Det beror lite på vilken storlek på borren som behövs. Klarar man sig med jämna 10-dels millimeter är solida karbid borrar för att borra kretskort bästa och billigaste alternativet. (PCB drills)Nån som vet nåt bra ställe att köpa microborr . Behöver tunna rackare till en pivot . Och ska se om jag kan borra ur en puns till staking tool . Sitter en gammal tapp i hålet. Och jag behöver just den . Har ett par men alla är likadana
Har nån en extra puns av boley nr 14 eller vet var jag kan handla en.
Ett set med 10 borr från AliExpress 0,10-1,00 kostar inte mer än 25-40 kr inkl. Frakt. Har själv köpt 4-5 sånna set och är väldigt nöjd.
Behöver man mellanstorlekar är det svårare. Man kan hitta en del på eBay genom att söka på ”pivot drills” men det är antingen dyrt eller inkompletta askar. Hitta bara en auktion jag tyckte var vettig nu när jag sökte.
De borr som jag tycker har bäst kvalité är vintage Eureka borr från Sphinx som finns i alla möjliga storlekar från 0,05 och uppåt med tighta intervall. Men dessa är ännu svårare att hitta framförallt till ett vettigt pris. De har å andra sidan snygga trä askar som är värd en extra peng.
Sista alternativet om man vill öppna plånboken är att ta kontakt med Sphinx och köpa moderna borrar. Pris på förfrågan så jag antar att det är svindyrt är ju trots allt från Schweiz…