Watcheyes
Silver
Hur missade jag dennaFixade till mitt senaste tradera-köp
Yttre rengöring och glaspolering
(Söker för övrigt korrekt minutvisare om någon har)
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur missade jag dennaFixade till mitt senaste tradera-köp
![]()
![]()
![]()
Tur för mig att du missadeHur missade jag dennaSnygg! En på miljonen att jag har en visare man kan kika igenom en gammal låda från säkert 50 talet med visare.
Snyggt! Tyvärr ingen sådan visare. Har alldeles för lite Eterna även om jag är en fanboi.Fixade till mitt senaste tradera-köp
![]()
![]()
![]()
Tack ! Har börjat titta mer på Eterna och gillar verkligen vad jag ser. Blir förhoppningsvis fler för migSnyggt! Tyvärr ingen sådan visare. Har alldeles för lite Eterna även om jag är en fanboi.
Det gjorde helt klart susen!Fixade till mitt senaste tradera-köp
![]()
![]()
![]()
Ja verkligen! Kul att få se den fina tavlan komma fram ordentligt (även om den är enormt svår att fånga på bild)Det gjorde helt klart susen!![]()
Det gjorde helt klart susen!![]()
Plockat ner urverk nu. Pressade ur glaset och försöker mäta så noggrant jag kan. Tycker glaset i sin yttersta spets är 32,2mm och boettöppningen vara 32,0mm (möjligen något lägre) är det korrekt att köpa ett 322 glas då? Är det detta jag ska ha? Glaset hade ingen armeringsring eller packning och är av plast.Vilket fint urverk! Ser mycket skruvvänligt ut! Jag hade servat oavsett för att det är roligt, tvättat boetten ordentligt, bytt glas och blåst/försiktigt tagit bort eventuellt löst smuts från tavlan, ingen mer rengöring ser ut att behövas där inte.
Skriver upp en gammal Longines på att-köpa-listan direkt!
vill någon kasta ett öga på detta resultat efter service av Certina 25-66. Är detta godkänt?
Är det normalt att amplitud faller i läget på bild 3? Skall tilläggas att jag återanvände den gamla fjädern som troligen är ruggit gammal. Min morfars gamla guld ur så vill ha så många originaldelar som möjligt, snart får jag använda den igen!
![]()
![]()
![]()
Najs, jag kör just nu cal 25-661, så typ likadant. Denna kvalité kan väll inte vara långt ifrån Rolex nivå? Otroligt alltså.vill någon kasta ett öga på detta resultat efter service av Certina 25-66. Är detta godkänt?
Är det normalt att amplitud faller i läget på bild 3? Skall tilläggas att jag återanvände den gamla fjädern som troligen är ruggit gammal. Min morfars gamla guld ur så vill ha så många originaldelar som möjligt, snart får jag använda den igen!
![]()
![]()
![]()
Tack för detta! Upplevde faktiskt lite spel där och vet att jag reagerade på det. Kan det vara hålet i bryggan som är för stort snarare än fjädertrumman?Najs, jag kör just nu cal 25-661, så typ likadant. Denna kvalité kan väll inte vara långt ifrån Rolex nivå? Otroligt alltså.
Angående amplituden, som ovan skriver men den är säkert barrel arbor hålet som är slitet samt svagare fjäder, det var på gränsen för mitt verk att hålet behöver åtgärdas.
Fan! Nu sitter det hårt!![]()
Alla lösningar är bra lösningar.Nu vet jag inte om du skulle lossa eller skruva åt (skruva åt antar jag).
Jag hade problem att öppna en gång, gjorde en riktig Mulle Meck-lösning, i brist på riktigt verktyg, men det funkade bra
Kanske inspirerar någon.
Aa det är hålet som oftast är nött, mjukare metall i bottenplattan/bryggan än fjäderhusbommen.Tack för detta! Upplevde faktiskt lite spel där och vet att jag reagerade på det. Kan det vara hålet i bryggan som är för stort snarare än fjädertrumman?
Säger tröttSkulle ni säga att den här fjädern är trött och bör bytas? Eller skulle ni återanvänt den? Jag återanvänder helst delar där det är försvarbart.
Cal: Omega 601.
Har någon en liggandes?
![]()
Halvtrött.Skulle ni säga att den här fjädern är trött och bör bytas? Eller skulle ni återanvänt den? Jag återanvänder helst delar där det är försvarbart.
Cal: Omega 601.
Har någon en liggandes?
![]()
Kan jag då använda denna skulle du säga? Iaf försöka och se vad jag får för amplitud? Tack!Halvtrött.
Det tror jag nog. Kanske får lite lägre amplitud. Men den verkar ändå vara av nyare fabrikat. Troligen byt nån gång.Kan jag då använda denna skulle du säga? Iaf försöka och se vad jag får för amplitud? Tack!![]()
Är det klickfjädern som släppt . Den sitter på undersidan av bryggan. Bilden är fjädern till minut kronografen. tärr innebär det att komma åt klicken till uppdraget att man måste plocka nästan allt för att lyfta på bryggan. Går att sen klicken ovnifrån genom ett hål . Öm den ligger emot uppdragshjulet. och har motstånd.Har en kronograf med Valjoux 7733-verk där kronan roterar och släpper ut kraften ur huvudfjädern. Problemet uppstod när jag vred upp klockan. Tycker allt ser normalt ut men hjulet som klickfjädern ligger mot roterar fritt. Själva fjädern känns också väldigt svag.
Någon som kan ge råd?
Aha ja det kändes ju betydligt rimligare.. och jobbigareÄr det klickfjädern som släppt . Den sitter på undersidan av bryggan. Bilden är fjädern till minut kronografen. tärr innebär det att komma åt klicken till uppdraget att man måste plocka nästan allt för att lyfta på bryggan. Går att sen klicken ovnifrån genom ett hål . Öm den ligger emot uppdragshjulet. och har motstånd.
Bra för inspektioner, men tveksamt om det finns utrymme att arbeta under detta väl?Billigt mikroskop för nån i närheten. https://www.facebook.com/marketplace/item/823530371992028/?ref=facebook_story_share
Lite dum platta under. Men tror den skulle funka x2 . X4 lär bli väl bra.Bra för inspektioner, men tveksamt om det finns utrymme att arbeta under detta väl?
Svårt att se på bilden men ser det inte ut som jättegrön lysmassa någon relumat den med? Då är det isåfall inte radium då jag aldrig sett radium dra åt den färgen.Kan ni avgöra om det är radium i denna? Från 1961. Om jag använder mask när jag arbetar, nåt annat jag bör vara försiktig med?
![]()