• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hhmm, tack för svar! Nu går den knappt alls, har redan oljat pinnarna. Stannar om man vänder urverket åt rätt håll.

Funderar på om tapparna är slitna, balansen verkar vobbla lite med, kanske måste byta över och under "hållare" för balansen, tror det är utbytningsbara.

Behöver man specialverktyg om man skulle får för sig att försöka slipa lite lätt på tapparna, eller går det och göra utan det? Någon som vet?
Det finns speciella polerings svarvar för att polera (slipa) på tappar.

På eBay ligger de lite ute för allt mellan någon hundralapp för ej kompletta i dåligt skick up till +10.000 för kompletta set i fint skick. Men användbara objekt börjar runt denna prislapp:
8B6001A1-DA96-4648-900C-624467ACEDFE.jpeg


Jag har en väldigt lik den ovan och har endast använt den en gång på kronograf sekunden i ett ETA 7750.
96717B4E-F88A-49A6-8E5F-3C77B04372AE.jpeg

Så med andra ord inget man tar fram ofta och inget man behöver investera i om man inte är väldigt ambitiös. Skulle man skaffa en behöver man även en fin polerfil och en båge att dra runt hjulet. Dessa filar är dessutom svindyra.
90AA45D9-09C6-446C-88E2-81044608AF04.jpeg
 
Det finns speciella polerings svarvar för att polera (slipa) på tappar.

På eBay ligger de lite ute för allt mellan någon hundralapp för ej kompletta i dåligt skick up till +10.000 för kompletta set i fint skick. Men användbara objekt börjar runt denna prislapp:
8B6001A1-DA96-4648-900C-624467ACEDFE.jpeg


Jag har en väldigt lik den ovan och har endast använt den en gång på kronograf sekunden i ett ETA 7750.
96717B4E-F88A-49A6-8E5F-3C77B04372AE.jpeg

Så med andra ord inget man tar fram ofta och inget man behöver investera i om man inte är väldigt ambitiös. Skulle man skaffa en behöver man även en fin polerfil och en båge att dra runt hjulet. Dessa filar är dessutom svindyra.
90AA45D9-09C6-446C-88E2-81044608AF04.jpeg

Oj, dyra prylar! Nåja, får se om jag kan byta lite delar och se om jag kan få den och gå bättre.
 
Behöver man specialverktyg om man skulle får för sig att försöka slipa lite lätt på tapparna, eller går det och göra utan det? Någon som vet?

Ett Jacot- verktyg kanske? Finns på Tratten ibland. Inget nybörjar- ingrepp men kul att testa.

Edit: Tvåa på bollen såg jag nu.
 
Senast ändrad:
Bytte balans och "motskruven" från ett annat urverk, så den går bättre nu, får se om jag kan få ner beat error lite till.

Dock ser det andra urverket renare ut, så kanske skall jag göra rent det istället och sätta tillbaka balansen.

Så här ser den iallafall ut nu.

Ruhla De luxe UMF 24. Gjord i östtyskland

20220804_215522.jpg


20220804_213224.jpg

Skruven till vänster i bild (med svart bricka under skruvhuvudet) är "motskruven", med denna kan kan justera end-shake på balansaxeln.

20220804_211939.jpg
 
Hej,
Har börjat pilla med en klocka jag inte vet så mycket om. Sekel, med fin sunburst tavla, tycker urverket var vackert med.
Monterat ner den då den gick lite långsamt.
Vart hittar jag ett nytt glas till denna? Det verkar vara 3,2 eller möjligen 3,21cm.

54B2708D-4791-4159-9E41-C3DEFBD2F7AF.jpeg

1221CB8B-286C-4939-B617-7E0309A0C2AF.jpeg

5B2BA97B-9539-4C00-BCD5-7AAF952DDDDC.jpeg

08348675-5B6C-48C2-9C3B-576FE2A530A1.jpeg

Tack!🙏

Cousins. Verkmästarna har säkert. Finns säkert många som har.
 
