Det är intressant med tvätt, jag har inte testat med ultraljud, endast på delar som varit redan rena där jag bara för att kört extra i UL.
Jag kör bara manuellt, först förrengöring med IPA på träpinnar där det behövs, kugghjul, fjädertrumma, fjäderbom (här finns det ofta smuts som blivit hårt som ej bensin löser, bommen har klarat bensinbad i flera timmar utan att lösas upp), bottenplatta etc. Växlar med rodico och ipa på pinne. Juveler peggas också samt runt juvel mot metallen, här gömmer sig smuts och partiklar.
Huvudtvätt, bensinbad, borsta delar med pensel i badet. Blås sedan av delarna med blåsbälg lite lätt.
Sedan dubbla bad med ipa för varje del, först ipa bad 1 och direkt till ipa bad 2. Efter ipa bad 2 låter bara delarna torka av sig själv, här kan luftens fuktighet kondensera om man blåser delarna med luftbälg. Jag blåser av delarna med hårtork som har juveler (annars ser spår av vatten på juvelerna, kan funka med blåsbälg men misslyckas rätt ofta), annars låter övriga delar bara lufttorka sen ett kaffefilter under och ovan delarna så att de får torka av sig själv.
Hittar man smuts trots detta får man köra om rundan. Misstaget brukar vara att förtvätten är gjord för slarvigt. Smuts mellan kuggtänder kan sitta hårt.