• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Spännande att se lite balansfjäder.

Har eventuellt något liknande men i detta fall tror jag bara att det är "balance stud" som behöver komma ned lite. Utgångsläget för högt.
Ja det borde räcka med att sänka ner ytterfästet lite. Så länge spiralen går fritt hela tiden över hyllan på det yttre ruckstiftet. Hyllan finns ju där för att spiralen inte skall hoppa ut i händelse av stöt mot klockan. Skulle spiralen ligga mot ruckstifts hyllan kommer klockan forta sig ganska kraftigt då man förkortar spiralens aktiva längd avsevärt.
E1A37A84-F1B7-468D-AAF8-227683B760FB.jpeg

Ja det borde räcka med att sänka ner ytterfästet lite. Så länge spiralen går fritt hela tiden över hyllan på det yttre ruckstiftet. Hyllan finns ju där för att spiralen inte skall hoppa ut i händelse av stöt mot klockan. Skulle spiralen ligga mot ruckstifts hyllan kommer klockan forta sig ganska kraftigt då man förkortar spiralens aktiva längd avsevärt.
E1A37A84-F1B7-468D-AAF8-227683B760FB.jpeg

Ja precis! :)

Dags att börja laga en läckande trycktestare modell gammal. En del var sprucken och böjd, inte optimalt dvs. Ett samtal med en pensionerad ingenjörsgranne resulterade i en 3d-modellerad ersättning som sedan skrevs ut i glasfiberförstärkt nylon. Nu dags att ordna några nya packningar.

20220721_121114.jpg
20220721_120943.jpg
20220721_120949.jpg

Någon som vet en kontakt att tillverka ett specialglas i mineral, domed, rak kant och sedan fasning? I Sverige eller utanför landet, tack.

Någon som vet en kontakt att tillverka ett specialglas i mineral, domed, rak kant och sedan fasning? I Sverige eller utanför landet, tack.
Har du tillgång till svarv? Jag har experimenterat lite med att modifiera befintliga glas med ett ”Dianova diamantbryne” från Clas Ohlson. D.v.s. gjort större fasning och tagit bort någon tiondel på diametern och liknande. Utgångspunkten har varit närmsta standardglas jag hittat från t.ex. CousinsUK som har stort utbud och billiga mineralglas.

Har du tillgång till svarv? Jag har experimenterat lite med att modifiera befintliga glas med ett ”Dianova diamantbryne” från Clas Ohlson. D.v.s. gjort större fasning och tagit bort någon tiondel på diametern och liknande. Utgångspunkten har varit närmsta standardglas jag hittat från t.ex. CousinsUK som har stort utbud och billiga mineralglas.
Tack för svar, nej behöver köpa det klart, har ej verktyg att fixa med.

Dagens fix och dilemma:

2x Atlantic med samma urverk. Det ena urverket lätt rostigt och svårräddat, det andra i okej skick men med ett par trasiga delar. Båda oerhört smutsiga. Efter service och med några donationer från det sämsta verket har jag nu ett som tickar på finfint!

Nu till dilemmat. Båda klockorna saknar baklock och boetterna är i dåligt skick. Den ena är ca 33mmm, den andra ca 36mm. Visarna är i dåligt skick på båda men det finns bara sekundvisare till den mindre. Frågan är vilken jag ska satsa på. Vad säger juryn? Suveraen eller Världsmästarur?

20220723_170626.jpg

Är det stålboett på bägge? Jag skulle nog satsa på den större till att börja med . Behagligare storlek . Tror jag har ett par gamla baklock från atlantic . Men om dom passar . Jag har mycket att kolla imorgon , Så nog bästa att sova ,

Dagens fix och dilemma:

2x Atlantic med samma urverk. Det ena urverket lätt rostigt och svårräddat, det andra i okej skick men med ett par trasiga delar. Båda oerhört smutsiga. Efter service och med några donationer från det sämsta verket har jag nu ett som tickar på finfint!

Nu till dilemmat. Båda klockorna saknar baklock och boetterna är i dåligt skick. Den ena är ca 33mmm, den andra ca 36mm. Visarna är i dåligt skick på båda men det finns bara sekundvisare till den mindre. Frågan är vilken jag ska satsa på. Vad säger juryn? Suveraen eller Världsmästarur?

20220723_170626.jpg
hittade en atlantic baklock . Kan det funka till den stora .

Bilagor

• DSC00944.JPG
    DSC00944.JPG
    467.2 KB · Visningar: 4
  • DSC00943.JPG
    DSC00943.JPG
    421.4 KB · Visningar: 6
Du råkar inte ha en komplett boett? Efter en runda i tvätten försvann mycket smuts och bandhornen visade sin fulla prakt... Får nästan igenom armen genom hålen.
20220724_115532.jpg
Tveksamt. Atlantic boetterna var rätt luriga. Dom var gjorda av nåt fulmaterial . Slets ut väldigt fort och gick lätt sönder. Kan kolla men tror inte det finns nåt. Har sett boetter på Ebay . Men frågan är om det är värt priset.

Dags för några Seikos. Först ut blev en 5606 Lord Matic. Quickset fungerade inte (vanligt på dessa) och orsaken visade sig vara att någon tidigare urskruvare helt enkelt plockat bort mekanismen...

20220729_164725.jpg

Nästa på tur: 6309-729A.

