• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Rikala

Patek
2-Faktor
Varken fix eller trix men jag plockade isär min gamla kvarts-Festina för att se hur den ser ut på insidan. Om ni undrar vilka delar som kan finnas i ett Miyota-verk så kolla här

20210301_131055.jpg


(Om nån mot förmodan vill ha nån av delarna så säg det, annars tänkte jag kasta dem för det finns ingen chans att jag får ihop den här skiten igen ;))

Slängde du den? Annars kan jag sätta ihop den... Gick den innan?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Någon som hittat plexi med fyrkantig datumbubbla någonstans? Sökt med ljus och lykta, verkar vara svårt att få tag på. Det finns små linser att klistra på utsidan, men det är ju inte riktigt samma...
Trodde jag hade beställt rätt glas, men den där runda datumbubblam funkar inte riktigt tycker jag.
Jag har mejlat cousins och frågat, de säger att plexin med fyrkantig datumbubbla inte tillverkas längre. Finns inte heller på boley, där jag beställde glaset på bilden.

Är orginalet av äkta glas eller plast? Är det äkta glas och bubblan är limmad kanske du kan lösa upp limmet på något sett och återanvända bubblan till nya glaset. Borde kanske även fungera och få loss bubblan om det är plast (värma försiktigt?). Inget jag gjort själv, men tänkte bubblan borde vara limmad på plats?

Är orginalglaset helt kanske du kan polera det fint istället för att byta.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är ju sant. Det är mer ”dammet” jag oroar mig för. Finns en hel del möglig lysmassa som ser lite ”lös” ut.

Öppna utomhus om du är osäker? Och använda en blåsbälj för och blåsa bort allt löst? Det mesta är nog bundet i större partiklar, som inte yr omkring (gissar jag), men några små kan nog även finnas. De få klockor jag öppnat som jag vet strålar extra mycket har jag torkat på arbetsplatsen rent efteråt med blött papper. Jag har inte använt blåsbälj inomhus på dessa verk/tavlor, bara Rodico som jag slängt efteråt. Boetterna har jag tvättat i vatten först manuellt och sedan i ultraljudstvätten. Om jag är för försiktigt eller alldeles lagom vet jag inte (eller för oförsiktigt).

Jag har funderat på hur urmakare gör nu för tiden med vissa äldre klockor. Om det finns några speciella riktlinjer etc? Iallafall för högstrålande lumen.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Behöver öppna en boett och har gått bet nu med två omgångar mejslar. Tips om kvalitetsmejsel uppskattas.
// Jokk
 

Dr.Glas

Omega
Är orginalet av äkta glas eller plast? Är det äkta glas och bubblan är limmad kanske du kan lösa upp limmet på något sett och återanvända bubblan till nya glaset. Borde kanske även fungera och få loss bubblan om det är plast (värma försiktigt?). Inget jag gjort själv, men tänkte bubblan borde vara limmad på plats?

Är orginalglaset helt kanske du kan polera det fint istället för att byta.
Orginalglaset är ett gammalt akryl/plexi/plast, datumbubblan är inte limmad, utan urfasad på insidan av glaset. (på samma sätt på glaset jag fick hem, fast fyrkantig urfasning istället för rund) Det är en liten spricka i kanten på glaset och det är ganska illa repat, det var därför jag ville byta det. Det verkar inte som att dessa glas tillverkas längre, möjligen kan man hitta NOS, men det verkar svårt. Alternativet är väl att klistra en datumbubbla på utsidan av ett glas, men jag vill hellre ha ett slätt glas, utan någon bubbla som sticker upp (eftersom det i detta fallet också verkar varit orginalutförandet). Jag får väl putsa upp det glas jag har så gott det går, för det verkar som att chanserna att få tag på ett nytt är mycket små. Tack för tipsen!
 

Martin Lovasz

Audemars
Orginalglaset är ett gammalt akryl/plexi/plast, datumbubblan är inte limmad, utan urfasad på insidan av glaset. (på samma sätt på glaset jag fick hem, fast fyrkantig urfasning istället för rund) Det är en liten spricka i kanten på glaset och det är ganska illa repat, det var därför jag ville byta det. Det verkar inte som att dessa glas tillverkas längre, möjligen kan man hitta NOS, men det verkar svårt. Alternativet är väl att klistra en datumbubbla på utsidan av ett glas, men jag vill hellre ha ett slätt glas, utan någon bubbla som sticker upp (eftersom det i detta fallet också verkar varit orginalutförandet). Jag får väl putsa upp det glas jag har så gott det går, för det verkar som att chanserna att få tag på ett nytt är mycket små. Tack för tipsen!
Har du en diameter som jag kan leta efter för jag några sådana liggande?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Orginalglaset är ett gammalt akryl/plexi/plast, datumbubblan är inte limmad, utan urfasad på insidan av glaset. (på samma sätt på glaset jag fick hem, fast fyrkantig urfasning istället för rund) Det är en liten spricka i kanten på glaset och det är ganska illa repat, det var därför jag ville byta det. Det verkar inte som att dessa glas tillverkas längre, möjligen kan man hitta NOS, men det verkar svårt. Alternativet är väl att klistra en datumbubbla på utsidan av ett glas, men jag vill hellre ha ett slätt glas, utan någon bubbla som sticker upp (eftersom det i detta fallet också verkar varit orginalutförandet). Jag får väl putsa upp det glas jag har så gott det går, för det verkar som att chanserna att få tag på ett nytt är mycket små. Tack för tipsen!

