• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Sommar klockan strulade, men hittade felet!
Den har varit trög att dra upp och inte laddat med auto, är ett AS 2063. Som blivit fel ihopsatt och nog varit ett tag då det syntes spår i bryggorna.
Hjulet mellan kronhjul och auto låg fel sida om bryggan, är rätt på bild 2 och lättare att dra upp.
IMG_20200801_110150~2.jpg
IMG_20200801_110540~2.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, vet inte om det här är rätt plats, men...

Jag har köpt lite blandade NOS-plexi (fått med i olika storlekar), men inser att jag nog kommer behöva nya glas runt 29-30mm mest (har lyckats använda 3st än så länge).

Vad är bäst o köpa, köpa allt eftersom man dyker på de som behövs bytas och sedan beställa bara just de eller försöka chansa och köpa olika storlekar löst (eller i något paket, men då verkar man oftast få massa andra storlekar också).

Jag har ett gäng klockor som antagligen flera skulle må bra av nytt glas (har köpt på mig en väldans massa klockor).

Vad är enklast? Mest ekonomiskt? Hur har ni gjort?
En hel del av klockorna har inte mycket värde, så jag vill inte lägga för mycket. Tror de flesta som behövs bytas är plexi (får köpa de andra separat).
 

rogart-63

Patek
Okej, vet inte om det här är rätt plats, men...

Jag har köpt lite blandade NOS-plexi (fått med i olika storlekar), men inser att jag nog kommer behöva nya glas runt 29-30mm mest (har lyckats använda 3st än så länge).

Vad är bäst o köpa, köpa allt eftersom man dyker på de som behövs bytas och sedan beställa bara just de eller försöka chansa och köpa olika storlekar löst (eller i något paket, men då verkar man oftast få massa andra storlekar också).

Jag har ett gäng klockor som antagligen flera skulle må bra av nytt glas (har köpt på mig en väldans massa klockor).

Vad är enklast? Mest ekonomiskt? Hur har ni gjort?
En hel del av klockorna har inte mycket värde, så jag vill inte lägga för mycket. Tror de flesta som behövs bytas är plexi (får köpa de andra separat).
Tycker alltid man saknar just den där storleken som man behöver till just den klockan . Har köpt nåt på tradera vid nåt tillfälle. men antingen är det nåt man inte behöver som superstora glas eller små glas . Så istället tar jag hem några från cousisuk. Kanske dom mst vanliga som 30.6 -30,7 och 31.6 ATC glas . Om jag beställer ett kan jag ibland ta 2 så har jag ett hemma . Sällan man använder typ HW glas utan det är mest ATC glas som jag använder. Några gånger ibland N eller M glas.
 

MrBeam

Cartier
Jag vet inte vad den här delen kallas på svenska "bolt pressure spring", men om någon har en sådan så köper jag den gärna.
479 på bild, Certina 25-36 men det är samma på 25-35.
Screenshot_20200804-230919.png
 
Senast ändrad:

Vonlind

Panerai
Jag vet inte vilken tråd jag bör söka i men finns det någon här inne som kan rekommendera någon eller sig själv för att utföra en riktigt bra polering? Jag är även intresserad av att re-cut, renovera/slipa min bezel för att återfå glansen. Det gäller en datejust 116234.

Mvh
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tycker alltid man saknar just den där storleken som man behöver till just den klockan . Har köpt nåt på tradera vid nåt tillfälle. men antingen är det nåt man inte behöver som superstora glas eller små glas . Så istället tar jag hem några från cousisuk. Kanske dom mst vanliga som 30.6 -30,7 och 31.6 ATC glas . Om jag beställer ett kan jag ibland ta 2 så har jag ett hemma . Sällan man använder typ HW glas utan det är mest ATC glas som jag använder. Några gånger ibland N eller M glas.
Kanon, tack för svaret!
Nu nästa fråga, jag har en Volvo Certina jag vill köpa nytt glas till, antar att jag får ta loss glaset och sedan börja leta i Steunkreutz-katalogen efter ett lämpligt glas efter storlek och form? Eller kan man ta reda på vilket glas som borde kunna fungera (vill ha så likt orginal som möjligt)?
 

