Tacket missade jag, så här kommer det!Snyggt jobbat, bra tips!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tacket missade jag, så här kommer det!Snyggt jobbat, bra tips!!!
Bra jobbat och charmig pjäs det där.Fyndade en tidig Eterna kvartsare häromveckan. Hoppades på att det skulle vara ett ESA 9180 i, som jag i värsta fall kunde använda som donator. Snäpplocket satt som attans och det fanns ingen tydlig flärp. Men efter lite fegande så tog jag i för kung och fosterland och lyckades få upp den.
Roligt nog satt det just ett fint 9180 i och det kickade igång efter batteribyte.
Mindre kul var att packningen smält. Nyfikenheten tog överhand och jag måste säga att jag aldrig upplevtnågot så klibbigt i hela mitt liv. Helt j*vla omöjligt att tvätta bort med! Nåväl, lät locket ligga några timmar i bensin - ingen effekt. Googlade som en dåre och hittade till sist någon pdf med husmorsknep kring bikarbonat. Den handlade givetvis om något helt annat men innehöll sökorden gummi och packning. Tänkte att det kunde inte bli värre och döm av min förvåning, lite bikarbonat i vatten och packningen stelnade direkt. Kletet försvann och det var bara att peta bort med en tandpetare eller en tops. Magiskt! Kanske är allmänt känt, men om inte - testa nästa gång ni sitter med geggamoja! Funkar för händerna med.
Vid närmare inspektion märkte jag att geggan även vandrat in i boetten ända upp till tavlan, så det var i grevens tid att den rensades upp.
Ni får ursäkta ett långt inlägg, men blev så uppspelt av att allt gick min väg för en gångs skull
Får skruva ihop det sista i morgon och se om det blir länk eller band. Original var tydligen präglat svart läder. Kronan är inte original, så om någon sitter på en så köper jag gärna, får återkomma med dimension.
Wristshot före rengöring
Tackar!Bra jobbat och charmig pjäs det där.
Datumarmen som är "fast" mot datumskivan, som du har på bilden, är vad jag förstått en senare variant än den med det roterande hjulet som ligger an mot datumskivan. Problemet med den med hjulet är att den till slut kan kärva fast om det kommit in smuts kombinerat med trög olja. Det i sig kan leda till att datumfjädern på satellithjulet kan gå sönder! Det går alltså sönder genom att friktionen blir för stor i datumarmen om den blivit trög i "hjulets" rotation och den sköra datummatar fjädern klarar inte av belastningen.Har inte delat så mkt senaste tiden. Här är lite infobilder på en DS ph200m och dess bezelsystem samt korrigering av tavelben pga snett datum. Aa just det, en konstig datumarm oxå på ett 25-651..datumet fastnade ofta med den och aldrig sett den versionen förut. Ser ni vad jag menar och någon som vet? @JohanSA kanske? Ahh kan dela minutröret på en DS amagnetic oxå vs vanligt 651 och 65.
Tack Johan, misstänkte stt det kanske var en senare version. Dock har jag denna precis motsatt effekt och så fort jag bytte till en vanlig/tidigare så upphörde problemet bums. Jag skulle det än så länge kalla det en nedgradering. Visst har man sett många trasiga datumhjulsfjädrsr men vetekatten om det varit pga av att det hjulet på armen men det kan ju mkt väl vara så att jag inte märker det utan tvättar, byter hjul och går vidare.. Jag ska vara uppmärkssm på detta framöver, tack!!Datumarmen som är "fast" mot datumskivan, som du har på bilden, är vad jag förstått en senare variant än den med det roterande hjulet som ligger an mot datumskivan. Problemet med den med hjulet är att den till slut kan kärva fast om det kommit in smuts kombinerat med trög olja. Det i sig kan leda till att datumfjädern på satellithjulet kan gå sönder! Det går alltså sönder genom att friktionen blir för stor i datumarmen om den blivit trög i "hjulets" rotation och den sköra datummatar fjädern klarar inte av belastningen.
Själv har jag tvärtom varit med om att datumhjulsfjädern gått av pga att datumarmens hjul helt enkelt varit för trög. Aldrig upplevt något problem med den nya varianten.Tack Johan, misstänkte stt det kanske var en senare version. Dock har jag denna precis motsatt effekt och så fort jag bytte till en vanlig/tidigare så upphörde problemet bums. Jag skulle det än så länge kalla det en nedgradering. Visst har man sett många trasiga datumhjulsfjädrsr men vetekatten om det varit pga av att det hjulet på armen men det kan ju mkt väl vara så att jag inte märker det utan tvättar, byter hjul och går vidare.. Jag ska vara uppmärkssm på detta framöver, tack!!
Jag skulle ha filmat scenariot. Den fastnade preeeecis innan den skulle slå över och vred du kronan tbx åt andra hållet så hoppa den fram.Själv har jag tvärtom varit med om att datumhjulsfjädern gått av pga att datumarmens hjul helt enkelt varit för trög. Aldrig upplevt något problem med den nya varianten.