Aha, visste inte att det fanns med infräsning på insidan.

Tja, om man har ett vanligt plexi som är tillräckligt tjock kanske man skulle kunna fräsa det själv. Antagligen behöver man väl maskin och kunskap om hur, men tja kanske kan man göra det manuellt (lär dock gå åt rätt många glas innan det blir rätt eller någorlunda snyggt)...
 

Dr.Glas

Omega
Aha, visste inte att det fanns med infräsning på insidan.

Tja, om man har ett vanligt plexi som är tillräckligt tjock kanske man skulle kunna fräsa det själv. Antagligen behöver man väl maskin och kunskap om hur, men tja kanske kan man göra det manuellt (lär dock gå åt rätt många glas innan det blir rätt eller någorlunda snyggt)...
haha, ja, det låter som något för macgyver... Jag tror att utsikterna för mig att lyckas göra det är rätt små. Om man vill att ljusbrytningseffekten ska vara jämn så att datumsiffran inte ser skev ut har man nog inte så stora marginaler...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det skall inte va för lätt 😉

Var tvungen o prova... Tog en gammalt trasigt glas, fram med dremeln. Alldeles för grov fräs för att det skall bli något bra, men som ett test.

20210315_170006.jpg

20210315_170014.jpg

20210315_170055.jpg
20210315_170515.jpg
20210315_170903.jpg
20210315_171017.jpg


Sista bilden är resultatet! En plupp som förminskar datumet! 🤣

Om man tänker hur ett förstoringsglas är, så är det väl två konvexa linser. En tanke är och limma en förstoringplupp på insidan kanske?

Det gråa man ser på sista bilden är skuggan av fräsningen (borde polerat bättre).
 

Dr.Glas

Omega
Var tvungen o prova... Tog en gammalt trasigt glas, fram med dremeln. Alldeles för grov fräs för att det skall bli något bra, men som ett test.


20210315_171017.jpg


Sista bilden är resultatet! En plupp som förminskar datumet! 🤣

Om man tänker hur ett förstoringsglas är, så är det väl två konvexa linser. En tanke är och limma en förstoringplupp på insidan kanske?

Det gråa man ser på sista bilden är skuggan av fräsningen (borde polerat bättre).
Det var inte dåligt gjort! Men som du säger krävs en konvex lins för förstoring, Det går säkert att klistra en bubbla på insidan, problemet man kan få är att det blir för lite plats för visarna, diskuteras här: https://www.watchuseek.com/threads/cyclops-on-the-inside.3623466/
Jag har inte provat det själv, så jag vet inte om det på just denna klocka skulle innebära ett problem. Det här glaset är konstruerat med den djupa fasningen perifiert, och sedan mindre fasning ju mer centralt man kommer, svårt att förklara med ord, försökte göra en skiss. Då får man en konvex lins utan att den tar någon plats under glaset. Med tanke på hur bra du lyckades på första försöket, håller jag det inte för omöjligt att du med ett lite finare verktyg skulle lyckas åstadkomma något likande glaset nedan!
A48422DA-99BA-45C2-A0A8-02AB6F7E92F6.jpeg
3F77FEE3-6BEB-4804-BA11-AFA8CA27AF84.jpeg
CA224AC0-AD6A-4F73-A56C-7A2B1997BBAE.jpeg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var inte dåligt gjort! Men som du säger krävs en konvex lins för förstoring, Det går säkert att klistra en bubbla på insidan, problemet man kan få är att det blir för lite plats för visarna, diskuteras här: https://www.watchuseek.com/threads/cyclops-on-the-inside.3623466/
Jag har inte provat det själv, så jag vet inte om det på just denna klocka skulle innebära ett problem. Det här glaset är konstruerat med den djupa fasningen perifiert, och sedan mindre fasning ju mer centralt man kommer, svårt att förklara med ord, försökte göra en skiss. Då får man en konvex lins utan att den tar någon plats under glaset. Med tanke på hur bra du lyckades på första försöket, håller jag det inte för omöjligt att du med ett lite finare verktyg skulle lyckas åstadkomma något likande glaset nedan!
A48422DA-99BA-45C2-A0A8-02AB6F7E92F6.jpeg
3F77FEE3-6BEB-4804-BA11-AFA8CA27AF84.jpeg
CA224AC0-AD6A-4F73-A56C-7A2B1997BBAE.jpeg

Har svårt o sova ikväll, så jag kan lika gärna svara. Aha, tvärt om, då förstår jag.