20220729_164653.jpg

Dags för några Seikos. Först ut blev en 5606 Lord Matic. Quickset fungerade inte (vanligt på dessa) och orsaken visade sig vara att någon tidigare urskruvare helt enkelt plockat bort mekanismen...

20220729_164725.jpg

Nästa på tur: 6309-729A.

20220729_164653.jpg
Brukar vara ett litet plasthjul som är problemet . Kolla quick change rocker seiko 5606.

Japp, det var den. Hela delen saknades, inte bara hjulet som var sönder. Inte Seikos bästa konstruktion där inte, men annars trevligt urverk att skruva på.
Ajdå . Går att byta själva stjärnan . Men hela rocker delen har jag inte sett som reservdel. Vet att en i england gjorde själva rocker armen i 3 d printer . Men hur det blev . men så saknas ändå delen som som stjärnan sitter i . Den är tvådelad tror jag. Hade ju räckt om personen som fixa den förra gången tagit bort plasten. Då hade ju inte quick change funkat. Och det hade gått att byta plasten mot en metalldel. Tror jag ev har en metallstjärna kvar i lager.

Detta var ju ett tag sen och har inte fått ordning på det än, har inte orkat och mer eller mindre glömt av klockan. Som sagt jag råkade pajja spiralen när jag skulle rucka klockan 🤦🏻‍♂️. Nu går klockan igen men den går fruktansvärt dåligt, alldeles för snabbt. Vad tror ni kan en novis som jag byta urverk själv eller är det bara att lägga ner tanken? Ett nh35 kostar ju inte så mycket.

Detta var ju ett tag sen och har inte fått ordning på det än, har inte orkat och mer eller mindre glömt av klockan. Som sagt jag råkade pajja spiralen när jag skulle rucka klockan 🤦🏻‍♂️. Nu går klockan igen men den går fruktansvärt dåligt, alldeles för snabbt. Vad tror ni kan en novis som jag byta urverk själv eller är det bara att lägga ner tanken? Ett nh35 kostar ju inte så mycket.
Har du verktyg för att ta av och på visarna?

Ett NH35 passar inte rakt av där det suttit 7S26 verk. Utan att krona och bom behöver bytas. Dock en bra uppdatering. Man kan dock hitta nya 7S26 verk fortfarande tror jag.
Balansen ser inte helt körd ut.

Sitter med ett UMF 24 (🥶). Har problem med uppdraget, "clicken" fungerar inte som det skall, tror ingen del saknas men den slirar när man drar upp (alltså man måste hela tiden hålla kvar kronan).

Funderar på om click-fjädern kan vara för slapp eller kan det vara något annat?

20220803_201819.jpg

20220803_201948.jpg
20220803_201945.jpg
20220803_200931.jpg

Edit: fick ordning på uppdraget. Dock går urverket riktigt dåligt. Har rengjort och oljat upp och försökt rucka.

Vad mer kan man göra för att försöka få detta verk och gå någorlunda ok?

20220803_220438.jpg

Senast ändrad:
Sitter med ett UMF 24 (🥶). Har problem med uppdraget, "clicken" fungerar inte som det skall, tror ingen del saknas men den slirar när man drar upp (alltså man måste hela tiden hålla kvar kronan).

Funderar på om click-fjädern kan vara för slapp eller kan det vara något annat?

20220803_201819.jpg

20220803_201948.jpg
20220803_201945.jpg
20220803_200931.jpg

Edit: fick ordning på uppdraget. Dock går urverket riktigt dåligt. Har rengjort och oljat upp och försökt rucka.

Vad mer kan man göra för att försöka få detta verk och gå någorlunda ok?

20220803_220438.jpg
Svåra att få att gå bra på timegraphern . Vet inte om det är för det är en pin lever verk. Brukar se ut så när jag serva ett stiftankarverk oxå . Om det är för det slår mer hårt stål mot stål? brukar lägga lite olja på pinnarna som är istället för stenarna . Kan hjälpa lite . Annars justerar jag bara så den går hyfs .

Hej,
Har börjat pilla med en klocka jag inte vet så mycket om. Sekel, med fin sunburst tavla, tycker urverket var vackert med.
Monterat ner den då den gick lite långsamt.
Vart hittar jag ett nytt glas till denna? Det verkar vara 3,2 eller möjligen 3,21cm.

54B2708D-4791-4159-9E41-C3DEFBD2F7AF.jpeg

1221CB8B-286C-4939-B617-7E0309A0C2AF.jpeg

5B2BA97B-9539-4C00-BCD5-7AAF952DDDDC.jpeg

08348675-5B6C-48C2-9C3B-576FE2A530A1.jpeg

Tack!🙏

Svåra att få att gå bra på timegraphern . Vet inte om det är för det är en pin lever verk. Brukar se ut så när jag serva ett stiftankarverk oxå . Om det är för det slår mer hårt stål mot stål? brukar lägga lite olja på pinnarna som är istället för stenarna . Kan hjälpa lite . Annars justerar jag bara så den går hyfs .

Hhmm, tack för svar! Nu går den knappt alls, har redan oljat pinnarna. Stannar om man vänder urverket åt rätt håll.

Funderar på om tapparna är slitna, balansen verkar vobbla lite med, kanske måste byta över och under "hållare" för balansen, tror det är utbytningsbara.

Behöver man specialverktyg om man skulle får för sig att försöka slipa lite lätt på tapparna, eller går det och göra utan det? Någon som vet?

Tillbaka
Topp