• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Kan jag tvätta en 18k guldboett med plexiglas på i elmaröd i ultraljudstvätten? Är det några material/plätteringar jag borde vara försiktig med att köra i Elma/ULT? Jag kommer bara köra 5min.

Min tanke är att ha två parallella bad av Elma röd i ULTn med hjälp av två sånna här burkar:
95D79C0B-8C26-4365-9609-4C033D3D76CD.jpeg

Jag sorterar i dagsläget skruvar med dom delar dom ska sitta på då det kan finnas många olika storlekar vill jag inte förväxla dom. Så jag får nog tvätta kanske 8 olika batchar dvs 4 bad x5min om jag har två burkar.
Sen blir det direkt ett dopp i isopropanol och sen torka.
Vågar jag ha balansen skruvad på basplattan här eller ska jag köra den helt separat i bensin? 😅

Tar gärna emot tips på att effektivisera / förbättra arbetsprocessen.
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Kan jag tvätta en 18k guldboett med plexiglas på i elmaröd i ultraljudstvätten? Är det några material/plätteringar jag borde vara försiktig med att köra i Elma/ULT? Jag kommer bara köra 5min.

Min tanke är att ha två parallella bad av Elma röd i ULTn med hjälp av två sånna här burkar:
95D79C0B-8C26-4365-9609-4C033D3D76CD.jpeg

Jag sorterar i dagsläget skruvar med dom delar dom ska sitta på då det kan finnas många olika storlekar vill jag inte förväxla dom. Så jag får nog tvätta kanske 8 olika batchar dvs 4 bad x5min om jag har två burkar.
Sen blir det direkt ett dopp i isopropanol och sen torka.
Vågar jag ha balansen skruvad på basplattan här eller ska jag köra den helt separat i bensin? 😅

Tar gärna emot tips på att effektivisera / förbättra arbetsprocessen.
Vad är det för burk, plast?
 

rogart-63

Patek
Då blev filmen klar också =), tack till alla för all hjälp här!

Grymt jobbat . Såg att du använde typ nån tip eller tops. Såg grymt ut för att få ut allt detta jä..a damm . Rodico blir kladdig. Försökte bygga en dammsugare men blev inte direkt nån hit. Kämpar med kjells blåa trasa rodico och mikroskåpet. Men händer att jag missar ett hårstrå eller nåt. Pinsamt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Då blev filmen klar också =), tack till alla för all hjälp här!

Så himla snyggt gjort! Otroligt skickligt genomfört, både rent urmakarmässigt men också filmning/klippning.
Att det sker små mindre misstag är bara härligt att se! Det är tröstande för en annan som gör misstag hela tiden 😅
Hade du förväntat dig en högre amplitud med tanke på ny fjäder? Vad tror du anledningen var att den ändå höll sig såpass låg? Kan du ha klämt ihop trumman något för mycket eller något annat?
Oavsett, grymt jobbat!
Förresten, använder du Stansställ som visarpress? Inte så dumt?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag tänker att ljudets hastighet i olika material är olika och med plast som är relativt mjukt och har låg densitet funkar nog inte bra i UL. Glas funkar bra, flera här kör det med små glasburkar i UL.
Tack det stämmer nog bra! Jag får helt enkelt använda plastmuggarna till IPA badet efter ULTn och stoppa ner glasburkar istället i badet. Har några sillburkar från midsommar som borde vara okej? Även om jag hittar lite olika när jag söker runt. Den här sidan stödjer din tes och jag tycker det låter vettigt. Det är ju ljudvågor som sagt. Se punkt 1. https://www.ganoksin.com/ftp/ultrasonic_notes.pdf
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Själv kör jag handtvätt (med vatten och lite tvål) av bottenplatta och bryggor (ljummet vatten med tandborste), därefter två bad i ren ipa i två olika glasburkar på allt i ultratvätten a 10minuter per gång.

Ibland tvättar jag även fjäderhuset manuellt innan.

Jag har funderat på att köra elma röd istället för en av ipa-baden då jag inte tycker ipa:n får bort all intorkad svart olja.