Jo, med ett finare verktyg skulle det nog gå, dock behövs nog mycket träning innan det blir bra, jag hade rätt stor hjälp av att fräsen var rund och det var lätt att göra större hål i mitten (sedan ser mitt bubbla inte särskilt snygg ut vid närmare granskning). Att få till ett perfekt fyrkantigt hål som på en konvex lins kräver nog mycket övning. Rätt lätt att det blir fel med, och då är det väl i princip kört och man får ta ett nytt glas o prova igen.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det verkar som att rengöring av urdelar funkar bra nu. Det gäller att ha fräsch IPA för efter ett par dagar har den börjat dra åt sig vatten (fast den är i en glasburk med lock) . Det är min teori iaf. I denna bild kan man se ett litet streck på juvelen i bild, kikar man närmre så kan det ses att flera små bubblor av vätska lagt på juvelen efter IPA badet trots att jag torkat med bälgen.
IMG_20210307_101601.jpg

Det är inte rester av olja du ser?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den hade andra brister om man säger så. Förutom att den var lite ful så såg glaset och boetten ut som de dragits genom grus av en yngre version av mig själv. Nu är den borta iaf, efter 15 år sorgliga år i en byrålåda. :)

Man hade nog kunnat rädda den från döden... Mest kul o prova 😃.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det var inte dåligt gjort! Men som du säger krävs en konvex lins för förstoring, Det går säkert att klistra en bubbla på insidan, problemet man kan få är att det blir för lite plats för visarna, diskuteras här: https://www.watchuseek.com/threads/cyclops-on-the-inside.3623466/
Jag har inte provat det själv, så jag vet inte om det på just denna klocka skulle innebära ett problem. Det här glaset är konstruerat med den djupa fasningen perifiert, och sedan mindre fasning ju mer centralt man kommer, svårt att förklara med ord, försökte göra en skiss. Då får man en konvex lins utan att den tar någon plats under glaset. Med tanke på hur bra du lyckades på första försöket, håller jag det inte för omöjligt att du med ett lite finare verktyg skulle lyckas åstadkomma något likande glaset nedan!
A48422DA-99BA-45C2-A0A8-02AB6F7E92F6.jpeg
3F77FEE3-6BEB-4804-BA11-AFA8CA27AF84.jpeg
CA224AC0-AD6A-4F73-A56C-7A2B1997BBAE.jpeg

Glaset går ju och slipa med sandpapper och polera så det nästan ser nytt ut ganska lätt (men det kanske du har koll på). Sprickan kanske kan lagas med ny plast, har för mig att jag sett någon tråd med det.
 

Dr.Glas

Omega
Glaset går ju och slipa med sandpapper och polera så det nästan ser nytt ut ganska lätt (men det kanske du har koll på). Sprickan kanske kan lagas med ny plast, har för mig att jag sett någon tråd med det.
Ja, jag våtslipade med fint sandpapper och polerade upp med autosol, det blev bra. Det är egentligen ingen direkt spricka, utan det är en cm ungefär av kanten som har lossnat. Glaset och armeringsringen sitter ändå på plats, men går rätt lätt att trycka ut. Efter att jag fixat till glaset fick jag inte skruven som låser bommen att gänga i, så nu ligger verket delvis isärplockat, ska se om jag kan få ordning på det när barnen somnat ikväll...
 
Halloj gänget. Vet ni någon i Sverige eller närområdet som reparerar elektriska klockor? I det här fallet Landeron 4750 verk? Vet att det finns en duktig i England men ha verkar bara reparera tuning forks just nu 😔.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Så hur kan man göra här då... slipa till ändläkarna med dremeln så de rundar längs boetten?
564E49FB-B198-4BF8-B96C-E7C8ADE4E445.jpeg
Går ju, men är ändlänken tillräckligt djup?
På bilden ser det inte ut så, bättre att satsa på en DS2a till länken!

Tillägg! Gillar din idé och kreativitet!
Jag har själv startat dremeln innan, tanken har varit klar ibland!
Är lite synd ibland, har dock ADHD!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Går ju, men är ändlänken tillräckligt djup?
På bilden ser det inte ut så, bättre att satsa på en DS2a till länken!

Tillägg! Gillar din idé och kreativitet!
Jag har själv startat dremeln innan, tanken har varit klar ibland!
Är lite synd ibland, har dock ADHD!

Tack, kommer nog inte våga riskera ändlänkarna, de skulle ju funka bra på en 2a som du säger. Tycker ändå som det borde gå, men får jaga rätt på ett par andra ends... wish me luck. 😅
 
Topp