• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Svårt att fota, men omöjlig att få ur - den sluter liksom helt tätt mot boetten och det finns inte utrymme för att bita av den. :)
Ändlänken har inga öppningar för verktyg alltså? Gissar att det bara är att börja förse den med det om du inte vill offra den och inte ens det tunnaste av sågblad eller filar går att lirka in i glipan.

Nån mer som beställt från Cousinsuk som inte fått sitt paket? Tar galet lång tid . Visst Corona men 2 veckor utan att ens synas att det rört på sig .

• Like
Reactions: Beo
Nån mer som beställt från Cousinsuk som inte fått sitt paket? Tar galet lång tid . Visst Corona men 2 veckor utan att ens synas att det rört på sig .
Hittade ingen ogilla knapp för det vore passande,jag beställde för två månader sen och det kom på 1,5 vecka och förra veckan kom reserv delar till min trycktestare därifrån och det tog ca 12 dagar så ditt var lite skumt!

Hittade ingen ogilla knapp för det vore passande,jag beställde för två månader sen och det kom på 1,5 vecka och förra veckan kom reserv delar till min trycktestare därifrån och det tog ca 12 dagar så ditt var lite skumt!
Beställde den 18 . Så då har dom några dagar till på sig . Men verkar ta betydligt längre tid än vanligt .

• Like
Väntar också på leverans, från UK, men verkar som Postnord har en del utmaningar vilket man ju kan förstå... Den som väntar på något gott sägs det ju :)

• Like
Finns det något hemligt knep för att få igång en gammal Tissot?

Har gått tidigare men nu är det stopp trots att den inte är buren. Quickset på datum fungerar och visarna rör sig utan motstånd. Växlar dag och datum från ca 23.15 till 00.00 när man ändrar tiden manuellt. Om man provar att dra upp klockan manuellt känns den trög.

IMG_20200529_094945.jpg
IMG_20200529_094934.jpg
IMG_20200529_094844.jpg
IMG_20200529_094821.jpg
IMG_20200529_094744.jpg

Har gått tidigare men nu är det stopp trots att den inte är buren. Quickset på datum fungerar och visarna rör sig utan motstånd. Växlar dag och datum från ca 23.15 till 00.00 när man ändrar tiden manuellt. Om man provar att dra upp klockan manuellt känns den trög.

IMG_20200529_094945.jpg
IMG_20200529_094934.jpg
IMG_20200529_094844.jpg
IMG_20200529_094821.jpg
IMG_20200529_094744.jpg
Service är nog det hemliga knepet!
Automatiska verk kan bli tröga och dra upp manuellt för att den automatiska delen snurrar med när det behöver servas. Och du drar runt rotorn med då.

• Like

IMG_20200529_094945.jpg
IMG_20200529_094934.jpg
IMG_20200529_094844.jpg
IMG_20200529_094821.jpg
IMG_20200529_094744.jpg
Service?

Service är nog det hemliga knepet!
Automatiska verk kan bli tröga och dra upp manuellt för att den automatiska delen snurrar med när det behöver servas. Och du drar runt rotorn med då.

Jodå, jag är med på att service är en bra sak :) Tänkte mer om det fanns något husmorsknep och att det kanske var en specifik del som kan ha fastnat i och med att den har slutat gå utan att den har suttit på handleden. Ungefär som att jag blev tipsad vid ett tidigare tillfälle om en försiktig knack i bordet :)

Jodå, jag är med på att service är en bra sak :) Tänkte mer om det fanns något husmorsknep och att det kanske var en specifik del som kan ha fastnat i och med att den har slutat gå utan att den har suttit på handleden. Ungefär som att jag blev tipsad vid ett tidigare tillfälle om en försiktig knack i bordet :)
Nja, jag har ibland när nya objekt landat försiktigt petat på balansen med "tandpetare"!
Och ibland fått igång och känt att inte axeln är av, nästa steg är att lossa ur balans och gånghaken.
OBS att den ej får ha dragen fjäder då!!!
Sen dra försiktigt så hela verket rör sig, men jag gör mer detta för att se om det finns hopp!
Blir ingen bra amplitud av det :).
Men är det en klocka som används sällan så kan man ju testa.

