rogart-63
Pandion
Skicka mig ett PM . Så fixar jag iväg en lite påse med Seiko fett .Aha, tack för svar! Om du har lust att göra det vore det jätte schysst Jag står självklart för omkostnaderna isf.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skicka mig ett PM . Så fixar jag iväg en lite påse med Seiko fett .Aha, tack för svar! Om du har lust att göra det vore det jätte schysst Jag står självklart för omkostnaderna isf.
Nej men ser bra ut dock.
Det finns även knallgröna och röda, tror det är samma fabrikant men de ser onekligen lite mer aliexpress ut. https://m.aliexpress.com/item/40004...7ed494c1787b0ee7e26c189e1O.jpg_640x640Q90.jpgNej men ser bra ut dock.
Ja där slog du nog huvudet på spiken!Har sett detta några gånger och kan vara så att någon urmakare satt i en aning för hög fjäder vid någon lagning och locket inte gått på igen.
Diametern är lätt att mäta men höjden är lite svårare utan rätt mätverktyg, så du får plocka ut den gamla fjädern och mäta höjden och sedan dra av lite.Ja där slog du nog huvudet på spiken!
Eftersom jag har ingen aning om vad det är för verk, har inte sett några märkningar någonstans, så jag vet inte vad jag ska söka på. Då vet jag ju inte vad som är rätt storlek på fjäder heller. Tråkigt på ett så övrigt fint verk.
Leta inte ihjäl dig. Inte helt ovanlig lösning på budgetverk. De är inte gjorda för att gå i all evighet.Ja där slog du nog huvudet på spiken!
Eftersom jag har ingen aning om vad det är för verk, har inte sett några märkningar någonstans, så jag vet inte vad jag ska söka på. Då vet jag ju inte vad som är rätt storlek på fjäder heller. Tråkigt på ett så övrigt fint verk.
Diametern är lätt att mäta men höjden är lite svårare utan rätt mätverktyg, så du får plocka ut den gamla fjädern och mäta höjden och sedan dra av lite.
Tack för alla råd! Jag valde att göra som Johan sa och lät lösningen vara som den är. Förutom att den var väldigt smutsig så ville inte huvudfjärdern fästa i fjäderhusbommen. Åtgärdade detta och efter sitt bad och spabehandling så är den skinande ren och tickar numera på bra!Leta inte ihjäl dig. Inte helt ovanlig lösning på budgetverk. De är inte gjorda för att gå i all evighet.
Undrar om inte det ska vara så . Har för mig om minnet inte sviker att det fanns inget lock på trumman . Rätt vanligt på enkla verk .Väldigt bra skick på verket i Nidor-tanken förutom att locket saknas på fjäderhuset. Den låg direkt mot fjäderhusbryggan och så ska det troligen inte vara! Rätta mig gärna om jag har fel, den är väldigt gammal troligen.
Då tar jag det som sanning tills motsatsen bevisadUndrar om inte det ska vara så . Har för mig om minnet inte sviker att det fanns inget lock på trumman . Rätt vanligt på enkla verk .
Ska sitta ett 386 eller 301 batteri i 7548 . Köp ett bra märke.Tänkte beställa hem ett gäng batterier till ett par klockor jag har liggandes men blev lite fundersam över vilken typ av batteri som är att föredra, silveroxid eller alkaliska?
Klockorna det rör sig om just nu är inga märkvärdiga så kanske inte spelar så stor roll men vet att jag läst om urverket i min Seiko 7548 att man endast ska använda silveroxidbatterier (ska inte byta batteri på Seikon nu). Gäller samma för andra klockor också?
Ska sitta ett 386 eller 301 batteri i 7548 . Köp ett bra märke.
Silveroxid är bäst för klockor då de laddar ur med en nästan konstant spänning så klockan går rätt mer eller mindre tills den stannar. Alkaliska får en allt för låg spänning efter att bara halva batteriet dränerats.
Det är sällan friska batterier läcker utan det händer när batteriet är urladdat och får sitta kvar i klockan och här är det tyvärr så att Alkaliska läcker mer än Silveroxid. Det kan dock ha med tillverkaren att göra då alkaliska finns för strunt pengar och då är nog kvalitén lika låg som priset.JAha, så det är så det ligger till. Då kanske det får bli billiga batterier till skrotklockorna och silveroxid till dom fina. Är ju mest läckage och sånt man är rädd för men det kanske handlar mer om det är batterier från en bra tillverkare snarare än om det är alkaliska eller silveroxid?
Det är sällan friska batterier läcker utan det händer när batteriet är urladdat och får sitta kvar i klockan och här är det tyvärr så att Alkaliska läcker mer än Silveroxid.
Ja, de vanliga storlekarna kostar inte så mycket i 10-pack. Men man har mage att ta styckpris för de mer ovanlig större tyvärr.Då får det blir silveroxid till allt. Är ju trots allt inte någon förödande prisskillnad
Känns som nån tia hit eller dit är att snåla även om det är en Swatch . Den kommer gå längre och risken att den läcker är större om du sätter dit ett Biltema batteri. man kan köpa ett Renata eller Varta för några tior . Skicka PM vad du behöver så kan jag lägga till det i Cousinuk ordern som ska gå ikväll. Har dom vanligaste storlekarna hemma annars.Ja precis, när det väl blir dags att byta batteri i den ska det inte snålas. Men har ett antal klockor från Gul, Swatch och liknande märken som behöver nya batterier och kanske fungerar nästan lika bra med billiga till dom?
Aha, så det är så det ligger till. Då kanske det får bli billiga batterier till skrotklockorna och silveroxid till dom fina. Är ju mest läckage och sånt man är rädd för men det kanske handlar mer om det är batterier från en bra tillverkare snarare än om det är alkaliska eller silveroxid?
Känns som nån tia hit eller dit är att snåla även om det är en Swatch . Den kommer gå längre och risken att den läcker är större om du sätter dit ett Biltema batteri. man kan köpa ett Renata eller Varta för några tior . Skicka PM vad du behöver så kan jag lägga till det i Cousinuk ordern som ska gå ikväll. Har dom vanligaste storlekarna hemma annars.
Finns speciella avdragare till dessa. Har du ingen så låt det hellre vara än ta isär . Tvätta alltihopa och olja juvelen .Hej! Är det någon som vet hur man gör för att ta isär detta? Är det milt våld som gäller eller finns det något riktigt sätt att göra det på utan att något går sönder? Det är ett Tissot 27 B-21
Tackar, misstänkte att det var så. Då får det sitta kvar!Finns speciella avdragare till dessa. Har du ingen så låt det hellre vara än ta isär . Tvätta alltihopa och olja juvelen .