Misfit

Breitling
Jag vet inte vilken tråd jag bör söka i men finns det någon här inne som kan rekommendera någon eller sig själv för att utföra en riktigt bra polering? Jag är även intresserad av att re-cut, renovera/slipa min bezel för att återfå glansen. Det gäller en datejust 116234.

Mvh

Har du sett att det finns en tråd om detta?
Diskussionsforumet :)
 

Frick89

Omega
I diskussionsforumet hittar du de :) hör av dig om du behöver hjälp att finna :)

Jag vet inte vilken tråd jag bör söka i men finns det någon här inne som kan rekommendera någon eller sig själv för att utföra en riktigt bra polering? Jag är även intresserad av att re-cut, renovera/slipa min bezel för att återfå glansen. Det gäller en datejust 116234.

Mvh
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sorry för semi-fel postning, men hittar ingen allmän frågetråd så jag ställer den i fixartråden då det handlar om ett defekt urverk.

Är Lemania 5100 av någon anledning ett svårt urverk att få ordning på om det har stannat av okänd orsak? Har googlat runt lite och hittills har jag inte hittat något komplett utbytesverk billigare än 7.500sek. Finns ingen mer info för tillfället mer än att det har stannat och att det i alla all inte beror på att det har kommit in vatten i urverket.

Så frågan är väl delvis också av ekonomisk art då det känns som en liten risk att köpa en klocka som inte går :) Det är en gammal Sinn från ca -86. Här är de två bilder som finns i nuläget.

$_57www.jpg
$_57777.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

DrKlocka

Audemars
Sorry för semi-fel postning, men hittar ingen allmän frågetråd så jag ställer den i fixartråden då det handlar om ett defekt urverk.

Är Lemania 5100 av någon anledning ett svårt urverk att få ordning på om det har stannat av okänd orsak? Har googlat runt lite och hittills har jag inte hittat något komplett utbytesverk billigare än 7.500sek. Finns ingen mer info för tillfället mer än att det har stannat och att det i alla all inte beror på att det har kommit in vatten i urverket.

Så frågan är väl delvis också av ekonomisk art då det känns som en liten risk att köpa en klocka som inte går :) Det är en gammal Sinn från ca -86. Här är de två bilder som finns i nuläget.

$_57www.jpg
$_57777.jpg
Inte svårare än andra kronografer egentligen. Mer delar, inte särskilt snyggt, lite mer knepiga lösningar vilket gör att det fått ett något sämre rykte. Kostar nog som en vanlig kronografservice runt 7.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, gick väl sådär igår, var nog lite snabb med rotorn på Certinan (25-651). Hörde idag att den skrapade lite, själva rotornaxeln verkar lite löst, vilket gör !tt rotorn skrapar i.
Någon som vet vad det kan bero på? Antar att jag får ta loss automatdelarna och titta efter.

Är det okej och ta loss automatdelarna när klockan är igång (om man är försiktig), och om så är fallet, är något speciellt man skall tänka på (tänkte lyfta bort översta "bryggan" och se hur hjulen och rotor sitter).
Och till sist: är det någon som har en servicemanual för detta verk? Hittade bara "parts list".
 

Bilagor

  • 20200815_120029.jpg
    20200815_120029.jpg
    434.9 KB · Visningar: 2

Martin Lovasz

Audemars
Okej, gick väl sådär igår, var nog lite snabb med rotorn på Certinan (25-651). Hörde idag att den skrapade lite, själva rotornaxeln verkar lite löst, vilket gör !tt rotorn skrapar i.
Någon som vet vad det kan bero på? Antar att jag får ta loss automatdelarna och titta efter.

Är det okej och ta loss automatdelarna när klockan är igång (om man är försiktig), och om så är fallet, är något speciellt man skall tänka på (tänkte lyfta bort översta "bryggan" och se hur hjulen och rotor sitter).
Och till sist: är det någon som har en servicemanual för detta verk? Hittade bara "parts list".
Rotorn kan man ta av under gång så det är inget problem. Designen har en ganska lång axel som sitter på en liten platta och plattan böjs lätt så kolla om rotorn tar i hela varvet runt eller bara på ett ställe för då kan du försiktigt böja axeln genom att trycka upp på rotorn yttre kant där den tar i verket.

