• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Köpte en gummistropp av mycket tvivelaktig kvalitet till min Vostok ratnik på ur&penn,
Men men,,, dom är som gjorda för varandra.
20200719_213453.jpg

Hej hopp.
Nån som vet hur man får av baklocket på denna? Har försökt med boettkniv men den sitter som berget.

Bilagor

• 20200720_160010.jpg
    20200720_160010.jpg
    568.4 KB · Visningar: 2
  • 20200720_155938.jpg
    20200720_155938.jpg
    727.7 KB · Visningar: 3
Okej, ingen speciell klocka och inget speciellt urverk, men nöjd ändå att jag fick igång den!
Homage-klocka med Quartzverk.
20200721_011104.jpg

Urverk: Miyota 60P80
Trasigt glas, vattenskadad.
Gick inte, tog loss lite delar och gjorde rent, brydde mig inte om komplikationerna under tavlan.
Satte ihop och så går den!
Bytte glas till ett NOS high dome.
Nu skall jag bara hitta en liknande, fast i bättre skick och automatare eller manuell...

Bilagor

• 20200720_235151.jpg
    20200720_235151.jpg
    423.2 KB · Visningar: 3
  • 20200720_234914.jpg
    20200720_234914.jpg
    389.5 KB · Visningar: 2
  • 20200720_232440.jpg
    20200720_232440.jpg
    353.7 KB · Visningar: 3
  • 20200721_010909.jpg
    20200721_010909.jpg
    1.1 MB · Visningar: 3
Väldigt bra skick på verket i Nidor-tanken förutom att locket saknas på fjäderhuset. Den låg direkt mot fjäderhusbryggan och så ska det troligen inte vara! Rätta mig gärna om jag har fel, den är väldigt gammal troligen.
IMG_20200722_203237394.jpg

Har sett detta några gånger och kan vara så att någon urmakare satt i en aning för hög fjäder vid någon lagning och locket inte gått på igen.
Ja där slog du nog huvudet på spiken!
Eftersom jag har ingen aning om vad det är för verk, har inte sett några märkningar någonstans, så jag vet inte vad jag ska söka på. Då vet jag ju inte vad som är rätt storlek på fjäder heller. Tråkigt på ett så övrigt fint verk.

Eftersom jag har ingen aning om vad det är för verk, har inte sett några märkningar någonstans, så jag vet inte vad jag ska söka på. Då vet jag ju inte vad som är rätt storlek på fjäder heller. Tråkigt på ett så övrigt fint verk.
Diametern är lätt att mäta men höjden är lite svårare utan rätt mätverktyg, så du får plocka ut den gamla fjädern och mäta höjden och sedan dra av lite.

Leta inte ihjäl dig. Inte helt ovanlig lösning på budgetverk. De är inte gjorda för att gå i all evighet.

Diametern är lätt att mäta men höjden är lite svårare utan rätt mätverktyg, så du får plocka ut den gamla fjädern och mäta höjden och sedan dra av lite.
Leta inte ihjäl dig. Inte helt ovanlig lösning på budgetverk. De är inte gjorda för att gå i all evighet.
Tack för alla råd! Jag valde att göra som Johan sa och lät lösningen vara som den är. Förutom att den var väldigt smutsig så ville inte huvudfjärdern fästa i fjäderhusbommen. Åtgärdade detta och efter sitt bad och spabehandling så är den skinande ren och tickar numera på bra!
Bara glaset som ska putsas och limmas dit kvar.

Senast ändrad:
Kan man renovera guldplätering och är det då ett jobb för en urmakare eller en guldsmed? Det gäller en Cartier Tank som börjat släppa guldplätering (Plaque 20M). Tjejen gillar klockan så tänkte att det kunde vara kul att göra den i ordning åt henne.

Väldigt bra skick på verket i Nidor-tanken förutom att locket saknas på fjäderhuset. Den låg direkt mot fjäderhusbryggan och så ska det troligen inte vara! Rätta mig gärna om jag har fel, den är väldigt gammal troligen.
IMG_20200722_203237394.jpg
Undrar om inte det ska vara så . Har för mig om minnet inte sviker att det fanns inget lock på trumman . Rätt vanligt på enkla verk .

Tänkte beställa hem ett gäng batterier till ett par klockor jag har liggandes men blev lite fundersam över vilken typ av batteri som är att föredra, silveroxid eller alkaliska?
Klockorna det rör sig om just nu är inga märkvärdiga så kanske inte spelar så stor roll men vet att jag läst om urverket i min Seiko 7548 att man endast ska använda silveroxidbatterier (ska inte byta batteri på Seikon nu). Gäller samma för andra klockor också?

