• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Den säkraste metoden borde vara ett spänna upp bryggan i svarven och borra upp hålet med ett Eureka- borr och därefter brotscha det. JohanSA har förklarat tekniken tidigare i denna tråd.
Tar gärna länk till det, tack.

Har tyvärr ingen svarv men intressant iaf.

Jag har tänkt följande. Det är lite "metallburrs" (grader?) i hålet, antingen för att jag gick lite för kraftigt med glättnålen eller för att jag filade ena sidan något. Dock små grader kring hela hålet.

Jag vill få bort dessa burrs/grader av metall så tänkte ta en brotsch och dra den där graderna finns. Sedan ska jag banka lite mer med staking tool men mer på ena halvan av hålet för att "stänga" detta glapp något mer, expandera ena sida. Sen ta glättnål för att få till hålet den sista biten. Just nu är hålets ena halva helt ann mot fjäderhusbommen medans andra halvan av hålet har ett glapp. Jag har ju roterat på bryggan hela tiden förut när jag bankade med staking men det kanske blev ojämt. Det funkade bra förut...
 
Senast ändrad:
Får man som noob störra ordning här genom att ställa en fråga om en "fix" här? :angel:

Jag har en Eterna Kontiki från tidig 80-talet där kronan snurrar sig på sin stem. Det går att ställa tiden men det går inte att dra upp.
Det är en skruvad krona. som ganska svår hittad vad jag har förstått.
Nedan kommer bilder på klockan och kronan. Min fråga ställning. Kan man svetsa fast kronan på stem? Finns det andra lösningar till problemet?

E6D46054-8B7A-4E90-B174-E4FA72636A85.JPG



IMG_3197.jpg
Tyvärr är nog kronan kass. Den är sliten i delen mellan krona och den delen som sitter i bommen.
Svetsa fast funkar inte då den inte kan fjädra in när man skruvar in kronan då. Sitter en fjäder inuti kronan. Så enda är nog att hitta en ny krona. Alternativt en generic.
 
Hej, kan man byta den ’’övre hållaren’’ i läderarmband? Har gått av och den ser ut att vara limmad inuti själva armbandet. Sista två bilderna är fr en annan klocka, men som ser likadan ut på baksidan, med ’’nedre hållaren’’ som går att justera upp o med. Eller åker man på ett helt nytt armband?
 

Bilagor

  • A4DDCCF5-C01A-4B72-8EC3-8F19B96569AA.jpeg
    A4DDCCF5-C01A-4B72-8EC3-8F19B96569AA.jpeg
    617.5 KB · Visningar: 10
  • 713E8E45-82F7-437D-A309-E0BB7376D0E5.jpeg
    713E8E45-82F7-437D-A309-E0BB7376D0E5.jpeg
    195.2 KB · Visningar: 7
  • 948C3119-9550-42E5-BD23-C2B8010A9737.jpeg
    948C3119-9550-42E5-BD23-C2B8010A9737.jpeg
    222.7 KB · Visningar: 9
Hej, kan man byta den ’’övre hållaren’’ i läderarmband? Har gått av och den ser ut att vara limmad inuti själva armbandet. Sista två bilderna är fr en annan klocka, men som ser likadan ut på baksidan, med ’’nedre hållaren’’ som går att justera upp o med. Eller åker man på ett helt nytt armband?
Nån duktigt lädersnidare kan nog fixa till en ny keeper. Om det är nåt fint band.
Kanske höra dig för läderprojekt tråden
 
Tack för hjälpen här, har ni något tips hur jag kan grada till detta hålet så det inte ser så hemskt? Jag antar det blev grader på detta viset kring hålet efter att ha kört med glättnål, kanske körde lite för tufft.

VideoCapture_20220219-184604.jpg
 
Jag bankade lite snett med staking tool och fick nog till fet hyfsat snyggt. Gradningen drog jag bort med en plastpincett. Det ser helt ok ut nu, hålet är ganska tajt och ser hyfsat jämt ut. Inget större glapp.

Tack för hjälpen här! Fastnar väl snart igen... ;)
VideoCapture_20220221-143735.jpg
 
Hej tråden!
Jag fick hem en Dugena Nautica T-200 i MRP-SA boett häromdagen. Den är stendöd men det hoppas jag att ett batteribyte fixar, desto värre så är det någon tidigare ägare som aldrig tvättat länken och använt felaktiga bandstift så nu är bandstiftshålen slut 😱 Är det någon här som kan hjälpa mig med lite lasersvetsning och återställa boetten till användbart skick om det går alternativt sitter på en utbytesboett. Lite bilder på eländet.
757FF707-C9CB-4185-BD91-945C718244C5.jpeg
832F51A3-EDC9-46ED-A306-1567E3E58C17.jpeg
919ED557-122B-4ADD-8FEF-A5FC2197E0EA.jpeg
461717DE-8A2E-4F21-95CB-4F6579DB43F9.jpeg

Ja, jag vet att den är skitig och att det är en bidragande orsak till slitaget men den ska få en rejäl tvätt så fort den är trycktestad tät.
 
