• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Nån som vet nåt bra ställe att köpa microborr . Behöver tunna rackare till en pivot . Och ska se om jag kan borra ur en puns till staking tool . Sitter en gammal tapp i hålet. Och jag behöver just den . Har ett par men alla är likadana
Har nån en extra puns av boley nr 14 eller vet var jag kan handla en.
Det beror lite på vilken storlek på borren som behövs. Klarar man sig med jämna 10-dels millimeter är solida karbid borrar för att borra kretskort bästa och billigaste alternativet. (PCB drills)
Ett set med 10 borr från AliExpress 0,10-1,00 kostar inte mer än 25-40 kr inkl. Frakt. Har själv köpt 4-5 sånna set och är väldigt nöjd.
6CE626A3-DA4F-4357-99CE-44FE33D73692.jpeg


Behöver man mellanstorlekar är det svårare. Man kan hitta en del på eBay genom att söka på ”pivot drills” men det är antingen dyrt eller inkompletta askar. Hitta bara en auktion jag tyckte var vettig nu när jag sökte.
326660BC-720C-4EF1-89F4-00957AB0965C.jpeg


De borr som jag tycker har bäst kvalité är vintage Eureka borr från Sphinx som finns i alla möjliga storlekar från 0,05 och uppåt med tighta intervall. Men dessa är ännu svårare att hitta framförallt till ett vettigt pris. De har å andra sidan snygga trä askar som är värd en extra peng. 😅
E3CD7E23-E792-4074-8369-EDDE251CD5BA.jpeg


Sista alternativet om man vill öppna plånboken är att ta kontakt med Sphinx och köpa moderna borrar. Pris på förfrågan så jag antar att det är svindyrt är ju trots allt från Schweiz…
604A14DF-90A2-4D9A-B6A6-DCE166F25E09.png
 
Nån som vet nåt bra ställe att köpa microborr . Behöver tunna rackare till en pivot . Och ska se om jag kan borra ur en puns till staking tool . Sitter en gammal tapp i hålet. Och jag behöver just den . Har ett par men alla är likadana
Har nån en extra puns av boley nr 14 eller vet var jag kan handla en.
Sidan ovan jag blev tipsad av ang metallshims hade några slags borr under verktyg såg jag. Kan inte avgöra om det är vad du söker dock.
 
Nån som vet nåt bra ställe att köpa microborr . Behöver tunna rackare till en pivot . Och ska se om jag kan borra ur en puns till staking tool . Sitter en gammal tapp i hålet. Och jag behöver just den . Har ett par men alla är likadana
Har nån en extra puns av boley nr 14 eller vet var jag kan handla en.
Vilken storlek på borr söker du? Jag har äldre borr som jag ärvt, osäker på skick men kan kika om jag har rätt mått.
 
Jag kan utesluta att nån juvel i incablocken är felvända eller så? Känns inte så troligt heller.

Vad tillverkar jag metallshims av? 😃
Finns olika tjocka blad att beställa?

Ska göra en analys av balansaxeln. Tack!
Jag har gått loss lite i hushållet för att hitta material till shims. Aluminiumfolie är ganska tunt. Med det har jag löst samma problem på en Vostok jag hade. Behöver man tjockare shims så är ölburkar ca 0.11-0.12mm tjocka. Och så får man ju dricka öl som bonus 😃
 
Detta får mig att tänka på, meka alltid som nybörjare med kvalité, typ Certina kf320, cal 321 eller något Tissot :). Har iaf inte haft några större problem med dessa.

Inget större problem o meka med ryssverk, de är helt ok, största problemet är väl att man inte så lätt kan köpa delar i väst (särskilt inte nuförtiden). Lätta och jobba med skulle jag säga och billiga.

Kostar inte mycket med skrotverk för och ta delar av om man letar lite, hela nya urverk är billiga med (iallafall innan Putin satte igång).

Bjuder på lite urverksporr från sovjetiska urverk:

20220325_220707.jpg
20211207_172741.jpg
 
Senast ändrad:
Jaha, beställde huvudfjäder på cousins, 10,5 mm i diameter skulle den vara men i paketet är den 11,0 mm :S. Felpackad antar jag från fabriken. Kan jag köra in en fjäder med för stor diameter tro? 11,0 mm fjäder i ett 10,5 mm fjäderhus?
 