Tänkte beställa hem ett gäng batterier till ett par klockor jag har liggandes men blev lite fundersam över vilken typ av batteri som är att föredra, silveroxid eller alkaliska?
Klockorna det rör sig om just nu är inga märkvärdiga så kanske inte spelar så stor roll men vet att jag läst om urverket i min Seiko 7548 att man endast ska använda silveroxidbatterier (ska inte byta batteri på Seikon nu). Gäller samma för andra klockor också?
Ska sitta ett 386 eller 301 batteri i 7548 . Köp ett bra märke.

Silveroxid är bäst för klockor då de laddar ur med en nästan konstant spänning så klockan går rätt mer eller mindre tills den stannar. Alkaliska får en allt för låg spänning efter att bara halva batteriet dränerats.

Ska sitta ett 386 eller 301 batteri i 7548 . Köp ett bra märke.

Ja precis, när det väl blir dags att byta batteri i den ska det inte snålas. Men har ett antal klockor från Gul, Swatch och liknande märken som behöver nya batterier och kanske fungerar nästan lika bra med billiga till dom?

Silveroxid är bäst för klockor då de laddar ur med en nästan konstant spänning så klockan går rätt mer eller mindre tills den stannar. Alkaliska får en allt för låg spänning efter att bara halva batteriet dränerats.

Aha, så det är så det ligger till. Då kanske det får bli billiga batterier till skrotklockorna och silveroxid till dom fina. Är ju mest läckage och sånt man är rädd för men det kanske handlar mer om det är batterier från en bra tillverkare snarare än om det är alkaliska eller silveroxid?

JAha, så det är så det ligger till. Då kanske det får bli billiga batterier till skrotklockorna och silveroxid till dom fina. Är ju mest läckage och sånt man är rädd för men det kanske handlar mer om det är batterier från en bra tillverkare snarare än om det är alkaliska eller silveroxid?
Det är sällan friska batterier läcker utan det händer när batteriet är urladdat och får sitta kvar i klockan och här är det tyvärr så att Alkaliska läcker mer än Silveroxid. Det kan dock ha med tillverkaren att göra då alkaliska finns för strunt pengar och då är nog kvalitén lika låg som priset.

Ja precis, när det väl blir dags att byta batteri i den ska det inte snålas. Men har ett antal klockor från Gul, Swatch och liknande märken som behöver nya batterier och kanske fungerar nästan lika bra med billiga till dom?

Aha, så det är så det ligger till. Då kanske det får bli billiga batterier till skrotklockorna och silveroxid till dom fina. Är ju mest läckage och sånt man är rädd för men det kanske handlar mer om det är batterier från en bra tillverkare snarare än om det är alkaliska eller silveroxid?
Känns som nån tia hit eller dit är att snåla även om det är en Swatch . Den kommer gå längre och risken att den läcker är större om du sätter dit ett Biltema batteri. man kan köpa ett Renata eller Varta för några tior . Skicka PM vad du behöver så kan jag lägga till det i Cousinuk ordern som ska gå ikväll. Har dom vanligaste storlekarna hemma annars.

Känns som nån tia hit eller dit är att snåla även om det är en Swatch . Den kommer gå längre och risken att den läcker är större om du sätter dit ett Biltema batteri. man kan köpa ett Renata eller Varta för några tior . Skicka PM vad du behöver så kan jag lägga till det i Cousinuk ordern som ska gå ikväll. Har dom vanligaste storlekarna hemma annars.

Nä precis, är nog inte värt att snåla. Det låter grymt, skickar ett PM :)

Hej! Är det någon som vet hur man gör för att ta isär detta? Är det milt våld som gäller eller finns det något riktigt sätt att göra det på utan att något går sönder? Det är ett Tissot 27 B-21
20200728_134540.jpg
20200728_134531.jpg
20200728_134518.jpg

Nu när jag är klar med Nidor-"tanken", så tänkte jag hoppa på nästa projekt. En Certina 25-36, men som vanligt har jag svårt att få loss verket. Vill inte göra en liknande fadäs som när jag drog av kronan på Zodiacen. Så jag frågar här först.
1. Packningarna, den inre och yttre är hårda som sten. Vilket jag antar är ett tecken på att byte måste ske?
2. Jag har dragit ut verkskruvarna, röda på bild, verket glappar och är löst men kommer trots det inte ut. Vad är det jag missar?

Och som ni ser har någon innan mig härjat runt och gjort en massa märken, grönt på bild, och jag vill inte göra detsamma så jag frågar här istället hur man ska göra.

IMG_20200728_212630077~2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp