• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Pivo

Omega
När gifter du dig? 😃 och grattis.
Jag kommer inte behålla mina utan dom är mest tänkte som att skaffa mig erfarenhet på innan jag meckar i en kompis arvegods. Så kan tänka mig att sälja dessa om det är intressant.
Tusen tack! Någonstans mellan 2-3 år. Det är ju inte jättebilligt om man säger så 🤣
Men jag ser det som ett perfekt tillfälle att träna upp dina färdigheter så kan jag köpa ett kanonur av dig sen 🫡
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tusen tack! Någonstans mellan 2-3 år. Det är ju inte jättebilligt om man säger så 🤣
Men jag ser det som ett perfekt tillfälle att träna upp dina färdigheter så kan jag köpa ett kanonur av dig sen 🫡
Ett tips är fickur från det amerikanska märket Waltham. Ett exempel tas upp i Wrist watch revival. Det är ju otroligt fina urverk i vissa av deras fickur och en fin historia bakom.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ett tips är fickur från det amerikanska märket Waltham. Ett exempel tas upp i Wrist watch revival. Det är ju otroligt fina urverk i vissa av deras fickur och en fin historia bakom.

Japp, fickur kan vara riktigt fina, har bara ett som är rätt snyggt innan för västen, skall nog ta tag i och beställa de delar som behövs. Bl a ny balansaxeln.


Att skruva i fickur kan ju vara bra träning, allt är lite större så lättare och se och jobba med, dock lite svårare och få tag på reservdelar.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Hur rena verkdelar kan man förvänta sig när man släpper ner dom i 20min i en ultraljudstvätt? Jag körde bara varmt vatten och 10% yes. Blir det bättre med starkare rengöringsmedel i badet?

Mina kom upp idag helt geggiga av orange olja. Speciellt pallet fork och train Wheels. Fick gå över alla en och en och rengöra i industribensin på dessa. Övriga räckte med några vattenbad och pensel.

Nu är iaf verket rengjort. Väntar på några delar så ska jag få montera ihop mitt omega 625.
 

gdae

Cartier
2-Faktor
Beställning av delar för att förhoppningsvis slutföra 3-4 klockor på väg! Tyvärr glömde jag beställa sekundvisare till en Atlantic med AS ST 1950/51... Någon som råkat ha något passande hemma?
20220909_081847.jpg
 

jostling

Omega
Har haft lite problem med en för lös bezel på min SPB149, hade tänkt öppna upp bezeln och göra rent då jag badat en hel del med denna. Men det räckte med att bara föra in rakbladet under bezeln och vicka några gånger. Så det är ett bra tips om någon har liknande problem och vill ha en quick fix. Då behöver man inte ordentliga verktyg eller öppna den helt. Är betydligt skönare motstånd i vridningen nu!
 

Bilagor

  • F097AFFE-E158-462C-83D0-3A584EA6DDB8.jpeg
    F097AFFE-E158-462C-83D0-3A584EA6DDB8.jpeg
    558 KB · Visningar: 6

rogart-63

Patek
Hej,
Hur rena verkdelar kan man förvänta sig när man släpper ner dom i 20min i en ultraljudstvätt? Jag körde bara varmt vatten och 10% yes. Blir det bättre med starkare rengöringsmedel i badet?

Mina kom upp idag helt geggiga av orange olja. Speciellt pallet fork och train Wheels. Fick gå över alla en och en och rengöra i industribensin på dessa. Övriga räckte med några vattenbad och pensel.

Nu är iaf verket rengjort. Väntar på några delar så ska jag få montera ihop mitt omega 625.
20 min känns spontant som ganska lång tid.
Risken att plätering m.m släpper från mässingen är stor. Kör max 5 min med Elma röd. Sen sköljer i vatten. Sist en runda i isopropanol. Gånghake och balans i bensin.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
20 min känns spontant som ganska lång tid.
Risken att plätering m.m släpper från mässingen är stor. Kör max 5 min med Elma röd. Sen sköljer i vatten. Sist en runda i isopropanol. Gånghake och balans i bensin.
Tack!
Låter man vätskan ligga kvar i UL-tvätten under ett par klockor då eller byter ni varje gång? Är den ok att hälla ut i avloppet eller samlar man upp och kör till återvinningscentralen?
Läste att den ska spädas 1:9.
 

rogart-63

Patek
Tack!
Låter man vätskan ligga kvar i UL-tvätten under ett par klockor då eller byter ni varje gång? Är den ok att hälla ut i avloppet eller samlar man upp och kör till återvinningscentralen?
Läste att den ska spädas 1:9.
Har bara en liten burk med Elma och vatten i . Sen vatten i ultraljud tvätten. Ställer ner burken i vatten Det lilla jag använder häller jag ut i slasken. Eller har till tvätt av länkar och boetten direkt i ultraljudstvätten. Sen så byter jag till rent vatten.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej,
Hur rena verkdelar kan man förvänta sig när man släpper ner dom i 20min i en ultraljudstvätt? Jag körde bara varmt vatten och 10% yes. Blir det bättre med starkare rengöringsmedel i badet?

Mina kom upp idag helt geggiga av orange olja. Speciellt pallet fork och train Wheels. Fick gå över alla en och en och rengöra i industribensin på dessa. Övriga räckte med några vattenbad och pensel.

Nu är iaf verket rengjort. Väntar på några delar så ska jag få montera ihop mitt omega 625.

Själv kör jag handtvätt (med vatten och lite tvål) av bottenplatta och bryggor (ljummet vatten med tandborste), därefter två bad i ren ipa i två olika glasburkar på allt i ultratvätten a 10minuter per gång.

Ibland tvättar jag även fjäderhuset manuellt innan.

Jag har funderat på att köra elma röd istället för en av ipa-baden då jag inte tycker ipa:n får bort all intorkad svart olja.

Totalt är det alltså 3 bad för vissa av delarna (bottenplatta, bryggor) och två för de andra. Vad jag förstått är det många som kör totalt fyra bad i en sådan där klocktvättmaskin.

Det kan bli en liten beläggning kvar med min metod när delarna torkar, men jag tror inte det spelar någon större roll än mer kosmetiskt.

Återanvänder ipa:n flera gånger innan jag byter.

Balans och gånghake snabbt dopp i ipa bara, men borde egentligen köra i bensin.

Ps, glad amatör som bara hållt på i ca 2 år, så lyssna mer på andra 😀
 

Watcheyes

Cartier
Det är intressant med tvätt, jag har inte testat med ultraljud, endast på delar som varit redan rena där jag bara för att kört extra i UL.

Jag kör bara manuellt, först förrengöring med IPA på träpinnar där det behövs, kugghjul, fjädertrumma, fjäderbom (här finns det ofta smuts som blivit hårt som ej bensin löser, bommen har klarat bensinbad i flera timmar utan att lösas upp), bottenplatta etc. Växlar med rodico och ipa på pinne. Juveler peggas också samt runt juvel mot metallen, här gömmer sig smuts och partiklar.

Huvudtvätt, bensinbad, borsta delar med pensel i badet. Blås sedan av delarna med blåsbälg lite lätt.

Sedan dubbla bad med ipa för varje del, först ipa bad 1 och direkt till ipa bad 2. Efter ipa bad 2 låter bara delarna torka av sig själv, här kan luftens fuktighet kondensera om man blåser delarna med luftbälg. Jag blåser av delarna med hårtork som har juveler (annars ser spår av vatten på juvelerna, kan funka med blåsbälg men misslyckas rätt ofta), annars låter övriga delar bara lufttorka sen ett kaffefilter under och ovan delarna så att de får torka av sig själv.

Hittar man smuts trots detta får man köra om rundan. Misstaget brukar vara att förtvätten är gjord för slarvigt. Smuts mellan kuggtänder kan sitta hårt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Det är intressant med tvätt, jag har inte testat med ultraljud, endast på delar som varit redan rena där jag bara för att kört extra i UL.

Jag kör bara manuellt, först förrengöring med IPA på träpinnar där det behövs, kugghjul, fjädertrumma, fjäderbom (här finns det ofta smuts som blivit hårt som ej bensin löser, bommen har klarat bensinbad i flera timmar utan att lösas upp), bottenplatta etc. Växlar med rodico och ipa på pinne. Juveler peggas också samt runt juvel mot metallen, här gömmer sig smuts och partiklar.

Huvudtvätt, bensinbad, borsta delar med pensel i badet. Blås sedan av delarna med blåsbälg lite lätt.

Sedan dubbla bad med ipa för varje del, först ipa bad 1 och direkt till ipa bad 2. Efter ipa bad 2 låter bara delarna torka av sig själv, här kan luftens fuktighet kondensera om man blåser delarna med luftbälg. Jag blåser av delarna med hårtork som har juveler (annars ser spår av vatten på juvelerna, kan funka med blåsbälg men misslyckas rätt ofta), annars låter övriga delar bara lufttorka sen ett kaffefilter under och ovan delarna så att de får torka av sig själv.

Hittar man smuts trots detta får man köra om rundan. Misstaget brukar vara att förtvätten är gjord för slarvigt. Smuts mellan kuggtänder kan sitta hårt.
Jag upplever bensinbaden som väldigt olustiga med tanke på hur ohälsosamma gaserna är. Står oftas under köksfläkten med fullt blås på. Men funderat på om jag borde ha gasmask. Hur gör du när du tvättar alla delar så med pensel dessutom?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag upplever bensinbaden som väldigt olustiga med tanke på hur ohälsosamma gaserna är. Står oftas under köksfläkten med fullt blås på. Men funderat på om jag borde ha gasmask. Hur gör du när du tvättar alla delar så med pensel dessutom?