Hej,
Har börjat pilla med en klocka jag inte vet så mycket om. Sekel, med fin sunburst tavla, tycker urverket var vackert med.
Monterat ner den då den gick lite långsamt.
Vart hittar jag ett nytt glas till denna? Det verkar vara 3,2 eller möjligen 3,21cm.

54B2708D-4791-4159-9E41-C3DEFBD2F7AF.jpeg

1221CB8B-286C-4939-B617-7E0309A0C2AF.jpeg

5B2BA97B-9539-4C00-BCD5-7AAF952DDDDC.jpeg

08348675-5B6C-48C2-9C3B-576FE2A530A1.jpeg

Tack!🙏

Nytt glas kan du nog hitta från andra här (jag kan också kolla om jag har något, har en del acrylic glas hemma), cousinsuk, verkmästarna. Mät boetten också utifall det satt fel glas innan, är det glas utan armeringsrings i glaset? Bara plast är glaset va?
 
Nytt glas kan du nog hitta från andra här (jag kan också kolla om jag har något, har en del acrylic glas hemma), cousinsuk, verkmästarna. Mät boetten också utifall det satt fel glas innan, är det glas utan armeringsrings i glaset? Bara plast är glaset va?
Hej, det är ett glas med armeringsring i. Uppskattar hålet i boetten till 3,2-3,21cm och glaset till 3,22cm. Armeringsringen är ca 3,1cm
BBABE443-7D47-4C93-A61D-E3CC6A254C98.jpeg
 
Modifikation av mineralglas.
(Har eventuellt tagit mig vatten över huvudet här…)

Ibland behövs dimensioner på glas som inte existerar som standard så min tanke var att ta närmsta standard mineralglas och slipa ner. Tänkte att diamantslipskivan i min universal verktygsslip kunde fixa detta då man kan ställa in vinklar och mata fram med stor noggrannhet.

454525F1-B052-476D-92CA-1A22CB0BE7BC.jpeg


Första problemet är att kanten skall slipas därför kan man inte spänna fast glaset utan måste tillverka special hållare till just varje modell av glas då välvningen är olika på de flesta glas. Min lösning på det en hållare med två skruvar och en platta för varje sorts glas så man inte behöver tillverka hela hållaren flera gånger.

Började att gänga hållaren med M2x0.40
819F2281-C340-45D7-95CF-F956F9E1ADC0.jpeg

Ett Bergeon No. 30322 enligt mig de bästa gängsnitt som går att få för pengar fixade det galant.
D923AA0B-B13A-47F1-A604-0986391FD2F7.jpeg


De olika delarn. Hållare för maskinen, fästplatta till glas och skruvar.
24488666-BFEB-451B-B0AA-503AF9BF4FA8.jpeg

Skruvarna är försänkta i välvningen så att allt ligger mot hela vägen.
1DA65B58-2EDE-4231-9DDE-FBFC83A0C1F4.jpeg

6418EF54-41FE-4C38-8E27-81B430774609.jpeg


Lägger på en tunn dubbelhäftande tejp på fästplattan att sätta glaset på.
D0E7054F-D413-4D94-AFE9-7856C5984265.jpeg


Sedan fäster glaset löst i svarven. Bort med skyddsplast och sätter upp hållaren i dubbdockan. (Tailstock = stjärtstock enligt Google translate 😂)
135D6DE3-6D3B-43D4-9C97-DEB110F162F6.jpeg

Går emot med hållaren så glaset klibbar fast centrerat.
00586672-0ACE-44A2-9B3F-1809D0337E5D.jpeg

Släpper glaset från chucken och drar tillbaka ut. Sitter faktiskt riktigt bra.
DFEFE595-D91B-493E-9A2D-FE82DD1EA945.jpeg


sedan upp i maskinen för slipning kollar centreringen +- 0,03 mm vilket är helt ok med tejp som fastsättning.
844E66FB-1BA5-4E0F-BAE3-A8C465DF5828.jpeg

Ställer in stop och start position innan slipningen börjar.
35583DAF-9EF4-4E06-A0A2-941D7C828D17.jpeg

Tar sedan 0,01 mm åt gången och roterar hållaren ett varv innan jag går in ytterligare 0,01 mm. Startmått 30,00 mm slutmått 29,80 mm d.v.s. snurra runt 20 varv och slipa.
DFEA453F-8BF8-42DD-8CAD-CADC32C9B88D.jpeg


Nu till resultatet:
Glaset blev 29,80 mm +- 0,01 mm så det är jag nöjd med.

