Hej alla! Jag har ett problem, frågan är vart detta problemet är och om det är flera problem.
1. Jag kan se att balanshjulet vobblar lite, väldigt lite men iaf. Se bild nedan, där jag ritat gult ser man att hjulet går lite upp och ned, det borde vara över hela hjulet.
Jag har bytt samtliga juveler upp och ned på balansstaven, inkl nya ändjuveler. Dessa är nog korrekt. Jag kan se lite rörelse på axeln i juvelen men tycker inget allvarligt. Dock kan se att balansaxelns ändar vill lägga sig lite åt ena hållet i juvelen, vid ca kl 19 i bilden nedan. Tex från ena juvelen, se nedan.
2. Jag har kontrollerat balansfjädern, men nu tycker jag kanske det finns något här, vad tror ni? Se nedan.
3. Jag tycker mig se att balansen går lite svagt, låg amplitude men jag vet inte, det är bedömt visuellt. Jag har försökt kontrollera tiden men upptäckte att minutvisaren kanske sitter lite löst, den gled iaf när jag rörde lite lätt på den med en pinne. Timmvisaren sitter stabilt. Så därmed kan jag inte säga hur bra klockan går men tycker mig se att det inte är någon kraft i balansen.
Summering. Jag tror att det är låg amplitud på klockan pga vobblandet, fjädern såg lite märklig ut också. Det hade varit bra med en timegrapher för felsökning. Tar tacksamt emot förslag på vad ni tror problemet är och lösningsförslag i felsökning och på själva problemet/problemen. Tack.