• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Beo

Patek
Tog igår isär ett AS1802 som stod stilla, och började sätta ihop det igen.

Ska slutföra ikväll hoppas jag men har en liten fundering för tillfället: med bryggor och "drvhjul" (kan inte den korrekta termen) på plats vred jag upp huvudfjädern lite. Borde då inte kraften i fjädern släppas ut och "drivhjulen" snurra fritt?
Jo om balans och gånghake inte sitter på så ska löpverket snurra fritt.
 

Kupad Hand

Panerai
Tog igår isär ett AS1802 som stod stilla, och började sätta ihop det igen.

Ska slutföra ikväll hoppas jag men har en liten fundering för tillfället: med bryggor och "drvhjul" (kan inte den korrekta termen) på plats vred jag upp huvudfjädern lite. Borde då inte kraften i fjädern släppas ut och "drivhjulen" snurra fritt?
Kul att du kommit igång med hemmafix! På din fråga så jo, om inte pallet fork sitter i så ska ju alla hjul spinna om man vrider fjädern. Om inte så sitter säkerligen något av hjulen fel/snett.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jo om balans och gånghake inte sitter på så ska löpverket snurra fritt.

Kul att du kommit igång med hemmafix! På din fråga så jo, om inte pallet fork sitter i så ska ju alla hjul spinna om man vrider fjädern. Om inte så sitter säkerligen något av hjulen fel/snett.
Tack för hjälp!

Okej, allt löper fritt när jag manuellt rullar på hjulen så jag tror faktiskt jag fick ihop det rätt :)
Har börjat misstänka att huvudfjädern är trasig nämligen..
Den går att vrida upp men vekrar inte släppa ut någon kraft.

Öppnade inte upp den när jag demonterade eftersom jag inte har någon fjädervinda, men det kanske går att öppna och få ihop igen med utan specialverktyg?
 

Kupad Hand

Panerai
Tack för hjälp!

Okej, allt löper fritt när jag manuellt rullar på hjulen så jag tror faktiskt jag fick ihop det rätt :)
Har börjat misstänka att huvudfjädern är trasig nämligen..
Den går att vrida upp men vekrar inte släppa ut någon kraft.

Öppnade inte upp den när jag demonterade eftersom jag inte har någon fjädervinda, men det kanske går att öppna och få ihop igen med utan specialverktyg?
Du kan ju öppna o se om den ser bruten ut. Det går att få ut och tillbaks men inte det lättaste, kolla typ youtube-tutorials så får du lite hjälp på vägen. Den sprätter gärna ut o då är det garnnystan o ny fjäder som gäller 😅
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Tog igår isär ett AS1802 som stod stilla, och började sätta ihop det igen.

Ska slutföra ikväll hoppas jag men har en liten fundering för tillfället: med bryggor och "drvhjul" (kan inte den korrekta termen) på plats vred jag upp huvudfjädern lite. Borde då inte kraften i fjädern släppas ut och "drivhjulen" snurra fritt?
Missade tidigare svar! Så inget att tillägga!
 

Exxet

Rolex
Tack för hjälp!

Okej, allt löper fritt när jag manuellt rullar på hjulen så jag tror faktiskt jag fick ihop det rätt :)
Har börjat misstänka att huvudfjädern är trasig nämligen..
Den går att vrida upp men vekrar inte släppa ut någon kraft.

Öppnade inte upp den när jag demonterade eftersom jag inte har någon fjädervinda, men det kanske går att öppna och få ihop igen med utan specialverktyg?
Går att få ut och tillbaka utan specialverktyg, men förvänta dig ont i fingertopparna :dead: ett tips är att kolla vilket håll fjädern ligger i trumman innan den plockas ut, fota är bra.
 

Exxet

Rolex
Du kan ju öppna o se om den ser bruten ut. Det går att få ut och tillbaks men inte det lättaste, kolla typ youtube-tutorials så får du lite hjälp på vägen. Den sprätter gärna ut o då är det garnnystan o ny fjäder som gäller 😅
Har hänt att det blir garnnystan men har inte behövt att byta fjäder för det, klart sliter man ut fjädern kan den ju ta skada.
 

Kupad Hand

Panerai
Har man ett stort lager går det ju bra, går att få ut fjädern varv för varv, men i bland gör jag så här, tar bort axeln, nyper tag med tången längst in, stoppar in allt i en liten påse och håller den i en host*host kupad hand, då kommer den inte så långt, den här videon är rätt okej:
Påsen var inget dumt tips! Jag har allt nystat upp några fjädrar men jädrar va det sänker en när man tappat lite grepp o den sticker iväg… Men practise makes perfect så händer som tur är inte (lika ofta) längre! Men påse👍 Det tar jag med till nästa gång!

Edit: allt blir så klart bättre bara man kupar den😆
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Hm hm hm
Ser trasig i ytterkant eller är den vikt dubbelt?
IMG_20211111_234030.jpg
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hej, jag har en g-shock, där gängorna till fem av sex skruvar till bakstycket/ remmarna har gett upp, och klocka är därmed inte längre tät. Jag gjorde ett försök igår med att vaxa skruvarna, fylla hålen med epoxypasta, och skruva i skruvarna (på youtube fick de bra moment efter en sådan insats, dock gällde det där en mc-cylinder med M12 gängor:) Har hittat ngn som säljer gängtappar från 1mm, och mitt nästa försök skulle kunna vara att fylla hålen med epoxy, borra upp och gänga om, men kanske har någon en annan bra idé? Med vänlig hälsning, Greger
B6E889A0-82D0-42B3-BA2D-D9BD4A1149AB.jpeg
En fundering från min sida..
Det kanske skulle kunna funka att fylla hålen med något superlim i gel-form och sen endast förborra och därefter låta skruvarna i sig gänga upp hålen🤔
 

rogart-63

Patek
Hej, jag har en g-shock, där gängorna till fem av sex skruvar till bakstycket/ remmarna har gett upp, och klocka är därmed inte längre tät. Jag gjorde ett försök igår med att vaxa skruvarna, fylla hålen med epoxypasta, och skruva i skruvarna (på youtube fick de bra moment efter en sådan insats, dock gällde det där en mc-cylinder med M12 gängor:) Har hittat ngn som säljer gängtappar från 1mm, och mitt nästa försök skulle kunna vara att fylla hålen med epoxy, borra upp och gänga om, men kanske har någon en annan bra idé? Med vänlig hälsning, Greger
B6E889A0-82D0-42B3-BA2D-D9BD4A1149AB.jpeg
Har lagat med JB weld .. Dock vara inte alla kass. Men det gick att få skruven att dra bra . har nog några 1,2 mm gängtappar. Men kanske blir för stort?
 

roikka

Omega
Inte superavancerat, men det mest avancerade jag har gjort efter länkbyten. Otrolig tillfredställelse av att ”laga” klockan!
 

Bilagor

  • 34311FE4-3AA6-4189-A194-0D0CB8E77373.jpeg
    34311FE4-3AA6-4189-A194-0D0CB8E77373.jpeg
    662.2 KB · Visningar: 8
  • 30C7DBC3-2D95-4A7E-8BC5-C37612948910.jpeg
    30C7DBC3-2D95-4A7E-8BC5-C37612948910.jpeg
    689.8 KB · Visningar: 7
  • 2BB4F20B-824C-49BB-ADB8-48747AE1B81B.jpeg
    2BB4F20B-824C-49BB-ADB8-48747AE1B81B.jpeg
    474.1 KB · Visningar: 9

oftast

Panerai
2-Faktor
Någon som har tips på bra set med skruvar till urverk att beställa?
Saknar skruven på bilden, på det vänstra kugghjulet. Tror inte det är sista gången jag kommer vara i behov av skruvar så ett kit vore bra..

IMG_20211114_153740.jpg
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
En fundering från min sida..
Det kanske skulle kunna funka att fylla hålen med något superlim i gel-form och sen endast förborra och därefter låta skruvarna i sig gänga upp hålen🤔
Ja, det kanske är värt ett försök om jag inte får tag på en lämplig gängtapp. Beställde en GL-150 från eBay, som jag fick igår, och hoppades på att kunna flytta ”boetten” till min Triple crown variant. Tyvärr var 4 av 6 gängor dåliga även där, så den lär ju inte heller vara särskilt tät. Jag återkommer efter nästa försök!
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Har lagat med JB weld .. Dock vara inte alla kass. Men det gick att få skruven att dra bra . har nog några 1,2 mm gängtappar. Men kanske blir för stort?
Hej, tror det var JB weld var det de körde med i filmen jag såg! Verkar inte så säljas på så många ställen. Vilken typ och vart köpte du din tub? Angående gängtapp, så är skruvarna efter lite närmre mätning 1,3 mm. Frågan är om 1,2 mm gängtapp är ok, eller om det är risk att skruvarna sätter sig/ knäcks om jag inte gängar med 1,3mm? Du har möjligtvis inte en 1,3mm gängtapp också?
 

rogart-63

Patek
Ja, det kanske är värt ett försök om jag inte får tag på en lämplig gängtapp. Beställde en GL-150 från eBay, som jag fick igår, och hoppades på att kunna flytta ”boetten” till min Triple crown variant. Tyvärr var 4 av 6 gängor dåliga även där, så den lär ju inte heller vara särskilt tät. Jag återkommer efter nästa försök!
Ja du . Var köpte jag det . Tror jag beställde det på nätet . Kan kolla om jag har nåt kvar i inbox. .
1,3 mm vet jag inte om det finns . Möjligen om det är nån annan stigning .
Köpte JB weld härifrån. Har limmat en kronhals med JB. Den håller än.
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Ja du . Var köpte jag det . Tror jag beställde det på nätet . Kan kolla om jag har nåt kvar i inbox. .
1,3 mm vet jag inte om det finns . Möjligen om det är nån annan stigning .
Köpte JB weld härifrån. Har limmat en kronhals med JB. Den håller än.
Ok, tack! Jag tror jag gör ett andra försök med kittet från Loctite som jag köpte, och om det inte går kanske JB är ett bättre alternativ. Får googla lite efter gängtappar. Tror de som skymtade förbi sist hade koppling till en sida för optiker…
Ja du . Var köpte jag det . Tror jag beställde det på nätet . Kan kolla om jag har nåt kvar i inbox. .
1,3 mm vet jag inte om det finns . Möjligen om det är nån annan stigning .
Köpte JB weld härifrån. Har limmat en kronhals med JB. Den håller än.
 
Topp