Men härdat mineralglas är skört och mikroskopiska vibrationer i kombination under slipningen trots bra verktyg resulterade i några små nagg i kanten. Detta under hög förstoring så hoppas detta kommer funka ändå.
DF49C354-41BB-497A-A507-8380BE34C93E.jpeg

10427797-2A44-4124-8479-06A0E25B1854.jpeg

6E28E2FE-539C-4439-AE1D-CE9F44F81419.jpeg
 
Modifikation av mineralglas.
(Har eventuellt tagit mig vatten över huvudet här…)

Ibland behövs dimensioner på glas som inte existerar som standard så min tanke var att ta närmsta standard mineralglas och slipa ner. Tänkte att diamantslipskivan i min universal verktygsslip kunde fixa detta då man kan ställa in vinklar och mata fram med stor noggrannhet.

454525F1-B052-476D-92CA-1A22CB0BE7BC.jpeg


Första problemet är att kanten skall slipas därför kan man inte spänna fast glaset utan måste tillverka special hållare till just varje modell av glas då välvningen är olika på de flesta glas. Min lösning på det en hållare med två skruvar och en platta för varje sorts glas så man inte behöver tillverka hela hållaren flera gånger.

Började att gänga hållaren med M2x0.40
819F2281-C340-45D7-95CF-F956F9E1ADC0.jpeg

Ett Bergeon No. 30322 enligt mig de bästa gängsnitt som går att få för pengar fixade det galant.
D923AA0B-B13A-47F1-A604-0986391FD2F7.jpeg


De olika delarn. Hållare för maskinen, fästplatta till glas och skruvar.
24488666-BFEB-451B-B0AA-503AF9BF4FA8.jpeg

Skruvarna är försänkta i välvningen så att allt ligger mot hela vägen.
1DA65B58-2EDE-4231-9DDE-FBFC83A0C1F4.jpeg

6418EF54-41FE-4C38-8E27-81B430774609.jpeg


Lägger på en tunn dubbelhäftande tejp på fästplattan att sätta glaset på.
D0E7054F-D413-4D94-AFE9-7856C5984265.jpeg


Sedan fäster glaset löst i svarven. Bort med skyddsplast och sätter upp hållaren i dubbdockan. (Tailstock = stjärtstock enligt Google translate 😂)
135D6DE3-6D3B-43D4-9C97-DEB110F162F6.jpeg

Går emot med hållaren så glaset klibbar fast centrerat.
00586672-0ACE-44A2-9B3F-1809D0337E5D.jpeg

Släpper glaset från chucken och drar tillbaka ut. Sitter faktiskt riktigt bra.
DFEFE595-D91B-493E-9A2D-FE82DD1EA945.jpeg


sedan upp i maskinen för slipning kollar centreringen +- 0,03 mm vilket är helt ok med tejp som fastsättning.
844E66FB-1BA5-4E0F-BAE3-A8C465DF5828.jpeg

Ställer in stop och start position innan slipningen börjar.
35583DAF-9EF4-4E06-A0A2-941D7C828D17.jpeg

Tar sedan 0,01 mm åt gången och roterar hållaren ett varv innan jag går in ytterligare 0,01 mm. Startmått 30,00 mm slutmått 29,80 mm d.v.s. snurra runt 20 varv och slipa.
DFEA453F-8BF8-42DD-8CAD-CADC32C9B88D.jpeg


Nu till resultatet:
Glaset blev 29,80 mm +- 0,01 mm så det är jag nöjd med.

