• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Finns det nått gammalt urmakarknep för att få balansen inkl balansbrygga att falla på plats i mitt Vostok 2416, Jag tror att jag inte lyckas få balansen att jacka i ankaret.
Vet inte hur jag skall beskriva men försöker!
Jag puttar gånghaken inåt centrum på verket och håller balansen med inpulsstenen med mot centrum för att sedan vrida bryggan på plats efter att balansen är nere.
Blev nog rörigt!

S
Finns det nått gammalt urmakarknep för att få balansen inkl balansbrygga att falla på plats i mitt Vostok 2416, Jag tror att jag inte lyckas få balansen att jacka i ankaret.
Brukar sätta den på plats . Skruvar ner skruven ett varv så mycket så inte hela skiten ramlar av . Sen petar jag till balanshjulet . Brukar gå igång . Men gör det inte så får man göra som Auto Ola.

Nu är balansen på plats men den vill ändå inte riktigt gå. Den gör några få slag innan den stannar den känns som att det är friktion nånstans som bromsar. Hur felsöker bästa utan att plocka isär?

Nu är balansen på plats men den vill ändå inte riktigt gå. Den gör några få slag innan den stannar den känns som att det är friktion nånstans som bromsar. Hur felsöker bästa utan att plocka isär?
Tror du får ta bort lite iallafall . Trumman och balans med gånghake. Så du kan kolla löpverket. Så inget går tungt där. Monetar trumma och dra upp lite . Snurrar det på då eller går nåt trögt. Vad var det för verk? Har kanske missat nåt innan om den?Kommer ihåg om att sätta balans på plats. Men inte verket.

Tror du får ta bort lite iallafall . Trumman och balans med gånghake. Så du kan kolla löpverket. Så inget går tungt där. Monetar trumma och dra upp lite . Snurrar det på då eller går nåt trögt. Vad var det för verk? Har kanske missat nåt innan om den?Kommer ihåg om att sätta balans på plats. Men inte verket.
Det är ett Vostok 2416. Om ankaret är borta och jag drar upp det på trumman så snurrar det på. Jag har bytt ankaret och balansbryggan. Ankaret kommer från ett skrotverk tror det var ett 2409 eller 2414 om det spelar nån roll

• Like
Reactions: Beo
Det är ett Vostok 2416. Om ankaret är borta och jag drar upp det på trumman så snurrar det på. Jag har bytt ankaret och balansbryggan. Ankaret kommer från ett skrotverk tror det var ett 2409 eller 2414 om det spelar nån roll
Har du en shimsbricka mellan balansbrygga och bottenplatta?utan den går balansen för tungt och likadant om du har balansbrygga från 2409 för jag har märkt att de är liiiite för låga.

Har du en shimsbricka mellan balansbrygga och bottenplatta?utan den går balansen för tungt och likadant om du har balansbrygga från 2409 för jag har märkt att de är liiiite för låga.
Jag har två shims men den stannar även om jag inte drar åt skruven. Bryggan ska vara en 2416 det var iallafall en sån jag beställde. Kan man se skillnaden på automat och manuell balansbrygga?

• Like
Reactions: Beo
Jag har två shims men den stannar även om jag inte drar åt skruven. Bryggan ska vara en 2416 det var iallafall en sån jag beställde. Kan man se skillnaden på automat och manuell balansbrygga?
Nej inte direkt men när jag häll ett av vardera så såg jag lite höjdskillnad på dem,har du kollat tapparna på kuggen i löpverket?

Tror det ska bara samma ankare . Men inte hundra på det . Kan vara som beo skrev . Olika höjdskillnader . Hur är frigången på balanshjulet? Ibland sitter det ju shims under bryggan.

Hej alla! Jag har ett problem, frågan är vart detta problemet är och om det är flera problem.

1. Jag kan se att balanshjulet vobblar lite, väldigt lite men iaf. Se bild nedan, där jag ritat gult ser man att hjulet går lite upp och ned, det borde vara över hela hjulet.
Screenshot_20211107-124119_Gallery.jpg

Jag har bytt samtliga juveler upp och ned på balansstaven, inkl nya ändjuveler. Dessa är nog korrekt. Jag kan se lite rörelse på axeln i juvelen men tycker inget allvarligt. Dock kan se att balansaxelns ändar vill lägga sig lite åt ena hållet i juvelen, vid ca kl 19 i bilden nedan. Tex från ena juvelen, se nedan.

Screenshot_20211107-123320_Gallery.jpg

2. Jag har kontrollerat balansfjädern, men nu tycker jag kanske det finns något här, vad tror ni? Se nedan.

Screenshot_20211107-122949_Gallery.jpg

3. Jag tycker mig se att balansen går lite svagt, låg amplitude men jag vet inte, det är bedömt visuellt. Jag har försökt kontrollera tiden men upptäckte att minutvisaren kanske sitter lite löst, den gled iaf när jag rörde lite lätt på den med en pinne. Timmvisaren sitter stabilt. Så därmed kan jag inte säga hur bra klockan går men tycker mig se att det inte är någon kraft i balansen.