Totalt är det alltså 3 bad för vissa av delarna (bottenplatta, bryggor) och två för de andra. Vad jag förstått är det många som kör totalt fyra bad i en sådan där klocktvättmaskin.

Det kan bli en liten beläggning kvar med min metod när delarna torkar, men jag tror inte det spelar någon större roll än mer kosmetiskt.

Återanvänder ipa:n flera gånger innan jag byter.

Balans och gånghake snabbt dopp i ipa bara, men borde egentligen köra i bensin.

Ps, glad amatör som bara hållt på i ca 2 år, så lyssna mer på andra 😀
Läste nånstans att man bör vara försiktig med att köra lättantändliga vätskor i ULT. Vågar du verkligen köra IPA i ULT?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, servade ett urverk och satte ihop klockan. Boetten har jag köpt löst, när jag skulle sätta dit band fick jag mig en överraskning!

20220926_201301.jpg


Lösningen blev att borra ett nytt hål längre in, sedan bockade jag ett bandstift och satte dit. Inte perfekt, men borde kanske borrat från utsidan islället.
Nåja, det var ingen dyr boett, men blir nog till och borra på utsidan nästa gång...

20220927_140507.jpg

20220927_140505.jpg

20220927_140441.jpg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jaha, servade ett urverk och satte ihop klockan. Boetten har jag köpt löst, när jag skulle sätta dit band fick jag mig en överraskning!

20220926_201301.jpg


Lösningen blev att borra ett nytt hål längre in, sedan bockade jag ett bandstift och satte dit. Inte perfekt, men borde kanske borrat från utsidan islället.
Nåja, det var ingen dyr boett, men blir nog till och borra på utsidan nästa gång...

20220927_140507.jpg

20220927_140505.jpg

20220927_140441.jpg
Snyggt ihopsvarvat trots oväntaade omständigheter 😅!
 

Watcheyes

Cartier
Tack det stämmer nog bra! Jag får helt enkelt använda plastmuggarna till IPA badet efter ULTn och stoppa ner glasburkar istället i badet. Har några sillburkar från midsommar som borde vara okej? Även om jag hittar lite olika när jag söker runt. Den här sidan stödjer din tes och jag tycker det låter vettigt. Det är ju ljudvågor som sagt. Se punkt 1. https://www.ganoksin.com/ftp/ultrasonic_notes.pdf
Det funkar nog bra, jag köpte lite burkar från glasburkar.se, dock är det en tysk sida men behövde ha ett annat mått än standardburk.
 

Watcheyes

Cartier
Grymt jobbat . Såg att du använde typ nån tip eller tops. Såg grymt ut för att få ut allt detta jä..a damm . Rodico blir kladdig. Försökte bygga en dammsugare men blev inte direkt nån hit. Kämpar med kjells blåa trasa rodico och mikroskåpet. Men händer att jag missar ett hårstrå eller nåt. Pinsamt.
Tack så mycket :). Ja precis, det är bergoen cleaning swabs som har silikon på toppen, lämnar inte ifrån sig något, smidiga få bort damm och alla partiklar med. Sen kan det iaf slinka med något :/.
 

Watcheyes

Cartier
Så himla snyggt gjort! Otroligt skickligt genomfört, både rent urmakarmässigt men också filmning/klippning.
Att det sker små mindre misstag är bara härligt att se! Det är tröstande för en annan som gör misstag hela tiden 😅
Hade du förväntat dig en högre amplitud med tanke på ny fjäder? Vad tror du anledningen var att den ändå höll sig såpass låg? Kan du ha klämt ihop trumman något för mycket eller något annat?
Oavsett, grymt jobbat!
Förresten, använder du Stansställ som visarpress? Inte så dumt?
Tackar, skoj att du gillade den :). Hehe precis.

Har kikat på detta urverk på andra håll, en fick 215 och en annan ca 240 grader amplitud. Samt såg en tråd där de hamnade på 230. Så allmänt verkar låg så jag tänkte att om jag ser 230 är jag nöjd.

