ittam
Guld
Hur gjorde du för att få ner den i trumman, lindade ner den för hand?Precis, i paketet ser det hyfsat ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur gjorde du för att få ner den i trumman, lindade ner den för hand?Precis, i paketet ser det hyfsat ut.
Oj, se ovan svaret.Hur gjorde du för att få ner den i trumman, lindade ner den för hand?
Har ingen erfarenhet av fjädervindor så där går jag bet, men förstår inte varför änden blivit så missformad. Lindar alltid ner med fingrarna, lite bökigt i starten men fungerar bra för mig. Och tunna handskar på händerna.Oj, se ovan svaret.
Nackdelen med gamla fjädrar är att dom tappar spänsten. Stålet är mjukare än dagens fjädrar . Kan gå att veva in änden försiktigt så snurra in den till fjäderhus kärnan greppar tag . Kan dock gå av om man tar i för mycket. En nyare fjäder av bättre stål skulle vara att föredra.Precis, i paketet ser det hyfsat ut.
Tack för tipset, nog lika bra att beställa en ny fjäder då.Nackdelen med gamla fjädrar är att dom tappar spänsten. Stålet är mjukare än dagens fjädrar . Kan gå att veva in änden försiktigt så snurra in den till fjäderhus kärnan greppar tag . Kan dock gå av om man tar i för mycket. En nyare fjäder av bättre stål skulle vara att föredra.
Nyare fjädrar brukar vara lätta att montera oxå. Man slipper rulla in och fjädervinda . Bara att lägga över och trycka dit.Tack för tipset, nog lika bra att beställa en ny fjäder då.
Jag brukar köra diskmedel och tandborsteHur löser man gamla Autosol- rester bäst? Aceton? Bensin? Ipa?
Jag funderade också på det men det är regeln i sig som sitter i hålet. En ny tjockare skruv skulle eventuellt kunna stabilisera upp konstruktionen en del då den också är en del av hålet. För bästa resultat är det nog dock regeln och dess hål man skall jobba med?Det går inte att bara göra en ny skruv till regeln - eller är hålet för snedslitet?
Är du säker att det är problemet? Kan du ta en bild från sidan?Jag sitter och sliter mitt hår över en Omega bumper kaliber 330 från 40- talet. Det har varit en ganska trasslig resa med mycket slitage. Det mesta har jag lyckats åtgärda och jag trodde jag var nära att få ihop allt igår. När jag monterar urtavlan och spänner tavel- skruvarna kärvar dock uppdragsmekanismen.
Jag har lyckats identifiera att hålet för regeln är uppnött. Det resulterar i att regeln inte ligger plant mot verkbotten när den är monterad utan petar upp lite där den möter regelfjärden. Följden blir att den monterade urtavlan får kontakt med regeln och pressar ner på den så att muffhjulet inte kan röra sig korrekt på bommen (när man försöker växla mellan ställ- och uppdrags- läge).
Spontant tänkte jag en bussning men även om hålet är stort så är utrymmet för en bussning litet. Det bli en väldigt tunn bussning. Hur hade ni gjort?
Senast jag var säker på något så hade jag fel. Så det har jag slutat med .Är du säker att det är problemet? Kan du ta en bild från sidan?
Är det toppen av regelskruven? Korta av den i så fall.Senast jag var säker på något så hade jag fel. Så det har jag slutat med .
Det är väldigt tydligt att det är när jag spänner urtavlan den sista biten som problemet uppstår. Regelfjädern var inte komplett när jag öppnade klockan. Jag trodde den hade gått av men hittade aldrig den saknade delen i urverket. Eventuellt att det var en fulfix för att komma runt problemet?
Oerhört svårt att fånga på bild. Det är knoppen på regeln som sticker upp. Väldig lite men märkbart.
Är det toppen av regelskruven? Korta av den i så fall.
Tycker det är svårt att svara på utan att ha sett den i verkligheten, men hade jag varit du hade jag börjat med att verkligen säkerställa att det är problemet. Det är ett ganska ovanligt fel, även om ställmekanismen brukar kunna vara sjukt sliten på äldre verk.Det är "knoppen" på regeln som sticker upp, den som möter regelfjädern. Eventuell är det också toppen av regelfjädern.
Knoppen skulle ju kunna filas ner lite men kändes spontant fel.
