din fina klocktvätt.
 

Fadershan

Patek
Prova kör verket i ultraljud innan du börjar plocka isär det, sen vid demontering pinnar du alla lager(alltid) ibland även drivarna och ibland kan man behöva rulla hjulens tänder i hård bensindränkt flädermärg. Haken kan du också förrengöra i flädermärgen. Sen kör du huvudtvätten i din fina klocktvätt.
Jädrar, många fina tips! tack! Alla era tips innebär dock mer jobb hahaha ;:D Men låter ju flera proffsiga håll här att det är förtvätten som är svag och inte fel på maskineriet så att säga dvs SBS!

Fick f.ö. googla flädermärg och insåg då att det var Pith wood haha aldrig tänkt på vad det är.
 
  • Like
Reactions: Beo

oftast

Panerai
2-Faktor
Skjuter emellan med en helt annan fråga här: finns det nån räddning för den här länken? Behöver ny sista-länkbit (i brist på bättre ord). Bara att kasta eller kan man köpa nån slags adapter? Inget större värde men gillar länken och är ju synd att bara kasta.
 

Bilagor

  • IMG_20191207_113214.jpg
    IMG_20191207_113214.jpg
    212.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_20191207_113208.jpg
    IMG_20191207_113208.jpg
    208.7 KB · Visningar: 1

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag förstår att detta kanske inte är den perfekta tråden, men kompetensen här överväger mitt rättspatos i fallet.

Jag har fått ärva en Omega, och inte vilken som helst, utan en Omega Officer!
Mekaniskt vill jag att den ska vara tipp-topp – vad göra? Är det ett urverk i som det går att hitta delar till? Det är svårt för mig att motivera att lägga många tusen på den. Jag tror att det är kaliber 26.5 T3.


Jag har inte fått hem den än, så jag kan inte bjuda på bättre bilder.
IMG_1162.JPG
IMG_1161.JPG
 
  • Like
Reactions: Beo

DrKlocka

Audemars
Jag förstår att detta kanske inte är den perfekta tråden, men kompetensen här överväger mitt rättspatos i fallet.

Jag har fått ärva en Omega, och inte vilken som helst, utan en Omega Officer!
Mekaniskt vill jag att den ska vara tipp-topp – vad göra? Är det ett urverk i som det går att hitta delar till? Det är svårt för mig att motivera att lägga många tusen på den. Jag tror att det är kaliber 26.5 T3.


Jag har inte fått hem den än, så jag kan inte bjuda på bättre bilder.
IMG_1162.JPG
IMG_1161.JPG
Om du vill att den ska vara tipptopp så ska du lämna in den till en urmakare. Finns mängder av duktiga för Omega. Kostar, ja, men du får en klocka som är tipptopp som du önskar.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Om du vill att den ska vara tipptopp så ska du lämna in den till en urmakare. Finns mängder av duktiga för Omega. Kostar, ja, men du får en klocka som är tipptopp som du önskar.

Ja, självklart, men jag tänkte snarare i banor att man kanske kunde rekommenderas någon duktig så att man kan undvika AD – förutsatt att det är möjligt att hitta delar :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skitkul tråd,
Har alltid varit intresserad av urmakeri och skulle gärna testa lite. Tänkte höra lite med er om tips.
Vad för verktyg är "måsten" för att, säg utföra en service de flesta vanliga verk?
Vad är ett bra verk/en bra klocka att köpa billigt på tradera/ebay och testa lite på?
 

Tobiasnilbrink

Omega
2-Faktor
Helloj! Jag har en skx007 som jag använt senate året.
Den håller inte tätt och får ofta kondens innan för glaset.... vad kostar det att gå igenom klockan och täta den?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Skitkul tråd,
Har alltid varit intresserad av urmakeri och skulle gärna testa lite. Tänkte höra lite med er om tips.
Vad för verktyg är "måsten" för att, säg utföra en service de flesta vanliga verk?
Vad är ett bra verk/en bra klocka att köpa billigt på tradera/ebay och testa lite på?
Är på samma spår som du. Läste som tips nånstans här att börja med Per Torphammars bok och det känns som det var klokt. Ger pedagogiska första steg och även en väldigt bra praktisk intro till var man ska börja verktygsmässigt. Vad man måste ha, vad som kan vara smidigt att ha och vad som är "lyx" som kan vänta till senare. Tycker den har varit guld såhär långt.
http://www.watchmaking.se/BOOK/Shop/shop.htm
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är på samma spår som du. Läste som tips nånstans här att börja med Per Torphammars bok och det känns som det var klokt. Ger pedagogiska första steg och även en väldigt bra praktisk intro till var man ska börja verktygsmässigt. Vad man måste ha, vad som kan vara smidigt att ha och vad som är "lyx" som kan vänta till senare. Tycker den har varit guld såhär långt.
http://www.watchmaking.se/BOOK/Shop/shop.htm
Perfekt! Tack för tipset! :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Skitkul tråd,
Har alltid varit intresserad av urmakeri och skulle gärna testa lite. Tänkte höra lite med er om tips.
Vad för verktyg är "måsten" för att, säg utföra en service de flesta vanliga verk?
Vad är ett bra verk/en bra klocka att köpa billigt på tradera/ebay och testa lite på?