Trumman ska ha lite glapp har jag insett, inte för mycket, det är oftast för mycket på vintage har jag upplevt. Men jag gick faktiskt tillbaka och öppnade upp trumman lite lite. Men jag noterade för trummans lock var väldigt sliten, en ganska grov repa på locket mot fjädern, så jag tror detta kan bromsa lite. Jag tog lite 8200 på fjädern fast den är smord, för att underlätta lite. Jättebra frågor :)
 

Watcheyes

Cartier
Vet någon om det här glaset är platt eller välvd på undersidan som på den här bilden.



dome.jpg
Känner till det där glaset, monterade det nyss. Den är välvd, ganska mycket också, high dome. Ca från botten till toppen 3,5-4 mm (från minnet). Så du har ca 2 mm under glaset, utrymme i mitten då glaset är 2 mm tjockt över hela.
 

Gelmax

Cartier
Vet inte om detta är rätt forum men jag testar här med…

Har nyss köpt en gammal Rado DiaStar och är nöjd med utseendet men batteriet är dött och jag vet faktiskt inte om urverket är ok.

Men HUR öppnar man den. Testade att skruva bort de fyra skruvarna men då lossade bara frontglaset… och jag hittar ingen springa/slot vid kanten på den runda delen av bakstycket för att kunna öppna där heller.

332234DD-DD43-4599-A13D-AFDEA7E92144.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt forum men jag testar här med…

Har nyss köpt en gammal Rado DiaStar och är nöjd med utseendet men batteriet är dött och jag vet faktiskt inte om urverket är ok.

Men HUR öppnar man den. Testade att skruva bort de fyra skruvarna men då lossade bara frontglaset… och jag hittar ingen springa/slot vid kanten på den runda delen av bakstycket för att kunna öppna där heller.

332234DD-DD43-4599-A13D-AFDEA7E92144.jpeg

Hela bakdelen borde väl vara en del? Testa ta bort bandet, ser ut som sprinten går igenom baklocket.
 

Exxet

Rolex
Vet inte om detta är rätt forum men jag testar här med…

Har nyss köpt en gammal Rado DiaStar och är nöjd med utseendet men batteriet är dött och jag vet faktiskt inte om urverket är ok.

Men HUR öppnar man den. Testade att skruva bort de fyra skruvarna men då lossade bara frontglaset… och jag hittar ingen springa/slot vid kanten på den runda delen av bakstycket för att kunna öppna där heller.

332234DD-DD43-4599-A13D-AFDEA7E92144.jpeg
Den här videon kan kanske vara till lite hjälp.
 

Gelmax

Cartier
Grymt - tack, har letat men inte hittat likande. Då är det den lilla runda delen av bakstycket som skall bort! Tveksam till hur smart konstruktionen är eftersom de verkligen inte gjort minsta tillstymmelse till "slot" att föra en ett verktyg i. Hade varit SÅ enkelt att göra och hade underlättat arbetet avsevärt (och risken för att dra till repor på klockan!
 

Exxet

Rolex
Grymt - tack, har letat men inte hittat likande. Då är det den lilla runda delen av bakstycket som skall bort! Tveksam till hur smart konstruktionen är eftersom de verkligen inte gjort minsta tillstymmelse till "slot" att föra en ett verktyg i. Hade varit SÅ enkelt att göra och hade underlättat arbetet avsevärt (och risken för att dra till repor på klockan!
Som sagt inte den bästa konstruktionen, har du tittat med lupp eller dyl. är ofta minimala slots på såna här klockor,
tejpa runt locket innan och använd en tunn relativt vass kniv, men passa fingrarna ;)
 

Gelmax

Cartier
Som sagt inte den bästa konstruktionen, har du tittat med lupp eller dyl. är ofta minimala slots på såna här klockor,
tejpa runt locket innan och använd en tunn relativt vass kniv, men passa fingrarna ;)
Det gick bra - locket är av och fingrarna är kvar 👍
 

Bilagor

  • DE770189-2B79-475F-853C-C9827F5A3C56.jpeg
    DE770189-2B79-475F-853C-C9827F5A3C56.jpeg
    807.8 KB · Visningar: 5
Topp