Var köpte du den fjädervindan, och är du nöjd med den? Inte sugen på att punga ut för en Bergeon, men de billigare i mässing verkar inte var någon höjdare.Jag använder en typ av fjädervinda, exakt som denna person använder på youtube. Jag tycker att det är som att fjäderna går tillbaka, den är inte uppvriden utan mer lös än normalt när jag väl monterat den. Kanske är det "formen" i kabelvindan-verktyget som är för liten och sedan när jag går över till trumman så "går" fjäderna tillbaka för mycket.
Main Spring Winder и его использование - YouTube
Jag ärvde den. Det blev lite märkligt med fjädern så jag vet inte om det beror på vindan eller fjädern tyvärr. Men den verkar behändig och enkel vad jag märkt. Tyvärr inget bättre svar. Kan återkomma när jag använt den mera.Var köpte du den fjädervindan, och är du nöjd med den? Inte sugen på att punga ut för en Bergeon, men de billigare i mässing verkar inte var någon höjdare.
Lyrfjäder. Öppna upp lirka in. Pilligt som sjutton men med en lite mindre korntång brukar det funka.Hur *** får man tillbaka den guldiga "spärren" ned i sitt "gångjärn" igen? Jag har testat montera bort hela men den blev nog svårare. Jag skulle gissa den ska kunna sättas tillbaka i detta förfarande. Ändstenen tog jag bort.
Öppna menar du att jag ska skruva upp skruven lite så jag kan komma underifrån?Lyrfjäder. Öppna upp lirka in. Pilligt som sjutton men med en lite mindre korntång brukar det funka.
Din känsla var rätt @JohanSA och nog sjutton har jag sprungit på många glappiga reglar som aldrig gett upphov till liknande symptom när jag tänker efter.Tycker det är svårt att svara på utan att ha sett den i verkligheten, men hade jag varit du hade jag börjat med att verkligen säkerställa att det är problemet. Det är ett ganska ovanligt fel, även om ställmekanismen brukar kunna vara sjukt sliten på äldre verk.
Börja med att kontrollera att delarna är korrekt, lätt gjort om man har ett donatorverk, kan vara klurigt annars. Sen behöver sällan "knoppen" på regeln vara högre än tirettfjädern, så den kan utan problem filas ned lite. Annars får man väl centrera upp hålet, stansa igen det eller göra en bussning som passar regelskruven, eller om man bara vill göra en större regelskruv.
Här är ju ett typexempel varför man inte bör fuska vid rengöring, utan istället alltid ta isär allt, inklusive ställmekanismen
Nä, med fjädern i stående läge i "rätt" vinkel.Öppna menar du att jag ska skruva upp skruven lite så jag kan komma underifrån?
Aha, tack, få testa ha den stående då och testa olika vinklar mot ur-"planet".Nä, med fjädern i stående läge i "rätt" vinkel.
Snyggt jobbat, bra tips!!!Fyndade en tidig Eterna kvartsare häromveckan. Hoppades på att det skulle vara ett ESA 9180 i, som jag i värsta fall kunde använda som donator. Snäpplocket satt som attans och det fanns ingen tydlig flärp. Men efter lite fegande så tog jag i för kung och fosterland och lyckades få upp den.
Roligt nog satt det just ett fint 9180 i och det kickade igång efter batteribyte.
Mindre kul var att packningen smält. Nyfikenheten tog överhand och jag måste säga att jag aldrig upplevtnågot så klibbigt i hela mitt liv. Helt j*vla omöjligt att tvätta bort med! Nåväl, lät locket ligga några timmar i bensin - ingen effekt. Googlade som en dåre och hittade till sist någon pdf med husmorsknep kring bikarbonat. Den handlade givetvis om något helt annat men innehöll sökorden gummi och packning. Tänkte att det kunde inte bli värre och döm av min förvåning, lite bikarbonat i vatten och packningen stelnade direkt. Kletet försvann och det var bara att peta bort med en tandpetare eller en tops. Magiskt! Kanske är allmänt känt, men om inte - testa nästa gång ni sitter med geggamoja! Funkar för händerna med.
Vid närmare inspektion märkte jag att geggan även vandrat in i boetten ända upp till tavlan, så det var i grevens tid att den rensades upp.
Ni får ursäkta ett långt inlägg, men blev så uppspelt av att allt gick min väg för en gångs skull
Får skruva ihop det sista i morgon och se om det blir länk eller band. Original var tydligen präglat svart läder. Kronan är inte original, så om någon sitter på en så köper jag gärna, får återkomma med dimension.
Wristshot före rengöring
Man behöver inte ens lägga delen i lösningen, på boetten körde jag bara tops, doppade ena änden i lösning och andra i vatten. Löses upp direkt!Snyggt jobbat, bra tips!!!