Hej tråden!
Jag fick hem en Dugena Nautica T-200 i MRP-SA boett häromdagen. Den är stendöd men det hoppas jag att ett batteribyte fixar, desto värre så är det någon tidigare ägare som aldrig tvättat länken och använt felaktiga bandstift så nu är bandstiftshålen slut 😱 Är det någon här som kan hjälpa mig med lite lasersvetsning och återställa boetten till användbart skick om det går alternativt sitter på en utbytesboett. Lite bilder på eländet.
757FF707-C9CB-4185-BD91-945C718244C5.jpeg
832F51A3-EDC9-46ED-A306-1567E3E58C17.jpeg
919ED557-122B-4ADD-8FEF-A5FC2197E0EA.jpeg
461717DE-8A2E-4F21-95CB-4F6579DB43F9.jpeg

Ja, jag vet att den är skitig och att det är en bidragande orsak till slitaget men den ska få en rejäl tvätt så fort den är trycktestad tät.
+1 på behover av att få ett trasigt bandhorn svetsat. Fick hem min connie idag och detta skedde när jag lossade länken som satt på :(
1645535411534.png
 
Jag har en Vostok som har misstänkt kort power reserve. När man drar upp den för hand så rasslar det till efter ett tag. Jag misstänker att uppdragsfjädern slirar i trumman. Tänker jag rätt?

Edit: kunde inte hålla mig så jag började skruva och hittade detta.
4BFB5938-E755-4564-B10A-C19F0A70382C.jpeg

Ska bytas förstås. Men tror ni att det är orsaken till problemet med att det känns som att fjädern slirar?
 
Senast ändrad:
Jag har en Vostok som har misstänkt kort power reserve. När man drar upp den för hand så rasslar det till efter ett tag. Jag misstänker att uppdragsfjädern slirar i trumman. Tänker jag rätt?

Edit: kunde inte hålla mig så jag började skruva och hittade detta.
4BFB5938-E755-4564-B10A-C19F0A70382C.jpeg

Ska bytas förstås. Men tror ni att det är orsaken till problemet med att det känns som att fjädern slirar?
Har du tagit bort automat uppdragsbryggan?för ja när verket jobbar och fjädertumman kommer in på de trasiga kuggarna så rasslar det eller tvärlåser verket.
 
Har du tagit bort automat uppdragsbryggan?för ja när verket jobbar och fjädertumman kommer in på de trasiga kuggarna så rasslar det eller tvärlåser verket.
Ja det är ett 2416 verk så det är under uppdragsbryggan. Kanske är lika bra att byta både det trasig hjulet och trumman när jag ändå har det isär. Eller byta till ett bättre verk
 
Ja det är ett 2416 verk så det är under uppdragsbryggan. Kanske är lika bra att byta både det trasig hjulet och trumman när jag ändå har det isär. Eller byta till ett bättre verk
Har du hjul och det?ska vara 2 st frihjul närmast rotor,1 hjul sedan och så ett hjul som innan nästa spärrhjul som i fin tappat tänder innan fjädertrumman och fjädertrumman brukar aldrig paja.
 
Jag har ett modernt nästan nytt 2416 verk som betett sig konstigt att plocka delar ifrån. Det här verkar ser skitigt ut och lite HPD så jag kanske bodde utgå från det andra istället. Eller skaffa ett tredje skrotverk att bygga ihop två fungerande ifrån. Har du ett 2416 skrotverk som du kan tänka dig att skiljas ifrån så köper jag gärna det
 
  • Like
Reactions: Beo
Jag har ett modernt nästan nytt 2416 verk som betett sig konstigt att plocka delar ifrån. Det här verkar ser skitigt ut och lite HPD så jag kanske bodde utgå från det andra istället. Eller skaffa ett tredje skrotverk att bygga ihop två fungerande ifrån. Har du ett 2416 skrotverk som du kan tänka dig att skiljas ifrån så köper jag gärna det
Jag gissar att du kanske skulle serva verket och tyvär har jag inget skrotverk men jag har alla drev och hjul till autouppdraget nya,doch inte rotor.
I och med att det försvunnit tänder från 3e spärrhjulet skulle jag kolla igenom verket så det inte ligger nån tand och låser någonstans iaf.
 
Jag har ett modernt nästan nytt 2416 verk som betett sig konstigt att plocka delar ifrån. Det här verkar ser skitigt ut och lite HPD så jag kanske bodde utgå från det andra istället. Eller skaffa ett tredje skrotverk att bygga ihop två fungerande ifrån. Har du ett 2416 skrotverk som du kan tänka dig att skiljas ifrån så köper jag gärna det
Dra ett pm om du skulle behöva hjul.
 
Ännu en lyckad hemmaservice. Från icke fungerande (bara skitig) till +1-2 sek/dag. Sandpapper 1200 och polywatch gör susen på glasen.
 

Bilagor

  • E3974079-5ABB-49DA-8969-2C3A4B159F8B.png
    E3974079-5ABB-49DA-8969-2C3A4B159F8B.png
    249.6 KB · Visningar: 11
  • 248C4BA7-F74C-4190-879E-3FE391102776.jpeg
    248C4BA7-F74C-4190-879E-3FE391102776.jpeg
    373.2 KB · Visningar: 12
Sätter ihop denna Omega cal 491 nu. Hade tyvärr inte inspekterat trumman mot barrel arbor helt för tycker trummans lock mot barrel arbor hade en del glapp men får köra på det nu.

I bild håller jag på att smörja klinkhjulet ("coupling") vilket är en väldigt intressant funktion. Denna klocka kan man både vrida upp via automatfunktionen och via kronan.

VideoCapture_20220302-222339.jpg
 
Tillbaka
Topp