• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Nu när jag är klar med Nidor-"tanken", så tänkte jag hoppa på nästa projekt. En Certina 25-36, men som vanligt har jag svårt att få loss verket. Vill inte göra samma fadäs som när jag drog av kronan på Zodiacen. Så jag frågar här först.
1. Packningarna, den inre och yttre är hårda som sten. Vilket jag antar är ett tecken på att byte måste ske?
2. Jag har dragit ut verkskruvarna, röda på bild, verket glappar och är löst men kommer trots det inte ut. Och som ni ser har någon innan mig härjat runt och gjort en massa märken, grönt på bild, och jag vill inte göra detsamma så jag frågar här istället hur man ska göra.
IMG_20200728_212630077~2.jpg
Kan vara sketjobbigt att få ut den gula o-ringen . Brukar ta en stor skruvmesjel modell 1,6 eller större. Bända lite där kronan går in. Man får ta lite i taget runt om kanten. Lägga nåt under mot oringen att bända mot så det inte blir fula hack i boetten. När väl oringen börjat krypa upp brukar det gå fint att lossa den hela vägen. Var dock försiktig för den är rätt skör. Har satt dit en ny vid nåt tillfälle och den var väldigt lätt att sätta dit.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man skall bara bända vid röret för verkhållaren kant klarar inte att man bänder i den så lägg en zip- påse mellan skruvmejseln och boettekanten och bänd där bommen går in i urverket och när hållaren börjar komma upp tryck in skruvmejsels lite till och bänd lite lätt igen och efter några gånger kommer paketet upp.

Det var fel att låtsa skruvarna och blir lite bökigt med dem ut skruvade.

Jag använder helt nya O-ringar som jag klipper av som ersättning för den gamla om de är i för dåligt skick.

1000364-jpg.13007307

Så här börjar man och när då hållaren börjar komma upp, in med skruvmejseln lite till i en mindre brant vinkel. Som du ser så bänder man inte i kanten utan i hålet i hållaren för bommen.
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Nu när jag är klar med Nidor-"tanken", så tänkte jag hoppa på nästa projekt. En Certina 25-36, men som vanligt har jag svårt att få loss verket. Vill inte göra en liknande fadäs som när jag drog av kronan på Zodiacen. Så jag frågar här först.
1. Packningarna, den inre och yttre är hårda som sten. Vilket jag antar är ett tecken på att byte måste ske?
2. Jag har dragit ut verkskruvarna, röda på bild, verket glappar och är löst men kommer trots det inte ut. Vad är det jag missar?

Och som ni ser har någon innan mig härjat runt och gjort en massa märken, grönt på bild, och jag vill inte göra detsamma så jag frågar här istället hur man ska göra.

IMG_20200728_212630077~2.jpg
Har du en glasklo kan du ta bort glaset först och få ut verket "framåt", efter att verkskruvarna skruvats bort. Kan vara lättare att få bort verkringen utan verket i..
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, har försökt upp denna, men lyckas inte (med vanlig öppnare, med tre "tänder").
Någon som har tips eller måste man införskaffa sig en specialöppnare? Annars får jag väl ta en sväng förbi den lokala urisen...
 

Bilagor

  • 20200728_225617.jpg
    20200728_225617.jpg
    274.8 KB · Visningar: 2

MrBeam

Cartier
Kan vara sketjobbigt att få ut den gula o-ringen . Brukar ta en stor skruvmesjel modell 1,6 eller större. Bända lite där kronan går in. Man får ta lite i taget runt om kanten. Lägga nåt under mot oringen att bända mot så det inte blir fula hack i boetten. När väl oringen börjat krypa upp brukar det gå fint att lossa den hela vägen. Var dock försiktig för den är rätt skör. Har satt dit en ny vid nåt tillfälle och den var väldigt lätt att sätta dit.
Tack, det ska jag göra!
Man skall bara bända vid röret för verkhållaren kant klarar inte att man bänder i den så lägg en zip- påse mellan skruvmejseln och boettekanten och bänd där bommen går in i urverket och när hållaren börjar komma upp tryck in skruvmejsels lite till och bänd lite lätt igen och efter några gånger kommer paketet upp.

Det var fel att låtsa skruvarna och blir lite bökigt med dem ut skruvade.

Jag använder helt nya O-ringar som jag klipper av som ersättning för den gamla om de är i för dåligt skick.