Men härdat mineralglas är skört och mikroskopiska vibrationer i kombination under slipningen trots bra verktyg resulterade i några små nagg i kanten. Detta under hög förstoring så hoppas detta kommer funka ändå.
DF49C354-41BB-497A-A507-8380BE34C93E.jpeg

10427797-2A44-4124-8479-06A0E25B1854.jpeg

6E28E2FE-539C-4439-AE1D-CE9F44F81419.jpeg
Imponerande! Smart med centreringen på dubbelhäftande på hållaren med hjälp av chucken 👍
 
Modifikation av mineralglas.
(Har eventuellt tagit mig vatten över huvudet här…)

Ibland behövs dimensioner på glas som inte existerar som standard så min tanke var att ta närmsta standard mineralglas och slipa ner. Tänkte att diamantslipskivan i min universal verktygsslip kunde fixa detta då man kan ställa in vinklar och mata fram med stor noggrannhet.

454525F1-B052-476D-92CA-1A22CB0BE7BC.jpeg


Första problemet är att kanten skall slipas därför kan man inte spänna fast glaset utan måste tillverka special hållare till just varje modell av glas då välvningen är olika på de flesta glas. Min lösning på det en hållare med två skruvar och en platta för varje sorts glas så man inte behöver tillverka hela hållaren flera gånger.

Började att gänga hållaren med M2x0.40
819F2281-C340-45D7-95CF-F956F9E1ADC0.jpeg

Ett Bergeon No. 30322 enligt mig de bästa gängsnitt som går att få för pengar fixade det galant.
D923AA0B-B13A-47F1-A604-0986391FD2F7.jpeg


De olika delarn. Hållare för maskinen, fästplatta till glas och skruvar.
24488666-BFEB-451B-B0AA-503AF9BF4FA8.jpeg

Skruvarna är försänkta i välvningen så att allt ligger mot hela vägen.
1DA65B58-2EDE-4231-9DDE-FBFC83A0C1F4.jpeg

6418EF54-41FE-4C38-8E27-81B430774609.jpeg


Lägger på en tunn dubbelhäftande tejp på fästplattan att sätta glaset på.
D0E7054F-D413-4D94-AFE9-7856C5984265.jpeg


Sedan fäster glaset löst i svarven. Bort med skyddsplast och sätter upp hållaren i dubbdockan. (Tailstock = stjärtstock enligt Google translate 😂)
135D6DE3-6D3B-43D4-9C97-DEB110F162F6.jpeg

Går emot med hållaren så glaset klibbar fast centrerat.
00586672-0ACE-44A2-9B3F-1809D0337E5D.jpeg

Släpper glaset från chucken och drar tillbaka ut. Sitter faktiskt riktigt bra.
DFEFE595-D91B-493E-9A2D-FE82DD1EA945.jpeg


sedan upp i maskinen för slipning kollar centreringen +- 0,03 mm vilket är helt ok med tejp som fastsättning.
844E66FB-1BA5-4E0F-BAE3-A8C465DF5828.jpeg

Ställer in stop och start position innan slipningen börjar.
35583DAF-9EF4-4E06-A0A2-941D7C828D17.jpeg

Tar sedan 0,01 mm åt gången och roterar hållaren ett varv innan jag går in ytterligare 0,01 mm. Startmått 30,00 mm slutmått 29,80 mm d.v.s. snurra runt 20 varv och slipa.
DFEA453F-8BF8-42DD-8CAD-CADC32C9B88D.jpeg


Nu till resultatet:
Glaset blev 29,80 mm +- 0,01 mm så det är jag nöjd med.

Men härdat mineralglas är skört och mikroskopiska vibrationer i kombination under slipningen trots bra verktyg resulterade i några små nagg i kanten. Detta under hög förstoring så hoppas detta kommer funka ändå.
DF49C354-41BB-497A-A507-8380BE34C93E.jpeg

10427797-2A44-4124-8479-06A0E25B1854.jpeg

6E28E2FE-539C-4439-AE1D-CE9F44F81419.jpeg
Mycket intressant att se hur man kan lyckas med speciella verktyg få ned dimensionen på ett härdat glas!
 