Är på samma spår som du. Läste som tips nånstans här att börja med Per Torphammars bok och det känns som det var klokt. Ger pedagogiska första steg och även en väldigt bra praktisk intro till var man ska börja verktygsmässigt. Vad man måste ha, vad som kan vara smidigt att ha och vad som är "lyx" som kan vänta till senare. Tycker den har varit guld såhär långt.
http://www.watchmaking.se/BOOK/Shop/shop.htm
En länk till tråd här på KS,
https://klocksnack.se/threads/reparera-och-serva-själv-vilka-verktyg-för-en-gröngöling.110980/
Och välj enkla verk utan datum och automat, är nog smart att välja Swiss tex. Ryssar är mer speciella.
Lovar att det är kul hobby!

Och boktipset är bra den har jag med och smörjer fortfarande enligt det som står där, fast jag läst att det går och utveckla....
 

Fadershan

Patek
Skitkul tråd,
Har alltid varit intresserad av urmakeri och skulle gärna testa lite. Tänkte höra lite med er om tips.
Vad för verktyg är "måsten" för att, säg utföra en service de flesta vanliga verk?
Vad är ett bra verk/en bra klocka att köpa billigt på tradera/ebay och testa lite på?

Är på samma spår som du. Läste som tips nånstans här att börja med Per Torphammars bok och det känns som det var klokt. Ger pedagogiska första steg och även en väldigt bra praktisk intro till var man ska börja verktygsmässigt. Vad man måste ha, vad som kan vara smidigt att ha och vad som är "lyx" som kan vänta till senare. Tycker den har varit guld såhär långt.
http://www.watchmaking.se/BOOK/Shop/shop.htm

En länk till tråd här på KS,
https://klocksnack.se/threads/reparera-och-serva-själv-vilka-verktyg-för-en-gröngöling.110980/
Och välj enkla verk utan datum och automat, är nog smart att välja Swiss tex. Ryssar är mer speciella.
Lovar att det är kul hobby!

Och boktipset är bra den har jag med och smörjer fortfarande enligt det som står där, fast jag läst att det går och utveckla....

Det är lite en svår fråga ändå för allt beror på vart man lägger ribban.. Mycket går utan exakt rätt tools men oxäå mkt går betydligt lättare med :) Ställ gärna frågor om specifika verktyg så kan vi nog svara på ett måste eller inte beroende på ribbnivå :) Ska jag ge ett allmänt svar tror jag att det slutar i svammel typ.. dessa måste du ha.. och kanske det här.. å det här ifall du ska göra det här.. å så det.. osv osv :) Med de livsnödvändiga är ju : Skruvmejslar i iaf 3st storlekar, boettöppnare, korntång och man bara ska ha en hade jag tagit en med spets "super fine", verkhållare och olja och oljegivare.
 

Kottmossa

Omega
Min Seiko med ett 7S36-verk gick i klinkersgolvet med glaset nedåt.

Döm om min förvåning när glaset höll utan synliga märken.

Verket stannade dessvärre omedelbart och jag misstänker att lagning hos urmakare blir betydligt dyrare än att helt enkelt köpa ett NH35 eller NH36 och stoppa in istället.

7S36:an kan jag ju använda att öva isärtagning på :)

Dock är jag nyfiken på vad som mest troligt hände inuti verket och vad som gick sönder, några teorier?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Min Seiko med ett 7S36-verk gick i klinkersgolvet med glaset nedåt.

Döm om min förvåning när glaset höll utan synliga märken.

Verket stannade dessvärre omedelbart och jag misstänker att lagning hos urmakare blir betydligt dyrare än att helt enkelt köpa ett NH35 eller NH36 och stoppa in istället.

7S36:an kan jag ju använda att öva isärtagning på :)

Dock är jag nyfiken på vad som mest troligt hände inuti verket och vad som gick sönder, några teorier?
Oj vilken otur!
Mina teorier är antingen avbruten axeltap på balansen, då voblar balansen. Eller har jag sett att liverstenen är på balansen, att den hamnar fel sida om gånghaken. Hjälper isåfall att lossa balansen och sätta tillbaka rätt. Om det är sista så känns det om du försiktigt försiktigt petar på balanshjulet med en tandpetare, stopp ena hållet då.
 

Kottmossa

Omega
Oj vilken otur!
Mina teorier är antingen avbruten axeltap på balansen, då voblar balansen. Eller har jag sett att liverstenen är på balansen, att den hamnar fel sida om gånghaken. Hjälper isåfall att lossa balansen och sätta tillbaka rätt. Om det är sista så känns det om du försiktigt försiktigt petar på balanshjulet med en tandpetare, stopp ena hållet då.
Stort tack! Det ska jag testa.
 

Doc_152

Omega
Gjorde rent min kina-enicar. Och helt plötsligt ramlade glaset ur. Kinesiskt lim -0 Svenskt Yes diskmedel - 1.

Tips på lim? Jävligt tunn kant och glaset är en bra bit mindre än boetten så man måste liksom "fylla ut" med lim. Tips på det? Tjockflytande glas epoxi, eller ska jag köra ned uv lim som youtube rekommenderar?

Alternativt, ska jag skita i glaset och beställa en ny i större storlek så jag inte behöver fylla i mellanrummet med lim?
 
Topp