1000364-jpg.13007307

Så här börjar man och när då hållaren börjar komma upp, in med skruvmejseln lite till i en mindre brant vinkel. Som du ser så bänder man inte i kanten utan i hålet i hållaren för bommen.
Tack för så utförligt svar! Ja det va typiskt att jag han ta bort verkskruvarna innan jag frågade.
Har du en glasklo kan du ta bort glaset först och få ut verket "framåt", efter att verkskruvarna skruvats bort. Kan vara lättare att få bort verkringen utan verket i..
Jag tänkte det också, men glaset är armerat, är det ok att ta ut med klo då? Tänker på risken att det spricker?
 

KaptenGrinkk

Cartier
2-Faktor
Fundera varför min invicta royal marine sluta fungera. Öppna upp och såg problemet direkt. Har identifierat vart den ska sitta. MEN, har aldrig skruvat Ur förrut. Är det bara att lägga dit kugghjulet?
20200730_164420.jpg
20200730_164133.jpg
 

Exxet

Rolex
Fan oxå. Känns som att man måste ta ur hela uret? För ser inget när jag snurrar på "rotorn"
Det är nog det bästa att göra, ett tips om man tappat något smått på golvet är att plocka fram dammsugaren och trä en nylonstrumpa över röret, och dammsug där du höll till när du tog av bakboetten, kolla under fötterna:eek: kan fastna på sockarna, har läst att det hänt.
Och tänk på att ha koll på spärrfjädern som ligger under det lösa hjulet, den kan skjuta iväg ganska rejält.
 
  • Like
Reactions: Beo

KaptenGrinkk

Cartier
2-Faktor
Det är nog det bästa att göra, ett tips om man tappat något smått på golvet är att plocka fram dammsugaren och trä en nylonstrumpa över röret, och dammsug där du höll till när du tog av bakboetten, kolla under fötterna:eek: kan fastna på sockarna, har läst att det hänt.
Och tänk på att ha koll på spärrfjädern som ligger under det lösa hjulet, den kan skjuta iväg ganska rejält.
Tackar tackar. Har inte hittat varken spännfjäder, eller lös skruv. Tips på hur man tar ut kronan? Har aldrig gjort något dylikt :)
 

Exxet

Rolex
Tackar tackar. Har inte hittat varken spännfjäder, eller lös skruv. Tips på hur man tar ut kronan? Har aldrig gjort något dylikt :)
Gör som @BarbaBaba skrev, skruva lite i taget, max 1 1/2 varv, kan skilja från verk till verk, om skruven lossnar måste visare o tavla bort för sätta dit den igen, ev. kan man behöva trycka lite på skruven med mejseln, försvann spärrfjädern också? finns med på din bild i a f.
i185ygw9.jpg
 

Fadershan

Patek
Man skall bara bända vid röret för verkhållaren kant klarar inte att man bänder i den så lägg en zip- påse mellan skruvmejseln och boettekanten och bänd där bommen går in i urverket och när hållaren börjar komma upp tryck in skruvmejsels lite till och bänd lite lätt igen och efter några gånger kommer paketet upp.

Det var fel att låtsa skruvarna och blir lite bökigt med dem ut skruvade.

Jag använder helt nya O-ringar som jag klipper av som ersättning för den gamla om de är i för dåligt skick.

1000364-jpg.13007307

Så här börjar man och när då hållaren börjar komma upp, in med skruvmejseln lite till i en mindre brant vinkel. Som du ser så bänder man inte i kanten utan i hålet i hållaren för bommen.
Snyggt beskrivet! Jag har oxå gjort så här men har sedan bytt teknik till en egen hittepå och det är rätt och slätt att jobba ut gummipackningen först. Funkar galant det oxå.
 

MrBeam

Cartier
Snyggt beskrivet! Jag har oxå gjort så här men har sedan bytt teknik till en egen hittepå och det är rätt och slätt att jobba ut gummipackningen först. Funkar galant det oxå.
Det slutade med att jag gjorde som beskrivet ovan, men eftersom jag hade tagit ut skruvarna som höll verket på plats så var jag rädd att skada balansen, så jag tog ut balansen först och sedan tillämpade jag ovan teknik. Gick galant!
 

Martin Lovasz

Audemars
Det slutade med att jag gjorde som beskrivet ovan, men eftersom jag hade tagit ut skruvarna som höll verket på plats så var jag rädd att skada balansen, så jag tog ut balansen först och sedan tillämpade jag ovan teknik. Gick galant!
En sak till och det är viktigt för arbetsglädjen och det är att sätta dit verkhållaren innan du sätter på visarna!!! :pompus:

Har glömt göra detta några gånger och det är plågsamt att hålla klocka i ena handen medans man försöker få dit brickorna och sedan skruva i skruvarna.
 
Topp