Jaha, beställde huvudfjäder på cousins, 10,5 mm i diameter skulle den vara men i paketet är den 11,0 mm :S. Felpackad antar jag från fabriken. Kan jag köra in en fjäder med för stor diameter tro? 11,0 mm fjäder i ett 10,5 mm fjäderhus?
Går det så har det ingen betydelse. Är trumman bara 10,5 och fjädern 11 kan det bli knepigt. Går snurra den med fjädervindare.
 
Hoppas verkligen inte att jag ansträngt fjädern nu (11 mm i diameter). Fjädern var dessutom en som ska dras upp åt motsatt håll vilket jag såklart inte har en fjädervinda för.

Efter om och mycket men använde jag två olika fjädervindor för att först vinda upp den i en cylinder på ca 9 mm, sedan trycka denna cylindern mot en annan cylinder (från en annan typ av fjädervinda) på ca 10 mm så att den hamnar åt rätt håll och därefter trycka in den i fjädertrumman som är 10,5 mm. Inte särskilt snyggt, hoppas detta inte är att gå över gränsen 😑
 

Bilagor

  • 20220817_214348.jpg
    20220817_214348.jpg
    508.8 KB · Visningar: 11
Hoppas verkligen inte att jag ansträngt fjädern nu (11 mm i diameter). Fjädern var dessutom en som ska dras upp åt motsatt håll vilket jag såklart inte har en fjädervinda för.

Efter om och mycket men använde jag två olika fjädervindor för att först vinda upp den i en cylinder på ca 9 mm, sedan trycka denna cylindern mot en annan cylinder (från en annan typ av fjädervinda) på ca 10 mm så att den hamnar åt rätt håll och därefter trycka in den i fjädertrumman som är 10,5 mm. Inte särskilt snyggt, hoppas detta inte är att gå över gränsen 😑
Ser bra ut tycker jag . No problem.
 
Toppen, ja enligt guiden ovan, länken, så verkar utrymmet i trumman vara inom god marginal relativt fjädern.
Snyggt jobbat! 👍
Är det ett gammalt fint fjädervindaset du lyckats få tag i? Eller har du något tips på okej nya? Går i tankarna att skaffa ett framöver för att slippa göra det för hand, känns som man skadar/smutsar ner fjädern i onödan när man gör det för hand. Men framför allt ute efter känslan i att göra det på korrekt sätt 😃.
 
Snyggt jobbat! 👍
Är det ett gammalt fint fjädervindaset du lyckats få tag i? Eller har du något tips på okej nya? Går i tankarna att skaffa ett framöver för att slippa göra det för hand, känns som man skadar/smutsar ner fjädern i onödan när man gör det för hand. Men framför allt ute efter känslan i att göra det på korrekt sätt 😃.
2 st gamla som jag har haft turen att ärva. En av dom är ganska enkel i sin konstruktion men har alltid funkat bra. Tyvärr inget råd på nya :/, Bergeons enklare sätt med höger och vänster vinda går väl på ca 5k+ 😮
 

Bilagor

  • Screenshot_20220818-132330_Drive.jpg
    Screenshot_20220818-132330_Drive.jpg
    87 KB · Visningar: 10
Jag skulle göra såhär om den funkar . Så inget är trasig inuti. Tvätta den. .Låt torka. Sen blandar du lite 9010 med ren bensin . Typ en 2/100 . Låt ligga en stund. Ta upp låt torka. Sen oljat du övergången mellan stål och hjul med Hp1000 eller 1300 . Vilket du kommer åt från bägge håll genom omsvängningen . Torka lite på ovansidan med rodico. Klart.
Tänker blanda 3/100, 9010 med nafta. Hur exakt ska det vara? Jag kommer inte på någon vettig metod att utföra det på. Testade med oljesticka genom att doppa i bensin men det gick inte ens att överföra till en glasburk. Tänkte lägga upp en droppe 9010 och en med bensin bredvid varandra sen börja stega upp tills jag har 3/100. Får väl dubblera några gånger säkert.

Nu kanske jag har gjort det för omständligt men kommer inte på något sätt. Sökt runt på recept på detta men ingen guide.
 
Brukar inte vara så petig när jag gör det. Som du säger så lite bensin med nån droppe 9010. Brukar funka bra. Svårt att göra det exakt. Bensinen dunstar ju oxå om man har det i en burk Köpte ETA motsvarighet. Men den var blandad med eter som dunsta väldigt fort.
Lubeta 105 tror jag den heter .
 
Brukar inte vara så petig när jag gör det. Som du säger så lite bensin med nån droppe 9010. Brukar funka bra. Svårt att göra det exakt. Bensinen dunstar ju oxå om man har det i en burk Köpte ETA motsvarighet. Men den var blandad med eter som dunsta väldigt fort.
Lubeta 105 tror jag den heter .
Ja precis, tack, kör på en ungefärlig mix.
 
