• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

virrooo

Audemars
2-Faktor
Så hur kan man göra här då... slipa till ändläkarna med dremeln så de rundar längs boetten?
564E49FB-B198-4BF8-B96C-E7C8ADE4E445.jpeg
Vad tusan har hänt med ändarna? RIP :(
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
7T32 är samma verk, men annat kretskort!
Har inte ultraljuds tvätt, men kör ljummet vatten och diskmedel och tar pensel samt blåser!
Borde bli bra nog!
Känns lite tufft med bensin!
Hurra! Satt ihop Seikon igen, drar ström enligt spec. och alla visare följer med!

Stor hjälp av denna tråd:

Och reservverk från @rogart-63, tackar för det!

IMG_20210319_130026.jpg
 

hd1

Omega
2-Faktor
Tips på håltagningsverktyg för läderband i stl 1-1.5-2 mm mottages tacksamt! 🤔 För att dunka in extra hål i band så de passar ännu smalare handleder.
 

ittam

Audemars
Finns det möjligen någon som har en tavla till en Technos Birka, (som inte är sönderborrad och filad i centrumhålet😫) Någon ”urmakare” hade kommit på den geniala idén att använda små kopparnitar ,genom tavlan, som tavelben!! Ska passa ett ETA 1100 verk och vara 29/29,5mm. Inte lätt att veta hur stor denna varit när den lämnade fabriken..
8EC14510-DB5C-4A59-9C79-E322FB605E7A.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tips på håltagningsverktyg för läderband i stl 1-1.5-2 mm mottages tacksamt! 🤔 För att dunka in extra hål i band så de passar ännu smalare handleder.
Håltång eller huggpipa, båda finns säkert på slöjdfokus. Håltänger finns lite överallt, typ Bauhaus, Clas Ohlson osv
 
  • Like
Reactions: hd1

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Finns det möjligen någon som har en tavla till en Technos Birka, (som inte är sönderborrad och filad i centrumhålet😫) Någon ”urmakare” hade kommit på den geniala idén att använda små kopparnitar ,genom tavlan, som tavelben!! Ska passa ett ETA 1100 verk och vara 29/29,5mm. Inte lätt att veta hur stor denna varit när den lämnade fabriken..
8EC14510-DB5C-4A59-9C79-E322FB605E7A.jpeg
Tror jag har. Återkommer.
 

Watcheyes

Cartier
Tack för all hjälp man fått här!

Håller på att smörja ett seiko 7s26 verk. Detta hakhjul (escapement wheel) tycker jag kanske fick för mycket olja på sig. Ni ser att det byggt på ovanpå hjulet? Vad säger ni? Jag kanske hade på för mycket på pallet fork (ursäkta, lärt mig bara engelska ord) med en gång så det välde av på kuggarna.
 

Bilagor

  • IMG_20210321_145347.jpg
    IMG_20210321_145347.jpg
    127.8 KB · Visningar: 37

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det någon i tråden som vet om det går att köpa förstoringsbubbla "cyklop" till datumfönstret i butik/Sverige/Stockholm? Eller är det nätet som gäller?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Finns det möjligen någon som har en tavla till en Technos Birka, (som inte är sönderborrad och filad i centrumhålet😫) Någon ”urmakare” hade kommit på den geniala idén att använda små kopparnitar ,genom tavlan, som tavelben!! Ska passa ett ETA 1100 verk och vara 29/29,5mm. Inte lätt att veta hur stor denna varit när den lämnade fabriken..
8EC14510-DB5C-4A59-9C79-E322FB605E7A.jpeg
Nä. Den var något mindre.
IMG_8513.JPG
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tack för all hjälp man fått här!

Håller på att smörja ett seiko 7s26 verk. Detta hakhjul (escapement wheel) tycker jag kanske fick för mycket olja på sig. Ni ser att det byggt på ovanpå hjulet? Vad säger ni? Jag kanske hade på för mycket på pallet fork (ursäkta, lärt mig bara engelska ord) med en gång så det välde av på kuggarna.
Ser mycket ut, men det fixar lite Rodico!
 

Pieces

Omega
Hej!
Jag skulle behöva ett glas för snap-in med diameter 30.35 och höjd 3.8. Kollat sternkreuz men hittar ingen med de måtten, deras CG (flat top) visar de inte höjden för. Någon som på rak arm vet något som kan passa?
 

Pieces

Omega
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Behöver lite tips/hjälp, bommen sitter fast, jag lyckas inte kunna dra ut den. Vad är smidigast vägen framåt? Vet ni något tips hur man kan få loss bommen härifrån eller ska jag försöka ta upp verket och vrida den upp och ned i boetten och ta bort tavla och visar och därefter få bort bommen?

Certina cal 321.
 

Bilagor

  • IMG_20210403_125135.jpg
    IMG_20210403_125135.jpg
    326.3 KB · Visningar: 36

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Behöver lite tips/hjälp, bommen sitter fast, jag lyckas inte kunna dra ut den. Vad är smidigast vägen framåt? Vet ni något tips hur man kan få loss bommen härifrån eller ska jag försöka ta upp verket och vrida den upp och ned i boetten och ta bort tavla och visar och därefter få bort bommen?

Certina cal 321.
Om du sätter tillbaka skruven som låser bommen, skruvar i något varv.
Och så trycker du lätt nedåt på skruven, så fjädrar blecket ner och bommen går att ta ut!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tips på att få polerade spännen osv. att bli mindre skinande? Så det passar blästrade boetter. Går ju att slipa försiktigt, men finns det nåt bättre tips?
 

McGyver

Rolex
Tips på att få polerade spännen osv. att bli mindre skinande? Så det passar blästrade boetter. Går ju att slipa försiktigt, men finns det nåt bättre tips?
Jepp - elektrolyt-"etsa"!
Spänningsaggregat på 9-12V, vatten + salt, en bit rostfritt.
Anslut spännet till +-polen och den rostfria katodbiten till - .
Låt det bubbla på tills du är nöjd med ytan! (som faktiskt liknar blästrat)- DONE!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jepp - elektrolyt-"etsa"!
Spänningsaggregat på 9-12V, vatten + salt, en bit rostfritt.
Anslut spännet till +-polen och den rostfria katodbiten till - .
Låt det bubbla på tills du är nöjd med ytan! (som faktiskt liknar blästrat)- DONE!
Hehe tack. Men tänkte mer nåt husmorsknep. Är en minimal grej jag ska fixa. Kanske räcker med ett pyttelitet ryck med fint slippapper. Fast spännen osv. är ju större.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hehe tack. Men tänkte mer nåt husmorsknep. Är en minimal grej jag ska fixa. Kanske räcker med ett pyttelitet ryck med fint slippapper. Fast spännen osv. är ju större.

Sandpapper som du själv nämde, eller tvättsvamp (grön)? Kanske stålull? En burk med lösa skruvar med lock, släng i fästet och skaka en stund...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tittar som vanligt in när jag vill köpa nytt verk till ett damur... Behöver byta ut ett ETA/ESA 951.111 som skall sitta i en Tudor. Verkar inte finnas nya att hitta på någon sida? Kanske inte så bra på att hitta heller iiofs.
 
Topp