Nja, jag har ibland när nya objekt landat försiktigt petat på balansen med "tandpetare"!
Och ibland fått igång och känt att inte axeln är av, nästa steg är att lossa ur balans och gånghaken.
OBS att den ej får ha dragen fjäder då!!!
Sen dra försiktigt så hela verket rör sig, men jag gör mer detta för att se om det finns hopp!
Blir ingen bra amplitud av det :).
Men är det en klocka som används sällan så kan man ju testa.

Det kanske får bli ett urverk att plocka isär och försöka lära sig något på kuppen på helt enkelt :) Jag har i princip aldrig burit den på grund av att länken var för tight när den kom och jag hade inga bra 18mm-band. Men det är mycket har gillar med den. Caset, coin-bezeln och den gröna urtavlan.

IMG_20200529_125057.jpg

Det kanske får bli ett urverk att plocka isär och försöka lära sig något på kuppen på helt enkelt :) Jag har i princip aldrig burit den på grund av att länken var för tight när den kom och jag hade inga bra 18mm-band. Men det är mycket har gillar med den. Caset, coin-bezeln och den gröna urtavlan.

IMG_20200529_125057.jpg
Riktigt roligt att pilla med urverk!!!
Är det första verket du skall skruva med?
Så kanske börja med enklare utan auto, är nog så att Tissot delar detta verk med Omega.
Och att delar börjar bli svåra och dyra om dom väl hittas.
Men det är för att jag tyckte den var för fin:).
Av egen erfarenhet (inte någon kompis alltså),
så blev det en del "läropengar" i de första objekten.
Och det händer fortfarande en del misslyckande.
Bara fråga på här så guidar vi så gott det går, funkar fint!

Riktigt roligt att pilla med urverk!!!
Är det första verket du skall skruva med?
Så kanske börja med enklare utan auto, är nog så att Tissot delar detta verk med Omega.
Och att delar börjar bli svåra och dyra om dom väl hittas.
Men det är för att jag tyckte den var för fin:).
Av egen erfarenhet (inte någon kompis alltså),
så blev det en del "läropengar" i de första objekten.
Och det händer fortfarande en del misslyckande.
Bara fråga på här så guidar vi så gott det går, funkar fint!

Med tanke på att jag till och med lämnar in cykeln när jag får punktering, kanske jag borde avstå att försöka mig på en hemmaservice :D

Sitter med ett as1130 som jag fått ihop tack vare @rogart-63 och hans hjälp med delar.
Men den visade snö på timegraphen och går även slött, om jag ser och hör rätt. Så jag började felsöka och kan verkligen inte hitta något synligt fel på balansen eller dess stenar. Tog bort den och testar gånghaken. Den snärtar inte fram och tillbaka när jag rör den utan "slår" ganska slött.

Kan det vara vad jag tror, att den inte får tillräcklig kraft eller kan det vara något obskyrt som jag inte förstår. Den ser fin ut, inget på löpverket ser tokigt ut heller vad jag kan se.

Lyckades klanta mig med att ta bort gånghaken innan jag släppte på huvudfjädern. Så den spann något :angel:
Nu tror jag inte det har med saken att göra, men man vet aldrig.

Senast ändrad:
Sitter med ett as1130 som jag fått ihop tack vare @rogart-63 och hans hjälp med delar.
Men den visade snö på timegraphen och går även slött, om jag ser och hör rätt. Så jag började felsöka och kan verkligen inte hitta något synligt fel på balansen eller dess stenar. Tog bort den och testar gånghaken. Den snärtar inte fram och tillbaka när jag rör den utan "slår" ganska slött.

Kan det vara vad jag tror, att den inte får tillräcklig kraft eller kan det vara något obskyrt som jag inte förstår. Den ser fin ut, inget på löpverket ser tokigt ut heller vad jag kan se.

Lyckades klanta mig med att ta bort gånghaken innan jag släppte på huvudfjädern. Så den spann något :angel:
Nu tror jag inte det har med saken att göra, men man vet aldrig.
Tror du ringat in det ganska bra . Säkert har du snärtat till gånghaken . Alternativ något annat hjul fått sig en snyting. Har du nån gånghake till 1130 att testa med ?

Tillbaka
Topp