Det finns speciella polerings svarvar för att polera (slipa) på tappar.

På eBay ligger de lite ute för allt mellan någon hundralapp för ej kompletta i dåligt skick up till +10.000 för kompletta set i fint skick. Men användbara objekt börjar runt denna prislapp:
8B6001A1-DA96-4648-900C-624467ACEDFE.jpeg


Jag har en väldigt lik den ovan och har endast använt den en gång på kronograf sekunden i ett ETA 7750.

Så med andra ord inget man tar fram ofta och inget man behöver investera i om man inte är väldigt ambitiös. Skulle man skaffa en behöver man även en fin polerfil och en båge att dra runt hjulet. Dessa filar är dessutom svindyra.
Oj, dyra prylar! Nåja, får se om jag kan byta lite delar och se om jag kan få den och gå bättre.
Visade sig visst när jag tittade lite närmare i lådorna att jag hade några fler verktyg för att polera tappar liggande… 😅
F70E14D9-6661-4C68-8BFF-4026C376C27A.jpeg
 
Om jag ska rengöra länkar till dyra armbands ur. Vågar jag lägga dom i metallkorgen i ultraljudstvätten? Eller borde jag hänga upp det på något i plast? Lägger alltså inget på botten självklart. Vill undvika repor.
 
Haha, jo absolut!

Med tanke på att det av mig använts en gång på 10 år så kanske det är onödigt att ha en extra i reserv utöver reserven… Men tror de kommit med i några lådor jag köpt någon gång med massa blandade grejor från ett nedlagt urmakeri, det har resulterat i diverse dubbletter.

Tror iofs ingen någonsin har sagt, -Attans, jag har för många verktyg att göra jobbet med! ;)
 
Om jag ska rengöra länkar till dyra armbands ur. Vågar jag lägga dom i metallkorgen i ultraljudstvätten? Eller borde jag hänga upp det på något i plast? Lägger alltså inget på botten självklart. Vill undvika repor.
Läggs länken direkt mot metallkorgen finns risk för mindre ”swirls” orsakade av vibrationerna i badet. Större risk på högglans-polerade än borstade länkar men risken finns på båda.

Ett tips är att köpa en matta PVC mesh och fästa i botten av metallkorgen med vanliga buntband. Så länge man har förhållandevis snälla vätskor i badet ska PVC gå utmärkt och detta minskar risken för oönskade repor avsevärt. Samtidigt som avrinning m.m. i princip inte påverkas när man lyfter ur korgen.
 
Hej,
Har igårkväll skruvat det sista på den ryskaklockan jag jobbat på. Raketa 2623h. När jag fått balansen på plats så gick den fortfarande inte speciellt bra. Gångavvikelsen är väl OK för ett 70tals ur? (Se bild) Men amplituden är väl alldeles för låg? Jag hade då inte oljat alla juveler och incablock. Så jag tänkte att det skulle bättra sig lite. Efter att jag gjort det och monterat in den i boetten med tavla och visare så gick den helt plötsligt väldigt fort. Timegraphern kan inte ens visa hur den går med tavlan upp. Har flyttat sig flera timmar för fort sen igårkväll nu.

Några frågor:
1. Är det troligt att den stora förändringen beror på att klockan magnetiserats? Har ingen avmagnetiserare men kanske borde testa det? Kan tillägga att jag beställde ny fjäder och tryckte i, så det borde inte vara där det skaver.

2. Dom incablock juveler jag sett på youtube har varit två delade. Dessa verkar bara vara en juvel i en mässingshållare i ett stycke. Hur oljar jag dessa? Dom tvådelade ska ju oljas mellan stenarna.

Några andra råd för vad jag bör undersöka/göra för att få den att gå bra? Kanske rent av börja om? Montera ner, rengöra, olja den på nytt?

Får hela tiden slag mot självförtroendet när jag pysslar men det är väl så här man lär sig antar jag 😅

Tack! 🙏

838C2599-F75F-422F-9F60-A21DEEE6A49F.jpeg

C0C3C86A-3EB3-4165-99EA-1F975D13764F.jpeg
 
Senast ändrad:
Hej,
Har igårkväll skruvat det sista på den ryskaklockan jag jobbat på. Raketa 2623h. När jag fått balansen på plats så gick den fortfarande inte speciellt bra. Gångavvikelsen är väl OK för ett 70tals ur? (Se bild) Men amplituden är väl alldeles för låg? Jag hade då inte oljat alla juveler och incablock. Så jag tänkte att det skulle bättra sig lite. Efter att jag gjort det och monterat in den i boetten med tavla och visare så gick den helt plötsligt väldigt fort. Timegraphern kan inte ens visa hur den går med tavlan upp. Har flyttat sig flera timmar för fort sen igårkväll nu.

