• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tjena i tråden!
Jag har en Seiko 7T42 Chrono, som jag gillar skarpt! Men... Den har tagit ett batteri i halvåret på sistone, och mycket strul med Chrono delen.
Mätte strömförbrukning i går var över 10 micro ampere, skulle vara under 3 utan Chrono.
Plockade ner och mätte bara kretskort var 1,5 micro A, max var 1,8 så ok. Alla spolar var ok.

Men ganska mycket oljeklet samt damm i verket.
Har plockat ner det, men är ju mycket plast!
Så hur rengöra? Tål det ren Bensin? eller IPA?
Kanske bara Rodico?
Tacksam för tips!!!

Var några hjul i den!!!
IMG_20210228_170241_1.jpg
 

Exxet

Rolex
Tjena i tråden!
Jag har en Seiko 7T42 Chrono, som jag gillar skarpt! Men... Den har tagit ett batteri i halvåret på sistone, och mycket strul med Chrono delen.
Mätte strömförbrukning i går var över 10 micro ampere, skulle vara under 3 utan Chrono.
Plockade ner och mätte bara kretskort var 1,5 micro A, max var 1,8 så ok. Alla spolar var ok.

Men ganska mycket oljeklet samt damm i verket.
Har plockat ner det, men är ju mycket plast!
Så hur rengöra? Tål det ren Bensin? eller IPA?
Kanske bara Rodico?
Tacksam för tips!!!

Var några hjul i den!!!
IMG_20210228_170241_1.jpg
Kanske ultraljud med bara varmt vatten o diskmedel med tanke på plastdelarna, blir ju inte skitigare i varje fall, har lyft på locket på en 7t32:a och jösses.
7t32.jpg
 

JohLun

Rolex
2-Faktor
Hejsan! Håller på att gå igenom ett ETA 2783 som inte riktigt ville gå ordentligt och upptäckte att det saknas en del skruvar mm, bl a till automatdelen och tom spärrhjulet satt utan skruv så jag tänkte höra om någon har ett gammalt 2783 liggandes som man kan få köpa loss?
 

rogart-63

Patek
Hejsan! Håller på att gå igenom ett ETA 2783 som inte riktigt ville gå ordentligt och upptäckte att det saknas en del skruvar mm, bl a till automatdelen och tom spärrhjulet satt utan skruv så jag tänkte höra om någon har ett gammalt 2783 liggandes som man kan få köpa loss?
Finns nog nåt skrot här . Mest sönder plockat . Men dom svarta skruvar till automstdelen har jag nya .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Kanske ultraljud med bara varmt vatten o diskmedel med tanke på plastdelarna, blir ju inte skitigare i varje fall, har lyft på locket på en 7t32:a och jösses.
7t32.jpg
7T32 är samma verk, men annat kretskort!
Har inte ultraljuds tvätt, men kör ljummet vatten och diskmedel och tar pensel samt blåser!
Borde bli bra nog!
Känns lite tufft med bensin!
 

nept

Panerai
Varken fix eller trix men jag plockade isär min gamla kvarts-Festina för att se hur den ser ut på insidan. Om ni undrar vilka delar som kan finnas i ett Miyota-verk så kolla här

20210301_131055.jpg


(Om nån mot förmodan vill ha nån av delarna så säg det, annars tänkte jag kasta dem för det finns ingen chans att jag får ihop den här skiten igen ;))
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tips på hur man får upp riktigt tröga bakboetter? Jag kämpar med de verktyg jag har (tre-käftad öppnare och boetthållare), men misslyckas och misstänker en hel del torkad smuts och annat. Kan man få hjälp av lösningsmedel och hur applicerar man isf? Bättre verktyg?

Behöver ta ur verket för att rengöra caset samt byta glas.
Tack på förhand.
15150726-DC90-41A2-844B-B851FA3387D6.jpeg
 

ittam

Audemars
Tips på hur man får upp riktigt tröga bakboetter? Jag kämpar med de verktyg jag har (tre-käftad öppnare och boetthållare), men misslyckas och misstänker en hel del torkad smuts och annat. Kan man få hjälp av lösningsmedel och hur applicerar man isf? Bättre verktyg?

Behöver ta ur verket för att rengöra caset samt byta glas.
Tack på förhand.
15150726-DC90-41A2-844B-B851FA3387D6.jpeg
Snabblim och mutter funkar alltid. Och koka loss muttern/limmet, blir det limrester kvar på locket så Aceton till det sista.
 