Kan ha varit att datumhjulet stod någon grad fel, eller att det fanns någon grad eller dålig smörjning på datumarmen. Finns mycket som ska lira rätt i datummekanismen på en 25-651Jag skulle ha filmat scenariot. Den fastnade preeeecis innan den skulle slå över och vred du kronan tbx åt andra hållet så hoppa den fram.
Känner samma . Det brukar räcka med en kugg fel. Så kan inte datumarmen gå in under datumhjulet utan låser sig från att gå hela vägen ner.Kan ha varit att datumhjulet stod någon grad fel, eller att det fanns någon grad eller dålig smörjning på datumarmen. Finns mycket som ska lira rätt i datummekanismen på en 25-651
Ja precis, då brukar det kunna ta tvärstopp. Synd att det är en sån känslig konstruktion, men får vara glada så länge det finns delar om man inte orkar reparera fjädern på egen hand.Känner samma . Det brukar räcka med en kugg fel. Så kan inte datumarmen gå in under datumhjulet utan låser sig från att gå hela vägen ner.
Efter en del fix och tricks samt en hel del hjälp från er blev min service av Certina cal 321 klar, jag har filmat i princip hela proceduren. Hoppas det inte är för många fel och att ni tycker den är intressant, tack.
Tackar . Jag använder sony A7s med ett 70 mm sigma macro. Sen såklart är ljuset en egen setup.Snyggt! Hur ser din kamera- setup ut?
Men wow, snyggt jobbat och dokumenterat!Efter en del fix och tricks samt en hel del hjälp från er blev min service av Certina cal 321 klar, jag har filmat i princip hela proceduren. Hoppas det inte är för många fel och att ni tycker den är intressant, tack.
Tackar så mycket, Toppen att den verkade intressant!Men wow, snyggt jobbat och dokumenterat!
Tyvärr ganska dåligt i lådorna med 2801 verk och verkdelar. Vet inte varför . Kanske användes ETA 1080 oftare . Det har jag en drös av . Fick själv beställa en fjädertrumma från verkmästarna . Dyr som attans. Annars tror jag många delar passar från övriga 28 serien. Och verket bör gå bra att serva annars .Hej på er.
Har faktiskt ingen aning var min fråga hör hemma men här är val lika bra som någon annanstans tänker jag.
Råkade över dra mitt ETA 2801-2 en lite stressig morgon och nu går den inte för att säga så. Då uris menade på att det skulle kosta en ganska bra slant att fixa det så tänket jag att jag lika gärna kan byta verk. Så min fråga är helt enkelt...
Någon som har ett ETA 2801-2 eller liknande till salu alternativ vet var jag kan hitta ett?
Mm dom känns inte helt vanliga. Jag gjorde faktiskt så att jag lämnade in det för reparation. Det är som det är..Tyvärr ganska dåligt i lådorna med 2801 verk och verkdelar. Vet inte varför . Kanske användes ETA 1080 oftare . Det har jag en drös av . Fick själv beställa en fjädertrumma från verkmästarna . Dyr som attans. Annars tror jag många delar passar från övriga 28 serien. Och verket bör gå bra att serva annars .
Snyggt!!Efter en del fix och tricks samt en hel del hjälp från er blev min service av Certina cal 321 klar, jag har filmat i princip hela proceduren. Hoppas det inte är för många fel och att ni tycker den är intressant, tack.
Roligt att höra, tack. Känner att jag kanske kapat denna tråd. Ska jag skapa en egen tråd för filmande?Snyggt!!
Det var riktigt tillfredsställande att se! Ser fram emot fler i en egen tråd så man kan bevakaRoligt att höra, tack. Känner att jag kanske kapat denna tråd. Ska jag skapa en egen tråd för filmande
Då fixar jag en tråd, tack!Det var riktigt tillfredsställande att se! Ser fram emot fler i en egen tråd så man kan bevaka
Har Seiko 5an ett 7009?Rengöring, länkfix, plexi/mineralpolering (inte perfekt) för ibrukstagande av relativt nya köp. Vetefan varför jag köpte 5:an, men DS4:an är riktigt trevlig
Ja, det är en 7009-3130Har Seiko 5an ett 7009?
Ok, finner du inget intresse för den kan jag kanske köpa den av dig? Behöver ett 7009.Ja, det är en 7009-3130
Tack för erbjudandet. Den är rätt ny i lådan och jag betalade nog mer än vad du är villig att betala om du bara vill ha verket. Men kan PM:a. Den är fin för övrigtOk, finner du inget intresse för den kan jag kanske köpa den av dig? Behöver ett 7009.
Man behöver inte ens lägga delen i lösningen, på boetten körde jag bara tops, doppade ena änden i lösning och andra i vatten. Löses upp direkt!