Uppdatering för slipning av härdat mineralglas.

Gjorde om hållaren så den även passa i Schaublin 70 svarven så tog ned hållaren till 10 mm i bakkant.

Efter div. justeringar börja slipa med diamantfil och en droppe vatten.
2D1B0180-F8DF-4F4A-89D8-289CCA850041.jpeg

Glasdammet blandas med vattnet till en smet. Notera att glaset har en obefintlig fasning här jämfört med slutresultatet.
A08FEECC-4E3E-425D-BB95-3A598B70F6A8.jpeg


Mer glassmet, kom på att jag kunde hålla en blöt trasa på ena sidan och filen på andra för att hålla allt rent och snyggt senare.
FCEA75B6-84AB-4936-8B02-2387C4D906ED.jpeg


Resultatet blev bättre då det inte blev några flisor som vid höghastighets slipen. Däremot fick man mäta ofta då man kör på frihand så man inte slipar bort för mycket.
9CABF739-6C03-49B2-B287-EA73C402E444.jpeg

552F20E4-8E48-4413-860B-A54FE4B45B6F.jpeg

B803EC5A-DE4C-4E81-AEE9-CCBDD61A76CE.jpeg

Fasningen under kraftig förstoring
79E7C9A7-9D27-41C6-B04A-3CB755193637.jpeg
45052F1B-DA02-4207-B4AF-B4322487523C.jpeg


Det enda negativa med att köra på frihand är att vobblar glaset så lite som 0,01-0,03 mm så blir det vågor och inte 100% räta linjer på fasningen. Är svårt att fånga på bild men tror det syns i bilden nedan.

DE31E370-6BBD-42F9-92DA-E905D072F6D5.jpeg


Hur som helst var detta sidoprojekt en kul erfarenhet. 😃

** Uppdatering **
Ytterligare någon timma diamant slippapper 12/9/6/1/0.3 Micron kornstorlek våtslip med vatten på fasningen så blev det mycket bättre resultat.
(0.3 micron motsvarar 100.000 på vanligt sandpapper, så blir blankt)
C0C42D57-E182-4455-85BE-2B9D195DBF96.jpeg
51E5CDB9-0216-4FD2-84E2-4C1B7F4B40FA.jpeg
4A26B9D8-317B-48C5-83E4-A649470DAA02.jpeg

Over and out…
 
Senast ändrad:
Hej! Har en (i min mening) mycket trevlig Buser med ovanliga Buser 182 med Breguetspriral där spriralen tyvärr är helt körd. Har länge letat efter en likadant verk att byta till och idag damp den ner. Nu har jag några funderingar:

Med mina mediokra skills (typ ta bort bom rengöra boett etc) kan jag ge mig på att byta tavla verk själv?

Eller ska man låta någon kunnig titta på båda verken och ta de bästa delarna och sätta ihop dem till ett?

Är det radium i dessa tror ni?

Plocka kronan från skrotklockan (den ljustavlade)?

Tack för era tips och funderingar!

Svarta ska behållas:
36005427-B589-4EEA-9054-347C398160E9.jpeg


//N
 
Asch, lyckades komma åt den svarta linjen lite på minutvisaren när jag skulle ta bort lite kladd så den blev lite nött. Färgen satt väl inte jättebra heller. Är denna linjen något man kan klistra tillbaka eller målar man? Tack
 

Bilagor

  • VideoCapture_20220814-152024.jpg
    VideoCapture_20220814-152024.jpg
    624.3 KB · Visningar: 4
Asch, lyckades komma åt den svarta linjen lite på minutvisaren när jag skulle ta bort lite kladd så den blev lite nött. Färgen satt väl inte jättebra heller. Är denna linjen något man kan klistra tillbaka eller målar man? Tack
Brukar vara svårt att bättra dom .. Är ju så förbenat tunna . Typ vattentryck som såna man har på modeller är nog det enda jag kan tänka mig kan funka. En bra skrivare och speciellt papper såkan man göra egna .
Kanske en tunn sharpie penna kan funka. Ofta har det blit för brett.
 
Asch, lyckades komma åt den svarta linjen lite på minutvisaren när jag skulle ta bort lite kladd så den blev lite nött. Färgen satt väl inte jättebra heller. Är denna linjen något man kan klistra tillbaka eller målar man? Tack
Ibland funkar det att fästa en post-it lapp på varje sida. Det klistret fäster tillräckligt för att hålla lappen rak längs linje när man målar över med en permanent marker men lossnar lätt efteråt. Har man inte testat innan kan man alltid prova på någon skrot visare.
 
Brukar vara svårt att bättra dom .. Är ju så förbenat tunna . Typ vattentryck som såna man har på modeller är nog det enda jag kan tänka mig kan funka. En bra skrivare och speciellt papper såkan man göra egna .
Kanske en tunn sharpie penna kan funka. Ofta har det blit för brett.
Aha, intressant med vattentryck, ja det kanske vore något. Hmm, känns som detta ämne kan bli rätt djupt :D Jag får nog skippa detta men tack för förslagen Rogart!

Hoppas bara det inte stör mig när jag byggt ihop allt. Då får jag väl återvända och åtgärda det antar jag.
 
Ibland funkar det att fästa en post-it lapp på varje sida. Det klistret fäster tillräckligt för att hålla lappen rak längs linje när man målar över med en permanent marker men lossnar lätt efteråt. Har man inte testat innan kan man alltid prova på någon skrot visare.
Intressant. Det jag tänker nu är att om ena visaren ska målas så behöver timvisaren målas på också så att det inte blir någon skillnad i nyans. Tackar för svaret! Ska fundera om jag kan måla säg någon millimeter på visaren bara för att se om det är en vettig väg, tack för svar!
 
Hej,
Behöver experthjälp här.
Håller på att serva min svågers raketa. Har fått bytt till en ny fjäder, rengjort och oljat enligt anvisningar. Kopplar på balansen och klockan tickar igång fint! 😊
Men när jag skruvar åt balansen så stannar den. Något gör att balansen inte löper fritt. Jag gissar att det inte är jag som förorsakat det hela då jag fann denna supertunna metallbit när jag monterade ner klockan. Är den ditplacerade för att lösa detta från en tidigare service? Eller är den med original tror ni?
Några tips på vad jag bör göra eller undersöka? Kollade botten tappen på balansen som jag tyckte såg fin ut. Behöver jag komplettera med fler bilder?
Tack! 🙏
C1E3B4A2-70DC-4486-8133-0628F24A21D4.jpeg

6EA747C8-EE9F-48FA-86D9-7086B75F9C1D.jpeg
 
Hej,
Behöver experthjälp här.
Håller på att serva min svågers raketa. Har fått bytt till en ny fjäder, rengjort och oljat enligt anvisningar. Kopplar på balansen och klockan tickar igång fint! 😊
Men när jag skruvar åt balansen så stannar den. Något gör att balansen inte löper fritt. Jag gissar att det inte är jag som förorsakat det hela då jag fann denna supertunna metallbit när jag monterade ner klockan. Är den ditplacerade för att lösa detta från en tidigare service? Eller är den med original tror ni?
Några tips på vad jag bör göra eller undersöka? Kollade botten tappen på balansen som jag tyckte såg fin ut. Behöver jag komplettera med fler bilder?
Tack! 🙏
C1E3B4A2-70DC-4486-8133-0628F24A21D4.jpeg

6EA747C8-EE9F-48FA-86D9-7086B75F9C1D.jpeg
Lägg tillbaka metallbiten och kolla om det funkar, någon har kanske bytt balansaxeln mot en lite för lång sådan och i stället för att hitta en korrekt så har man shimsat upp balansbryggan, metallbiten har knappast hamnat där av misstag.
 