Några frågor:
1. Är det troligt att den stora förändringen beror på att klockan magnetiserats? Har ingen avmagnetiserare men kanske borde testa det? Kan tillägga att jag beställde ny fjäder och tryckte i, så det borde inte vara där det skaver.

2. Dom incablock juveler jag sett på youtube har varit två delade. Dessa verkar bara vara en juvel i en mässingshållare i ett stycke. Hur oljar jag dessa? Dom tvådelade ska ju oljas mellan stenarna.

Några andra råd för vad jag bör undersöka/göra för att få den att gå bra? Kanske rent av börja om? Montera ner, rengöra, olja den på nytt?

Får hela tiden slag mot självförtroendet när jag pysslar men det är väl så här man lär sig antar jag 😅

Tack! 🙏

838C2599-F75F-422F-9F60-A21DEEE6A49F.jpeg

C0C3C86A-3EB3-4165-99EA-1F975D13764F.jpeg
Vad säger timegrapher menar du, ingen info?

Har balansen klibbats ihop om du kikar?

Hur rör sig balansen när klockan går, är det någon fart på den eller rör den sig med extremt korta svängningar?
 
Vad säger timegrapher menar du, ingen info?

Har balansen klibbats ihop om du kikar?

Hur rör sig balansen när klockan går, är det någon fart på den eller rör den sig med extremt korta svängningar?
Hej,

Den klibbar nog lite ihop sig ja, känns inte som den svänger som den ska.

Ja timegraphern uppträder som i den här videon(inte min klocka):

Balansen uppträder så här(min klocka), ser inte bra ut så det är nog något där jag behöver fixa:
 
Hej,

Den klibbar nog lite ihop sig ja, känns inte som den svänger som den ska.

Ja timegraphern uppträder som i den här videon(inte min klocka):

Balansen uppträder så här(min klocka), ser inte bra ut så det är nog något där jag behöver fixa:
Aha! Kolla om du kan få isär fjädern från sina "coils" så den är separerad som den ska. Här kan du trycka lite lätt på fjädern för att se om den klibbar ihop sig enkelt, om det finns smuts eller om du anar att den är magnetisk. Tror mer på smuts men vem vet.

Rengör balansen försiktigt, lägg den i bensin, låt ligga ett tag, blås med blåsbälg i badet så det bubblar kring balansen (helst hade rengjort balansen i dess ställning med brygga fastskruvad). Ta upp den och eventuellt sära coilsen igen och torka den med blåsbälg. Hade börjat så. Fick göra exakt detta på nuvarande projekt, säkert 2-3 omgångar med rengöring då det fanns svart smuts mellan coils. Bensin kan även kladda ihop mellan coils (gissar jag) men håll isär dem när man torkar den.
 
Aha! Kolla om du kan få isär fjädern från sina "coils" så den är separerad som den ska. Här kan du trycka lite lätt på fjädern för att se om den klibbar ihop sig enkelt, om det finns smuts eller om du anar att den är magnetisk. Tror mer på smuts men vem vet.

Rengör balansen försiktigt, lägg den i bensin, låt ligga ett tag, blås med blåsbälg i badet så det bubblar kring balansen (helst hade rengjort balansen i dess ställning med brygga fastskruvad). Ta upp den och eventuellt sära coilsen igen och torka den med blåsbälg. Hade börjat så. Fick göra exakt detta på nuvarande projekt, säkert 2-3 omgångar med rengöring då det fanns svart smuts mellan coils. Bensin kan även kladda ihop mellan coils (gissar jag) men håll isär dem när man torkar den.
Det gjorde susen med rengöring av balansen. Det började gå mycket bättre efter detta.
Efter lite pillande på balansen för att få den att gå bättre så fick jag detta resultatet. Är det godkänt? Känns som beat error är skyhögt? Kan jag behjälpa det på nåt vis eller borde jag nöja mig här?
3E07D7B3-C252-4AAE-B175-C2F9F7D7665E.jpeg

1E24F1A4-5CC8-4937-9569-9989B72A8F5D.jpeg
 
Tillbaka
Topp