Summering. Jag tror att det är låg amplitud på klockan pga vobblandet, fjädern såg lite märklig ut också. Det hade varit bra med en timegrapher för felsökning. Tar tacksamt emot förslag på vad ni tror problemet är och lösningsförslag i felsökning och på själva problemet/problemen. Tack.

Hej alla! Jag har ett problem, frågan är vart detta problemet är och om det är flera problem.

1. Jag kan se att balanshjulet vobblar lite, väldigt lite men iaf. Se bild nedan, där jag ritat gult ser man att hjulet går lite upp och ned, det borde vara över hela hjulet.

Jag har bytt samtliga juveler upp och ned på balansstaven, inkl nya ändjuveler. Dessa är nog korrekt. Jag kan se lite rörelse på axeln i juvelen men tycker inget allvarligt. Dock kan se att balansaxelns ändar vill lägga sig lite åt ena hållet i juvelen, vid ca kl 19 i bilden nedan. Tex från ena juvelen, se nedan.

2. Jag har kontrollerat balansfjädern, men nu tycker jag kanske det finns något här, vad tror ni? Se nedan.

3. Jag tycker mig se att balansen går lite svagt, låg amplitude men jag vet inte, det är bedömt visuellt. Jag har försökt kontrollera tiden men upptäckte att minutvisaren kanske sitter lite löst, den gled iaf när jag rörde lite lätt på den med en pinne. Timmvisaren sitter stabilt. Så därmed kan jag inte säga hur bra klockan går men tycker mig se att det inte är någon kraft i balansen.

Summering. Jag tror att det är låg amplitud på klockan pga vobblandet, fjädern såg lite märklig ut också. Det hade varit bra med en timegrapher för felsökning. Tar tacksamt emot förslag på vad ni tror problemet är och lösningsförslag i felsökning och på själva problemet/problemen. Tack.
Låter som det möjligtvis är mer än ett problem?! Att minutvisaren rör sig ”för lätt” låter som om Canon pinion sitter för löst. Går ju att själv klämma åt den så den sitter tajtare, men svårt utan rätt verktyg. Lätt att sabba den helt så försiktig om du försöker själv! Låg amplitud låter ju som det är för dåligt tryck i fjädern, men möjligt att vobbel från balansen spelar in. Vobblar den såpass att den stannar eller svänger den på som den ska? Kan ju vara slitage på ändarna ’balance staff’ också.. men inte säker på att det är avgörande för amplitud etc, men om jag är ute o cyklar så hoppas jag på rättelse!
Lycka till!

Låter som det möjligtvis är mer än ett problem?! Att minutvisaren rör sig ”för lätt” låter som om Canon pinion sitter för löst. Går ju att själv klämma åt den så den sitter tajtare, men svårt utan rätt verktyg. Lätt att sabba den helt så försiktig om du försöker själv! Låg amplitud låter ju som det är för dåligt tryck i fjädern, men möjligt att vobbel från balansen spelar in. Vobblar den såpass att den stannar eller svänger den på som den ska? Kan ju vara slitage på ändarna ’balance staff’ också.. men inte säker på att det är avgörande för amplitud etc, men om jag är ute o cyklar så hoppas jag på rättelse!
Lycka till!

Ja det kan finnas flera problem.

Ska kontrollera canon pinon, bra poäng.

Vad jag kan se så verkar inte vobblandet ta i någonstans men har svårt att se det.

Vad tyckte om dom fjäderna utseende?

Tror det ska bara samma ankare . Men inte hundra på det . Kan vara som beo skrev . Olika höjdskillnader . Hur är frigången på balanshjulet? Ibland sitter det ju shims under bryggan.
Det verkar som ankaret är problemet. För om jag tar bort ankaret så verkar balansen svänga fritt. Verket i övrigt snurrar på fint vad det verkar. Jag ska testa med ett annat ankare

Ja det kan finnas flera problem.

Ska kontrollera canon pinon, bra poäng.

Vad jag kan se så verkar inte vobblandet ta i någonstans men har svårt att se det.

Vad tyckte om dom fjäderna utseende?
Såg inget som såg märkligt eller problematiskt ut på bild, förutom att den kanske inte centrera helt i juvelen. Kan ju va så att balansbryggan inte sitter 100 också?! Men funkar verket, går det trots vobbel?

Såg inget som såg märkligt eller problematiskt ut på bild, förutom att den kanske inte centrera helt i juvelen. Kan ju va så att balansbryggan inte sitter 100 också?! Men funkar verket, går det trots vobbel?
Tack, ska kontroller bryggan också då.

Ja det funkar men ser ut som kraften inte är så stark i fjädern, amplituden. Vobblandet är väldigt lite, jag missade det tidigare.

Tack, ska kontroller bryggan också då.

Ja det funkar men ser ut som kraften inte är så stark i fjädern, amplituden. Vobblandet är väldigt lite, jag missade det tidigare.
Då tror jag mer på att fjädern håller på att ge sig. Vet ej om det räcker att plocka ur den, se om det finns möjliga defekter, göra ren o olja o tillbaks igen.. eller om ny fjäder behövs! Men testa det första. Om det finns annan eller mer anledning vet ej! Men börja där iaf så håller jag tummarna för bättring!