Jag kör gaskmask när jag jobbar med ipa eller bensin, är alldeles för känslig för ångorna.
 

Watcheyes

Cartier
Jag upplever bensinbaden som väldigt olustiga med tanke på hur ohälsosamma gaserna är. Står oftas under köksfläkten med fullt blås på. Men funderat på om jag borde ha gasmask. Hur gör du när du tvättar alla delar så med pensel dessutom?
Jag andas in vid sidan om sen håller andan :D. Kör korta sessioner för vill ej andas in. Men mask är nog vettigt, jag körde med en "covid" mask en gång, kände inte ångorna lika då. Sen kör jag i glasburk med lock så jag stänger locket då och då så ångorna får försvinna då och då. Små sessioner bara. Sen får man även ta ut delarna i bensinbadet och borsta mer noggrant vid sidan av och då är locket på.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nåt tips på mask? 😃

Jag kör med denna.


Kommer inte ihåg vilka filter jag kör med, men kan vara dessa, dock kommer jag ihåg att jag kollade på 3m's hemsida på skillnaderna mellan de olika filtrena

 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har bara en liten burk med Elma och vatten i . Sen vatten i ultraljud tvätten. Ställer ner burken i vatten Det lilla jag använder häller jag ut i slasken. Eller har till tvätt av länkar och boetten direkt i ultraljudstvätten. Sen så byter jag till rent vatten.
Är det värt att skaffa dessa burkar? Verkar vara avsedda för exakt ditt tillvägagångssätt? Att lägga Elma röd / vatten i dessa och sen lägga ner hela burken i ultraljudsbadet med locket på.

72ADEBB9-700B-4740-9BD8-75AE578BC04F.png


2284571C-85D6-4239-A554-A251F6FCDCC9.png
 

Fadershan

Patek
Haha såklart var dom 1cm för stora..
Men du ställer i en glasburk och låter locket vara av under rengöring?
Tänk att ju större objekt du lägger ned i ULTen desto sämre blir effekten är min upplevelse. Det är kul här inne att se alla olika tvättmetoder och kem vi använder och det finns många vägar till rena urverk! :) Själv kör jag manuell förtvätt i bensin och ipa, sen Elma röd i rotationstvätt och två skölj i ipa. Vissa delar såsom balansens juveler, boett etc kör jag i ult.
 

Fadershan

Patek
Tjena fixers! Har en Constellation med kal 564 som jag servat med gott resultat. Dock vid test sen visar det sig att den inte drar upp i windern. Rotorn tar i baklock och sannolikt pga för stort spel i rotorn. Kan inte hitta reservdel och spelet är inte gigantiskt men antagligen tillräckligt för att bråka med utrymmet.

Någon som kan komma på någon smart workarou d för utom fler gummipackningar i baklocket? :)

Tack!
 

Utvisaren

Patek
Högt B.E kan bero på att den inte får ren signal till mikrofonen. Avstånd mellan linjerna indikerar B.E (bild 8) men är det kombinerat med något annat så kan de va svårt för timegrapher att bearbeta signalen ibland.
Din övre linje ser förhållandevis ren ut är den undre som är vågig och högsta värde på din maskin för B.E är 9.9 men jag tror det faktiska BE är lägre om man ser till avstånden (gissar på mellan 3-4)

Nedan en guide för hur man ska tyda sträcken på en timegrapher.
6052542C-ED91-4F5C-99AA-16D0FC98D4D8.jpeg
Glimrande. Har inte satt mig in i det men ett par klockor har ju i graphern mest sett ut som en kulspruta pepprat hela skärmen. Tomtar i modermodemet? 🤔
 

DrKlocka

Audemars
Tjena fixers! Har en Constellation med kal 564 som jag servat med gott resultat. Dock vid test sen visar det sig att den inte drar upp i windern. Rotorn tar i baklock och sannolikt pga för stort spel i rotorn. Kan inte hitta reservdel och spelet är inte gigantiskt men antagligen tillräckligt för att bråka med utrymmet.

Någon som kan komma på någon smart workarou d för utom fler gummipackningar i baklocket? :)

Tack!
Säker på att det är felet?
Du kan ju testa genom att ta loss automatmodulen, rör på rotorn och titta på driven som driver upp spärrhjulet. Känn också på driven så att den är OK.

Annars kan du ju testa att nita ihop rotorns lager. Annars borde du nog kunna hitta en ny stolpe till lagret.
 
Topp