• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Bjooorn

Omega
Köpte en vit dw5600 gshock för ett tag sen och den har redan börjat gulna lite, både boett och band. Oklart om det är pga sjövatten eller solkräm, eller annan anledning. Någon som har tips på hur man kan göra den mer vit igen? Tandborste och något milt rengöringsmedel?
 

Martin Lovasz

Audemars
Köpte en vit dw5600 gshock för ett tag sen och den har redan börjat gulna lite, både boett och band. Oklart om det är pga sjövatten eller solkräm, eller annan anledning. Någon som har tips på hur man kan göra den mer vit igen? Tandborste och något milt rengöringsmedel?
Bikarbonat fungerar bra på plast. Ta en del bikarbonat och rör ner i 12 delar vatten och polera försiktigt men testa på undersidan först så det inte blir någon reaktion med färgen.
 

Exxet

Rolex
Köpte en vit dw5600 gshock för ett tag sen och den har redan börjat gulna lite, både boett och band. Oklart om det är pga sjövatten eller solkräm, eller annan anledning. Någon som har tips på hur man kan göra den mer vit igen? Tandborste och något milt rengöringsmedel?
Väteperoxid (hydrogen peroxide) brukar visst användas till gamla Nintendokonsoller o dyl. har aldrig själv provat men sök på:
hydrogen peroxide bleach plastic så dyker det upp lite matnyttigt, verkar i o f s inte vara nått man gör på 5 min direkt.
 

Bjooorn

Omega
Bikarbonat fungerar bra på plast. Ta en del bikarbonat och rör ner i 12 delar vatten och polera försiktigt men testa på undersidan först så det inte blir någon reaktion med färgen.

Väteperoxid (hydrogen peroxide) brukar visst användas till gamla Nintendokonsoller o dyl. har aldrig själv provat men sök på:
hydrogen peroxide bleach plastic så dyker det upp lite matnyttigt, verkar i o f s inte vara nått man gör på 5 min direkt.
Lysande, jag börjar med bikarbonat, funkar inte det får jag testa med väteperoxid. Tack för hjälpen!
 

ittam

Audemars
Den här o-ringen var inte lätt att få ur. Säkert orörd sedan 60-talet..
BEF644A4-3DE3-46A8-A3C4-031F230A0225.jpeg
DS ring..
 

Martin Lovasz

Audemars
Destillerat vatten farligt att dricka! Vet inte vart denna skröna kommer ifrån men fick lära mig detta i skolan också. Nu är det inte det så länge som man har ett bra intag av mineraler och inte lider av bristsjukdomar.
 

jmalmsjo

Cartier
Go kväll fixartråden!

Jag har fått ta över en gammal Scubapromärkt klocka som använts av flottans attackdykare på 70- 80-talet nångång. Den är rejält sliten men med ett nytt batteri går den utan anmärkning. Slitaget eller glaset har jag ingen ambition att göra något åt, men glaset är rejält skitigt på insidan och att plocka ut verket för att rengöra trodde jag att jag skulle behärska. Kan dock inte förstå hur jag ska få ut kronan, någon som har en idé? Kan inte se någon knapp/spak som ”försvinner” när jag manövrerar kronan…

E1BFCB31-1ECB-40C3-9399-7776024EEE1C.jpeg

E8C748AA-51A5-4D3B-9709-BF51D6A79898.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
ISA verken är inte roliga. Tror du får lossa på den stora skruven närmast kronan och lyfta upp bygeln. Men testa först att trycka på den lilla haken.

Nu vet jag. Tryck den lilla haken ut mot kanten av boetten, tryck sedan ner knappen som den låser. Du kan behöva lossa lite på den stor skruven lite lätt.
 
Senast ändrad:

jmalmsjo

Cartier
ISA verken är inte roliga. Tror du får lossa på den stora skruven närmast kronan och lyfta upp bygeln. Men testa först att trycka på den lilla haken.

Nu vet jag. Tryck den lilla haken ut mot kanten av boetten, tryck sedan ner knappen som den låser. Du kan behöva lossa lite på den stor skruven lite lätt.
Tack! Det stämde mycket bra, stora skruven och lyfta av haken. Enkelt av, svårare att få på. Och nog var det skitigt allt. Dessvärre tickar den inte igång igen efter att jag satt ihop den så jag misstänker att något större skräp har hamnat där det inte borde vara. Längre än hit vågar jag dock inte gå själv så nu är det dags att söka hjälp…
BE324DF1-6138-4748-96BD-A73BFE93F9A4.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack! Det stämde mycket bra, stora skruven och lyfta av haken. Enkelt av, svårare att få på. Och nog var det skitigt allt. Dessvärre tickar den inte igång igen efter att jag satt ihop den så jag misstänker att något större skräp har hamnat där det inte borde vara. Längre än hit vågar jag dock inte gå själv så nu är det dags att söka hjälp…
BE324DF1-6138-4748-96BD-A73BFE93F9A4.jpeg
Dessa verk finns att köpa nya så du har lite utrymme att jobba med.
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Tjo . Är det nån som har den tunna ringen som ligger under bezelen på 6139 . Den lila vågiga. Inre bezelen blir väl slapp utan.
 

Watcheyes

Cartier
Hallå, mekar med en Tissot cal 27-3 och en skruv har delat sig (gått itu) i verket till den undre ändjuvelen till balansen. Jag fick ur skruven men söker nu alltså en hel skruv, någon som har en sådan skruv eller vet hur jag kan lösa det? Tack för all hjälp!

Behöver ni själva någon del så kika gärna i min google länk i sign, där har jag mina reservdelar.

Screenshot_20210628-220927_Gallery.jpg


20210627_181916.jpg
 

Beo

Patek
Hallå, mekar med en Tissot cal 27-3 och en skruv har delat sig (gått itu) i verket till den undre ändjuvelen till balansen. Jag fick ur skruven men söker nu alltså en hel skruv, någon som har en sådan skruv eller vet hur jag kan lösa det? Tack för all hjälp!

Behöver ni själva någon del så kika gärna i min google länk i sign, där har jag mina reservdelar.

Screenshot_20210628-220927_Gallery.jpg


20210627_181916.jpg
Om det här är 27-3 verk så har jag det.
1624913270427962816650.jpg
 

rogart-63

Patek
Hallå, mekar med en Tissot cal 27-3 och en skruv har delat sig (gått itu) i verket till den undre ändjuvelen till balansen. Jag fick ur skruven men söker nu alltså en hel skruv, någon som har en sådan skruv eller vet hur jag kan lösa det? Tack för all hjälp!

Behöver ni själva någon del så kika gärna i min google länk i sign, där har jag mina reservdelar.

Screenshot_20210628-220927_Gallery.jpg


20210627_181916.jpg
Har säkert lösa skruvar om det är så. Om du kan mäta den gamla .
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp