• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Det gjorde susen med rengöring av balansen. Det började gå mycket bättre efter detta.
Efter lite pillande på balansen för att få den att gå bättre så fick jag detta resultatet. Är det godkänt? Känns som beat error är skyhögt? Kan jag behjälpa det på nåt vis eller borde jag nöja mig här?
1E24F1A4-5CC8-4937-9569-9989B72A8F5D.jpeg

Högt B.E kan bero på att den inte får ren signal till mikrofonen. Avstånd mellan linjerna indikerar B.E (bild 8) men är det kombinerat med något annat så kan de va svårt för timegrapher att bearbeta signalen ibland.
Din övre linje ser förhållandevis ren ut är den undre som är vågig och högsta värde på din maskin för B.E är 9.9 men jag tror det faktiska BE är lägre om man ser till avstånden (gissar på mellan 3-4)

Nedan en guide för hur man ska tyda sträcken på en timegrapher.
6052542C-ED91-4F5C-99AA-16D0FC98D4D8.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Högt B.E kan bero på att den inte får ren signal till mikrofonen. Avstånd mellan linjerna indikerar B.E (bild 8) men är det kombinerat med något annat så kan de va svårt för timegrapher att bearbeta signalen ibland.
Din övre linje ser förhållandevis ren ut är den undre som är vågig och högsta värde på din maskin för B.E är 9.9 men jag tror det faktiska BE är lägre om man ser till avstånden (gissar på mellan 3-4)

Nedan en guide för hur man ska tyda sträcken på en timegrapher.
6052542C-ED91-4F5C-99AA-16D0FC98D4D8.jpeg
Tack! Den där bilden var ju riktigt bra att ha. Då kan jag ju faktiskt använda kurvorna till att felsöka kommande klockor. Ser ju lite ut som att bild 4 är lite åt vad min klocka ger för graf, alltså kanske en skadad tand på escape wheel?
Men jag tolkar det som att jag kan vara nöjd med nuläget och lämna tillbaka klockan till min svåger som följt resan på distans 😊
Tack för allas hjälp!
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Tack! Den där bilden var ju riktigt bra att ha. Då kan jag ju faktiskt använda kurvorna till att felsöka kommande klockor. Ser ju lite ut som att bild 4 är lite åt vad min klocka ger för graf, alltså kanske en skadad tand på escape wheel?
Men jag tolkar det som att jag kan vara nöjd med nuläget och lämna tillbaka klockan till min svåger som följt resan på distans 😊
Tack för allas hjälp!
Ang. Bild 4. Så behöver det inte betyda att gånghjulet är skadat det kan räcka med en mikroskopisk partikel ligger på en tand eller liknande. Men lathunden ger en indikation om vad man skall börja leta efter när gången är konstig.

Så länge den håller tiden acceptabelt vid faktiskt användande så behövs nog ingen ytterligare åtgärd.
 

rogart-63

Patek
Det gjorde susen med rengöring av balansen. Det började gå mycket bättre efter detta.
Efter lite pillande på balansen för att få den att gå bättre så fick jag detta resultatet. Är det godkänt? Känns som beat error är skyhögt? Kan jag behjälpa det på nåt vis eller borde jag nöja mig här?
3E07D7B3-C252-4AAE-B175-C2F9F7D7665E.jpeg

1E24F1A4-5CC8-4937-9569-9989B72A8F5D.jpeg
9,9 ms är lite mycket . Det ligger för långt ut i nån ände. Alltså över . Brukar om du ändrar lite så ser du att det går ner till 9,5 ms . Så ligger långt från 0,0 . Risken är att den har svårt att starta efter en uppdrag om den stått stilla. Tyvärr ser man det rätt ofta på gamla verk .
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Lite nya projekt på ingång. Omega damur (cal 625 tror jag det ska vara) och tre fickur, ett omega.
Damuret går inte så det blir steg ett, att utreda varför den inte går. Kan ju rent av vara att det bara är HÖG tid för service? 😊
36A7699C-502C-4F0A-AF73-13F2373A68A6.jpeg

Fickuren är tänkta att vara övningsobjekt samt ev reservdelar när jag senare ska serva min kompis fickur som han ärvt av sin far. Ett omega.
AD7A26B5-2603-4104-B825-B4299ADE4D74.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nån rekommendation för vad jag bör göra med fickuren, putsar man upp dom eller förstör man all härlig patina då? 😃
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Lite nya projekt på ingång. Omega damur (cal 625 tror jag det ska vara) och tre fickur, ett omega.
Damuret går inte så det blir steg ett, att utreda varför den inte går. Kan ju rent av vara att det bara är HÖG tid för service? 😊
36A7699C-502C-4F0A-AF73-13F2373A68A6.jpeg

Fickuren är tänkta att vara övningsobjekt samt ev reservdelar när jag senare ska serva min kompis fickur som han ärvt av sin far. Ett omega.
AD7A26B5-2603-4104-B825-B4299ADE4D74.jpeg
Innan jag äns öppnat damuret så misstänker jag trasig fjäder. Går inte att skruva upp/tar inte stopp. Ställa tid går fint.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Började jobba på omega damuret idag. Cal 625. Så himla litet!
Som jag trodde var fjädern av. Så det måste jag skaffa en ny.
När jag monterade av keyless works märkte jag att även setting lever spring var helt utsliten och gick av.
Så dessa två behöver införskaffas. Någon som sitter på dessa? Annars får jag leta runt om det finns som reservdel på cousinesuk eller liknande.
2028AD69-89F5-4DD3-B2C1-C93DDADAED9C.jpeg



4357295B-BD46-42F4-BF62-48CEBED7C58A.jpeg
7B867034-E888-4C29-9A86-C815C15171A7.jpeg

2475433B-05CF-4FF6-8BDC-2034573727BB.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Började jobba på omega damuret idag. Cal 625. Så himla litet!
Som jag trodde var fjädern av. Så det måste jag skaffa en ny.
När jag monterade av keyless works märkte jag att även setting lever spring var helt utsliten och gick av.
Så dessa två behöver införskaffas. Någon som sitter på dessa? Annars får jag leta runt om det finns som reservdel på cousinesuk eller liknande.
2028AD69-89F5-4DD3-B2C1-C93DDADAED9C.jpeg



4357295B-BD46-42F4-BF62-48CEBED7C58A.jpeg
7B867034-E888-4C29-9A86-C815C15171A7.jpeg

2475433B-05CF-4FF6-8BDC-2034573727BB.jpeg
Jag tror faktiskt att jag kan ha de där grejorna liggande hemma. Skickar ett PM i kväll när jag kommit hem från jobbet och hunnit kolla 👍🏻
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tänkte öppna och kolla urverksreferens på mitt arvegods som jag planerar serva framöver. Men blir osäker på hur denna öppnas? Skruvar med friktionsbollen men baklocket bara snurrar runt. Gissar att det är snap back? Men ingen tydlig fasning heller, bara en liten öppning som jag tror är för kronan? Eller är det där jag bör sticka in och bända loss baklocket?

BFB4D2DF-7D84-46EA-B04E-FBD1431CE444.jpeg

FC0DE36A-B853-4D8C-9134-F296603AFCB6.jpeg

A0470334-E23F-4103-AD35-F833D648EE5B.jpeg
 

rogart-63

Patek
Tänkte öppna och kolla urverksreferens på mitt arvegods som jag planerar serva framöver. Men blir osäker på hur denna öppnas? Skruvar med friktionsbollen men baklocket bara snurrar runt. Gissar att det är snap back? Men ingen tydlig fasning heller, bara en liten öppning som jag tror är för kronan? Eller är det där jag bör sticka in och bända loss baklocket?

BFB4D2DF-7D84-46EA-B04E-FBD1431CE444.jpeg

FC0DE36A-B853-4D8C-9134-F296603AFCB6.jpeg

A0470334-E23F-4103-AD35-F833D648EE5B.jpeg
Brukar vara mittemot kronan. Annars kan du kanske peta ner spetsen på ett brytblad i uttaget vid kronan. Guld är ju väldigt mjukt så var försiktigt . Brukar bli märken om man river för mycket.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Brukar vara mittemot kronan. Annars kan du kanske peta ner spetsen på ett brytblad i uttaget vid kronan. Guld är ju väldigt mjukt så var försiktigt . Brukar bli märken om man river för mycket.
Stämmer som du skrev. Mittemot kronan fanns en väldigt liten fasning. Fick upp denna med ett knivblad utan problem. Bakom locket följde sig ett vackert baklock och ett Certina 25-66 verk. Har faktiskt ett likadant urverk liggandes för reservdelar vid behov också. Så detta blir ett kul projekt inom en snar framtid. Tänkte försöka göra det lite mer ordentligt dokumenterat. Roligast hade varit att försöka filma steg för steg. Får se hur det går. 😅
D3178C3F-428B-4236-A268-07761531D54F.jpeg
 

Watcheyes

Cartier
Stämmer som du skrev. Mittemot kronan fanns en väldigt liten fasning. Fick upp denna med ett knivblad utan problem. Bakom locket följde sig ett vackert baklock och ett Certina 25-66 verk. Har faktiskt ett likadant urverk liggandes för reservdelar vid behov också. Så detta blir ett kul projekt inom en snar framtid. Tänkte försöka göra det lite mer ordentligt dokumenterat. Roligast hade varit att försöka filma steg för steg. Får se hur det går. 😅
D3178C3F-428B-4236-A268-07761531D54F.jpeg
Jättefint verk, nu kommer det inte bli några knasigheter med balansbrygga ;). Filma gärna, så kan du komma med i "klubben" hos oss Youtubers :D.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jättefint verk, nu kommer det inte bli några knasigheter med balansbrygga ;). Filma gärna, så kan du komma med i "klubben" hos oss Youtubers :D.
Ja man blir ju så sjukt inspirerad av vintage watch revival tycker jag. Men det kommer aldrig på så proffsigt. Men att lyckas filma två vinklar samtidigt hade varit coolt och lägga på ljud i efterhand under klippning tänker jag.
Vart kan man se dina filmer? 😊
 

Watcheyes

Cartier
Ja man blir ju så sjukt inspirerad av vintage watch revival tycker jag. Men det kommer aldrig på så proffsigt. Men att lyckas filma två vinklar samtidigt hade varit coolt och lägga på ljud i efterhand under klippning tänker jag.
Vart kan man se dina filmer? 😊
Ja han har jag kikat en hel del på.

Syns min signatur? Annars är det samma namn som ovan, Watcheyes på Youtube.
 

Watcheyes

Cartier
I tekniska manualen menar man väll inte att tänderna på Intermediate pawl winding wheel (understruken) ska smörjas? Indikeringen för smörjning är väl mot botten av hjulet mot plattan den står på?

Iofs kanske det är logiskt att olja tänderna på detta hjul när det hela tiden agerar med de två andra hjulen till automatiska funktionen, går moturs och medurs hela tiden när klockan används. Kan tänka mig det är rätt "tvära kast" här vilket ger slitage i långa loppet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220904-205348_Drive.jpg
    Screenshot_20220904-205348_Drive.jpg
    144.8 KB · Visningar: 7

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Ja han har jag kikat en hel del på.

Syns min signatur? Annars är det samma namn som ovan, Watcheyes på Youtube.
Gjorde ett provskott. Blev lite mörkt på ena kameran dock. Så får ändra lite. Ev komplettera med en vinkel till om jag får fatt i en kamera till. Jag bjuder på det här haha hoppas det blir lite proffsigare när jag gör det på riktigt. Några tips and tricks från er som kört ett tag?
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Gjorde ett provskott. Blev lite mörkt på ena kameran dock. Så får ändra lite. Borde filma liggandes med mobilen med så det blir samma förhållanden. Ev komplettera med en vinkel till om jag får fatt i en kamera till. Jag bjuder på det här haha hoppas det blir lite proffsigare när jag gör det på riktigt. Några tips and tricks från er som kört ett tag?
Jag kör bara med en kamera, sen flyttar kameran och filmar igen så jag kan få de vinklar som jag vill ha. Flera kameror kan vara smidigare men med min stil blir det då olika minneskort som ska tankas över och klippas från olika kameror. Men har ej forskat närmre på det.

Kamera är ett djupt ämne :p, men förvänta dig inte att vilken kamera som helst kan användas, dock behöver inte bli dyrt. Det finns ett par stycken som kört med en mobil på Youtube, själv har jag aldrig testat det, kör bara mobilen via mikroskop. Men det beror på vad man är ute efter för stil så mobil kan vara tillräckligt. Beror också på hur mycket man vill spendera, för om man ska satsa på kamera behöver man investera i bra ljus, flimmerfritt ljus, finns en uppsjö med olika prylar här.
 

rogart-63

Patek
I tekniska manualen menar man väll inte att tänderna på Intermediate pawl winding wheel (understruken) ska smörjas? Indikeringen för smörjning är väl mot botten av hjulet mot plattan den står på?

Iofs kanske det är logiskt att olja tänderna på detta hjul när det hela tiden agerar med de två andra hjulen till automatiska funktionen, går moturs och medurs hela tiden när klockan används. Kan tänka mig det är rätt "tvära kast" här vilket ger slitage i långa loppet.
Har bara oljat själva lagerdelen inte tänderna . Och sen oljat vändhjulen som vanligt .
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Fått hem och öppnat två av mina nya fickur. Visade sig vara omega verk i två av tre. Ett verkar dessutom gå väldigt bra redan. Detta får väl anses vara imponerande gång för ett urverk från 1910-1915? Tänker att jag Nog för bäst i att inte röra denna? Kan amplituden vara för hög, eller är den generellt högre på ett fickur?
6C78D342-9767-4222-A93F-FEA924BF4994.jpeg



Det andra går inte lika bra. Gissar att denna kan må bra av en rengöring/smörjning?
Fråga, urtavlan står det Herr Eriksson långshyttan på och inte omega. Dock är boett/urverk omega. Är det urmakare Eriksson?
1E56DFA4-3726-415E-9A6D-BA7C1BB99459.jpeg

3A53CDE8-E0A0-428A-A706-26B06DD5513C.jpeg
 
Senast ändrad:

Pivo

Omega
Kan inte sluta förundras över arbetet som har lagts ner för att tillverka dessa klockor tidigt 1900-tal. Idag kan man ta fram otroligt små komponenter relativt enkelt, men detta är ju på en helt annan nivå!
Ingenjören i mig njuter! 🤩
 

rogart-63

Patek
Fått hem och öppnat två av mina nya fickur. Visade sig vara omega verk i två av tre. Ett verkar dessutom gå väldigt bra redan. Detta får väl anses vara imponerande gång för ett urverk från 1910-1915? Tänker att jag Nog för bäst i att inte röra denna? Kan amplituden vara för hög, eller är den generellt högre på ett fickur?
6C78D342-9767-4222-A93F-FEA924BF4994.jpeg



Det andra går inte lika bra. Gissar att denna kan må bra av en rengöring/smörjning?
Fråga, urtavlan står det Herr Eriksson långshyttan på och inte omega. Dock är boett/urverk omega. Är det urmakare Eriksson?
1E56DFA4-3726-415E-9A6D-BA7C1BB99459.jpeg

3A53CDE8-E0A0-428A-A706-26B06DD5513C.jpeg
Skulle gissa att verket har en lägre lyft vinkel än 52° .
Svårt att hitta några uppgifter på det . Men 350° är väl mycket. 360° är ett helt varv. Så kanske testa att ställa ner den till typ 40.
Omega 38.5 fickursverk har en lyftvinkel på 38° som exempel.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Skulle gissa att verket har en lägre lyft vinkel än 52° .
Svårt att hitta några uppgifter på det . Men 350° är väl mycket. 360° är ett helt varv. Så kanske testa att ställa ner den till typ 40.
Omega 38.5 fickursverk har en lyftvinkel på 38° som exempel.
Läste också att det kan vara en tidigare urmakare som tryckt i en lite för stark fjäder?
 
Topp