• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Jag skall byta denna nötta guldkrona på en 70- tals Certina.

Gamla kronan har en ”flexande” ring som jag antar har som uppgift att göra den i alla fall lite tät.

Jag har kollat lite men hittar ingen original- ersättare. Hur hade ni gjort? Petat in en kronhals och kört en generic- krona?

0B677A08-C19B-4D97-A5BF-1F0F95B563BA.jpeg

829AA256-E208-4C49-8DFF-47519DF4366F.jpeg

99A8D169-6618-4345-82BA-6FC2114E48C0.jpeg

Jag skall byta denna nötta guldkrona på en 70- tals Certina.

Gamla kronan har en ”flexande” ring som jag antar har som uppgift att göra den i alla fall lite tät.

Jag har kollat lite men hittar ingen original- ersättare. Hur hade ni gjort? Petat in en kronhals och kört en generic- krona?

0B677A08-C19B-4D97-A5BF-1F0F95B563BA.jpeg

829AA256-E208-4C49-8DFF-47519DF4366F.jpeg

99A8D169-6618-4345-82BA-6FC2114E48C0.jpeg
Det är en sk "patentkrona". Har en dammskyddande funktion. Hade beställt en ny patentkrona i samma mått.

En annan sak. är det någon som vet var jag kan beställa ett 312-glas med armeringsring?
Eller kanske någon sitter på ett de vill sälja?

Om jag vill öppna en klocka med boettlock som hålls av små skruvar, hur ska jag då göra när jag ska stänga den igen?
Rädd för att dels locket inte ska stänga ordentligt (om jag inte törs dra tillräckligt hårt), dels att sabba gängan i boetten eller skruvarna.
Tips och tankar?

Edit: känns detta igen?

...och dra tills det tar stopp. Stanna där. Eller?

Senast ändrad:
Om jag vill öppna en klocka med boettlock som hålls av små skruvar, hur ska jag då göra när jag ska stänga den igen?
Rädd för att dels locket inte ska stänga ordentligt (om jag inte törs dra tillräckligt hårt), dels att sabba gängan i boetten eller skruvarna.
Tips och tankar?

Jag tror att om du vill vara säker på att den håller tätt så behöver du sätta dit en ny och smord packning innan du stänger. Den gamla packningen kan läcka efter att du öppnat locket.

Tips och tankar?

Finns väl bara ett svar i a f enligt mig, man får gå på känsla, hur mycket tog du i när du lossade skruvarna, är det plastboett är det lite känsligt, liten mejsel är en fördel, får mer kraft med en större.

...och dra tills det tar stopp. Stanna där. Eller? vill du dra sönder skruvarna fortsätter du dra ;)

Hej!

behöver några skruvmejslar som funkar på vanliga herr ur. Vill bara leka lite så är inte beredd att lägga en massa pengar på dom. Någon som testat 5 packen dom säljer på amazon för ~100kr?

Mvh Emil

Hej!

behöver några skruvmejslar som funkar på vanliga herr ur. Vill bara leka lite så är inte beredd att lägga en massa pengar på dom. Någon som testat 5 packen dom säljer på amazon för ~100kr?

Mvh Emil
Här finns det mycket om ämnet:

Någons som har tips på var man skall börja om man vill göra en djupdykning i ämnet "justering av lufthöjder"? Jag har verktygen och vet i grova drag hur det går till. Men det där med känslan vad som är lagom spel, hur skaffar man sig den? Jag har kollat i de böcker jag har av De Carle och Daniels men hittar inget som går på djupet.

Någons som har tips på var man skall börja om man vill göra en djupdykning i ämnet "justering av lufthöjder"? Jag har verktygen och vet i grova drag hur det går till. Men det där med känslan vad som är lagom spel, hur skaffar man sig den? Jag har kollat i de böcker jag har av De Carle och Daniels men hittar inget som går på djupet.
Detta är nog den bästa jag hittat på nätet. https://nobswatchmaker.com/blog/simplifying-the-art-of-endshake-in-watchmaking

Hej, behöver lite hjälp med en Sandoz.
Köpte den för att jag gillade boetten, tyckte mig känna igen den.
Sedan kom jag på att den ser ut att vara en Huguenin Freres Polerouter boett. Finns dock ingen annan märkning än Swiss på insidan av baklocket, utsidan är Sandozmärkt.
Till saken, grisig som f*n så körde hela rasket i ultraljudstvätten och glaset lossnade. Det visar sig att det är satt från utsidan, men saknar spännring.
Såg att de ursprungliga Polarouterklockorna hade denna lösning, men då pressade rehaut och verk på plexi från insidan och höll det på plats. Se bild nedan stulen från

Så två frågor egentligen
1 - behöver jag köpa nytt plexi med spännring? Vad ska jag leta efter?
2 - Är det en HF boett trots allt?

7427CF1A-3825-4FCB-A21E-52C8D7978748.jpeg
0009BDD9-91B0-4B81-A7B2-17A78992BE30.jpeg
A89A887A-99A2-4BE0-8794-E452B42A39C9.jpeg
C9F30408-2E5A-4507-A356-8F4F409C6647.jpeg
64CF8727-EA31-4848-8BFC-6362D8562E24.jpeg
912DACD6-7FF5-4817-8290-18DA76DA6F69.png
78BFD00A-5295-4E9F-A7E8-36A3F5FEB9E3.png

Hej, vilket mått behöver du på glaset? Jag har några över både med chromering och guldfärgad ring.

Hej, det låter fint. Ska mäta så kan vi kolla!

Hej, har efter många om och men fått tummen loss och lyckats mäta den här.
@PetriS har du fortfarande glas på lager som man kan köpa?
Tror chromering blir bäst.
Givetvis intresserad om någon annan sitter på ett passande glas med
AFA403F2-7CF8-4C81-BC5B-6C3EF2A600B3.jpeg
C97412E1-D281-4E80-8F14-A1CD6454E623.jpeg

Hej, jag har ett 311-glas som bör funka. Dock är det guldfärgad spännring.
Har du gamla glaset kvar med chrome-ring så kan du byta ringen bara.
mvh
Hej, tack för att du kollade, men det saknades ring på det gamla. Det är champagnefärgad tavla så tror egentligen chrome hade varit bäst?
Vad heter glaset exakt? Är det ATC 311 jag ska ha?
Tack!

Tillbaka
Topp