Finns ingen manual för hur man servar detta urverk men det finns egentligen bara ett moment när man installerar datumväxlingshjulet som man måste vara ytters noga att den installeras rätt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Rotorn kan man ta av under gång så det är inget problem. Designen har en ganska lång axel som sitter på en liten platta och plattan böjs lätt så kolla om rotorn tar i hela varvet runt eller bara på ett ställe för då kan du försiktigt böja axeln genom att trycka upp på rotorn yttre kant där den tar i verket.

Finns ingen manual för hur man servar detta urverk men det finns egentligen bara ett moment när man installerar datumväxlingshjulet som man måste vara ytters noga att den installeras rätt.

Kanon, tack för svaret!

Lossade lite och okulärbesiktade axeln med bricka. La den på ett plant föremål och kände med tandpetare, själva brickan var rak. Tog foton från flera vinklar (4st) och kollade om axeln var rak, det var den också.
Skruvade ihop allt, satte dit rotorn och nu av någon anledning vobblade den inte. Den rör klart mindre på sig i sidled.
Kanske satt något löst, eller så hade låset släppt.
Nåja, verkar vara löst, får hoppas det håller sig så!
Nu skall jag bara leta reda på ett orginalspänne och nytt glas! Ha en trevlig lördag!

Screenshot_20200815-134647_Photo Editor.jpg
20200815_135121.jpg
 

macallan

Cartier
Kanon, tack för svaret!

Lossade lite och okulärbesiktade axeln med bricka. La den på ett plant föremål och kände med tandpetare, själva brickan var rak. Tog foton från flera vinklar (4st) och kollade om axeln var rak, det var den också.
Skruvade ihop allt, satte dit rotorn och nu av någon anledning vobblade den inte. Den rör klart mindre på sig i sidled.
Kanske satt något löst, eller så hade låset släppt.
Nåja, verkar vara löst, får hoppas det håller sig så!
Nu skall jag bara leta reda på ett orginalspänne och nytt glas! Ha en trevlig lördag!

Screenshot_20200815-134647_Photo Editor.jpg
20200815_135121.jpg
Har varit med om detta ett par gånger och då har det varit skruvarna som sitter i axelplattan som varit lite lösa. Blir lite sladdrigt för rotorn då.
20200815_142325.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

nept

Panerai
Osäker på var jag borde fråga om detta men det är väl nåt slags fix så vi kör.

Har en nedärvd Tissot Seastar Seven (nit och redlighet) som är fin förutom att bandhornen till höger är sneda, framförallt det nedre på bilden. Frågan är alltså vilket material det brukar vara i dessa (14k guld? guld på stål?) och ifall man ens kan fixa det. Tänker mig att en guldsmed borde kunna böja dem tillbaks litegrann om förutsättningarna är de rätta..

20200817_120756.jpg
 

MrBeam

Cartier
Ingen som råkar ha en komplett balans till AS 1950/51 som man kan köpa? Köpte en defekt klocka på auktion, någon hade tagit ut sin frustration på balansen.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Osäker på var jag borde fråga om detta men det är väl nåt slags fix så vi kör.

Har en nedärvd Tissot Seastar Seven (nit och redlighet) som är fin förutom att bandhornen till höger är sneda, framförallt det nedre på bilden. Frågan är alltså vilket material det brukar vara i dessa (14k guld? guld på stål?) och ifall man ens kan fixa det. Tänker mig att en guldsmed borde kunna böja dem tillbaks litegrann om förutsättningarna är de rätta..

20200817_120756.jpg
Har ingen koll på just Tissot, men kolla efter stämplar, kan sitta t.ex. mellan bandhorn, inne i locket. Vad står det på lockets utsida?
 

macallan

Cartier
Jag har en fin Certina DS junior. Tyvärr så har gummit på stötskyddskåpan förvandlats till ett klister från helvetet. Är det någon som har ett fix för detta för detta verkar inte möjligt att hitta som reservdel. Har lyckats få bort sörjan på kåpan och i boetten iallafall. Det enda jag hittat om detta problem är en mindre uppmuntrande historia.. A Certina horror story och den saknar ett bra slut.. Den är några år gammal så nån har kanske hittat en lösning nu.
Sista bilden visar hur det ska se ut..
20200817_212714.jpg
20200817_212730.jpg
20200817_212744.jpg
20200817_190706.jpg
 
Topp