Lägg tillbaka metallbiten och kolla om det funkar, någon har kanske bytt balansaxeln mot en lite för lång sådan och i stället för att hitta en korrekt så har man shimsat upp balansbryggan, metallbiten har knappast hamnat där av misstag.
Förlåt jag var otydlig. Balansen stannar även när metallbiten är på plats.
 
Förlåt jag var otydlig. Balansen stannar även när metallbiten är på plats.
Då blev det ju lite värre, du får försöka hitta måtten på en originalaxel och sen mäta den som sitter där och jämföra, eller göra en fuling igen, skära till en likadan metallshims och prova igen ;) kanske inte så seriöst direkt.
 
Då blev det ju lite värre, du får försöka hitta måtten på en originalaxel och sen mäta den som sitter där och jämföra, eller göra en fuling igen, skära till en likadan metallshims och prova igen ;) kanske inte så seriöst direkt.
Jag kan utesluta att nån juvel i incablocken är felvända eller så? Känns inte så troligt heller.

Vad tillverkar jag metallshims av? 😃
Finns olika tjocka blad att beställa?

Ska göra en analys av balansaxeln. Tack!
 
En annan tanke, istället för att mäta nuvarande balansaxel och försöka hitta originalmått. Borde jag inte kunna prova att trycka i olika blad på ett bladmått under balansen och se när den löper fritt? För jag hittar inte mått på balansaxeln på nätet för att jämföra med.

Det ”rätta” sättet är väl att byta ut balansaxeln till en korrekt. Men jag saknar verktyg för det.
Behöver stansverktyg för att stansa fast nya balansaxeln samt en platax/roller tool.
Annars verkar rätt balansaxel finnas på cousins för en billig peng.
 
En annan tanke, istället för att mäta nuvarande balansaxel och försöka hitta originalmått. Borde jag inte kunna prova att trycka i olika blad på ett bladmått under balansen och se när den löper fritt? För jag hittar inte mått på balansaxeln på nätet för att jämföra med.

Det ”rätta” sättet är väl att byta ut balansaxeln till en korrekt. Men jag saknar verktyg för det.
Behöver stansverktyg för att stansa fast nya balansaxeln samt en platax/roller tool.
Annars verkar rätt balansaxel finnas på cousins för en billig peng.
Yes och en poising tool behövs också, balansvåg, de är dyra 😑
 
En annan tanke, istället för att mäta nuvarande balansaxel och försöka hitta originalmått. Borde jag inte kunna prova att trycka i olika blad på ett bladmått under balansen och se när den löper fritt? För jag hittar inte mått på balansaxeln på nätet för att jämföra med.

Det ”rätta” sättet är väl att byta ut balansaxeln till en korrekt. Men jag saknar verktyg för det.
Behöver stansverktyg för att stansa fast nya balansaxeln samt en platax/roller tool.
Annars verkar rätt balansaxel finnas på cousins för en billig peng.
Verkar som metallshims är standard och original på många ryska urverk iaf vostok. Så troligen var detta med från start. Inte omöjligt att det slitits och det behöver adderas lite. Får lite hjälp i diskussion - ryska ur tråden.
 
Detta får mig att tänka på, meka alltid som nybörjare med kvalité, typ Certina kf320, cal 321 eller något Tissot :). Har iaf inte haft några större problem med dessa.
 
Jag började med små damur från Tradera, smått och pilligt men billigt. Om en fjäder åkte iväg hade man snabbt en reserv om man håller sig till damur. De använder ofta återkommande samma kalibrar.
 
Nån som vet nåt bra ställe att köpa microborr . Behöver tunna rackare till en pivot . Och ska se om jag kan borra ur en puns till staking tool . Sitter en gammal tapp i hålet. Och jag behöver just den . Har ett par men alla är likadana
Har nån en extra puns av boley nr 14 eller vet var jag kan handla en.
 
Tillbaka
Topp