  • Like
Reactions: Beo

Exxet

Rolex
Tips på hur man får upp riktigt tröga bakboetter? Jag kämpar med de verktyg jag har (tre-käftad öppnare och boetthållare), men misslyckas och misstänker en hel del torkad smuts och annat. Kan man få hjälp av lösningsmedel och hur applicerar man isf? Bättre verktyg?

Behöver ta ur verket för att rengöra caset samt byta glas.
Tack på förhand.
15150726-DC90-41A2-844B-B851FA3387D6.jpeg
Läsvärd o lite rolig tråd: https://klocksnack.se/threads/rent-mjöl-i-påsen-men-jag-behöver-hjälp.12453/#post-222491
 

Watcheyes

Cartier
Det verkar som att rengöring av urdelar funkar bra nu. Det gäller att ha fräsch IPA för efter ett par dagar har den börjat dra åt sig vatten (fast den är i en glasburk med lock) . Det är min teori iaf. I denna bild kan man se ett litet streck på juvelen i bild, kikar man närmre så kan det ses att flera små bubblor av vätska lagt på juvelen efter IPA badet trots att jag torkat med bälgen.
IMG_20210307_101601.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Ingen fara så länge som man inte sväljer ner för många partiklar men även då går det mesta rakt igenom. Skräckhistorierna är just det att man fått i sig för mycket radium i kroppen.

Håll mätaren några cm längre ifrån klockan så ser du hur fort det avtar med avstånd.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ingen fara så länge som man inte sväljer ner för många partiklar men även då går det mesta rakt igenom. Skräckhistorierna är just det att man fått i sig för mycket radium i kroppen.

Håll mätaren några cm länge ifrån klockan så ser du hur fort det avtar med avstånd.
Det är ju sant. Det är mer ”dammet” jag oroar mig för. Finns en hel del möglig lysmassa som ser lite ”lös” ut.
 

Lars-O

Breitling
Använd något att "binda" lysmassan med så det inte dammar, t.ex vatten, så borde det vara relativt ofarligt.
För referens: ett flygplan på 12 tusen meters höjd utstår 5 µSv/h. 6 timmars flygtid = 30 µSv.
En röntgenplåt hos tandläkaren = 10 µSv
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Aldrig stött på detta problem.. stiftet är helt stumt från bägge håll. Vägrar verkligen fjädra in. Några tips? Är det bara våld som kommer göra det? Vill inte behöva bända upp den..

@theargonaut Hur får bort stiftet?? 😅
 

Bilagor

  • 11D900A3-2FA2-40F1-B8D2-4655C80C8BCA.jpeg
    11D900A3-2FA2-40F1-B8D2-4655C80C8BCA.jpeg
    112.7 KB · Visningar: 9
  • 2F34FDE5-AD12-443A-9618-B977E02C748B.jpeg
    2F34FDE5-AD12-443A-9618-B977E02C748B.jpeg
    161.8 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

Dr.Glas

Omega
Någon som hittat plexi med fyrkantig datumbubbla någonstans? Sökt med ljus och lykta, verkar vara svårt att få tag på. Det finns små linser att klistra på utsidan, men det är ju inte riktigt samma...
Trodde jag hade beställt rätt glas, men den där runda datumbubblam funkar inte riktigt tycker jag.
Jag har mejlat cousins och frågat, de säger att plexin med fyrkantig datumbubbla inte tillverkas längre. Finns inte heller på boley, där jag beställde glaset på bilden.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    579.3 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Har inte varit inne i tråden på länge men vad är den samlade erfarenheten att handla från CousinsUK nu 3 månader efter Brexit? Har det dyk upp något alternativ inom EU?
 

rogart-63

Patek
Har inte varit inne i tråden på länge men vad är den samlade erfarenheten att handla från CousinsUK nu 3 månader efter Brexit? Har det dyk upp något alternativ inom EU?
Tyvärr inga direkta alternativ. Har gjort några större order. Ihop med några härifrån . Men facit i hand blev det både lite bökigt och kanske lika dyrt. Jag har nyttjat postnord en gång men det tog 5 veckor. Dom andra 2 har jag tagit UPS . Det har gått väldigt fort bägge gångerna. 2-4 dagar. Tullavgifter lite dyrare än Postnord. Men kan vara värt att ta det då det går fortare.
 
Topp