Då tror jag mer på att fjädern håller på att ge sig. Vet ej om det räcker att plocka ur den, se om det finns möjliga defekter, göra ren o olja o tillbaks igen.. eller om ny fjäder behövs! Men testa det första. Om det finns annan eller mer anledning vet ej! Men börja där iaf så håller jag tummarna för bättring!
Jag tänkte på balansfjädern. Huvudfjädern är ny, jag har nyss servat allt.

Efter vidare kontroll...

Canon pinion sitter fast, timmvisaren sitter bra men minutvisaren glider på pinion om jag rör den lite med en pinne. Jag har ingen känsla för hur hårt den ska sitta men timvisaren sitter bra och den kan inte glida. Jag kollade på pinion i mikroskop och det är minutvisaren som rör sig.

Nu är det så att balanshjulet inte vobblar längre, jag vet inte hur det försvann men den kanske inte satt helt OK före att jag montera urtavlan. När jag monterade urtavlan tryck jag lätt i mitten på tavlan så tavlan ska ligga helt ann när jag skruvar fast den. Kanske balansbryggan hamnade korrekt då.

Nu mäter jag tiden igen så får vi se vad den visar. Balansen rör sig enligt följande, det ser väl ok ut eller? Tack för all hjälp :)

Är stötsäkringen hel där. Eller bara en synvilla
Inked138232717_10158147466417183_8616452330543974111_o_LI.jpg

Stötsäkringen var OK @rogart-63 .

Nu ser jag att balanshjulet har börjat vobbla lite igen, väldigt märkligt då det nyss försvann. Jag har avmagnetiserat klockan iaf. Kanske är något damm kring fjädern som ställer till det, får nog blåsa på lite.

Klockan är nog OK i timegrapher, den ligger på +8 s/d och amplitud ca 260 grader, 0,4 ms. Trots vobblandet så ligger den där kring +/- 10s/d i olika vinklar, amplitude var väl ned på ca 240 grader vid någon vinkel.

Ska jag acceptera detta och avsluta projektet?

Hej, jag har en g-shock, där gängorna till fem av sex skruvar till bakstycket/ remmarna har gett upp, och klocka är därmed inte längre tät. Jag gjorde ett försök igår med att vaxa skruvarna, fylla hålen med epoxypasta, och skruva i skruvarna (på youtube fick de bra moment efter en sådan insats, dock gällde det där en mc-cylinder med M12 gängor:) Har hittat ngn som säljer gängtappar från 1mm, och mitt nästa försök skulle kunna vara att fylla hålen med epoxy, borra upp och gänga om, men kanske har någon en annan bra idé? Med vänlig hälsning, Greger
B6E889A0-82D0-42B3-BA2D-D9BD4A1149AB.jpeg

Tillbaka till mitt projekt ovan i tråden.

Efter att klockan gått över natten så kontrollerade jag den i olika positioner igen, där fanns en position nu på ca -20s/d och amplitude 200 grader. Vobblandet består av balansen, den vobblar lite, svårt att se men syns med lupp.

Ska jag acceptera detta? Jag vet inte hur noga man ska vara eller vad man kan förvänta sig med en klocka som är 50 år.

Jag tog någon bild igen, är fjädern verkligen jämn här?

Bilagor

• 20211110_214113.jpg
    20211110_214113.jpg
    368.2 KB · Visningar: 7
Tillbaka till mitt projekt ovan i tråden.

Efter att klockan gått över natten så kontrollerade jag den i olika positioner igen, där fanns en position nu på ca -20s/d och amplitude 200 grader. Vobblandet består av balansen, den vobblar lite, svårt att se men syns med lupp.

Ska jag acceptera detta? Jag vet inte hur noga man ska vara eller vad man kan förvänta sig med en klocka som är 50 år.

Jag tog någon bild igen, är fjädern verkligen jämn här?
Kanske går att få lite bättre, men jag hade varit mycket nöjd med resultatet. Det är ju som du säger en klocka som är 50 år gammal ;)
Vill du ha bättre koll på tiden har du säkert en mobil at titta på:)

Hur ser pivotarna ut. Tänkte på om det är slitet nånstans . andra sidan skulle den kanske gå illa då . Hur gick det med balansjuvelen sen . Fick du tag i nåt som passade ? Hur passa juvelen på pivoten .
Av det jag kan se via mikroskop ser de ok ut men jag kan inte säga om de är helt raka för det har jag svårt att se.

Jag fixade helt nya juveler uppe och nere, ny chanton med ny ändsten.

Här är film på både uppe och nere, man ser att pivot vobblar lite både uppe och nere.

Här kan man se vobblandet, är det acceptabelt?

Senast ändrad:
Tog igår isär ett AS1802 som stod stilla, och började sätta ihop det igen.

Ska slutföra ikväll hoppas jag men har en liten fundering för tillfället: med bryggor och "drvhjul" (kan inte den korrekta termen) på plats vred jag upp huvudfjädern lite. Borde då inte kraften i fjädern släppas ut och "drivhjulen" snurra fritt?

Tillbaka
Topp